Mistä tunnistaa maalaisen Helsingissä? Siitä, että...
Metroasemalla se juoksee hiki hatussa hätäisesti kuin henkihieverissä portaita alas ehtiäkseen metroon, joka on vasta ylipäätään _saapumassa asemalle_ ja pysähtynee vasta noin 10 sekunnin kuluttua. Moisen hysterian ymmärtäisi vasta silloin kun _ovien piippausääneen_ on aikaa 5 sekuntia.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä skruudaa paskaa, mä kyllä tiedän, mitä on dösä, spora ja koska.
Tää slangijuttu on kyllä ihmeellinen. Helsinkiläiset olettaa, että muualta olevat tietää nuo, mutta kuinka moni helsinkiläinen tietää mitä on esim. onnikka, lipasto ja lööki?
Lipasto?!?!?!?! Ootko ihan tosissas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maalaista ovat yksinkertaisesti noloja. Pukeutuminen on usein erittäin huonoa, käytetään vaatteita, jotka ovat menneet muodista jo 10 vuotta sitten. Ja todella epäsiistejä ja epätyylikkäitä. Ei osata sosialisoida vieraiden kanssa eikä keskustella. Englannin kielen taito on heikko, ei osata puhua sujuvaa englantia. Lista on loputon... usein myös jutut ovat hirveän kliseisiä ja maailmankatsomus tismalleen sama kuin mullakin seudun ihmisillä.
Samat ketjuliikkeet ja nettikaupat täälläkin on. Koulussa opetetaan englantia ja netistäkin sitä oppii. Kaikilla suomen koululaisilla on samat ylioppilaskokeet, eikä muu Suomi pärjää niissä yhtään heikommin kuin muukaan Suomi. Me täällä maaseudulla olemme myös innokkaita matkustelemaan ympäri maailmaa ja laajentamaan maailmankatsomustamme. Ja hesalaisten maailmankatsomus on sama kuin Kallion viher-vassujen mielipide, eli aikas suppea. Oma maailmankatsomuksesi on aika suppea ja kliseinen, kannattaisiko joskus lähteä muualle Suomeen. Maailmankatsomuksesi on kuin 50-luvun suomileffoista.
Kenellä nyt onkaan suppea maailmankatsomus? Helsingissä 650000 asukasta, kaikki heistä ei tosiaankaan ole vihervassuja Kalliosta.
Jotenkin tuntuisi, että suurin osa täällä kommentoivista maalaisia haukkuvista on itse muuttanut stadiin 2 kuukautta sitten. Helsinkiläistä ei hirmusti kiinnosta muut ihmiset, paitsi silloin kun hidastelevat edessä ruuhka-aikoina (Helsingin mittakaavassa ruuhka-aikoina).
Helsinkiläisiä on moneen junaan, useampi ystäväni on helsingin keskiluokan kasvatteja eivätkä mitenkään paljasjalkaisuuttaan korosta - heitä ei itseasiassa edes kiinnosta vertailla itseään muihin.
Enemmän taitaa olla merkitystä asuinalueella kuin sillä, mistä on kaupunkiin muuttanut. Olen itse asunut Kalliossa ja Harjussa kohta puolet elämästäni, joten koen sen alueen nykyisin kodikseni ja kotikyläkseni, vaikka en paljasjalkainen stadilainen olekaan. Enpä juuri sieltä kauemmaksi kuin kävelymatkan päähän huudeilta poistu muuten kuin keskustaan ostoksille, kulttuuririentoihin ja tietty kesäisin - ai niin ja duuniin Espooseen. Mua ei myöskään lainkaan kiinnosta muut ihmiset tai heidän syntypaikkansa. Ehkä jotkut maalta muuttaneet Etelä-Helsingissä tai Töölöössä asuvat muka-hienot ihmiset tätä arvostelua suorittavat - osa mulkoilee nenänsä vartta pitkin kaikkea, mikä sijaitsee tai on peräisin manskun itäpuolella. Meitä on moneen junaan, spåraan ja metroon, tervetuloa vaan Helsinkiin! (Mut älkää sankoin joukoin mun kantikseen kuitenkaan ;)
Mää tulinkin istuun pipa päässä rotvallir reunalla.
