Katsoiko kukaan eilen Teemalta Orjattaresi?
Kommentit (112)
Tasoltaan 70-luvun skifiä.
Naurettava, vastenmielinen satu.
Vilkaisu riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisu riitti.
Margaret Atwood (kirjailija) totesi aikanaan kirjan ilmestymisen aikaan tyyliin (vapaasti siteerattuna) : "kaikki nämä naisille tehdyt julmuudet ovat jo tapahtuneet ja totta parasta aikaa , eri puolilla maaililmaa".
Mikään "satu" sarja ei tosiaankaan ole. Ja juuri se tekee sarjan sisällöstä järkyttävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisu riitti.Margaret Atwood (kirjailija) totesi aikanaan kirjan ilmestymisen aikaan tyyliin (vapaasti siteerattuna) : "kaikki nämä naisille tehdyt julmuudet ovat jo tapahtuneet ja totta parasta aikaa , eri puolilla maaililmaa".
Mikään "satu" sarja ei tosiaankaan ole. Ja juuri se tekee sarjan sisällöstä järkyttävän.
Totta on tapahtunu ja tapahtuu edelleen. Jos hieman funtsaat läppiä mitä siinä on, niin yksi uskontokunta mistä ei saa puhua niin sopii oikeastan kaikki siihen. Tosin hesus kristonkin aikana tapahtu, mutta se on käännetty niin että nykyään olis meidän uskonto. Nythän siitä ei nouse meteli näin päin. Sit nuollaa sitä toista uskontoa, kun se matto ja kirja löytyy sängynalta.
Sijaissynnyttäjänä toimiminen pakotettuna ei taida kuitenkaan kovin yleistä olla missään päin maailmaa.
Olen nähnyt kaikki sarjan jaksot. Yhtäaikaa tosi kiinnostavaa ja kiehtovaa ja kamalaa ja epämiellyttävää katsottavaa. Dystopia, joka ei tosiaan ole edes kaukana. Tuollaista se äkkiä olisi jos vain osalla porukasta olisi ihmisoikeudet.
Kirja julkaistu 1985. On kyllä aika hyvin yhtymäkohtia esim Afghanistanin 2000-luvun Taleban miehityksen aikaan. Naisilta purettii kaikki ihmisoikeudet ja heistä tuli synnytyskoneita. Paremmin siis visioitu kuin Orwellin 1984.
Oon menossa jo uusimmassa jaksossa. Todella hyvä ja laadukas sarja, mutten suosittelisi sitä kaikkein herkimmille. Väkivalta jne menee vain ahdistavammaksi sarjan edetessä.
En oikein ymmärtänyt, miten naisten asema määräytyi. Etuoikeutetut eliittinaiset olivat siis vallassa olevien miesten vaimoja siis niitä, jotka olivat ajaneet maan tuohon tilaan, orjattaret siis niitä, jotka olivat onnistuneet tulemaan raskaaksi entisessä maailmassa ja loput jotain muuta ? Siis joku ei-orjatar-nainenkin saattaa olla hedelmällinen, mutta sitä ei tiedetä kun ei aikaisemmin saanut lapsia ? Ja jos kaikki vähäiset syntyvät lapset hankitaan eliitille niin sittenhän lopulta ei ole yhtään palvelijaa, orjaa ja vastaavaa. Itse olisin ollut tuossa maailmassa martta. Mutta hirveän ahdistava paljon ajatuksia herättävä sarja. Ja suurin synti kaikista taas homoseksuaalisuus, mutta tässä sarjassa erityisenä kärsijänä olikin lesbonainen, ei homomies niin kuin yleensä kaikissa sarjoissa. Ympärileikkausko tuolle naiselle tehtiin ?
Katsoin Areenasta kaksi jaksoa. En edes osaa sanoa, mitä mieltä olen. Outo, vastenmielinen, pelottava?
Kyllä mä katson vielä pari jaksoa ainakin, jos menee vaikka jännäksi.
Niin ja oliko tuossa kyse vain naisten hedelmättömyydestä ? Miehilläkö tuota ei esiinny ? Olen nähnyt vain nuo 3 ensimmäistä jaksoa, mutta veikkaan , että päähenkilö ei tule enää uudelleen raskaaksi, eikä voi saada enää lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja oliko tuossa kyse vain naisten hedelmättömyydestä ? Miehilläkö tuota ei esiinny ? Olen nähnyt vain nuo 3 ensimmäistä jaksoa, mutta veikkaan , että päähenkilö ei tule enää uudelleen raskaaksi, eikä voi saada enää lisää lapsia.
Miehillä esiintyy yhtälailla hedelmättömyyttä, minkä vuoksi näiden johtajamiesten handmaidenit usein tulevat raskaaksi muiden tahoilta (johtajien vaimot haluavat lapsia yhtälailla ja ovat mukana juonessa parittamassa handmaideneita muille).
En kommentoi jälkimmäiseen oletukseesi, kannattaa katsoa kausi loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Oon menossa jo uusimmassa jaksossa. Todella hyvä ja laadukas sarja, mutten suosittelisi sitä kaikkein herkimmille. Väkivalta jne menee vain ahdistavammaksi sarjan edetessä.
Totta, itseeni kolahti pahiten sen yhden arvoasemassa olleen miehen rangaistus jota vaimonsa oli vaatimassa. Olisikohan toisiksi viimeinen jakso tv.
Vierailija kirjoitti:
Sijaissynnyttäjänä toimiminen pakotettuna ei taida kuitenkaan kovin yleistä olla missään päin maailmaa.
ISIS.
Koukuttava sarja. Katsoin 3 ekaa jaksoa Arenasta.