Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
161/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väylällä, joka on sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille, tallustellaan sinne tänne yhtäkkiä suuntaa vaihtaen lainkaan huomioimatta takana tulevia pyöräilijöitä.

Juuri äsken tilanne jossa  aivan päättömästi säntäilevä kulkija oli jäädä pyörän alle, kun ei älyä että voisi vilkaista ympärilleen jos vaihtaa suuntaa. Raskasta elää idioottien kanssa tässä maailmassa.

Kuljen työmatkani väylällä, jossa on toinen puoli pyöräilijöille ja toinen kävelijöille. Ihan selkeästi merkitty ja väylät on olleet samat jo ainakin 20 vuotta, mutta siitä huolimatta päivittäin joku kävelee kokonaan tai puoliksi pyöräkaistalla. Parhaassa tapauksessa työntää siinä lastenvaunuja tai vetää perässään matkalaukkua (täydellistä typeryyttä vai luovaa tulkintaa sanasta PYÖRÄkaista?). Ja kun ohi pyyhältää normivauhtia ajava pyöräilijä, niin johan alkaa valitus "tuhatta ja sataa kaahaavista pyöräilijöistä" jotka on vaaraksi koko ihmiskunnalle. Niin no, JOS ymmärtäisitte kävellä siellä omalla puolellanne... Itse sekä kävelen että pyöräilen tuolla reitillä, ikinä ei kävellessä ole ongelmia fillareiden kanssa mutta toisin päin niitä ongelmia on ihan jatkuvasti. Huoh.

Ja koska kevyen liikenteen väyliä suunnittelee vain autoilijat, niin sen varrella on lisäksi vielä sellaisia bussipysäkkejä, joilla bussista hypätään suoraan pyörätielle. Ei päivääkään mene, ettei näe jonkun loikkaavan komeasti bussista ilman, että vilkaisisi kummallekaan sivulleen tuleeko sieltä kenties pyörä. Kuka tekisi noin, jos bussipysäkki onkin autotien vieressä? Ja TAAS vika on tietysti pyöräilijän, jos se suhahtaa liian läheltä ohi. Vois ehkä viedä nämä tollot lähimpään päiväkotiin, jossa heille  kolmevuotiaatkin osaa jo opastaa, että katsotaan ensin oikealle ja sitten vasemmalle ja vasta sitten lähdetään ylittämään ajoväylä.

Vierailija
162/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervassareitten touhu saa ärsyyntymään, maalaisjärjen käyttö on kadonnut.

Jos maalaisjärki sun mielestä on nykyisen Kepun meininkiä, niin sitten sen saa kyllä hylätäkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää se, kun kävellään päin. Itse olen aina väistämässä ja yritän mennä hyvästä kohdasta, mutta sitten kun en enää itse pysty väistämään ja kerrankin odotan, että toinen vähän viitsisi väistää niin melkein aina joku käsi tai olkapää osuu tai laukut antavat kivan iskun. Tai sitten ihmiset kävelevät kolmen rintamassa ja itse menet vain yksin ja silti nämä vievät rauhassa kaiken tilan. Törkein tapaus on varmaan se, kun kolme jo keski-ikäistä siististi pukeutunutta aikuista ( nainen ja miehet) kävelivät päin lastenvaunuja, kun ei tämä äiti voinut enää enempää väistää ja näiden edellä mainittujen vaan täytyi päästä rinnakkain. Ja kyseessä suora kohta joten he kyllä huomasivat ja eivät edes pahoitelleet.

Ja minuakin ärsyttää se kiire. Jos kadulla pysähdyt edes katsomaan reittiä niin eikö joku takaa tulija taas törmää, kun on niin kauhea kiire. On minuakin silti väistetty ja en halua tuomita kaikkia. Itse olen ihan tavallisen kokoinen ja aika pitkä nuori nainen. Ehkä olen jotenkin liian kiltin oloinen ja niinpä ne röyhkeämmät vaan kävelevät päin. Tosin en asu kaupungissa, vaikka siellä usein käynkin ja niinpä ehkä kiinnitän liikaa huomiota tähän. Yritän kuitenkin itsekin kävellä melko reippaasti välttää tientukkona oloa.

Vierailija
164/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Common sense kirjoitti:

Toinen mikä tuli mieleen on kutsukortin lukemisen ymmärtäminen.

