Se ei ole Stadi vaan Hesa
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset sanoo Hesa, aidot helsinkiläiset itse sanoo Stadi.
Se on kyllä juuri toisinpäin. Maalta Helsinkiin muuttaneet sanovat stadi, paljasjalkaiset hesalaiset sanovat Helsinki tai Hesa.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/507624-stadi-vai-hesa-tutkija…
Ja asia on näin oman kokemuksenikin mukaan.
Et ole ymmärränyt lukemaasi artikkelia ollenkaan. Siinä ei sanota noin.
Minä olen Keravalta ja minua sanotaan nykyisellä työpaikallani Lapissa hesalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä juuri toisinpäin. Maalta Helsinkiin muuttaneet sanovat stadi, paljasjalkaiset hesalaiset sanovat Helsinki tai Hesa.
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/507624-stadi-vai-hesa-tutkija…
Ja asia on näin oman kokemuksenikin mukaan.
Et ole ymmärränyt lukemaasi artikkelia ollenkaan. Siinä ei sanota noin.
"- Toinen sanoo Helsinkiä Stadiksi ja toinen Hesaksi. Hesa-sanaa käytettiin slangissa yleisesti 1940–50-luvuille asti. Myöhemmin se leimautui maalaisten käyttämäksi nimitykseksi Helsingistä.
Leinon mukaan syntyperäiset nuoret helsinkiläiset käyttävät nykyään yhä enemmän Hesa-sanaa.
"
Tämä ja oman kokemukseni mukaan nimenomaan junantuomat käyttävät enemmän Stadia kun yrittävät olla niiiin helsinkiläisiä. Asiaa ei varmaan ole tutkittu mutta empiirisen tutkimukseni mukaan se menee juuri näin.
Ikäni eli 50 vuotta olen Stadissa asunut ja asun jatkossakin.
T. Stadilainen
Mä olen helsinkiläinen, koska en asu Helsingin keskustassa. Stadi on Hgin keskusta, ei sen taajama lähiöalueet.
Onhan se totta, että jos joku sanoo olevansa stadista, niin kuulostaahan se aika naurettavalta. Siinä on sellainen itsensä ja paremmuuden korostamisen klangi, joka herättää kuulijassa lähinnä vain myötähäpeää.
Itse en asu Helsingissä, mutta paljasjalkaisia sukulaisia siellä kyllä asuu ja he eivät stadi sanaa käytä. Kyllähän minullakin asiasta sellainen tuntu on, että stadi sanaa käyttää eniten ne, joilla juuret on jossain aivan jossain muualla, kuin Helsingissä.
Olet ymmärtänyt väärin. Helsinki = Hese
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, että jos joku sanoo olevansa stadista, niin kuulostaahan se aika naurettavalta. Siinä on sellainen itsensä ja paremmuuden korostamisen klangi, joka herättää kuulijassa lähinnä vain myötähäpeää.
Itse en asu Helsingissä, mutta paljasjalkaisia sukulaisia siellä kyllä asuu ja he eivät stadi sanaa käytä. Kyllähän minullakin asiasta sellainen tuntu on, että stadi sanaa käyttää eniten ne, joilla juuret on jossain aivan jossain muualla, kuin Helsingissä.
Olet siis sanarasisti. Et vain tykkää stadi sanasta. No ei se mitään kyllä me voimme tämänkin asian kanssa elää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen helsinkiläinen, koska en asu Helsingin keskustassa. Stadi on Hgin keskusta, ei sen taajama lähiöalueet.
Mäkin olen helsinkiläinen, vaikka asun Helsingin keskustassa. Ei ikinä tuntuisi luontevalta sanoa itseäni stadilaiseksi. Sanasta tulee liikaa mieleen joku Sörkan katujengi 50-luvulta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Stadilaiset" myös kuvittelevat että kyseessä on muka isokin kaupunki. Parempaa vitsiä saa hakea kissojen ja koirien kanssa.
Tyypillinen harhaluulo. Kukaan joka vähänkin on matkustellut, ei pidä stadia isona, se on Vaan Suomen mittakaavassa iso.
Kannattaa sieltä maaseudultakin lähteä katselemaan maailmaa, niin ymmärtää, että se kirkonkylän huoltoaseman baari ei ole maailman napa.
Onko se stadi vai stati. Usein kuulostaa stati. Pitäisi kai kuitenkin lausua stadi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen helsinkiläinen, vaikka asun Helsingin keskustassa. Ei ikinä tuntuisi luontevalta sanoa itseäni stadilaiseksi. Sanasta tulee liikaa mieleen joku Sörkan katujengi 50-luvulta. :D
Miten ihmisille voi yksi sana olla niin ongelmallinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis sanarasisti. Et vain tykkää stadi sanasta. No ei se mitään kyllä me voimme tämänkin asian kanssa elää.
Elä ihan miten tahdot, minä vain kerroin, miltä se stadi sanana kuulostaa ja ketkä sitä oman kokemukseni mukaan eniten käyttävät.
Mä sanon stan. Ruotsia puhun yleensä.
Olen kolmannen polven helsinkiläinen, en käytä koskaan hesa nimitystä. Sanon helsinki kun puhun helsingistä ja keskusta, kaupunki tai stadi kun puhun keskustasta.
Esim. ulkopaikkakuntalaiselle ystävälle "koska tuutte helsinkiin?"
Tai esim. Kun on mentävä keskustaan "Pakko lähtee stadiin kun muualla ei tota kauppaa oo". Tai vaikka "olen pyörinyt koko päivän kaupungilla"
Ja sitten kun lähden keskustasta kotiin voin sanoa, että ihana päästä takaisin itään.
osaako joku vastata? kirjoitti:
Miksi maalaiset on niin tyhmiä?
Miksi talvi yllättää hesalaiset?
No todellakin puhuu. Taidat itse olla jostain Espoosta.