Helsingin kaupunki nostaa vuokria
Helsingissä ei kohta enää asuta kaupungin asunnoissa halvalla. Muutama vuosi sitten päätetyt vuokrankorotukset tulevat kohta voimaan (monissa kaupungin omistamissa taloissa oli päätetty vuokrista viimeiksi 50 vuotta sitten, ja nyt silloiset sopimukset umpeutuvat).
"Helsingin vuokra-asuntoyhtiön toimitusjohtaja Jaana Närö sanoo Ylelle, että joissakin Helsingin kaupungin vuokra-asunnoissa vuokra saattaa nousta uuden vuokrantasausmallin myötä jopa 10 prosentilla jo ensi vuonna.
Kaupungin tavoitteena on, että kaikilla kaupungin eri alueilla ero kunkin alueen markkinavuokriin tulee olemaan suhteessa sama, reilut 30 prosenttia. Koska markkinavuokrat vaihtelevat suuresti kaupunginosien välillä, myös kaupungin asuntojen vuokrissa tullee olemaan alueittain isoja eroja.
Jos korotus iskisi Köysikujalle, se tietäisi perheelle 140 euron lisälaskua eli vuokra olisi nykyisen 1400 euron sijaan 1540 euroa
– Meillä menee viisilapsisessa perheessä järjetön määrä rahaa vuokraan ja ruokaan. Jos vuokra vielä nousee, kauhulla odotan, miten se tulisi vaikuttamaan meidän talouteemme, Saarinen sanoo."
"Kaupungin vuokra-asunnoissa asuu 100 000 ihmistä. Vuokrankorotukset koskisivat kymmeniä tuhansia, koska reilusta kahdesta kymmenestä kaupungin vuokranmääritysalueesta yli puolessa keskimääräinen vuokra nousee.
Hekan kaavioiden mukaan vuokrat tulisivat nousemaan tasausmallin seurauksena kantakapungin lisäksi muun muassa Myllypyrossa, Haagassa, Siilitiellä, Kumpulassa ja Vallilassa."
"Asukkaiden mielestä uusi vuokrantasausmalli rankaisee heitä, jotka ovat sattuneet saamaan vuokra-asunnon sosiaalisin perustein alueelta, jossa vapaiden markkinoiden vuokrat ovat sittemmin karanneet käsistä.
– Nämä asunnothan on myönnetty harkinnanvaraisesti eli täällähän ei asu mitenkään hyvätuloisia ihmisiä, vaan tavallisia kaupungin aravavuokra-asukkaita, sanoo talotoimikunnan puheenjohtaja Raisa Olenius.
Köysikujan asukkaat ovat hämmentyneitä, ja jännittyneenä odottavat tietoa mahdollisista vuokrankorotuksista. Monelle asukkaalle monen kympin tai yli satasen korotus olisi suoraan pois välttämättämistä menoista, kuten ruokarahoista.
– Täällä asuu eläkeläisiä ja lapsiperheitä. Jos vuokrannousu olisi 10 prosenttia, niin moni harkitsisi pois kotoaan muuttamista.
Sadan tuhannen vuokralaisen edustajien kaupungille lähettämässä lausunnossa vastustetaan uutta vuokrantasausmallia muun muassa siksi, että vuokralaisten mielestä se asettaa vuokralaiset eriarvoiseen asemaan, kun esimerkiksi kantakapungin alueella vuokrat saattavat nousta kohtuuttoman paljon."
Kommentit (27)
Tapahtuu muuallakin kuin Helsingissä, mutta eihän se ole uutisoimisen arvoista, lähes joka kunta nostaa vuoria asunnoissaan kerran vuodessa, eikä asumistuen raja muutu samassa tahdissa...
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuu muuallakin kuin Helsingissä, mutta eihän se ole uutisoimisen arvoista, lähes joka kunta nostaa vuoria asunnoissaan kerran vuodessa, eikä asumistuen raja muutu samassa tahdissa...
Helsingissä pisteytysjärjestelmän käyttöönotto saattoi myös laskea vuokria. Vuokramme on laskenut kymmeniä euroja ja nyt se nousee reilu 3 euroa, joten vuokra on edelleen edullisempi kuin vuonna 2017.
Minen jaksa näitä poistakaa asumistuet- sössötyksiä. Joillain ei ole mitään käsitystä muiden tuloista eikä vuokrista.
Esim itse olen eläkkeellä, asun pienellä paikkakunnalla Uudellamaalla yksiössä. Kojamon vuokra 720e ja nousee joka vuosi. Koska saan asumistukea, minulle jää kuukaudessa reilut aika tasan 500e lääkkeisiin, ruokaan, muihin laskuihin jne. Jos asumistukea ei olisi, vuokran jälkeen jäisi alle 300 euroa elämiseen. Katuojassako mun pitäisi elää? Tai hakea asumistuen tilalle sitten toimeentulotukea, eli ihan saman määrän se Kela joutuisi maksamaan kuitenkin, koska Suomessa vuokraa maksaessa ei muuten jää mitään elämisen perustarvikkeisiin. Pelkät lääkkeeni maksavat n.150e joka toinen kuukausi. Kävin töissä ja maksoin veroja enemmän kuin nyt ennen sairastumistani, mutta toki myös eläkkeestä makan veroa. Vastineeksi mulla on koti, ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Minen jaksa näitä poistakaa asumistuet- sössötyksiä. Joillain ei ole mitään käsitystä muiden tuloista eikä vuokrista.
Esim itse olen eläkkeellä, asun pienellä paikkakunnalla Uudellamaalla yksiössä. Kojamon vuokra 720e ja nousee joka vuosi. Koska saan asumistukea, minulle jää kuukaudessa reilut aika tasan 500e lääkkeisiin, ruokaan, muihin laskuihin jne. Jos asumistukea ei olisi, vuokran jälkeen jäisi alle 300 euroa elämiseen. Katuojassako mun pitäisi elää? Tai hakea asumistuen tilalle sitten toimeentulotukea, eli ihan saman määrän se Kela joutuisi maksamaan kuitenkin, koska Suomessa vuokraa maksaessa ei muuten jää mitään elämisen perustarvikkeisiin. Pelkät lääkkeeni maksavat n.150e joka toinen kuukausi. Kävin töissä ja maksoin veroja enemmän kuin nyt ennen sairastumistani, mutta toki myös eläkkeestä makan veroa. Vastineeksi mulla on koti, ja hyvä niin.
Vuokrasi on kyllä älytön siinä mielessä, että maksamme Hekalla vähemmän vuokraa neliöstä. Olen asunut Hekalla yksiössä, jonka vuokra oli luokkaa 250e. Onneksi saat asumistukea vuokraasi!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kaupungin asunnoissa asuvat eivät suinkaan nosta asumistukea. Ainakin meillä vuokra on sen verran edullinen, että aina ollaan selvitty siitä vaikka välillä olisi työttömyyttä. Tälläkin hetkellä olemme molemmat puolisoni kanssa osa-aikatyössä vailla oikeutta asumistukeen.
Helsingin Korkotukiasuntojen sulautuminen Auroranlinnaan johtaa kymmenien prosenttien vuokrannousuun noin 1 500 asunnossa. Hekalla tällaista tuskin olisi koskaan odotettavissa, mutta olen varautunut että nykyisen asunnon vuokra nousee noin 20% peruskorjauksen myötä.
Jopa satojen eurojen vuokrankorotukset uhkaavat lukuisia Helsingin vuokra-asukkaita – Asukkaat syyttävät vuokranantajaa tietojen pimittämisestä https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007793494.html
Asutaan tällä hetkellä kaupungin asunnossa ja kieltämättä välillä miettii, että ehkä olisi vaan helpompaa asua esim. saton tai lumon vuokra-asunnoissa. Ei asuta kantakaupungissa, mutta vuokrat samat kuin kantakaupungissa asuvilla Hekalaisilla, ja tämä tarkoittaa sitä, että tältä alueelta saisi muiltakin vuokranantajilta samankokoisen (kolmio/ neliö) vain n. 200 euroa kalliimmalla ja säästyisi varmasti monelta murheelta.
Aiemmin ollaan asuttu noissa Lumon ja Sadon asunnoissa ja niissä asiat toimi, kun taas täällä Hekalla tuntuu, että asukkaat eivät ehkä välitä niin paljoa, kun ollaan kaupungin asunnoissa.
Pihalla lasten leikkipaikan vieressä ajellaan hyvin suurilla nopeuksilla autoilla, koirat haukkuu asunnoissaan, ympäristöä roskataan ja esim. pihan roskikset isossa yhtiössä tyhjennetään kerran kahdessa viikossa (sanomattakin selvää, että ne ovat aina täynnä). Lisäksi ulkomaa laistaustais ten edustus on erittäin suuri, eli ei todellakaan se prosentuaalinen määrä paljonko heitä on Helsingissä yleisesti, vaan kyllä yli kolmasosa asukkaista on muita kuin suomalaisia/ suomenruotsalaisia.
Ja se sonta mitä sanotaan tarveharkinnasta ja mielikuvista, että kaupungin asunnot olisivat köyhille jne. ei todellakaan pidä paikkaansa. Ainakin jos katsoo jo pelkkää tämän meidänkin taloyhtiön parkkihallia, niin ei siellä taida olla yhtäkään yli 5 vuotta vanhaa autoa, vaan kaikilla on toistaan kalliimmat ja uudemmat autot siellä.