Jos kutsussa lukee, että on jokin pukukoodi tai muu toive, niin vieras ei osaa kunnioittaa sitä ja tulee joissain muissa vetimissä tai tuo lapsensa mukaan, vaikka kutsu olisi vain aikuisille. "Ei kai haittaa" tai "minun mielestä on ok, niin se on silloin ok myös kutsujalle". Jos ei halua/voi/tahdo pukeutua kutsun mukaisesti, niin ei sitten tule paikalle.

Tästä tulee varmaan sanomista, mutta minusta hyvää käytöstapaa voi osoittaa noudattamalla kutsussa esitettyjä toiveita, jotta juhlat olisi kutsujan näköiset. Jos ehdot eivät miellytä, niin aina voi jättäytyä pois ja osallistua myöhemmin sitten niihin kutsuihin, joiden ehdot sopii itselle. Tämä tuli mieleen viimekesänä häissä, jossa oli 20-luvun teema. Vain noin 1/3 oli pukeutunut teeman mukaan, 1/3 vähän sinne päin ja loput tuli normi tällingeissä ja 2 jopa farkuissa. Minulle tuli näistä kutsusta poikkeavista ensimmäisenä mieleen yksinkertaisuus, epäkunnioitus ja itsekkyys. Toinen farkkusedistä tuli myöhemmin illalla pyytämään tanssiin ja boolia juoneena sitten sanoin suoraan, etten lähde lukutaidottomien kanssa tanssimaan.

Mistä ajattelit kaikkien repivän 20-luvun vaatteita? Ymmärrän toki, että kutsua tulisi noudattaa, mutta tollaset teemajuhlat ovat naurettavia. Aika moni olisi jäänyt pois, jos puku olisi ollut ehdoton.

Ihan samaa mieltä. Minulla ei ainakaan ole varaa hommata mitään tiettyjä vaatteita yhtä juhlaa varten. Kyllä sen pitää riittää, että on siististi pukeutunut. Meneehän siihen häälahjaankin kuitenkin rahaa oli se mikä tahansa. Ja mitä ovat 20-luvun vaatteet. Tuskin kukaan nyt heti voi tuomita toista, että tuo on ja tuo ei. Eihän se nyt mikään pukukilpailu ole. Itselleni olisi ainakin tärkeintä, että ihmiset tulisivat juhliini. Kyllä minäkin silti siisteyttä arvostan, mutta se ei olisi maailmanloppu jos joku tavallisissa vaatteissakin tulisi. Mutta ehkä tällaisen köyhän pitää sitten jättää juhlat väliin jos ei sitä erikoispukua ole. Tietysti yrittäisin sellaisen jostakin halvalla saada. Onneksi itsellä kaikki juhlat ovat olleet vielä tavallisia. Ihan tarpeeksi hommaa saada jo niihin hyvät asut.

Vierailija
165/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen hemmetin kapulan laittaminen kassajonossa seuraavaa asiakasta varten. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Vierailija
166/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös onko sitten sitä kaljaa ostaa ihan sitten viimeisillä pennosilla ja sitten ottaa ostoksia sivuun jos sitten vaikka rahat riittäisi.Henkilökin oli jo niin paatunut ettei tilanne edes hävettänyt ja suma seisoi.

Paatunut vähävarainen joka halusi ostaa olutta :D

Mitä hänen olisi nyt sitten pitänyt hävetä? Sitä ettei ollutkaan rahaa niin paljon kuin luuli? Sitä, että oli sinä päivänä luvannut ostaa grillibileisiin kaljat? Sitä että halusi ennenkaikkea muuta ostaa kaljaa silloin? Sitä että hänellä kesti kassalla vähän pidempään? Ihan omaa olemassaoloaan? Voivoi jos kaikkea pitäisi aina hävetä, niin jopa siihen menisi se puoli elämää.

Vierailija
167/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen hemmetin kapulan laittaminen kassajonossa seuraavaa asiakasta varten. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Joskus saattaa unohtua. Ai kameeta.

Vierailija
168/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmisten päätön meno.Järjen voisi ottaa sinne päähänsä ja ajatella sillä.Ei kaikkea tarvitse aina saada ensimmäisenä  tai uutena.Käytetylläkin pääsee alkuun  ja ilman velkoja ,pikavippejä myöhemmin sitten voi ostaa uutena kun on rahaa p:seen takana.

Vierailija
169/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että kaikki eivät tajua kulkea oikealla puolella jalkakäytävää. Tai yleensäkin isoissa kulkuväylissä jos vaan väkisin halutaan kävellä vastavirtaan vaikka olisi helppo kulkea oikealla puolella ihan vahingossa.

