Miksi et halua sekasaunoa?
Johdetaan tuosta provoketjusta tänne. Kysymys siis otsikossa. Itse kyllä voin sekasaunoa, en koe sitä ongelmaksi saatika seksuaaliseksi, mutta tiedän monia, jotka ajattelevat toisin.
Kommentit (59)
Olen nuori ja viriili ja saisin melko varmasti erektion myös 50 v naisten kanssa.
En tykkää itseeni kohdistuvasta katseella mittailemisesta. Jalkoväli ei juurikaan kasva erektiossa, mutta löysäks tosi iso, niin tulee erittäin epämukava olo siitä jatkuvasta vilkuilusta.
Itseä haittasi aikanaan - yllätys yllätys - ylipainoni, joka ei nyt niin selvään näkynyt vaatteet päällä, mutta saunassahan ne läskit kyllä näkyy. Välttelin aika pitkään sekasaunoja, mutta sitten rohkaistuin menemään sellaiseen eräänä mökkiviikonloppuna ja täytyy sanoa että se oli todella vapauttava kokemus. Kukaan ei arvostellut, tuijotellut eikä sellainen ylipäänsä tuntunut kuuluvan sekasaunan "koodiin". Oli vain mukavaa kylpeä, uida ja jutella. Porukka toki oli muutenkin aika fiksua, mutta silti yllätti miten helppoa se lopulta olikin ja nimenomaan itselle vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää itseeni kohdistuvasta katseella mittailemisesta. Jalkoväli ei juurikaan kasva erektiossa, mutta löysäks tosi iso, niin tulee erittäin epämukava olo siitä jatkuvasta vilkuilusta.
Tiesitkö ettei sitä sinun penistä kukaan siellä saunassa katsele, vaan olet kehitellyt sen omassa päässäsi?
En koe saunomista mitenkään seksuaaliseksi, mutta en silti halua tehdä sitä muuten kuin perheenjäsenteni kanssa.
Tämä siksi, että av-kulttuuri on tehnyt tehtävänsä. En halua kenenkään pääsevän arvostelemaan ruumistani kun se on alaston ja hikinen.
Toinen on se, mitä perinteiseeti puhutaan, että saunassa ollaan tasavertaisia jne. En välttämättä halua olla ihan tasavertainen ihan kenen tahansa kanssa,
Uikkarit päällä voin kyllä sekasaunoa, mutta en alasti. En halua katsella ihmisten sukuelimiä enkä näytellä omiani.
Vierailija kirjoitti:
Minulla juuri toisinpäin. Löysänä kuin pikkupojalla.
M40
Sauna vouhottaja kyllä mieltynyt tarkastelemaan lähinnä varustuksia ja puutarhan hoitoa kun innolla järjestäisi.
En pidä saunomisesta enkä halua nähdä (työ)kavereitani alasti.
Mua on käytetty nuorena seksuaalisesti hyväksi vastaavassa tilanteessa eli ei varmaan kaipaa enempää selittelyjä
Koska se on vähän yksinkertaisemmille ihmisille.
En käy missään edes ilman meikkiä enkä sauno kuin oman perheeni kesken- miksi näyttäytyisin työpaikan ihmisille ilman vaatteita? Uimahalli/kylpylä on poikkeus, siellä kuuluu tehdä niin, ihmisiä ei tunne eikä näe enää koskaan.
Minäkään en koe saunomista seksuaaliseksi, mutta en mene sekasaunaan, edes läheisten ystävämiesten kanssa. Naisten, myös tuntemattomien kanssa menen kyllä (myös lesbokaverieni kanssa). En osaa täysin selittää miksi. Se ei vain tunnu sopivalta ja oikealta minulle.
Käyn sekasaunassa, joko perheenjäsenten tai täysin tuntemattomien kanssa (esim Saksassa olen saunaweltissä käynyt, ei ahdistanut yhtään). Työkavereitten kanssa en siihen suostu. Meillä kun on tapana joko juoruta ihan kaikki asiat kahvipöydässä/naiset tai puhua rivoja/miehet. Tuossa yhteisössä kun näkisivät toistensa alasti niin juttua riittäs pitkään ja parhaat ois keksittyjä.
Muiden kuin oman perheenjäsenten erisukupuolisten kanssa saunominen rikkoo rajoja ja on vastoin henkilökohtaisia kristillisiä arvojani.
Ei hyväksyttävien seksuaalisten ajatusten ja tekojenkin mahdollisuus on aina jotenkin läsnä vieraiden miesten ja naisten kesken.
En mene saunaan kenenkään sellaisen kanssa, jonka kanssa en menisi myös yhdessä suihkuun. En ymmärrä tuollaista yhteispeseytymistä. Suihkuun voisin mennä oman mieheni kanssa, tai lasteni kanssa silloin, kun ovat vielä pieniä.
En sauno kuin kerran vuodessa mökillä ja silloinkin yksin. En muutenkaan kuljeskele alasti muiden nähden, ei tunnu luontevalta. Joukkosauna esim samaa sukupuolta olevien sukulaisten kanssakin olisi ihan kösittämätön ajatus, sekasauna työkavereiden kesken sopii lähinnä itsensäpaljastelijoille.
Ei ole erityistä syytä puolesta tai vastaan. Mieluiten saunon yksin tai läheisten kanssa.