Jaa paras uuninputsausohjeesi!
Jäljistä päätellen edellinen vuokralainen räjäyttänyt uunissa 50 kiloisen paskapommin. Mitenkäs tuota pinttynyttä rasvaa, töhnää ym. lähtis putsailemaan, ilman että hakkaan niitä irti ja kynnet verillä raavin pinnat piloille? Ei ole kiertoilma vaan ihan perusuuni.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas Marttojen mäntysuopavinkki?
Aika onneton
En pysty haistelemaan uunipuhdistusmyrkkyjä, joten käytän mäntysuopaa. Kylmään uuniin levitys suopaa, uuni päälle 50 asteeseen, annetaan vaikuttaa 15-30 min, putsaus ja se on siinä. En tiedä auttaako tuo kovin paskaiseen uuniin.
Etikkaa, mäntysuopaa....
Marttavinkki: 2 rkl soodaa, 2 rkl suolaa, 2 rkl vettä. Tällä hangataan. Tuolla höyryjutulla kannattaa varmaan aloittaa jos on paksuja kerrostumia poistettavana.
Mitens muuten saa ne hellan nupit irrotettua? Pitääkö vaan vääntää voimalla?
Vierailija kirjoitti:
Halpis-mallihan tuo mun uuni varmaan on, ei ole mitää pyrolyyttista putsausta enkä tosiaankaan meinaa viettää yksiössäni tässä kuumuudessa uuni kolme tuntia kolmesataa asteisena. Kokeilen aluks tuon höyrypuhdistuksen ja kipaisen sillä aikaa kaupassa ostamassa jonkun tehoaineen.
Kiitos vastauksista!
Sitä tehoainetta ei saa laittaa lämpöiseen uuniin. Syntyy myrkyllisiä yhdisteitä.
(jos ne aineet kovin terveellisiä ovat muutenkaan)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Mitens muuten saa ne hellan nupit irrotettua? Pitääkö vaan vääntää voimalla?
Mulla lähtee ihan vetämällä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokasoodalla. Ripottele pohjalle ja likaisiin kohtiin soodaa ja suihkuta vettä päälle. Uuni päälle 50 asteeseen 10-15 minuutiksi (älä päästä soodaa kuivumaan vaan kastele uudelleen tarpeen mukaan). Pyyhi. Toista. Meilläkin oli edellisten asukkaiden jäljiltä tosi likainen uuni ja tämän keinon havaitsin parhaimmaksi, paremmaksi kuin kovat kemikaalit :)
Soodalla putsasin tänään pahasti pohjaanpalaneen kattilan. (paljon soodaa, vettä kattilan pohjalle, liedellä kiehautus) Olin tosi yllättynyt miten helposti sen jälkeen lika irtosi sienellä. Uuniin en ole kokeillu, seuraavaksi kun tarvii puhdistaa, niin takuulla testaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokasoodalla. Ripottele pohjalle ja likaisiin kohtiin soodaa ja suihkuta vettä päälle. Uuni päälle 50 asteeseen 10-15 minuutiksi (älä päästä soodaa kuivumaan vaan kastele uudelleen tarpeen mukaan). Pyyhi. Toista. Meilläkin oli edellisten asukkaiden jäljiltä tosi likainen uuni ja tämän keinon havaitsin parhaimmaksi, paremmaksi kuin kovat kemikaalit :)
Soodalla putsasin tänään pahasti pohjaanpalaneen kattilan. (paljon soodaa, vettä kattilan pohjalle, liedellä kiehautus) Olin tosi yllättynyt miten helposti sen jälkeen lika irtosi sienellä. Uuniin en ole kokeillu, seuraavaksi kun tarvii puhdistaa, niin takuulla testaan.
Mitä jos yhdistäisi tuon höyrypuhdistuksen - vettä astiassa uunin pohjalle - sekä soodapuhdistuksen. Silloin ei sooda pääsisi kuivamaankaan? Soodavesimössöä vaan pahimpiin kohtiin uunissa, vesiastia pohjalle ja uuni päälle?
Kyllä äiti tietää -blogi. Ei taida olla viime vuosina uusia päivityksiä, mutta jo olemassa olevilla postauksilla pääsee pitkälle. On neuvoja laidasta laitaan huusholliasioissa.
Hei te itse höyrypuhdistusta miettivät. Uunin pohjallehan ei saa laittaa mitään astioita. Vaan uunin alimmalle tasolle voi laittaa ritilän päälle astia tai syvemmän levyn, jossa vettä. Voi tehostaa soodalla siellä veden joukossa.
Sama juttu mikron pesemisessä. Soodaa vesilasiin ja minuutiksia pyörimään. Senkun vaan pyyhkii lian pois.
Kunhan tarpeeksi usein toimii noin, niin ei ehdi syntyä pinttymiä.
Entäs se uunin lasinen luukku? Ei siihen voi mitään soodaa ripotella kun se valuu siitä heti alas?
Voi hemmetti teidän kanssanne =) Inspiroiduin tästä keskustelusta niin paljon että sunnuntain löhöilyilta muuttuukin yhtäkkiä tarmokkaaksi uuninputsaus sessioksi!
K2R liputan minäkin. Nuorenparin jäljiltä kamalssa saastassa. Useammalla kerralla uuni ja pellit puhdistui.
Kuinkas Marttojen mäntysuopavinkki?