Vierailija
170/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihmisiä, on rankka elämä. Kertoo aika paljon suomalaisuudesta ja ihmisestä jos kiinnittää pikku asioihin niin paljon huomiota, että siitä jaksaa avautua sitten netissä. Ja tää on vielä kuumimpia keskusteluita. Muuttakaa maalle, sieltä suomalaiset on tulleetkin. Ei harmita niin kohdata niitä kolmea ihmistä kyläkaupassa kun ihmisiä näkee muutenkin niin vähän.

Vierailija
171/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eero kirjoitti:

Voi ihmisiä, on rankka elämä. Kertoo aika paljon suomalaisuudesta ja ihmisestä jos kiinnittää pikku asioihin niin paljon huomiota, että siitä jaksaa avautua sitten netissä. Ja tää on vielä kuumimpia keskusteluita. Muuttakaa maalle, sieltä suomalaiset on tulleetkin. Ei harmita niin kohdata niitä kolmea ihmistä kyläkaupassa kun ihmisiä näkee muutenkin niin vähän.

Löytyikö liikaa itseesi sopivia ärsytyksiä vai mistä kiikastaa?

Muiden valittamisesta valittaminen on onneksi paljon hienompaa ja kosmopoliitimpaa.

Vierailija
172/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kassajonossa toimimisesta. Kun tulet takaa kärryjen kanssa, älä aja edessä olevan nilkoille. Se koskee uskomattoman kovasti, kun se rauta pamahtaa akillekseen. Kun pääset hihnan ääreen, lado tavarat tiiviisti, että jälkeesi tuleva voi jo alkaa nostella ostoksiaan nauhalle, kun sinun tavaroitasi skannataan kassalla. Kun maksat, niin olethan opetellut pin-koodisi kunnolla, ettei tarvitse kokeilla viittä koodia. Kun olet maksanut, kortilla tai rahalla, niin älä jää tien tukoksi maksupäätteen kohdalle asettelemaan tavan taiten korttia tai seteleitä lompakkoon, vaan päästä jo takaa tuleva asiakas päätteelle. Pakkaa pitkään miettimättä tavarasi kassakaukalosta, mutta vahdi samalla niitä kullanmurujasi, jotka tunkevat siihen kassitasolle ja pahimmillaan sorkkivat toisen asiakkaan ostoksia ja estävät tämän pääsyn pakkaamaan ostoksiaan. Ja vielä yksi, koskee noita vähän iäkkäämpiä setämiehiä. On ymmärrettävää, että olette hämmentyneitä, jos ette ole juurikaan aikaisemmin joutuneet asioimaan ruokakaupassa, mutta älkää silti jääkö seisomaan keskelle käytävää tien tukoksi. Jos on otettava miettimistauko, menkää väljempään tilaan, että muut asiakkaat pääsevät liikkumaan esteettä.

Vierailija
173/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että mun äiti on se lapsellinen kiukuttelija, kun tapaamme. Jos esim. olen huonolla tuulella ja sanon jostain vähän äkeästi hänelle jostain asiasta, mistä kyllä kukaan muu ei pahoittaisi mieltään, niin hän vetää kunnon pimppiraget asiasta. Aina muutenkin päsmäröimässä. Päätinkin sittemmin, etten pidä enää mitään yhteyttä, koska aina pahoittuu vain mieli, kun sen epäkypsän ihmisen näkeekin.

----Taidat itse olla aika epäkypsä kun menet sinne " sanomaan äkäisesti. " ----Voisit itse olla positiivinen. Kehtaat haukkua omaa äitiäsi vaikka itse olet samanlainen. 😕

Vierailija
174/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten kävelin kapeaa jalkakäytävää ja kaukana edessäni oli pariskunta iltakävelyllä. Saavutin heidät aika nopeasti ja he selkeästi kuulivat kun lähestyin heitä. Mies vielä käänsi päätään että havaitsi minut sivusilmällään. Ei minkäänlaista väistöliikettä, että mene ohi vaan, vaan tukkivat sen koko jalkakäytävän leveyden ja piti koukkia autotien puolelta ohi. Tällainen muiden ihmisten huomioimatta jättäminen ärsyttää huolella, että huomataan mutta ei huomioida.

Vierailija
175/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väylällä, joka on sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille, tallustellaan sinne tänne yhtäkkiä suuntaa vaihtaen lainkaan huomioimatta takana tulevia pyöräilijöitä.

