Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?

Common sense
06.06.2018 |

Aloitan.

Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?

Kommentit (1212)

Vierailija
401/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset, jotka kävelevät pyöräkaistalla. Asuinkaupungissani pyöräkaista on kaikenlisäksi punainen valkoisin polkupyörän kuvin ja jalkakäytävä harmaa, eli kyse ei voi olla edes siitä etteivät muka huomaisi pyöräkaistaa. Sitten jos soitat kelloa, vilkaistaan vaan nopeasti silmät pyöreinä taaksepäin eikä tehdä elettäkään väistääkseen. Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset tekevät tätä tahallaan toistensa kiusaksi, ei kukaan ei-sokea ihminen voi olla noin tollo.

Vierailija
402/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijat, jotka eivät väistä hevosta tarpeeksi. Siirrytään korkeintaan puoli askelta sivuun niin, että ratsastajalla polvi hipoo mamman hartioita ja heti ohitse päästyään kiireesti takaisin hevosen taakse, että heppa varmasti ylettyy potkimaan päähän.

Autoilijat, jotka iskee kaasun pohjaan, kun näkevät hevosen kävelemässä tien laidassa ja suut ammollaan nauravat päälle jos hevonen säikähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 2 ihmistä rinnakkain kävelee tien tukkeena tai joukko ihmisiä, muut yrittävät päästä takaa ohi. 2. Vihaiset kaupan kassat /asiakaspalvelijat /virkailijat jotka töksäyttelevät ylimielisesti asiakkaalle, kokevat olevansa älykkäämpiä kuin muut. Vaikka voi olla joskus päinvastoin. 3. Pyörällä kaahaavat ihmiset, luultavasti törmäävät kävelijään joku päivä. Kaahataan kulman takaa koukaten, alamäessä, jalkakäytävällä ja kävelyteillä. Vesilätäköt loiskuvat muiden päälle ja esine kädessään iskeytyy kävelijään. Vanhemmat eivät ohjeista edes lapsia tarpeeksi. 4. Ylimieliset ja köyhiin vihamielisesti, rasistisesti suhtautuvat egoistit. Kuvitellaan että vain heillä pitää olla kaikki, muilla ei mitään. 5. Naapurit jotka soittavat pianoa tai häiriköivät, se kuuluu kyllä kerrostalossa. 6. Ne autoilijat (myös rekat, kaupunkien raskaampi huoltoliikenne ym.) jotka kuvittelevat että kerrostalojen viereisellä tiellä lähiössä on ok ajaa, oikeasti tulee kauhea meluhaitta ja saaste, uusia asuntoja on vaikea löytää. 7. Huono käytös huomaamattaan, esim. nuori nainen puhaltaa savut silmille ohikulkiessa. Onneksi on paljon hyväkäytöksisiä myös.

Vierailija
404/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan halunnut päästä sanomaan tästä!

Nimittäin siitä, kun ihmiset kertovat tarinaa joistain toisista ihmisistä tavalla, jolla kuulija menee helposti ihan sekaisin, että kenestä milloinkin puhutaan. Yleensä siis niin, että kaikkiin ihmisiin viitataan koko ajan vain se-sanalla (eikä tarvittaessa nimellä tai muulla selkeällä tavalla).

Esim. näin: "Olin sen luona, ja sit sinne tuli yksi tyyppi, ja sit se l*i sitä tu*paan, ja sit se kutsu sen kaverin paikalle, joka sit sano sille, et se lähtee. Sit se lähti, mut se toinen taas jäi paikalle, mut sit siel oli yks toinenki tyyppi. Se sit sano sille, et sil on nukkumaanmenoaika. Se potkas sit rikki yhen mun lasiastian, ja se rupes nauramaan sille, joka taas rupes myös nauramaan. Ihme tyyppejä." (Esimerkki on päästä vedetty. Tapahtumasisältö ei ollut oleellinen, vaan tuo se-sanan toistelu.)

//Tää meni ekaks sensuuriin.

Vierailija
405/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.

Nopeusrajoitus on SUURIN SALLITTU NOPEUS OPTIMIOLOSUHTEISSA. Hitaammin ajaminen kelin, hirvien, liikenteen tai auton kunnon launmukaista huomioimista. Kaipaat lisää ajotunteja ja 6-7 ylinopeussakkoa oppiaksesi.

Vierailija
406/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.

Nopeusrajoitus on SUURIN SALLITTU NOPEUS OPTIMIOLOSUHTEISSA. Hitaammin ajaminen kelin, hirvien, liikenteen tai auton kunnon launmukaista huomioimista. Kaipaat lisää ajotunteja ja 6-7 ylinopeussakkoa oppiaksesi.

Ja kiihdyttäminen, kun toinen yrittää ohi on liikenneturvallisuuden vaarantamista. Miksi nämä hitaat kuljettajat kuvittelevat olevansa oman elämänsä liikennepoliiseja? Mikä siinä ottaa niin koville, että muut ajavat kovempaa ja haluavat ohi? Jos ajaa 90km/h 80:n alueella niin siihen ei poliisitkaan puutu, koska suurin osa ajaa sellaista vauhtia eikä niin pieni ylinopeus vaikuta turvallisuuteen millään lailla. Sen sijaan tasan 80 ajavat aiheuttavat turhaantumista muissa kuljettajissa ja ovat siksi enemmän riski, kuin pientä ylinopeutta ja sujuvasti muun liikenteen mukana ajavat.

Vierailija
407/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä ainaista valittamista kaikesta, arvoisat kommentoijat.

Liekö teillä mitään muuta elämänsisältöä, edes Muumi-mukien keräilyä?

Vierailija
408/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain on vaikka kaksi palvelutiskiä vierekkäin, niin miksi joidenkin mielestä on tärkeää että niille on erilliset jonot? Paljon fiksumpaa että on yksi jonno ja jonon ensimmäinen menee sille luukulle joka vapautuu ensin. Joskus on tullut hassuja tilanteita kun joku on tullut kysymään että kumpaan jonotan ja olen vastannut että siihen joka vapautuu ensin.

Tämä!!!

Vierailija
409/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo kauan halunnut päästä sanomaan tästä!

Nimittäin siitä, kun ihmiset kertovat tarinaa joistain toisista ihmisistä tavalla, jolla kuulija menee helposti ihan sekaisin, että kenestä milloinkin puhutaan. Yleensä siis niin, että kaikkiin ihmisiin viitataan koko ajan vain se-sanalla (eikä tarvittaessa nimellä tai muulla selkeällä tavalla).

Esim. näin: "Olin sen luona, ja sit sinne tuli yksi tyyppi, ja sit se l*i sitä tu*paan, ja sit se kutsu sen kaverin paikalle, joka sit sano sille, et se lähtee. Sit se lähti, mut se toinen taas jäi paikalle, mut sit siel oli yks toinenki tyyppi. Se sit sano sille, et sil on nukkumaanmenoaika. Se potkas sit rikki yhen mun lasiastian, ja se rupes nauramaan sille, joka taas rupes myös nauramaan. Ihme tyyppejä." (Esimerkki on päästä vedetty. Tapahtumasisältö ei ollut oleellinen, vaan tuo se-sanan toistelu.)

//Tää meni ekaks sensuuriin.

Jatkan hieman samasta aiheesta. On ärsyttävää, jos joku tarinoi siihen malliin, että olettaa, että muut tietävät, keistä on kyse. "Mentiin Maija Meikäläisen kanssa syömään." Sitten on itse siinä, että niin mä en tiedä, kuka on Maija Meikäläinen. Väitän, että osa kuuntelee näitä tarinoita siten yhdeltä ja samalta henkilöltä, että ei enää edes jaksa ottaa selvää, kenestä on kyse. Joten mä mielelläni ottaisin tilalle melkein jo se-sanankin, koska paljon olennaisempaa olisi kai kertoa, että "työkaverin kanssa" kuin toistella huolitellusti jotain nimeä, joka ei sano mitään. 

Itse yritän aina kuvailla mahdollisen nimen lisäksi, että "meen Annan, siis sen... kanssa", koska tiedän, että suurin osa ihmisistä ei voi muistaa, kuka ihme on Anna. Jotenkin se pelkkä nimen hokeminen ilman selityksiä tuntuu jostain syystä vähän paskantärkeilyltä, kun muut ei usein tajua. 

Vierailija
410/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jossain on vaikka kaksi palvelutiskiä vierekkäin, niin miksi joidenkin mielestä on tärkeää että niille on erilliset jonot? Paljon fiksumpaa että on yksi jonno ja jonon ensimmäinen menee sille luukulle joka vapautuu ensin. Joskus on tullut hassuja tilanteita kun joku on tullut kysymään että kumpaan jonotan ja olen vastannut että siihen joka vapautuu ensin.

Tämä!!!

Tämä, mutta toisinpäin. Jos on kaksi tiskiä, tehdään toki myös kaksi jonoa. Ihan kuten marketissakin on omat jonot per kassa. 

Varmasti tulee joo "hassuja" tilanteita, jos kuvittelee voivansa olla kahdessa jonossa samaan aikaan asettautumalla ikään kuin jonojen väliin. 

Vierailija
411/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä, sopiiko tämä suoranaisesti tähän, mutta miksi itsepalvelukassalla pitäisi kiittää työntekijää, joka ei ole auttanut millään tavalla, vaan olen itse "työskennellyt"? Tulee aina vähän hassu olo, kun minulta ikään kuin odotetaan jotain yltiöreipasta "kiitos hei":tä, jota ei edes tavallisella kassalla sanota, vaan maksetaan ja poistutaan. Välillä teenkin niin, että poistun vain ripeästi paikalta katsomatta työntekijää. Varmaan joku ajattelee, että mitenkä nyt tällaiset kohteliaisuudet voivat jotenkin olla minulta pois - eivät olekaan, mutta en minä nyt sentään ihan turhan päiten jotain pinnallisia latteuksia haluaisi hokea. Kiitänkö minä siis upeasta itsepalvelukassasta, hyvästä valikoimasta vai mistä? Ylipäänsä itsepalvelukassalle mennään minimoimaan ihmiskontakteja, toimimaan ripeästi eikä heittämään small talkia. ;)

Vierailija
412/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kun kukaan ei ole vielä maininnut näitä katse kännykkään liimautuneita kulkijoita, etupäässä kävelijöitä mutta joskus pyöräilijöiäkin. Yhtään ei seurata liikennettä kun se näyttö on niin hypnotisoiva, ja sitten poukkoillaan, käännytään, mennään kadun yli ja pysähdellään katsomatta ympärilleen ja aiheutetaan vaaratilanteita. Ei ole kerta tai kaksi kun olen nähnyt miten joku kännyurpo on meinannut jäädä auton tai pyörän alle kun ollaan vaan mennä posotettu menemään ympärilleen katsomatta.

Yhden tällaisen takia jäin melkein bussin alle. Ajoin kaupungin keskustassa pyöräkaistalla pyörää, vasemmalla puolellani jalankulkijoiden kaista ja oikealla puolellani yksisuuntainen ajorata.

Joku pissis känny kädessä ja napit korvilla seisoo jalankulkijoiden kaistalla. Juuri kun olen kohdalla, kääntyy eteeni pyöräkaistalle. Samalla minut ohittaa takaa tuleva bussi. Puolesta metristä jäi kiinni etten kaatunut bussin alle. Pissis ylitää kadun kun bussi on mennyt ohi, kohdalla jossa ei ole suojatietä.

Toisella kerralla olin taas pyöräkaistalla ajamassa, tässä kohtaa ajorata onneksi hiukan kauempana.

Kävelijöiden kaistalla pari pissistä ja juuri kun olen kohdalla, toinen hyppää eteen ja kiljuvat jotain ampiaisesta.

No, enää en edes työmatkapyöräile keskustassa, sain niin tarpeekseni noista idiooteista.

Vierailija
413/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miten arkinen juttu tämä on, mutta joillain ihmisillä on juttuja kertoessaan tapana vaan alkaa puhua etunimillä ihmisistä, joista kuulijalla ei ole hajuakaan. Esim. yhtäkkiä kesken tarinan saatetaan sanoa, että "ja sitten Matti sanoi näin ja Pekka vastasi siihen, että..." ja kuulija on ihan, että ketä nää ihmiset edes on? Monesti juttu poukkoilee vielä useampiin tyyppeihin, joista ei myöskään ole mitään hajua. Että onko ne työkavereita, sisaruksia/muita sukulaisia vai ketä 😄 Ei sinällään ärsytä minua, mutta ihmetyttää.

Vierailija
414/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eip. Koko elämäni menee tällaisiin valitusketjuihin vastaamiseen.

Vierailija
415/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten arkinen juttu tämä on, mutta joillain ihmisillä on juttuja kertoessaan tapana vaan alkaa puhua etunimillä ihmisistä, joista kuulijalla ei ole hajuakaan. Esim. yhtäkkiä kesken tarinan saatetaan sanoa, että "ja sitten Matti sanoi näin ja Pekka vastasi siihen, että..." ja kuulija on ihan, että ketä nää ihmiset edes on? Monesti juttu poukkoilee vielä useampiin tyyppeihin, joista ei myöskään ole mitään hajua. Että onko ne työkavereita, sisaruksia/muita sukulaisia vai ketä 😄 Ei sinällään ärsytä minua, mutta ihmetyttää.

Just kerroin tästä samasta jutusta tällä samalla sivulla. :)

Vierailija
416/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just kerroin tästä samasta jutusta tällä samalla sivulla. :)

Joo, mä huomasin sitten jälkikäteen 😄

Vierailija
417/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvilassa voisi vähän miettiä valmiikis mitä ottaa eikä alkaa miettiä sitä vasta kun tulee oma vuoro! Samoin kaivaa maksuvälineet valmiiksi.

Kahviloissa on usein vaikea nähdä valikoimaa jos jonoa ja jotkut tuotteet ovat loppuneet tai eivät päivittäin samat tuotteet saatavilla.

Ääliö ei tajua vaikka miten selität. Ja ääliö haluaa vain marista.

Vierailija
418/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiperheille: tuskin kenelläkään teistä on aina niin kiire, ettei ehtisi syöttää jotain piltille ennen kauppaan menoa, ettei tarvitse ottaa kaupasta syötävää ja mussuttaa siellä? Kyse on varautumisesta. Tämä koskee monta muutakin: ei suunnitella, ei ennakoida mitään vaan mennään tohotetaan ja ihmetellään, kun homma tökkii.

Meille on kyllä sattunut useammankin kerran kolmen lapsen kanssa, että kun haen lapsen päiväkodista klo 16.30, hän on todella nälkäinen. Yleensä minulla on varmuudeksi välipalapatukoita autossa. Silti muutaman kerran lapsi on ollut niin nälkäinen, että ruokakaupassa on ahtanut leipää suuhunsa tai avannut jonkin paketin kärrystä. En osaa pitää sitä kovin vaarallisena , kun kuitenkin maksan tuotteet ja säästän muiden asiakkaiden hermoja, kun lapsi ei saa itkupotkuraivareita nälän takia.

Vierailija
419/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää myös valittaminen kaikesta. Kun eräiden mielestä toiset on liian hitaita, liian kiireisiä, liian äänekkäitä tai liian hiljaisia, liian huonokäytöksisiä tai liian röyhkeitä, liian kursailevia, liian itsekkäitä tai mitä vaan. Asetetaan kauheasti vaatimuksia, miten muiden pitäisi olla ja elää ja jaksetaan valittaa, kun se ei toteudu.

Vierailija
420/1212 |
08.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiperheille: tuskin kenelläkään teistä on aina niin kiire, ettei ehtisi syöttää jotain piltille ennen kauppaan menoa, ettei tarvitse ottaa kaupasta syötävää ja mussuttaa siellä? Kyse on varautumisesta. Tämä koskee monta muutakin: ei suunnitella, ei ennakoida mitään vaan mennään tohotetaan ja ihmetellään, kun homma tökkii.

Meille on kyllä sattunut useammankin kerran kolmen lapsen kanssa, että kun haen lapsen päiväkodista klo 16.30, hän on todella nälkäinen. Yleensä minulla on varmuudeksi välipalapatukoita autossa. Silti muutaman kerran lapsi on ollut niin nälkäinen, että ruokakaupassa on ahtanut leipää suuhunsa tai avannut jonkin paketin kärrystä. En osaa pitää sitä kovin vaarallisena , kun kuitenkin maksan tuotteet ja säästän muiden asiakkaiden hermoja, kun lapsi ei saa itkupotkuraivareita nälän takia.

Et ole varmaan vielä huomannut, mutta Suomessa yleisesti on vaikea olla lastensa kanssa niin, ettei joku ärsyyntyisi/valittaisi. Missään muualla ei olla niin kielteisiä lapsia kohtaan. Minusta lapset ovat ihania, aitoja, inhimillisiä, energisiä, rakastettavia, vaikkei homma menisi aina putkeen. Ei saa olla liian ankara toista kohtaan, ei lasta eikä aikuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä