Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa, että lopetin ehkäisyn vasta viime kuussa

Vierailija
03.06.2018 |

Ollaan miehen kanssa puhuttu mahdollisesta perheenlisäyksestä jo jonkin aikaa. Mies ehdotti jo lähes vuosi sitten, että lopettaisin ehkäisyn käytön. Tärppiin voi mennä aikaa. Minä kuitenkin halusin eri syistä odottaa tähän kevääseen. Poistinkin viimeisen Nuvaringin toukokuun alkupuolella ja juuri alkoi ekat luomumenkat. Nyt on minuakin on alkanut pelottaa, että plussaa joutuukin odottamaan pitkään.

Olisinpa lopettanut ehkäisyn jo viime vuonna. Onko ketään muuta harmittanut oma viivyttely?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v tulin raskaaksi toisesta kieroksessa. Sännöllinen kierto ja mulla oli puhelimessa kuukautissovellus mikä näytti milloin on suurin todennäisyys tulla raskaaksi. Se kun ilmoitti, etä korkein ei muuta kun puuhailtiin.  Mies reissuhommissa niin pystyttiin viikonloppuisin vaan. Ennen raskautta oli vaan kumit käytössä.

Vierailija
22/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poistin viimeisen Nuvaringin marraskuussa ja kumilla mentiin vuoden vaihteeseen asti suunnilleen. Toisella kierrolla tärppäsi. Tsemppiä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin nurinkurista, että vuosia tekee ”kaikkensa” ettei raskautuisi ja sitten tekee kaikkensa, jotta raskautuisi. Olisi vaan pitänyt ottaa rennompi asenne jo viime vuoden puolella.

Jotenkin vaan ennen kuvitteli ja pelkäsi, että raskaaksi tulee, jos esim. renkaan laittoon tulee pienikin viive.. Vaikka toisaalta tiesi, ettei näin välttämättä ole.

Ap

Silloin kun pelkää raskautta, niin mielestään raskaaksi voi tulla jo kun katsookin mieheen 👍

Sitten kun yrittää tulla raskaaksi, niin käsittää sen homman rajallisuuden ja raadollisuuden.

Meillä jätettiin pois ehkäisy kun olin 24v.

Lapsi syntyi kun olin 27v.

Siskoni saanut kaksi lasta kertalaakista, samoin yksi ystävä on liiankin herkästi sikiävä (raskaus alkanut kahdesti ehkäisyjen läpi).

Ja sitten taas yksi ystävä sai ekansa vahingosta, toista yrittivät liki pari vuotta, kolmas taas suunnitellusti tuli liki heti.

Ja sitten on niitä, jotka ilman näkyvää vikaa yrittävät tuloksetta vuosi toisensa jälkeen.

Että arpapeliä tuo lopulta on, olit sitten minkäikäinen ja kuntoinen tahansa.

Vierailija
24/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vaan ottaa rennosti ja olla stressaamatta. Antaa tulla, jos on tullakseen. Helpommin sanottu kuin tehty ainakin omalla kohdalla.

Mies oli minua fiksumpi, kun olisi halunnut tjottailla rennosti jo ajat sitten..

Ap

Vierailija
25/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus miehen sperma siittiöineen ja naisen munasolut eivät vaan sovi yhteen, vaikka muuta syytä ei löydy.

Vierailija
26/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, sillä nyt yritetty 2 vuotta eikä vieläkään ole tärpännyt. Minäkin luulin silloin, että heti tärppää mutta ei se sitten mennytkään niin. Ei kuitenkaan uskallettu jättää ehkäisyä pois ennen kuin oltiin täysin varmoja (silloin oltiin oltu yhdessä 2 vuotta). Ekat puolivuotta jännität joka kierron, sitten se jää pikkuhiljaa taka-alalle. Sitä on todella raskas miettiä, miksei vieläkään. Sitten jonkun ajan päästä havahdut, että eikö vieläkään. Pitäisi vissiin varata aika terveydenhuoltoon...

Vierailija
27/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi vaan ottaa rennosti ja olla stressaamatta. Antaa tulla, jos on tullakseen. Helpommin sanottu kuin tehty ainakin omalla kohdalla.

Mies oli minua fiksumpi, kun olisi halunnut tjottailla rennosti jo ajat sitten..

Ap

Jos huolestuttaa, niin voithan käydä yksityisellä ultrassa ja verikokeissa tarkistamassa, ettei ole mitään häikkää näkyvissä. Julkisellehan noihin tutkimuksiin hakeudutaan vuoden yrittämisen jälkeen, mutta yksityisellä voi hyvin käydä jo etukäteen tarkistamassa jos huolestuttaa.

Miehen siemennesteenkin voi yksityisellä tarkistuttaa, mutta joitain vaikea saada tuohon edes sen vuoden yrittämisenkään jälkeen.

Vierailija
28/31 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, sillä nyt yritetty 2 vuotta eikä vieläkään ole tärpännyt. Minäkin luulin silloin, että heti tärppää mutta ei se sitten mennytkään niin. Ei kuitenkaan uskallettu jättää ehkäisyä pois ennen kuin oltiin täysin varmoja (silloin oltiin oltu yhdessä 2 vuotta). Ekat puolivuotta jännität joka kierron, sitten se jää pikkuhiljaa taka-alalle. Sitä on todella raskas miettiä, miksei vieläkään. Sitten jonkun ajan päästä havahdut, että eikö vieläkään. Pitäisi vissiin varata aika terveydenhuoltoon...

Tsemppiä. Meillä oli muistaakseni yk 24 yksi kemiallinen raskaus (hyvin haalea haamu testeissä, joka kuitenkin vähän vahveni kahdessa päivässä, mutta menkat alkoi) ja lopulta yk 36 tuli se pysyvä plussa.

Alkuverikokeissa löytyi häikkää, joka saatiin kuntoon. Silti siitä meni vielä 1,5 -vuotta tuohon pysyvään plussaan. Oltiin itse asiassa juuri haettu lähete tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin, kun tulin spontaanisti raskaaksi.

Vierailija
29/31 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos huolestuttaa, niin voithan käydä yksityisellä ultrassa ja verikokeissa tarkistamassa, ettei ole mitään häikkää näkyvissä. Julkisellehan noihin tutkimuksiin hakeudutaan vuoden yrittämisen jälkeen, mutta yksityisellä voi hyvin käydä jo etukäteen tarkistamassa jos huolestuttaa.

Miehen siemennesteenkin voi yksityisellä tarkistuttaa, mutta joitain vaikea saada tuohon edes sen vuoden yrittämisenkään jälkeen.

Kiitos kaikille vastauksista! Aikamoista hajontaa plussausajoissa.

Tätä olenkin miettinyt, ihan varmuuden vuoksi. :) Papa otettu joukkoseulonnassa helmikuussa 2017. Pääsin joukkoseulontaan myös tuolloin, sillä Nuvarin aihetti tiputteluvuotoa. Papa ok. Yleislääkärin tekemässä tutkimuksessa kävin syyskuussa 2017 ehkäisyreseptin uusinnan yhteydessä. Joulukuussa kävin yksityisellä gynellä kutinan takia. Tulehduksia (hiivaa tai muuta) ei kuitenkaan löytynyt, vaan kaikki näytti olevan kutinasta huolimatta kunnossa.

Kilpiraudaskokeisiin olen nyt menossa työterveyden kautta. Muut verikokeet otettiin vajaat pari vuotta sitten ja kaikki ok. Kannattaisiko verestä tutkia nyt muitakin asioita?

Ultrassa en ole käynyt. Ehkä sitä voisi harkita.

Ja ehkä ei miestä vielä pariin kuukauteen spermatesteihin, vaikka hyvä ajatus olisikin.. En halua stressata häntä tällä asialla näin varhain.

Ap

Vierailija
30/31 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha harmitella, olisit ihan hyvin voinut tulla nopeasti raskaaksi jos olisit lopettanut ehkäisyn. Et sitä halunnut joten teit järkevän päätöksen. Harva tulee ekalla yrittämällä raskaaksi. Kun kaikki osuus kohdalleen, hedelmöittymisen todennäköisyys yhdessä kierrossa on n. 20%. Ota rennosti nyt ainakin puoli vuotta.

Kuule ei se noin ole.

Minä oli 34-vuotiaana lapsettomuushoidoissa ja niissä koeputkihedelmöityksen onnistumisen todennäköisyydeksi annettiin 10%.

Joillain helppoa, joillain ei. Ei voi tietää, ennrnkuin kokeilee.

Vierailija
31/31 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "palautumisajan tarve" yhdistelmäehkäisyn jälkeen on muuten ihan huuhaata. Hormonit ovat käytännössä hävinneet elimistöstä jo tyhjennysvuodon alkaessa (siksi se alkaa). Raskaaksi voi tulla heti tämän jälkeen.

Osalla kierto voi "olla sekaisin" ehkäisyn lopettamisen jälkeen, mutta nämä ovat usein samoja tyyppejä, joilla oli epäsäännällinen kierto jo ennen yhdistelmäehkäisyä.  Esim. pillereillä kierto siis pysyi keinotekoisesti keskimääräisenä.