Juuri äsken tilanne jossa  aivan päättömästi säntäilevä kulkija oli jäädä pyörän alle, kun ei älyä että voisi vilkaista ympärilleen jos vaihtaa suuntaa. Raskasta elää idioottien kanssa tässä maailmassa.

Kuljen työmatkani väylällä, jossa on toinen puoli pyöräilijöille ja toinen kävelijöille. Ihan selkeästi merkitty ja väylät on olleet samat jo ainakin 20 vuotta, mutta siitä huolimatta päivittäin joku kävelee kokonaan tai puoliksi pyöräkaistalla. Parhaassa tapauksessa työntää siinä lastenvaunuja tai vetää perässään matkalaukkua (täydellistä typeryyttä vai luovaa tulkintaa sanasta PYÖRÄkaista?). Ja kun ohi pyyhältää normivauhtia ajava pyöräilijä, niin johan alkaa valitus "tuhatta ja sataa kaahaavista pyöräilijöistä" jotka on vaaraksi koko ihmiskunnalle. Niin no, JOS ymmärtäisitte kävellä siellä omalla puolellanne... Itse sekä kävelen että pyöräilen tuolla reitillä, ikinä ei kävellessä ole ongelmia fillareiden kanssa mutta toisin päin niitä ongelmia on ihan jatkuvasti. Huoh.

Ja koska kevyen liikenteen väyliä suunnittelee vain autoilijat, niin sen varrella on lisäksi vielä sellaisia bussipysäkkejä, joilla bussista hypätään suoraan pyörätielle. Ei päivääkään mene, ettei näe jonkun loikkaavan komeasti bussista ilman, että vilkaisisi kummallekaan sivulleen tuleeko sieltä kenties pyörä. Kuka tekisi noin, jos bussipysäkki onkin autotien vieressä? Ja TAAS vika on tietysti pyöräilijän, jos se suhahtaa liian läheltä ohi. Vois ehkä viedä nämä tollot lähimpään päiväkotiin, jossa heille  kolmevuotiaatkin osaa jo opastaa, että katsotaan ensin oikealle ja sitten vasemmalle ja vasta sitten lähdetään ylittämään ajoväylä.

Sinä olet täysin ja yksiselitteisesti väistämisvelvollinen jos bussista tulee ihmisiä. Satasta ohi kaahaaminen ei ole asiallista käytöstä! Hidasta!

Vierailija
176/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

V***taa ihmisten puuhakkaana esiintyminen. Luetellaan hommia, joita on muutaman viime päivän aikana tehty.

Mua ei v****jakaan kiinnosta mitä naapurit on mökillään tehny. Naapurin akka on "selkäleikattu" ja selkä -aina sopivan tilaisuuden tullen sitten pettää.

Teen kahta työtä ja sunnuntai on ainoa vapaapäiväni viikossa. Käyn siivoamassa erästä ravintolaa, joten olen sunnuntai-aamuisin kotona nukkumassa vasta klo 5-6.

Viime syksynä eräänä sunnuntaina sitten oli taloyhtiön VAPAAEHTOISET TALKOOT. Naapurin akka oli klo 10 ovikelloani soittamassa, että tule nyt sinäkin osallistumaan. Grillataan makkaraa kun hommat on tehty (olen vege). Sain sellaset kilarit, että koko piha raikas. Sanoin -ja myös tarkoitin-, että jos kerran vielä tulee häiritsemään teen rikosilmotuksen kotirauhan häirinnästä.

Mutta siis se töittensä luetteloiminen ja puuhakkaana esiintyminen. Ja kun niitä hommia kertoessa on paljon enemmän, kuin todellisuudessa.

Minä löhöän himassa ihan hyvällä omallatunnolla. Ei tartte näytösluontoisesti käydä vuodevaatteita tamppaamassa, kun ihmiset tulee töistä.

Vierailija
177/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran käyty keskustelu tuntemattoman naisen kanssa:

N: Anteeksi, ajoitko just tuossa jalkakäytävää pitkin pyörällä?

M: Ajoin kyllä, siinä pätkällä ei kulkenut ihmisiä ja autokaistalla jyllää ruuhkabussiliikenne, niin en mennyt sitä tukkimaan ja haittaamaan ihmisten elämää.

N: Teetkö kaikki asiat elämässäsi oman mielesi mukaan??