Mistä tunnistaa suomalaisen oikeassa suurkaupungissa?
Tarkoitan siis miljoonakaupunkia, en pikkuista Helsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa siinä on eniten se, että Kirkkonummi on siellä asuvien mielestä kaupunki ja he varmaan katsovat siellä minua ja ajattelevat, että tuossa on joku maalainen muuttanut tänne kaupunkiin, eikä yhtään osaa pukeutua... :)
Minusta on vielä huvittavampaa että Euroopan laitimmaisen perähikiän pikkukaupunki nimeltä Helsinki kuvittelee olevansa joku suurkaupunki, metropoli suorastaan.
Sitten tämän junttilan asukkaat maksavat omaisuuden pienestä elementtikopista ja julistavat etteivät he tarvitse enää autoakaan (=asuntolainan jälkeen ei ole varaa potkulautaankaan) koska tässä metropolissa on kaikki mitä he ikinä tarvitsevat.
Maalaisen tunnistaa siitä että hän on valkoihoinen,kaikki Helsinkiläiset on nykyään musta- tai ainakin tummaihoisia.
Vierailija kirjoitti:
Metroasemalla se juoksee hiki hatussa hätäisesti kuin henkihieverissä portaita alas ehtiäkseen metroon, joka on vasta ylipäätään _saapumassa asemalle_ ja pysähtynee vasta noin 10 sekunnin kuluttua. Moisen hysterian ymmärtäisi vasta silloin kun _ovien piippausääneen_ on aikaa 5 sekuntia.
Totta!
Mä oon käyny Helsigissä syntymässä. Ja mun puhetta kuunnellaa ku hepo kelloo. Itä-Suomessa asunut ja elänyt. Suku pohjanmaalla. Näillä kulmilla aina puuttuvat kun en puhu "mie ja sie". Mä tuumaan huomauttelijoille "olen sekuri
hevoonen" Monesta tehty, hötkähä pienistä en. Isä tullu töitten perähä ja äitee isän kosimana.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa maalaista ovat yksinkertaisesti noloja. Pukeutuminen on usein erittäin huonoa, käytetään vaatteita, jotka ovat menneet muodista jo 10 vuotta sitten. Ja todella epäsiistejä ja epätyylikkäitä. Ei osata sosialisoida vieraiden kanssa eikä keskustella. Englannin kielen taito on heikko, ei osata puhua sujuvaa englantia. Lista on loputon... usein myös jutut ovat hirveän kliseisiä ja maailmankatsomus tismalleen sama kuin mullakin seudun ihmisillä.
Miksi joku seuraisi jotain muotia?
Miksi muualta tuleville, jopa turisteille naureskellaan ja heitä pilkataan? Vaikuttaisi olevan lähinnä Helsingin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku seuraisi jotain muotia?
Niimpä, ei ole kauaakaan kun olin vaunujen kanssa kävelyllä (verkkarit jalassa) niin näin kun lähikauppaan oli matkalla nuori mies aamutakissa ja släpäreissä, varmaan kahvimaito loppunut aamiaisella.
Matkalla kotiin tuli naapuri vastaan jolla kollarit ja t-paita ja crocsit (en olisi muuten kiinnittänyt huomiota, muttä hänellä oli aivan upeat laitetut kynnet jotka olivat hyvin juhlallisen näköiset vaatteiden rinnalla). Ei oikeasti ketään kiinnosta, kunhan jotain on yllä. Ja tämä siis Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muualta tuleville, jopa turisteille naureskellaan ja heitä pilkataan? Vaikuttaisi olevan lähinnä Helsingin ongelma.
Kerro jokunen esimerkki.
Mistä minä tiedän onko vastaatulija Kittilästä vai Ugandasta,vakituinen vai satunnainen kävijä eikä ole tullut mieleen tiedustella.
En myöskään tuijottele tai osoittele ihmisiä saati huutele:kato miltä toi näyttää ,ihan porsaalta!
Ihme ennakkoluuloja .Kittilässä tylsää taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro jokunen esimerkki.
Mistä minä tiedän onko vastaatulija Kittilästä vai Ugandasta,vakituinen vai satunnainen kävijä eikä ole tullut mieleen tiedustella.
En myöskään tuijottele tai osoittele ihmisiä saati huutele:kato miltä toi näyttää ,ihan porsaalta!
Ihme ennakkoluuloja .Kittilässä tylsää taas kerran.
Koska team Kittilä itse luulee, että kaikki nauravat, kun he eivät tunne paikkoja. Oltiin just kaverin kanssa Helsingissä, osaan kulkea suht järkevästi koska miesystäväni opiskeli siellä ja asuin usein viikonloppuja ja lomia hänen luonaan. Kaveri nolosteli koko ajan, kuinka varmaan pidän häntä tyhmänä ja nolona, kun ei tunne paikkoja. Mitä hitsiä, enhän minäkään osaisi kulkea jossain Loimaalla, kun en kerran siellä ole aikaa viettänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä skruudaa paskaa, mä kyllä tiedän, mitä on dösä, spora ja koska.
Älä syö paskaa? Ja mikä se koska nyt oli?
Niin siis mikä tuo koska on? Tuskin tässä nyt tarkoitetaan suomen kielen alistuskonjunktiota tai venäjän kielen kissaa.
Kannattaa muistaa näissä keskusteluissa, joissa arvioidaan helsinkiläisiä suhteessa muihin suomalaisiin, ja vedotaan siihen, että alkuperäiset helsinkiläiset käyttäytyvät hienosti, ja junantuomat ovat öykkäreitä, että vain n. 20 % helsinkiläisistä on näitä "paljasjalkaisia". Minusta on hieman epärelevanttia takertua siihen, millaisia ovat oikeat helsinkiläiset verrattuna näihin töykeisiin wannabeihin, jotka antavat huonon kuvan helsinkiläisistä muulle Suomelle. Ihmisen kokemus Helsingistä on kuitenkin se mikä on, ja jos se on epämiellyttävä, ei kokemusta silti miellyttävämmäksi muuta, vaikka tietäisi 80 %:n pilaavan 20 %:n maineen. Jos joku kokee Helsingissä ihmisten olevan tylyjä, hymyttömiä ja töykeitä, ei hänen kokemustaan kyseisestä kaupungista saa mitätöityä sillä, että vakuutaa pienen joukon olevan hymyilevää ja kohteliasta väkeä.
Helsingin metrossa varmaan 2 linjaa ja kolme pysäkkiä.
Tässä ketjussa huomaa kyllä hyvin syyn siihen miksi koko muu Suomi "vihaa" helsinkiläisiä. Stadilaiset nuoret tulee tänne aukomaan päätään ja mollaamaan maalaisia, maalaiset mollaa Helsinkiä pikkukaupungiksi ja näin edelleen. Mitä ihmeen väliä sillä on kenellekkään.
Itse olen syntynyt Helsingissä, aina asunut täällä enkä voisi kuvitella ainakaan juuri nyt asuvani missään muualla. Silti, kiehtoo ajatus muuttamisesta johonkin muuhun kaupunkiin Suomessa, Turku nyt esimerkkinä. Olen ylpeästi stadilainen mutten koe tarvetta toitottaa sitä ympäriinsä tai spottaile kaupungilla "tuo on varmasti landelta."
M22
Maalaiset tunnistaa yleensä Helsingissä siitä, että he ovat pukeutuneet parhaimpiin mahdollisiin vaatteisiinsa, vaikka vain kiertelisivät kaupoissa ja nähtävyyksissä.
Maalaisen? Ja ap on kai Ilomantsista puoli vuotta sitten muuttanut joka nyt luulee olevansa jotain erikoista...
Maalainen myös kysyy onko parkkipaikkaa lähellä kun julkisilla liikkunut kuin sitten koululaisena.