Miltä tuntuu tulla irtisanotuksi koeajalla (itsellä kai edessä)?
Haluaisin kuulla näin ennakkoon miltä tuntuu tulla irtisanotuksi koeajalla? Näyttäisi siltä että tämä on minulla edessä; salamyhkäistä toimintaa töissä ja kuulin pari sanaa vahingossa.
Miten reagoitte, miten vaikutti itsetuntoon, uudelleentyöllistymiseen, yms? Oma itsetuntoni on osittain rakentunut ammatillisen osaamiseni päälle ja nyt lähtee pohjaa elämältä. En osaa edes kuvitella miten tämän asian otan jos ja kun se on edessä. Tätä kirjoittaessa tulee fyysisesti huono olo häpeän vuoksi.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurku ilman mitään asiallista syytä tuntuu paljon pahemmalta kuin irtisanominen. Tiedäthän, että irtisanomiseen pitää aina olla joku hyväksyttävä syy, myös koeajalla.
Koeaikapurkuun ei tarvita. Kysyttäessä pitää pystyä todistamaan, että purku ei johdu mistään epäasiallisesta syystä vaan nimenomaan työstä johtuvasta.
Kyllä koeaikapurkuun täytyy kertoa syy.
Kyseessä on työsuhteen purku, ei irtisanominen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli vajaa 3 vkoa koeaikaa jäljellä, kun tj. kutsui huoneeseensa ja teki tarjouksen. Hän ei halunnut irtisanoa minua koeajalla, koska rehellisesti sanottuna työpanoksessani ja osaamisessani ei ollut mitään moitteen sijaa, vaan hän oli siihen tyytyväinen. Hän halusi kuitenkin päättää työsuhteeni tuotannollisista ja taloudellisista syistä yrityksen heikon taloustilanteen takia.
Voisin kuulemma lähteä heti ja saisin seuraavan kuukauden palkan ja muita etuja tai voisin jäädä odottamaan seuraavalla viikolla alkavia tr-neuvotteluja, joissa tod.näk. saisin kenkää.
Yritys oli joutumassa joko velkasaneeraukseen tai tekemässä konkurssin. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tarjouksen.
Tästä on nyt pari viikkoa aikaa ja vituttaa edelleen suunnattomasti, vaikka palkkaa edelleen saankin. Uutta työtä ei ole vielä ollut yhtä työtä lukuun ottamatta energiaa hakea. Cv:ssä näyttää helvetin tyhmältä muutaman kuukauden työsuhde. Tuo entinen työni olisi ollut unelmatyöni ja palkkakin parempi kuin missään aiemmassa työssä. Kuinkahan tästä taas saa itsensä positiivisemmaksi motivoitua!?
Älä laita tuollaista muutaman kuukauden työtä CV:hen ollenkaan.
Totta kai se olisi suuri pettymys kelle tahansa, mutta elämä jatkuu siitä huolimatta.
Eikä se ole aina edes asianomaisen itsensä syytå, vaan olen kuullut näin tekevän monen firman, että henkilökuntaa vaihdetaan, ihan säästösyistä tai halutaan tilap.työvoimaa.
Ja kun haetaan työntekijää ja luvataan vakipaikka, näin parhaat saadaan saa hakemaan työtä, toisin jos haettaisiin lyh.aikaiseen työsuhteeseen, joka olisi 2-4kk.
Jopa koeaika on mitoitettu työsuhteen kestoajan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli vajaa 3 vkoa koeaikaa jäljellä, kun tj. kutsui huoneeseensa ja teki tarjouksen. Hän ei halunnut irtisanoa minua koeajalla, koska rehellisesti sanottuna työpanoksessani ja osaamisessani ei ollut mitään moitteen sijaa, vaan hän oli siihen tyytyväinen. Hän halusi kuitenkin päättää työsuhteeni tuotannollisista ja taloudellisista syistä yrityksen heikon taloustilanteen takia.
Voisin kuulemma lähteä heti ja saisin seuraavan kuukauden palkan ja muita etuja tai voisin jäädä odottamaan seuraavalla viikolla alkavia tr-neuvotteluja, joissa tod.näk. saisin kenkää.
Yritys oli joutumassa joko velkasaneeraukseen tai tekemässä konkurssin. En nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tarjouksen.
