Kristityt naiset ja meikkaamattomuus
Mitkä lahkot moista nyt noudattivatkaan ja miten vakavasti ihmiset sitä noudattavat? Entä mihin Raamatun kohtiin se perustuikaan? Miksi monesti samat naiset saattavat pitää housuja ja muita maskuliinisia vaatekappaleita?
Kommentit (28)
Ei oikein missään seurakunnassa taida ehdotonta meikkikieltoa olla. Mutta toki esim. vapaiden suuntien kristityissä on enemmän meikkaamattomia kuin keskivertoihmisissä. Monella on mielessä Paavalin kehotus siitä että naisten kaunistus olisi mieluumminkin sisäinen kuin ulkoinen koristautuminen. Lisäksi moni ajattelee että kelpaa sellaisenaan, sellaisena kuin Jumala on luonut, eikä tarvi sitä alkaa yrittää pakkelilla parannella.
Olen ateisti enkä meikkaa juuri koskaan.
Mikä idea topicilla?
En tiedä onko tuota niin olennaisesti juuri muualla kuin lestadiolaisuudessa? Useimmissa piireissä se menee kai vähän omantunnon mukaan, toiset meikkaa ja toiset ei. Yleensä se meikkaaminen taitaa kuitenkin olla aika hillittyä, mutta niinhän se on muutenkin suomalaisten keskuudessa, enimmäkseen. Ei siitä tehdä mitään numeroa tai sääntöä. En tiedä millä Raamatun kohdalla lestadiolaiset tuota perustelevat, vai perustelevatko millään. Mutta tämä voisi olla yksi mahdollinen:
"Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." (1. Piet. 3:3-4)
Ymmärtääkseni tuossa ei suoranaisesti kielletä ehostamista, vaan painotetaan ettei se saa olla se kaunistus, vaan se on se oikea mielenlaatu ja sydämen asenne. Joka kyllä voi sitten (ainakin jossain vaiheessa) ilmetä niinkin ettei enää kiinnitä niin paljon huomiota omaan ulkonäköönsä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tuota niin olennaisesti juuri muualla kuin lestadiolaisuudessa? Useimmissa piireissä se menee kai vähän omantunnon mukaan, toiset meikkaa ja toiset ei. Yleensä se meikkaaminen taitaa kuitenkin olla aika hillittyä, mutta niinhän se on muutenkin suomalaisten keskuudessa, enimmäkseen. Ei siitä tehdä mitään numeroa tai sääntöä. En tiedä millä Raamatun kohdalla lestadiolaiset tuota perustelevat, vai perustelevatko millään. Mutta tämä voisi olla yksi mahdollinen:
"Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." (1. Piet. 3:3-4)
Ymmärtääkseni tuossa ei suoranaisesti kielletä ehostamista, vaan painotetaan ettei se saa olla se kaunistus, vaan se on se oikea mielenlaatu ja sydämen asenne. Joka kyllä voi sitten (ainakin jossain vaiheessa) ilmetä niinkin ettei enää kiinnitä niin paljon huomiota omaan ulkonäköönsä.
Vanhassa Testamentissakin on jossain kielletty nimenomaan hiusten palmikoiminen ja jossain taisivat olla värikkäät vaatteetkin kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea topicilla?
Teemana se on vain kiintoisa, kun länsimaissa naiset meikkaavat melko runsaasti. Ja on tullut mieleeni, tuleeko joltain taholta "painostusta", esim. seurakunnan tai aviopuolison/sukulaisten taholta.
Oon allergikko ja atoopikko, ja joudun välillä olemaan meikkaamatta. Se on mulle kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein missään seurakunnassa taida ehdotonta meikkikieltoa olla. Mutta toki esim. vapaiden suuntien kristityissä on enemmän meikkaamattomia kuin keskivertoihmisissä.
Totanoinaan.. Tuosta meikkaamattomuudesta: Oletko ikinä käynyt esim. helluntailaisten nuortentapahtumissa? 😀
Mormoninaiset kyllä meikkaavat ja se on jopa suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein missään seurakunnassa taida ehdotonta meikkikieltoa olla. Mutta toki esim. vapaiden suuntien kristityissä on enemmän meikkaamattomia kuin keskivertoihmisissä. Monella on mielessä Paavalin kehotus siitä että naisten kaunistus olisi mieluumminkin sisäinen kuin ulkoinen koristautuminen. Lisäksi moni ajattelee että kelpaa sellaisenaan, sellaisena kuin Jumala on luonut, eikä tarvi sitä alkaa yrittää pakkelilla parannella.
Vapaissa suunnissa meikataan näkemäni mukaan paljon enemmän kuin luterilaisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea topicilla?
Teemana se on vain kiintoisa, kun länsimaissa naiset meikkaavat melko runsaasti. Ja on tullut mieleeni, tuleeko joltain taholta "painostusta", esim. seurakunnan tai aviopuolison/sukulaisten taholta.
Mä oon kierrellyt eri vapaiden suuntien tilaisuuksissa ja tähän ei ole kukaan missään mitään sanonut. En ole myöskään koskaan kuullut, että kenenkään puoliso mihinkään uskoon liittyvään vedoten kommentoisi mitään meikkaamista tai meikkaamatta jättämistä. Jotkut miehet toki tykkää siitä, kun vaimo meikkaa enemmän ja toiset siitä, kun meikkaa vähemmän, eikä siis raamatullisten syiden vuoksi vaan ihan sen mukaan mikä miellyttää omaa silmää.
Lestadiolaiset taitaa olla ainoat, joista useimmat naiset ei meikkaa.
Lestadiolaiset eivät meikkaa meilläpäin, mutta lapsilla on kyllä hiukset letillä. Eli hiusten letittäminen ei ilmeisesti ole kiellettyä, vaikka tuo raamatunkohta sen näyttäisi kieltävän.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset eivät meikkaa meilläpäin, mutta lapsilla on kyllä hiukset letillä. Eli hiusten letittäminen ei ilmeisesti ole kiellettyä, vaikka tuo raamatunkohta sen näyttäisi kieltävän.
Se juuri kiinnostaa, että miksi niitä Raamatun kohtia tulkitaan niin mielivaltaisesti. Mikä lahko noudattaisi Suomessa täysin Raamatun ohjeistuksia? Ja miksi _ihmeessä_ mormoninaiset ja helluntailaiset laittautuvat erityisen paljon (meikki, pukeutuminen, kampaus ja jopa korutkin)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se juuri kiinnostaa, että miksi niitä Raamatun kohtia tulkitaan niin mielivaltaisesti. Mikä lahko noudattaisi Suomessa täysin Raamatun ohjeistuksia? Ja miksi _ihmeessä_ mormoninaiset ja helluntailaiset laittautuvat erityisen paljon (meikki, pukeutuminen, kampaus ja jopa korutkin)?
Aviomiehen saadakseen. Naisen ei tule tehdä aloitteita, vaan se on miehen tehtävä. Naiseuden täyttymys on tulla äidiksi, miehelle sallitaan eri tavalla oman minuuden ja uran luominen.
Näin siis oman kokemukseni perustella. Yksilöitähän he toki ovat kaikki.
Lestakaverini ei meikkiä käytä muuten kuin puuteria peittämään naaman kiiltämistä. Hänen mukaansa he tulkitsevat niin ettei liiallinen tälläytyminen ole hyvä koska Jumala on luonut heidät tietynlaisiksi eikä tarkoitus ole muuttaa itseään toisenlaiseksi. Lisäksi se on turhaa. Sinänsä kun miettii niin ihan hyvä näkökulma. Miksi pitää muuttaa itseään niin paljon ettet näytä alkuperäiseltä ollenkaan? Itse meikkaan koska koen itseni nätimmäksi, mutta ei se muuta sitä mikä tai mitä on oikeasti. Nätiltä näyttäminen feikkaamalla ei ole millään tavalla loppujen lopuksi hyödyllistä tai järkevää. Jossain vaiheessa se maski pitää poistaa.
Itse kristittynä naisena kyllä meikkaan. Jotkut varmaan perustelevat meikkaamattomuutta jakeilla ensimmäisestä Pietarin kirjeestä "3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. 4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista." Itse koen että painotuksen tulisi olla sisäisessä eikä ulkoisessa kauneudessa.
Minä en meikkaa lainkaan. Asia ei minulla pohjaudu uskontoon, vaan tieteeseen. Olen nimittäin ihan liian tietoinen kosmetiikan sisältämistä pahoista kemikaaleista halutakseni käyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaissa suunnissa meikataan näkemäni mukaan paljon enemmän kuin luterilaisten puolella.
Uskovissa on paljon naisellisesti laittautuvia, monet nuoret naiset todella kauniita ja laitettuja. Hyvät elämäntavatkin vaikuttavat varmaasti asiaan, kun ei kännätä baareissa.
- ja naisen pitää erottua miehestä Raamatunkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein missään seurakunnassa taida ehdotonta meikkikieltoa olla. Mutta toki esim. vapaiden suuntien kristityissä on enemmän meikkaamattomia kuin keskivertoihmisissä.
Totanoinaan.. Tuosta meikkaamattomuudesta: Oletko ikinä käynyt esim. helluntailaisten nuortentapahtumissa? 😀
Vastaan sivusta. Mää oon käyny. Näyttää siltä, että meikkiä ja vaatetusta on alettu miettiä jo puolta vuotta aiemmin. Eli panostettu on. Näkyy rajumpaakin meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lahkot moista nyt noudattivatkaan ja miten vakavasti ihmiset sitä noudattavat? Entä mihin Raamatun kohtiin se perustuikaan? Miksi monesti samat naiset saattavat pitää housuja ja muita maskuliinisia vaatekappaleita?
Alussa Adolf suuren vallan aikana kiellettiin meikit, mutta sallittiin myöhemmin kunhan osasi olla hillitsti ja keskittyä siihen naisen varsinaiseen tehtävään joka on tietenkin synnyttäää sotilaita.
Edelleenkin siis Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin ihanteet menevät osittain ristikkäin ja ihmiset perustelevat aika randomisti niitä valintojaan.