M: Aika pitkälle, mutta tärkeintä mulle on aina etten vahingoita tai haittaa muita tekemiselläni. Ajelin tuossa jalkakäytävällä tosi hitaasti just sen takia. Kävelen myös ronskisti punaisia päin aina, jos autoja ei näy missään. En nyt hirveän paha rikollinen mielestäni ole näillä teoillani.

Jäi vielä siihen risteykseen valittamaan kun piti jatkaa matkaa. Tiedän ettei jalkakäytävällä saa ajaa, mutta voi himpura ei siihen kukaan kuole jos se jalkakäytävä on TYHJÄ!

Vierailija
178/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi sille, joka ei tiedä mistä erottaa jalankulkuväylän ja pyöräilyväylän että pyörätiet on aina erikseen merkitty. Jos mitään merkkiä ei näy, on kyse jalankulkuväylästä ja pyörien tulee liikkua autotiellä.

Vierailija
179/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Liikenneraivo 

2) sääntöuskovaisuus

1) En tajua tätä liikenneraivoa. Tästäkin ketjusta siitä saa lukea. Itse ajan autolla, kävelen, juoksen ja pyöräilen - ja en ikinä saa minkäänmoisia tunnekuohuja toisten liikennekäyttäytymisestä. (tai no, silloin kun joku ajaa ylinopeutta punaisia päin ja tappaa pikkulapsen - siitä saan...). 

Sen sijaan on ihmisiä, joille liikennekäytös tuppaa olemaan äärettömän herkkä asia. Eilenkin pyöräillessäni joku ukko huusi 10 metrin päästä, että "enkö tunne suojatiesääntöä". Minun olisi siis pitänyt pysähtyä hänen mielestään suojatien eteen odottamaan, että hän löntystää krapulassaan sieltä tien yli. JNE - näitä esimerkkejä on täältä Helsingistä ainakin miljoona.

En vaan tajua. Rakastaisivat puolisoaan yhtä paljon kuin raivoavat toisten liikennekäyttäytymisestä. Maailma olis parempi paikka.

2) On olemassa ihmisiä, joille sääntöjen noudattaminen on niin tärkeää, että järjenkäyttö ja suhteellisuus unohtuu täysin. Keskustelin tässä joku kerta tuttavani kanssa siitä, miten leikkaan kynnet. Leikkaan itse nimittäin varpaankynnet wc-pöntön päällä niin että kynnet menevät suoraan pönttöön. Hän sai tästä ihan ihmeelliset kilarit, sillä kyllähän se sääntö on niin, ettei vessanpönttöön saa laittaa muuta kuin k*kkaa ja paperia. Tiedän myös ihmisen, jolle on tosi tärkeää töröttää liukuportaissa omalla rapullaan siinä oikealla, vaikka mailla ja halmeilla ei ole keskiyöllä muita ihmisiä. Mielestäni silloin voi hetken töröttää vaikka keskellä tai toisinpäinkin, jotta voi kaverin kanssa jutella. 

Tietysti sinun pitää pyöräilijänä pysähtyä suojatien eteen ja päästää jalankulkija yli aivan kuten autoilijoidenkin. Oli jalankulkijalla krapula tai ei. Todella moni pyöräilijä ei tätä tajua.

Todella moni pyöräilijä on täysin tietämätön siitä, että ajaessaan suojatielle HEIDÄN KUULUU VÄISTÄÄ KAIKKIA! Myös vasemmalta tai kolmion takaa tulevia autoja, puhumattakaan jalankulkijoista.

t: Liikenneopettaja

Vierailija
180/1212 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- se kun ähistään ja puhistaan kun istuudutaan

- kävellään väärällä puolella jalkakäytävää

- jäädään bussissa ja ratikassa siihen keskiovien kohdalle tukkeeksi

- soitellaan sukulaisille

Kauheita nuo muut ihmiset! Siis soittelevat sukulaisilleen. Pitävät yhteyttä ihmisiin,joita tuntevat ja kyselevät kuulumisia. Mikä röyhkeys. Jos sinä saisit päättää, niin kaikkien ihmisten pitäisi elää erakkoina ja olla hiljaa, koska on vain yksi oikea tapa toimia ja se on se jonka sinä hyväksyt.

Toisten puhelinkeskustelujen pakollinen kuuleminen on mielestäni aivan järjettömän ärsyttävää. Pari päivää sitten tosi pitkässä kassajonossa takanani seisova mies tuntui huutavan suoraan korvaani minuuttitolkulla. Tuli valtava himo kääntyä ja vetää turpiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi