Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu tulla irtisanotuksi koeajalla (itsellä kai edessä)?

Vierailija
07.06.2018 |

Haluaisin kuulla näin ennakkoon miltä tuntuu tulla irtisanotuksi koeajalla? Näyttäisi siltä että tämä on minulla edessä; salamyhkäistä toimintaa töissä ja kuulin pari sanaa vahingossa.

Miten reagoitte, miten vaikutti itsetuntoon, uudelleentyöllistymiseen, yms? Oma itsetuntoni on osittain rakentunut ammatillisen osaamiseni päälle ja nyt lähtee pohjaa elämältä. En osaa edes kuvitella miten tämän asian otan jos ja kun se on edessä. Tätä kirjoittaessa tulee fyysisesti huono olo häpeän vuoksi.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa porukkaa kierrätetään eikä sillä tarvitse olla mitään tekemistä sun osaamisen kanssa. Kunhan tarvitsivat apukäsiä pariksi kuukaudeksi.

Vierailija
2/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku ilman mitään asiallista syytä tuntuu paljon pahemmalta kuin irtisanominen. Tiedäthän, että irtisanomiseen pitää aina olla joku hyväksyttävä syy, myös koeajalla.

Koeaikapurkuun ei tarvita. Kysyttäessä pitää pystyä todistamaan, että purku ei johdu mistään epäasiallisesta syystä vaan nimenomaan työstä johtuvasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vituttihan se. Mutta eipä siinä mitään, viikon märehdin kotona jonka jälkeen ilmoittauduin työkkäriin työnhakijaksi ja aloin lähettelemään hakemuksia. Siinä kohtaa kun mulla oli eka aika työvoimaneuvojalle kävin sanomassa että moi, aloitan uudessa työssä ens viikolla joten eiköhän tämä ollut tässä. Kuukauden taisin ehtiä olla työttömänä. 

Vierailija
4/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin käy, muista kysyä syitä. Voit oppia jotain. Ei siihen muuten kannata koko itsetuntoa ripustaa, sain itsekin joskus potkut koeajalla ja selvisin siitä. Onhan se noloa, mutta monet asiat elämässä on. Niistä on vain pakko selvitä.

Jos yhtään auttaa, mieti asiaa toisin päin. Pidätkö sinä työpaikasta? Haluatko vaan jotain työtä, vaikka olisikin huono paikka? Koeaika on myös mahdollisuus työntekijälle miettiä miten paikassa viihtyy ja sujuu. Toki työntekijöillä ei aina ole mahdollisuutta valita parasta paikkaa, vaan pakko ottaa mitä tahansa.

Vierailija
5/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietysti mietit, mikä meni pieleen. Eli miksi sinut irtisanottiin. Oliko työ sittenkin sinulle liian haastava. Jos koet, että mikään ei mennyt pieleen, niin sittenhän vika ei ollut sinussa vaan työnantajassa.

Vierailija
6/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä tulin koeajan viimeisenä päivänä töihin niin pomo kertoi hymy (!) kasvoillaan, että saat lähteä kotiin. Syynä oli yksi myöhästyminen, joka oli 10 minuuttia, tapahtunut jo 2kk aiemmin ja jonka hoidin hänen kanssaan asiallisesti.

Ei siinä mitään, otin tavarani ja viikon päästä mulla oli parempi työpaikka.

Vierailija
7/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun alat nyt heti hakemaan uutta työpaikkaa, hyvässä lykyssä ehdit saada sen ennen kuin sinut irtisanotaan.

Vierailija
8/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kerran laitettu mäkeen koeajalla. Ei oikeastaan tuntunut miltään, koska itse havaitsin jo ensimmäisen viikon aikana, että firma ei ollut sellainen, jossa tulisin viihtymään ja mainitsin uuden työpaikan jo löydettyäni ohimennen yhdelle, jonka olin juoruämmäksi jo aika nopeasti havainneelleni tyypille muka luottamuksella, että lähden täältä selkäänpuukottajien paratiisista heti, kun saan uuden paikan. Tämähän toiveideni mukaisesti kipitti heti esimieheni pakeille ja esimies tuli pari tuntia myöhemmin työaikapurkulapun kanssa. Olin edellisenä käynyt työterveydessä itkemässä, kuinka en saa enää unta ja että minua kiusataan tuolla ja sieltä olivatkin antaneet stressireaktioon saikkua ja kehotuksen puhua esimiehelleni. Kerroin nyt sitten esimiehelle, että olinkin juuri tulossa tuomaan saikkulappua, koska olen kärsinyt unettomuudesta havaittuani, että täällä on ihme juoruilu- ja selkäänpuukotusjuttu... olisitte nähneet sen ilmeen.. oikein näki kuinka se kelasi, millaiseen liriin firma nyt joutuu. Se oli oikein mielinkielin ja pahoitteli ja sanoi että kai tämä voitaisiin vielä korjata, mutta kerroin meneväni nyt työkkäriin tämän lapun kanssa ja toivon, etten joudu ongelmiin. Sitten sanoin moi ja lähdin itse asiassa nauraen pihalle. Meni just' nappiin. Työkkärin kanssa ei tullut ongelmia, en tiedä mitä tapahtui sitten minun tietämykseni ympärillä.

Tämä on vaarallista peliä, eli ei kannata matkia. Onneksi paikka, johon vaihdoin, oli viihtyisä ja olenkin täällä ollut jo muutaman vuoden.

Vierailija
9/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä tulin koeajan viimeisenä päivänä töihin niin pomo kertoi hymy (!) kasvoillaan, että saat lähteä kotiin. Syynä oli yksi myöhästyminen, joka oli 10 minuuttia, tapahtunut jo 2kk aiemmin ja jonka hoidin hänen kanssaan asiallisesti.

Ei siinä mitään, otin tavarani ja viikon päästä mulla oli parempi työpaikka.

Jestas! Onpa siinä tekosyiden tekosyy! :O Onneksi sait paremman paikan!

Itsekin sain kerran fudut koeajalla. Kyllä se jostain syystä tympikin, vaikka en olis sinne muutenkaan halunnut jäädä. Ehkä siinä otti päästä eniten se toteutustapa ja pomon tympeä asenne.

Vierailija
10/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain lähtöpassit toka vikana päivänä. syynä oli kuulemma se etten oikein sopeutunut. Helpotus se oli, vaikka kyllähän tuolla hetkellä v**tti, ahdisti ja kaikki tunneskaalat kävin läpi. Työni tein hyvin ja ahkerasti, pari ekaa kuukautta kyllä valitin ( ihan asiallisesti ) työkuormasta joka oli epäinhimillinen. Huomasin että sanomisia ei otettu kuuleviin korviin joten enpä viitsinyt enää mitään sanoa. 

Lähtöäni oli kähmitty selän takana jo useampi kuukausi, osasin laskea 1+1. Kollega oli selkäänpuukottaja. 

Shokki se oli, vaikka itselleni loppujen lopuksi helpotus. Olin vähän yli kuukauden työttömänä kun allekirjoitin uuden sopimuksen ja paljon paremmassa paikassa. 

tsemppiä! 

Vierailija
11/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, kukaan ei ole jäänyt tuollaisia työpaikkoja itkien kaipaamaan, päinvastoin!

