Kuinka varakas olet verrattuna muihin samankaltaisiin suomalaisiin? HS:n laskuri kertoo
Kommentit (39)
Kotitaloutesi on
varakkaampi
kuin kaikki vastaavat kotitaloudet ikään katsomatta (Yhden hengen taloudet, ikä alle 35 vuotta) keskimäärin. Tällaisten kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani on 2 887 euroa.
Entäpä, jos verrataan sinua samanikäisiin? Kun katsotaan ikää, kotitaloutesi on
vähemmän varakas
kuin samanikäisten ihmisten kotitaloudet keskimäärin. Ikäryhmässä 25-34vuotta nettovarallisuuden mediaani on 18 892 euroa.
Vierailija kirjoitti:
2 maksettua asuntoa ja toinen sijoitusasuntona. En ymmärrä vuokralla asuvia
1 maksettu asunto pääkaupunkiseudulta, 1 vuokrattu asunto työpaikkakunnalta. Ei velkaa. Vuokralla asuminen kannattaa, koska oman (toisen) asunnon ostaminen muuttotappiopaikkakunnalta olisi erittäin riskialtista ja pahimmillaan rahan heittämistä kaivoon. Sitten jos ja kun hommat loppuvat täällä, pakkaan vain tavarani ja palaan omaan asuntooni. Tämän vuokrakämpän omistajalle (ilmeisesti sijoitusasunto hänellekin) jää mahdollisesti Musta Pekka käteen - asunto, joka vie joka kuukausi rahaa ja jota ei saa edes myydyksi.
En ymmärrä, miten jotkut eivät osaa katsoa Suomen asutuksen realiteetteja.
Varallisuuden keskittymisestä rikkaimman desiilin haltuun saa muuten näyttävämpiä otsikoita silloin, kun pörssikurssit ovat lähellä huippua. Harvemmin näitä vertailuja sitten pohjilla tehdään.
Jos pankissa olevaa pantin kirjattua arvoa pidetään mittarina olen noin 40000€ varakkaampi kuin keskimäärin.
Ei kyllä välttämättä siltä tunnu. Pitäisikö nollata tuo ero mediaaniin ja ostaa kunnon Bemari pihaan, velaksi?
Sitten varmaan tuntuisi?
M40
Ei mun tarvitse käyttää laskuria. Tulos lienee "persaukinen".
Meillä ei muuta omaisuutta kuin auto ja rahastoissa muutama tonni. Asutaan vuokralla. Mutta eletään silti ihan hyvää elämää. :)
En tiedä kun liukusäädin pysähtyy jo puoleenväliin 500.000 kohdalle.
M49
Asteikko loppui 500 000 euroon. Ihan turhaan edes laskin yhteen asuntojen ja sijoitusten arvoja. Odotin hieman tarkempaa arviota, kuin että olet "varakkaampi" kuin joukko x.
Nettovarallisuudella laskettuna rikkaimpaan kymmenykseen pääsee jo 485000 eurolla, ja kappas, täällähän ne kaikki parveilevat taas kerran. Kukapa nyt ei kuuluisi rikkaimpaan kymmenykseen...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun liukusäädin pysähtyy jo puoleenväliin 500.000 kohdalle.
M49
Huomasin saman.
N42
Vierailija kirjoitti:
Asteikko loppui 500 000 euroon. Ihan turhaan edes laskin yhteen asuntojen ja sijoitusten arvoja. Odotin hieman tarkempaa arviota, kuin että olet "varakkaampi" kuin joukko x.
Kylähän siinä oli sanottu että rikkailla se mediaani on vajaa 700 000, riittääkö se sinulle tiedoksi? Jos sulla on tuon verran omaisuutta olet rikkaimman kymmenyksen rikkaammassa puolikkaassa.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuuden keskittymisestä rikkaimman desiilin haltuun saa muuten näyttävämpiä otsikoita silloin, kun pörssikurssit ovat lähellä huippua. Harvemmin näitä vertailuja sitten pohjilla tehdään.
Minä lasken arvon hankintahinnan mukaan sillä niin kauan kun mitään ei ole lunastettu niin arvo on tuo hankintahinta, eiks niin.
Minä olen 43 ja mies 53, ja meillä on velkaa enemmän kuin omaisuutta, omaisuus on talo josta on suurin osa maksamatta. Minä olen ollut työttömänä suurimman osan aikaa, ja kun olen ollut töissä on palkka ollut pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä et ymmärrä?
Asuntoja harvemmin saa osamaksulla joten asun vuokralla.
Ei osamaksulla (silloin omistus on myyjällä kunnes viimeinenkin erä on maksettu) vaan jopa paremmilla ehdoilla. Omistusoikeus siirtyy heti, ja maksat kuukausittain pankille.
Näköjään enemmän kuin valtaosalla. Kaikkia enemmän kuin keskimäärin (myös velkaa).
Vaan velkaa, asunto just hankittu. Ei omaisuutta. Näillä mennään.
itsellä 2 kerroksinen omakotitalo, lapsilla kaiken maailman switchit ja iphone 8sat, talous kunnossa, uskon että olen hieman varakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä et ymmärrä?
Asuntoja harvemmin saa osamaksulla joten asun vuokralla.
helsinkin alueen vuokria katsoessa noilla rahoilla lyhentäisi omaa asuntoa kovaa vauhtia. Tietysti sitten jos vuokra on matala niin ylimääräisen rahan voi sijoittaa.
Euromääräisesti tietysti myös rikastuu aina enemmän se, jolla on mahdollisuus tehdä isoja sijoituksia. Se jolla kaikki rahat menee ihan välttämättämään kulutukseen, ei mitään mahdollisuuksia rikastua. Tai vaatii sitten ainakin useita kymmeniä vuosia jos sittenkään mahdollista. Jos sijoitat vaikkapa 50e kuukaudessa ei sitä vielä 10 vuodessakaan mitään suuria summia tule.