Tästä on nyt pari viikkoa aikaa ja vituttaa edelleen suunnattomasti, vaikka palkkaa edelleen saankin. Uutta työtä ei ole vielä ollut yhtä työtä lukuun ottamatta energiaa hakea. Cv:ssä näyttää helvetin tyhmältä muutaman kuukauden työsuhde. Tuo entinen työni olisi ollut unelmatyöni ja palkkakin parempi kuin missään aiemmassa työssä. Kuinkahan tästä taas saa itsensä positiivisemmaksi motivoitua!?
Näyttääkö reilun puolen vuoden työttömyys cv:ssä muka paremmalta?
Tosi kurjalta tuntui, kun ei kerrottu oikeastaan mitään päteviä syitä. "se nyt vain menee näin" -tyyliin.
Kuulin myöhemmin, että kyseinen yritys tekee monille näin. Kovat lupaukset vakituisesta työstä, saadaan paljon hyviä hakijoita, kunnes erotetaan ja uusi tilalle. En ymmärrä, miksei sitten suoraan voitaisi tehdä vain sitä 4-6 kk sopimusta - no, tiedän, että ei tulisi niin hyviä hakijoita enää, mutta minulle jäi ainakin todella surkea maku suuhun tuosta yrityksestä.
Eli jos et ole tehnyt selkeää virhettä, niin ei kannata tuosta murehtia... Uutta hakemusta vaan. Onneksi tuosta ei ilmeisesti karenssia saa työkkärissä, jos potkut tulee yrityksen puolelta.
No ei heilauttanut niin paljon kun neljän vuoden työsuhteen päättäminen kymmenessä minuutissa.
Mutta tilanteessa olin ihan tyyni, ostin alakerran kahviosta tupakka-askin ja pistin ulos päästyäni tupakaksi, jupisin että "ihan p*ska paikka olittekin" ja... Niin. Eipä siinä muuta, samana iltana taas työpaikkailmoituksia lukemaan. Uuden duunin sain kolmessa päivässä (koska olin niin epätoivoinen, että otin seuraavan epätoivoisen paikan, mutta se on toinen juttu.)
Jos tällainen muutaman kuukauden työskentelyn jälkeinen koeaikapurku tulee, kannattaako silti jättää työpaikka esim. Linkedinissä esille nykyisenä työnä vaikkei enää olekaan työssä siellä? Mietin että esittäisin olevani siellä töissä kun haen uusia töitä, tuskin kukaan tarkastaa tuota ja näyttää paremmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkö reilun puolen vuoden työttömyys cv:ssä muka paremmalta?
Ihan hyvin voi laittaa lyhyenkin pätkän. Onhan siihen selitys. Kunhan ei lankea selittelyyn asian kohdalla.
Tuohan on työnantajalle yhtä säästöä ja saadaan pätevää työvoimaa, koska koeajalla on alhaisempi palkka ja työsuhteen kesto vaikuttaa vakuutusmaksuihin, työterv.hoitoon jne.
Eihän tämä ole sen kummempi, kuin nykyisin jotkut työnantajat tarjoavat näitä aktiivipaketteja työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla näin ennakkoon miltä tuntuu tulla irtisanotuksi koeajalla? Näyttäisi siltä että tämä on minulla edessä; salamyhkäistä toimintaa töissä ja kuulin pari sanaa vahingossa.
Miten reagoitte, miten vaikutti itsetuntoon, uudelleentyöllistymiseen, yms? Oma itsetuntoni on osittain rakentunut ammatillisen osaamiseni päälle ja nyt lähtee pohjaa elämältä. En osaa edes kuvitella miten tämän asian otan jos ja kun se on edessä. Tätä kirjoittaessa tulee fyysisesti huono olo häpeän vuoksi.
Hei älä nyt vaan missään tapauksessa sekuntiakaan ota itseesi jos sinut irtisanotaan koeajalla. Kyseessä todennäköisesti ns kierrätystyöpaikka , missä kierrätetään muutaman kuukauden ajan aina yhtä työntekijää - ja koeajalla irtisanotaan. Tätä tapahtuu kaiken aikaa , tämä on törkeää mutta koska se on täysin laillista muutamat mulkivistipaikat sitä harjoittaa.