Vierailija
12/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on kerran laitettu mäkeen koeajalla. Ei oikeastaan tuntunut miltään, koska itse havaitsin jo ensimmäisen viikon aikana, että firma ei ollut sellainen, jossa tulisin viihtymään ja mainitsin uuden työpaikan jo löydettyäni ohimennen yhdelle, jonka olin juoruämmäksi jo aika nopeasti havainneelleni tyypille muka luottamuksella, että lähden täältä selkäänpuukottajien paratiisista heti, kun saan uuden paikan. Tämähän toiveideni mukaisesti kipitti heti esimieheni pakeille ja esimies tuli pari tuntia myöhemmin työaikapurkulapun kanssa. Olin edellisenä käynyt työterveydessä itkemässä, kuinka en saa enää unta ja että minua kiusataan tuolla ja sieltä olivatkin antaneet stressireaktioon saikkua ja kehotuksen puhua esimiehelleni. Kerroin nyt sitten esimiehelle, että olinkin juuri tulossa tuomaan saikkulappua, koska olen kärsinyt unettomuudesta havaittuani, että täällä on ihme juoruilu- ja selkäänpuukotusjuttu... olisitte nähneet sen ilmeen.. oikein näki kuinka se kelasi, millaiseen liriin firma nyt joutuu. Se oli oikein mielinkielin ja pahoitteli ja sanoi että kai tämä voitaisiin vielä korjata, mutta kerroin meneväni nyt työkkäriin tämän lapun kanssa ja toivon, etten joudu ongelmiin. Sitten sanoin moi ja lähdin itse asiassa nauraen pihalle. Meni just' nappiin. Työkkärin kanssa ei tullut ongelmia, en tiedä mitä tapahtui sitten minun tietämykseni ympärillä.

Tämä on vaarallista peliä, eli ei kannata matkia. Onneksi paikka, johon vaihdoin, oli viihtyisä ja olenkin täällä ollut jo muutaman vuoden.

No mihin liriin ne muka joutui? Pääsivät eroon hankalasta työntekijästä ilman lisäkuluja, joten nyt en ihan ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Sairaslomastasikaan heidän ei tarvinnut maksaa euroakaan, koska oli tuo koeaikapurku.

Vierailija
13/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työpaikan pienessä perheyrityksessä jonka johtaja (yhtä kuin kaikista asioista päättävä perheen pää) vaikutti haastattelussa aika pahasti stressaantuneelta mutta kuitenkin siedettävältä.

Ensimmäisenä työpäivänä selvisi että a) edeltäjäni oli saanut lähteä koeajan viimeisenä työpäivänä, b) kaikki firmassa töissä koskaan olleet pätevämmät suunnittelijat lähtivät vaikka kesken asiakasprojektin samalla hetkellä kun saavat jostain muualta töitä ja c) johtaja oli ilmeisesti ollut haastattelun aikana vahvan lääkityksen vallassa koska meno ja huuto oli sellaista että en yrittänyt kuvata sitä edes kavereille. Kukaan ei olisi uskonut.

Työsopimusta tehdessä olimme sopineet kahden viikon lomasta koeajan loppupuolella koska olin jo varannut matkan ennen tämän paikan löytymistä. Tässä ei ollut mitään ongelmaa ja se kirjattiin työsopimukseenkin. Kun palasin lomalta, sain kutsun johtajan huoneeseen jossa tämä keuhkosi siitä miten minä kehtaan tehdä tällaista firmalle ja jättää hänet pulaan vaikka asiakasprojektit olivat juuri kriittisessä vaiheessa. Edellämainituista syistä kaikki firman projektit olivat olleet kriisissä 365 päivää vuodessa.

Työsopimus päätettiin siihen paikkaan mikä oli helpotus koska nyt en joutunut hakemaan uutta työpaikkaa enää salassa (alalla on pienet piirit) vaan ihan avoimesti.

Vierailija
14/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihin liriin ne muka joutui? Pääsivät eroon hankalasta työntekijästä ilman lisäkuluja, joten nyt en ihan ymmärrä ajatuksenjuoksuasi. Sairaslomastasikaan heidän ei tarvinnut maksaa euroakaan, koska oli tuo koeaikapurku.

Haha. Olisin tietysti - jos siis työkkäri olisi tehnyt siitä ongelman - tehnyt ilmoituksen asiattomasta koeaikapurusta, juurikin siksi, että ennen koeaikapurkua olin hommannut tuon sairasloman, johon minulla oli palkallinen oikeus oltuani työssä työehtosopimuksen vaatimat päivät ja josta olin jo kertonut kollegoille. Eli toisin sanoen petasin homman valmiiksi sillä, että minulla oli sairasloma, jolle olin jäämässä ja olisin tietysti oikeille tahoille väittänyt koeaikapurun syyksi tuon sairaslomani, joka ei saa olla purkamisen perusteella, ei edes koeaikana. Siis ihan sama mikä syy heillä oli koeaikapurkaa, olisin väittänyt sen olevan tuo sairasloma ja purkamisen perusteettomaksi, eli oikeuteen ja korvauksia. Esimieheni tajusi, että voin riitauttaa asian ja että oikeudenkäynti tulisi heille maksamaan. Minulle ei, koska olisin oikeutettu suurimpaan oikeusavun korvausluokkaan työttömänä.

Tämä siksi, että mikäli minut olisi toisen työpaikan odottamisen (aloitus oli vasta kuukauden päästä) ajaksi määrätty karenssiin, olisin alkanut riitelemään koeaikapurusta. Karenssia ei määrätty, joten ei tarvinnut riidellä.

Tyhmä.

Vierailija
15/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tehdään nykyisin yhä enemmän. Ammattiin valmistuvien osaamisen taso on monella alalla laskenut huomattavasti, eikä sitä voi suoraan arvosanoista päätellä. Jossain Hesarin haastattelussa ammattikoulun ope aiheesta sanoikin, että heitä painostetaan päästämään kaikki opiskelijat lävitse ja ammattitaidon testaus jää sitten työsuhteen koeajalla testattavaksi. Ihan kamala ilmiö, jossa kaikki häviävät: valmistuva opiskelija, työnantaja ja opettaja. 

Ei sitä irtisanomista kannata kovin henkilökohtaisesti ottaa, vaikka ei se tietysti kivalta tunnukaan. Koeta ajatella, että parempi varmaan lähteä tässä kohdin - myöhemmin se olisi kovasti vaikeampaa. Toki jos pystyt saamaan asiallista palautetta syistä, niin aina parempi itsensä kehittämisen kannalta. Välttämättä tämä ei ole mahdollista, eikä sitäkään kannata ottaa henkilökohtaisesti. :)

Älä murehdi sitä, mikä ei ole totta. Työsuhteen purku tulee jos on tullakseen, ei sitä kannata etukäteen murehtia. Jos se tapahtuu, se on ikävää, mutta ei siinä ole mitään hävettävää, pääset asiasta pian yli ja viiden vuoden päästä muistelet asiaa hassuna elämänkokemuksena vuonna 2018.

Vierailija
16/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Olisin tietysti - jos siis työkkäri olisi tehnyt siitä ongelman - tehnyt ilmoituksen asiattomasta koeaikapurusta, juurikin siksi, että ennen koeaikapurkua olin hommannut tuon sairasloman, johon minulla oli palkallinen oikeus oltuani työssä työehtosopimuksen vaatimat päivät ja josta olin jo kertonut kollegoille. Eli toisin sanoen petasin homman valmiiksi sillä, että minulla oli sairasloma, jolle olin jäämässä ja olisin tietysti oikeille tahoille väittänyt koeaikapurun syyksi tuon sairaslomani, joka ei saa olla purkamisen perusteella, ei edes koeaikana. Siis ihan sama mikä syy heillä oli koeaikapurkaa, olisin väittänyt sen olevan tuo sairasloma ja purkamisen perusteettomaksi, eli oikeuteen ja korvauksia. Esimieheni tajusi, että voin riitauttaa asian ja että oikeudenkäynti tulisi heille maksamaan. Minulle ei, koska olisin oikeutettu suurimpaan oikeusavun korvausluokkaan työttömänä.

Tämä siksi, että mikäli minut olisi toisen työpaikan odottamisen (aloitus oli vasta kuukauden päästä) ajaksi määrätty karenssiin, olisin alkanut riitelemään koeaikapurusta. Karenssia ei määrätty, joten ei tarvinnut riidellä.

Tyhmä.

No en kyllä yhtään ihmettele, miksi sinusta haluttiin työpaikalla eroon. 

Vierailija
17/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi paskalta tuntui pitkään. Olin kyllä myös jo aiemmin ”haistellut”, että kenkää tulee, mutta en ois uskonut, että koeajan viimeisenä päivänä. Käymässämme keskustelussa korostettiin, ettei työn toteuttamisessa ollut mitään valittamista tai korjaamista. Mitään konkreettista syytä koeajan purulle ei kerrottu. Siksi jättikin pitkäksi aikaa tunteen, että olen ihmisenä täysi paska.

Tosin, kuulemieni asioiden mukaan en ole lainkaan ainut, jolle kyseisessä firmassa näin on tehty. Olin jo hakenut puolivakavissani muita työpaikkoja, nyt olen uudessa työssä ja viihdyn aivan eri tavalla.

Vierailija
18/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vajaa 3 vkoa koeaikaa jäljellä, kun tj. kutsui huoneeseensa ja teki tarjouksen. Hän ei halunnut irtisanoa minua koeajalla, koska rehellisesti sanottuna työpanoksessani ja osaamisessani ei ollut mitään moitteen sijaa, vaan hän oli siihen tyytyväinen. Hän halusi kuitenkin päättää työsuhteeni tuotannollisista ja taloudellisista syistä yrityksen heikon taloustilanteen takia.

Voisin kuulemma lähteä heti ja saisin seuraavan kuukauden palkan ja muita etuja tai voisin jäädä odottamaan seuraavalla viikolla alkavia tr-neuvotteluja, joissa tod.näk. saisin kenkää.

Yritys oli joutumassa joko velkasaneeraukseen tai tekemässä konkurssin. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tarjouksen.

Tästä on nyt pari viikkoa aikaa ja vituttaa edelleen suunnattomasti, vaikka palkkaa edelleen saankin. Uutta työtä ei ole vielä ollut yhtä työtä lukuun ottamatta energiaa hakea. Cv:ssä näyttää helvetin tyhmältä muutaman kuukauden työsuhde. Tuo entinen työni olisi ollut unelmatyöni ja palkkakin parempi kuin missään aiemmassa työssä. Kuinkahan tästä taas saa itsensä positiivisemmaksi motivoitua!?

Vierailija
19/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain varastolta kesätyöstä joskus vuosia sitte koeaikapotkut. Tuli siis koeajan vikana pvänä sen työvuoron jälkeen. En ees kuulunut liittoon. Menin vaan jotenkin vähän shokkiin. Sit rauhoituin ja ei kai siinä sen kummempaa.

Vierailija
20/49 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko jatkaa edellistä tarinaa koska se kertoo siitä millaisessa tilassa firman tai johtajan täytyy olla jos työsuhde päätetään koeajan lopussa. Minun tapaukseni lisäksi muutama muukin oli huomannut että muutamat firmat tuntuvat suorastaan harrastavan tällaista.

Yli kuukausi sen jälkeen kun perhefirman johtaja oli päättänyt työsuhteen, sain omaan kännykkääni tuohtuneen puhelun firman tärkeimmän asiakkaan projektinjohtajajalta. Tämä oli raivoissaan koska deadline oli seuraavalla viikolla ja tuotanto odotti meidän tiedostojamme mutta minä en vastaa heidän sähköposteihinsa tai työnumerooni enkä ole toimittanut heille sovittuja raportteja.

Kun kerroin että firman omistaja on päättänyt työsuhteeni kuukautta aiemmin ja ilmoitanut että hän hoitaa kaiken kommunikoinnin asiakkaille, tuli linjan päässä aivan hiljaista.

Osoittautui että sähköpostini oli edelleen olemassa, sieltä ei tullut minkäänlaista tiedotetta ja sama koski puhelinnumeroa. Myöskään kyseinen johtaja/omistaja ei vastannut heidän soittoihinsa mutta tämä tilanne oli kuulemma vallinnut jo ennen minun palkkaamistani.

Tässä vaiheessa soittaja alkoi jo nieleskellä ja totesi että "tässä firmassa on jatkuvasti sellainen kriisi päällä että ne tekevät työtä vain niihin projekteihin joissa joku huutaa koko ajan olkapään takana ja sinä et siis ole ollut enää yli kuukauteen varmistamassa että meidän projektiamme on edes jatkettu?"

Myönsin että tämä on tilanne. Puhelu päättyi soittajan pahoitteluun että oli rähjännyt minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi