Vanhemmuus on rakkautta, vastuuta ja upeita hetkiä- Miksi julkisuus kuitenkin esittää sen helvettinä?
No koska monet kokevat sen sellaisena. Siksi.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Onko tumma mies ja vaalea nainen joku nykypäivän ihanne, kun kuvituskuvissa on nykyisin koko ajan näitä?
Tumma mies tarkoittaa tummahiuksista kaukaasialaista, vaalea tarkoittaa blondia kaukaasialaista. Tarkoitatko siis musta mies ja valkoinen nainen? Puhu asioista niiden oikeilla nimillä.
En minäkää ymmärrä miksi elämän pitäisi olla koko ajan niin vaivatonta. Merkitys ja mielekkyys on minulle tärkeämpi juttu. Lapset ottaa paljon mutta antavat paljon enemmän.
Ja miksi ihmeessä lapsettomat toitottaa että olisitte ilman lapsia onnellisempia? Jokainen vanhempi on joskus ollut lapseton ja tietää kyllä varsin hyvin mitä se elämä on. Kukaan lapsettomista taas ei tiedä omakohtaisesti millaista on olla äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkää ymmärrä miksi elämän pitäisi olla koko ajan niin vaivatonta. Merkitys ja mielekkyys on minulle tärkeämpi juttu. Lapset ottaa paljon mutta antavat paljon enemmän.
Ja miksi ihmeessä lapsettomat toitottaa että olisitte ilman lapsia onnellisempia? Jokainen vanhempi on joskus ollut lapseton ja tietää kyllä varsin hyvin mitä se elämä on. Kukaan lapsettomista taas ei tiedä omakohtaisesti millaista on olla äiti tai isä.
Jokainen perheellinen tietää, että lapsettomalla on helpompaa. Ja elämä ilman lapsia on mielekkäämpää, joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tumma mies ja vaalea nainen joku nykypäivän ihanne, kun kuvituskuvissa on nykyisin koko ajan näitä?
Tumma mies tarkoittaa tummahiuksista kaukaasialaista, vaalea tarkoittaa blondia kaukaasialaista. Tarkoitatko siis musta mies ja valkoinen nainen? Puhu asioista niiden oikeilla nimillä.
Nuo sinun käyttämäsi ovat huonoja anglismeja. Kuka nyt oikeasti on muka musta? Ehkä jotkut tummimmat senegalilaiset mutta aika harvat muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen perheellinen tietää, että lapsettomalla on helpompaa. Ja elämä ilman lapsia on mielekkäämpää, joka ikinen päivä.
No on se vaan sitten kumma juttu että nämä perheelliset useimmiten haluavat lisääkin lapsia. Vielä jopa silloinkin haaveillaan iltatähdestä kun vanhimmat lapset ovat jo omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perheellinen enkä ole kanssasi yhdestäkään väitteestäsi samaa mieltä. Lapset ovat parasta, mitä elämä on minulle antanut, ja he tekevät elämästäni paljon mielekkäämmän. Pidä sinä huoli omasta onnestasi, minä pidän omastani.
Olin lapseton 32-vuotiaaksi, oli siinäkin elämässä omat hyvät puolensa, mutta kyllä minä paljon onnellisempi olen sen jälkeen ollut kun sain kaksi tytärtäni. Jopa nytkin kun kumpikin ovat jo murrosiässä. Elämä on täydempää näin.
Johan se tuli ensimetreillä esiin: vanhemmuus on vastuuta ja siksi se on nykyihmiselle h*lvettiä, kun minulla ei ole silloin koko ajan kivaa. Olen sitä mieltä, että on oikein hyvä, jos vanhemmuuteen ei enää painosteta, se on jokaisen oma valinta. Toisaalta kulttuuristamme kertoo minusta aika hälyttävää, jos vastuunkanto toisesta ihmisestä ja omien tarpeiden laittaminen välillä syrjemmälle nähdään noin hirveänä asiana. En ollut ikinä ajatellut, että vanhemmuus olisi vain kivaa ja helppoa, mutta oletin sen tuovan elämään mielekkyyttä ja merkitystä ja sitä se on totisesti tehnyt. Olisi minulla helpompaa ilman kissaakin, mutta sekin tuo iloa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa perheellinen vaihtaisi osia lapsettoman kanssa hetkessä.
En vaihtaisi. Lapsi kasvatettu jo aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat ovat miljardi kertaa onnellisempia kuin perheelliset. Perheellisyyden taakka on aivan kauhea. Voi vain olla tyytyväinen, että nykyisin puhutaan siitä edes jonkin verran ja jotkut pelastuvat. Tietenkin surullista niille, joiden nuoruudessa ei vielä perhearjen kauheudesta puhuttu. Se on vähän epäreilua, koska silloin suhtauduttiin niin, että ihminen on täysin arvoton, jos tällä ei ole lapsia. Siksi moni yhteiskunnan painostuksesta hankki lapsia, vaikka olisi voinut elää onnellista elämää ilman lapsia.
Joka väittää, ettei lapsettomilla ole helpompaa, valehtelee.
Ei tutkimusten mukaan pidä paikkaansa Euroopassa. Googlaa Glass et al parenting and happiness.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ns yksinkertaisista asioista tulee vaikeita. Päivähoitoon on yli tunnin matka, kouluun pitää kuskataa koska lähikoulu on homeessa, hammashoitolat on keskitetty ja sinne pitää kuskata. Koulu osallistaa niin että koko pitää käydä sielläkin.
Tää on muuten totta! Just eilen mietin kuinka paskassa kunnassa asustankaan. Kaikki kyläkoulut purettu tai lopetettu, ja nyt on yksi iso kolhoosi, mihin lapset joudutaan kuskaamaan autoilla, koska koulumatkat on niin pitkiä. Perustelut lähikoulujen purkamisille ole juurikin home, vaikka oikeampi syy oli, ettei niistä oltu pidetty tarpeeksi huolta, remontoitu ja huollettu aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi lapsettomat on töissäkin usein laiskoja paskoja, vastuuta karkuun juoksevia.
Kasvatin kolme lasta isoiksi, jonka jälkeen olin taas vapaa tekemään lähes mitä vain. No, en ollut onnellinen. Nyt odotan erittäin toivottua iltatähteä, josta koko perhe on innoissaan. En vaihtaisi ikinä elämääni lapsettoman elämään.
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä menettää koko elämänsä. Edes lomilla ei ole enää koskaan mitään merkitystä, koska on vanhempi. Se on hirvittävää. Mitään vapautta ei ole enää koko elämän aikana. Ei sellaista soisi kenellekään. Asiasta pitäisi puhua vielä paljon enemmän kuin nyt puhutaan, jotta sana kiirisi kaikille nuorille. Ihmisellä on oikeus elää lahjaksi saamansa elämä itselleen, eikä heittää sitä hukkaan juuri kun on hankkinut työn ja parisuhteen. Perheelliseksi joutuminen on biologian kelju temppu. Ihmiset hankkivat lapsia sen vauvavuoden takia, eivätkä ymmärrä, että lapsi on siinä sitten ikuisesti.
Ikuisesti? Juuri tuossa on lapsettomuuden kirottu harha. Kun mitään ei tapahdu, ja elämää ajattelee ikuisuutena, ei elämä tunnu arvokkaalta.
Elämä ei kestä ikuisesti. Se kestää muutaman hullun vuosikymmenen. Lapset ovat kotona ehkä parikymmentä vuotta. Vauva kasvaa, kun hetkeksi toiseen suuntaan katsot.
Omien lapsien myötä tajuaa elämän rajallisuuden, ja siihen liittyy se ääretön merkityksellisyyden tunne.
Öh. En tajua tätä kauhistelua. Jos alan vänkäämällä vänkäämään ihmisiltä että miksi ette tee naparetkeä, niin ne alkaa sitten antamaan syitä: "vie rahaa" "hirveä vaiva" "mielummin kuolisin". Ja vaikka kuinka toitottaisin ja antaisin rahat niin aika harva menee sinne naparetkelle kun ei halua!
Miksi ihmiset yllättyy siitä, että asia jota ei haluta, tuottaa negatiivisia kommentteja? Mä en halua lapsia mutta olen kyllä remontoinut hirsitalon, hoitanut vanhaa äitiäni jne. koska haluan. Ne jotka ei halua kertoo kuinka hankalaa aikaavievää rajoittavaa jne se touhu olisi.