Lapsen kympin todistus
Vitosluokkalaisella lapsellani oli keskiarvo 9,6. Olin iloinen, vaikka en tiedä onko vain open lepsuutta vai lapsen todellista ansiota. Mitä tyttö itse osasi sanoa, niin kuulemma ei muilla luokkakavereilla ollut noin montaa kymppiä. Stipendi sosiaalisista taidoista tuli myös jo toista kertaa. Lapseni ole mikään erityisen välkky, mutta aktiivinen varmasti on. Kunnianhimoa tai tunnollisuutta hänellä ei paljoakaan ole koulun suhteen. Tekemänsä työmäärä vaikuttaa kovin pieneltä. Se mikä tässä on hassua, niin eihän tästä voi kellekään puhua, paitsi isovanhemmille. Moni pahoittaa mielensä, ja ottaa kehuskeluna. Some on täynnä kolumneja, joissa puolustellaan kutosen oppilaita, kehutaan heitä, ja puhutaan että ihan sama saako kutosen vai ysin. Kympin oppilaan äidille ei sympatiaa heru, se nähdään kohta alapeukutuksista.
Kommentit (39)
Mun lapsi päätti just peruskoulun keskiarvolla 9,8. Ja juu, ei sitä voi kellekään kertoa.
Onnitelut lapselle hyvästä todistuksesta. Hän on ansainnut ison halauksen kera suukon.
Hienoa, jos tyttäresi menestyy koulussa. Itse pääsin 7. luokalta keskiarvolla 8,81. Täytyy yrittää nostaa kasilla, vaikkei tuokaan toki vielä aivan huono ole.
Olisi mielenkiintoista tietää missä alakoululaisille annetaan numeroarvostelu? Meidän 6. luokan päättänytkään ei saanut numeroita.
Meillä esikoinen päätti yläkoulun ka 9.75. Nyt opiskelee yhdessä Suomen huippulukioista. On aina ollut koulussa hyvä, mutta vasta ysin valtakunnallisten jälkeen "uskoin", että kyse ei oo vaan siitä, että tässä koulussa annettaisiin numeroita helpolla. Pärjää edelleen lukiossa loistavasti. Mutta joo. Eihän sitä voi missään hehkuttaa. Täälläkin on saanut alapeukkua useaan kertaan. Mutta lapsestaan saa olla ylpeä!!
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää missä alakoululaisille annetaan numeroarvostelu? Meidän 6. luokan päättänytkään ei saanut numeroita.
Esim. Lahdessa 5. luokalta alkaen numeroarvostelu.
Vierailija kirjoitti:
Pirkanmaalla on tää ap:n lapsi
Mä en taas ole tiennyt, että jossain on kouluja, jossa saa enää kolmosluokan jälkeen rasteja todistukseen.
Näin jyväskyläläisen sukulaislapsen todistuksen, siinä luki vain 12 kertaa tavoite saavutettu. Ei mitään muuta! Millaista tietoa saatte lapsenne koulunkäynnistä, jyväskyläläiset?
Toinen poika päätti yläkoulun keskiarvolla 9.7 (lukuaineet 9.9) ja toinen pääsi seiskalta ka 8.6 (8.4).
Ylpeä olen molemmista! Kenellekään tutulle (paitsi isovanhemmille) en ole keskiarvoja sanonut. Sanon vaan, että hyvä todistus tuli. Pääsee sillä varmasti lukioon. On hakenut ihan tavis lähilukioon...
Jännä kyllä, että kympin todistuksesta ei kehtaa kertoa kenellekään :)
Tuttu tunne AP. Molemmat lapset saivat yli ysin keskiarvot ja stipendit.
Vain yhden lapsen vanhemmat kävivät onnittelemassa toista lapsista juhlan jälkeen ohimennessään, vaikka kaveriporukan vanhempia juhlissa oli useampi kymmen. Edes lähimpien kavereiden vanhemmat eivät noteeranneet.
Viimeisen opetussuunnitelmauudistuksen myötä olis - ainakin alakoulun - numeroarvostelun voinut lopettaa kokonaan. Meidän kunta (Pirkanmaalla myös) jatkoi vanhaan malliin aloittamalla numeroarvioinnin just vitosella.
Ja oman lapseni ope toki sanoi, että ekat numerot pyrittiin antamaan kannustavasti.
Mutta kyllä meillä ainakin on kehuttu ihan ääneen toisen lapseni kaveria, jolla rivi kymppejä todistuksessa. Olemme silti puhuneet, että omieni 8 ja 9 välimaastoon mahtuvat todistukset on oikein hyviä. Toki aina voi ottaa tavoitteeksi parantaa jotakin, mutta maailma ei niihin numeroihin kaadu
Kyllä tässäkin olisi siis selvästi kolumnin aihetta jollekin iltapäivälehdelle. Kympin todistuksesta ei kehtaa kertoa kenellekään.
Ap
Mun veli tiuski että olen huono äiti kun lapsellani ei ole hauskaa koulussa. Liian hyvä todistus. Sen koommin ei ole todistuksia näytetty.
Minun lapseni (päätti peruskoulun eli 9.lk) ka oli 9.7, ja olen kyllä kertonut monelle, netissäkin. Lähipiiri ja muutkin ovat iloinneet, ja miksipä ei. Ei se ole keltään pois, jos joku asia on jollain mukavasti. Tai ainahan voi joku olla hiljaa ja kateellinen, mutta sehän on vain hänen kypsymättömyyttään.
Toinen asia: voiko kympin todituksesta puhua, ellei ka ole täysi kymppi, tai alhaisintaan 9.9?
9,6 ei ole kympin todistus.
Aloituksen tarkoitus oli antaa iltasanomille juttuvinkki? :)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tunne AP. Molemmat lapset saivat yli ysin keskiarvot ja stipendit.
Vain yhden lapsen vanhemmat kävivät onnittelemassa toista lapsista juhlan jälkeen ohimennessään, vaikka kaveriporukan vanhempia juhlissa oli useampi kymmen. Edes lähimpien kavereiden vanhemmat eivät noteeranneet.
Kävitkö itse onnittelemassa kaikkien tuttujen lapsia todistuksen saamisesta. Siellä juhlassahan menestyneitä jo onnittellaan, huomioidaan ja taputetaan, kun ovat stipendit saaneet. Hieno homma ja arvosta, mutta en nyt ymmärrä miksi juhlan jälkeen pitäisi vetää uusi onnittelukierros.
Itse arvostan enemmän ulkonäköä ja itsestä huolehtimista enemmän kuin koulunumeroita tai koulutusta.
Myös mun ysiluokkalaisen todistus vilisi kymppejä, yhteensä 14. Kyllä se hyvältä näytti ja tuntui, niin äidistä kuin tyttärestä.