Ei ole mitään tekemistä
a) persoonallisuutesi
b) ammattiosaamisesi kanssa.
Hyvä vaan että pääset helkkariin asap tuosta mulkkeropaikasta, sillä todennäköisesti tuo työntekijöiden kohtelu ei ole ainoa asia mikä ko paikassa on pahasti viturallaan. Sano reippaasti heiheit jos sinut irtisanotaan ja -- huokaisen syvään. Työllistymiseesi ei vaikuta kylmää ei kuumaa moiset väärinvalitut harhapolut joita jokaisella on työhistoriassa.
Tämä selvä?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on työnantajalle yhtä säästöä ja saadaan pätevää työvoimaa, koska koeajalla on alhaisempi palkka ja työsuhteen kesto vaikuttaa vakuutusmaksuihin, työterv.hoitoon jne.
Eihän tämä ole sen kummempi, kuin nykyisin jotkut työnantajat tarjoavat näitä aktiivipaketteja työttömille.
Juurikin näin.
Härskiä toimintaa työntekijää, mitä nykytyöllistämispolitiikka vielä hölmöydellään siunaa.
Valitkaa tarkemmin ja viisaudella kun äänestätte seuraavan kerran puoluetta te työssäkäyvät ja työnhakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaikapurku ilman mitään asiallista syytä tuntuu paljon pahemmalta kuin irtisanominen. Tiedäthän, että irtisanomiseen pitää aina olla joku hyväksyttävä syy, myös koeajalla.
Koeaikapurkuun ei tarvita. Kysyttäessä pitää pystyä todistamaan, että purku ei johdu mistään epäasiallisesta syystä vaan nimenomaan työstä johtuvasta.
Ei tarvitse. Tai siis sitä ei nimenomaan pidä kertoa niin homma on sillä selvä.
Jos työnantaja on niin typerä että nimeää jonkun syyn eikä se ole pätevä, voit riitauttaa jutun mutta kumpi tahansa voi purkaa työsuhteen koeaikana siihen paikkaan tarvitsematta selitellä asiaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi paskalta tuntui pitkään. Olin kyllä myös jo aiemmin ”haistellut”, että kenkää tulee, mutta en ois uskonut, että koeajan viimeisenä päivänä. Käymässämme keskustelussa korostettiin, ettei työn toteuttamisessa ollut mitään valittamista tai korjaamista. Mitään konkreettista syytä koeajan purulle ei kerrottu. Siksi jättikin pitkäksi aikaa tunteen, että olen ihmisenä täysi paska.
Tosin, kuulemieni asioiden mukaan en ole lainkaan ainut, jolle kyseisessä firmassa näin on tehty.
Et todellakaan ole ollut ainoa koeajalla, nimenomaan koeajan viimeisenä päivänä kenkää saanut.
Kaikki hyöty pois työntekijästä ja sitten hyvästi. Lohdullista on se, että viidakkorumpu toimii ja näille paikoille ennemmin tai myöhemmin lentää pazka tuulettimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on niin typerä että nimeää jonkun syyn eikä se ole pätevä, voit riitauttaa jutun mutta kumpi tahansa voi purkaa työsuhteen koeaikana siihen paikkaan tarvitsematta selitellä asiaa mitenkään.
Ei pidä paikkaansa. Syy on kerrottava. Muuten ei voi tietää onko syy laillinen. Itse riitauttaisin asian, jos purun syytä ei muuten kerrottaisi. Jos taas kerrottaisiin todellinen ja oikea syy, asia olisi selvä. Koeajan tarkoitus ei ole se, noin vaan voisi purkaa työsuhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse sain lähtöpassit toka vikana päivänä. syynä oli kuulemma se etten oikein sopeutunut. Helpotus se oli, vaikka kyllähän tuolla hetkellä v**tti, ahdisti ja kaikki tunneskaalat kävin läpi. Työni tein hyvin ja ahkerasti, pari ekaa kuukautta kyllä valitin ( ihan asiallisesti ) työkuormasta joka oli epäinhimillinen. Huomasin että sanomisia ei otettu kuuleviin korviin joten enpä viitsinyt enää mitään sanoa.
Lähtöäni oli kähmitty selän takana jo useampi kuukausi, osasin laskea 1+1. Kollega oli selkäänpuukottaja.
Shokki se oli, vaikka itselleni loppujen lopuksi helpotus. Olin vähän yli kuukauden työttömänä kun allekirjoitin uuden sopimuksen ja paljon paremmassa paikassa.
tsemppiä!
pakko vielä tarkentaa tätä tarinaa sen verran että olin tuosta puolen vuoden koeajasta yhteensä 6 viikkoa lomatuuraajana. Omat hommat pystyi tehdä joten kuten jos oli 2 ihmistä paikalla, lomatuuraukset olivat painajaismaisia kun hommia oli tosiaan 16 tunniksi päivässä, joskus laskin että päivässä tuli 100 sähköpostia joista n. 90% piti reagoida. Esimiehen mielestä silti työkuorma oli ihan ok. Olin burnoutin partaalla kun koeaikapurku tuli. Itse en jaksanut enää muuta kuin tehdä konemaisesti työt joten helpotus se loppupeleissä siis oli. kollegani oli tiennyt kyllä lähdöstäni jo varmaan pari kk ja ilmeisesti uusi tyyppi ( kollegan kaveri ) aloitti saman tien kun lähdin. Toki meikäläisestä vietiin viimeisetkin mehut kun viimeisten kolmen työviikon aikana tuurasin kollegaa 2 viikkoa ja tein pitkää päivää. vieläkin puistattaa tuo työpaikka. Sairas meininki joka siellä jatkunee...
Hyi helkkari. Karsea paikka. Onneksi pääsit pois tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Tuotannollisista/taloudellisista syistä ei voi koeaikana irtisanoa!!! Laitonta! Itselle kävi näin mutta kun sain tuon sattumalta selville oli asia jo vanhentunut. Olin nimittäin itseasiassa helpottunut etten joutunut itse irtisanoutumaan enkä uhrannut paikalle enää montaakaan ajatusta.
En nyt osaa sanoa mihin instanssiin sinun pitää ottaa yhteyttä, googlaa.. mutta ota ihmeessä! - Ellei nyt ole laki muuttunut tyyliin parin vuoden sisällä, en ihmettelisi, tämän hallituksen aikaansaannokset tietäen..
Toimi! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Tuotannollisista/taloudellisista syistä ei voi koeaikana irtisanoa!!! Laitonta! Itselle kävi näin mutta kun sain tuon sattumalta selville oli asia jo vanhentunut. Olin nimittäin itseasiassa helpottunut etten joutunut itse irtisanoutumaan enkä uhrannut paikalle enää montaakaan ajatusta.
En nyt osaa sanoa mihin instanssiin sinun pitää ottaa yhteyttä, googlaa.. mutta ota ihmeessä! - Ellei nyt ole laki muuttunut tyyliin parin vuoden sisällä, en ihmettelisi, tämän hallituksen aikaansaannokset tietäen..
No työaika sovittiin jatkumaan koeajan jälkeen pari viikkoa, mutta ilman työvelvoitetta. Päätin suostua, koska viimeksi yritykseen tulleena olisin joka tapauksessa joutunut irtisanotuksi ehkä jopa nopeammin yt-neuvottelujen jälkeen kuin nyt.
pakko vielä tarkentaa tätä tarinaa sen verran että olin tuosta puolen vuoden koeajasta yhteensä 6 viikkoa lomatuuraajana. Omat hommat pystyi tehdä joten kuten jos oli 2 ihmistä paikalla, lomatuuraukset olivat painajaismaisia kun hommia oli tosiaan 16 tunniksi päivässä, joskus laskin että päivässä tuli 100 sähköpostia joista n. 90% piti reagoida. Esimiehen mielestä silti työkuorma oli ihan ok. Olin burnoutin partaalla kun koeaikapurku tuli. Itse en jaksanut enää muuta kuin tehdä konemaisesti työt joten helpotus se loppupeleissä siis oli. kollegani oli tiennyt kyllä lähdöstäni jo varmaan pari kk ja ilmeisesti uusi tyyppi ( kollegan kaveri ) aloitti saman tien kun lähdin. Toki meikäläisestä vietiin viimeisetkin mehut kun viimeisten kolmen työviikon aikana tuurasin kollegaa 2 viikkoa ja tein pitkää päivää. vieläkin puistattaa tuo työpaikka. Sairas meininki joka siellä jatkunee...