Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?
Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?
Kommentit (524)
Luokanopettajan ensimmäinen palkka jää alle 2500e, työsuhde loppuu 2.6., jolloin alkaa 10vk työttömyys, jos syksylle ei ole heti tiedossa uutta työtä, jos esim samassa koulussa ei pääse jatkamaan Sipilä leikkaa aktivoinnin merkeissä työttömyyskorvaustakin. Tämä siis opeilla, jotka on kevyesti painanut duunia 40+ tuntia viikossa koko lukuvuoden. Eikä se perusduuni ole kovin helppoa enää, jos miettii mitä esim inkluusio, laaja-alainen ja toiminnallinen oppiminen ja eriyttäminen oikeasti tarkoittaa. Ei kai kukaan akateeminen voi oikeasti olla 2500e palkasta kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Mutta luokanopettajilla on niin raskas työ että eihän ne sitä jaksa ilman kesä syys joulu ja talvilomiaan. Se on niin hurjan kovaa ja vaativaa työtä ja ne jaksavat siitä toistuvasti muistuttaa. Esim. Työ lastensuojelun sosiaalityöntekijänä tai ensiavun sairaanhoitajana viiden viikon lomalla, täydellä työajalla on kevyttä lastenleikkiä opettajan työhön verrattuna.
Niin, jos ei ole ammattitaitoa ja osaamista, sillä pelkkä koulutus ei vielä takaa ammattipätevyyttä, niin mikä tahansa työ on raskasta, oli kysymys opettajasta, lääkäristä, poliisista jne.
Perhepiirissäni on useampi opettaja ja he vielä sattuvat tykkäämään ammatistaan, enkä ole huomannut heillä uupumusta tai olisivat valittaneet työstään, vaan jopa kohta eläkkeelle jäävä anoppini on hyvin innostunut työstään.
Vierailija kirjoitti:
Surkuhupaisaa kuinka opettajat väittävät ettei heille makseta lainkaan loma-ajan palkkaa ja viettävät lomansa palkattomana. Miksi? Hirveä hinku on vain selittää palkattomuutta.
Tosiasiassa he saavat loma-ajan palkkaa kuin kuka tahansa, eikä se poikkea suuresti muiden julkisella puolella olevien työntekijöiden loma-ajan palkkasta.
Siis miten? En minä aiemmissa töissä ole joutunut kesäksi ilmottautumaan työkkäriin, että saan kesän ajalta edes jotain rahaa
Vierailija kirjoitti:
Olen jokaisen palkkani ansainnut,varsinkin kesälomalla, kun opetan teidän murrosikäisiä penikoitanne koko talven. Kokeilkaapa itse, vinkujat ja kateilijat, opettaa sataa oppilasta vuodessa, joilla on kaikenmasilman diagnoosia ja vaikeutta ja vanhemmista ei mitään apua.
Olet joko trollaaja tai sitten sinun olisi parempi vaihtaa alaa. Vaikutat aika katkeralta ja uskon että oppilaatkin ilosia kun saivat si usta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajat pyörittää aika paljon sitä luokan arkea: suunnittelee askartelut, tekee mallikappaleet, hankkii välineet, antaa lääkkeet, auttaa pukemisessa, etsii kadonneita vaatteita, lukee reissarit missä ne vielä käytössä, ym. ym.
Amen. Ja opettajan jakamat hyvän kesän-toivotuskortit usein ohjaajan tekemiä.
Vierailija kirjoitti:
Tmä on hyvä muistaa, kun opettajat ruikuttavat kuukausipalkastaaan. Se ei ole millään tavalla verrattavissa normityöläisen kuukausipalkkaan, koska työtunnit jäävät murto-osaan normityöläisestä.
Totta, sen verran usein tuli istuttua OAJ:n edustajan kanssa samassa pöydässä että kyllä opettajat jaksavat valittaa mukamas huonosta palkastaan. Opet eivät huonoa palkkaa ole koskaan kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajan ensimmäinen palkka jää alle 2500e, työsuhde loppuu 2.6., jolloin alkaa 10vk työttömyys, jos syksylle ei ole heti tiedossa uutta työtä, jos esim samassa koulussa ei pääse jatkamaan Sipilä leikkaa aktivoinnin merkeissä työttömyyskorvaustakin. Tämä siis opeilla, jotka on kevyesti painanut duunia 40+ tuntia viikossa koko lukuvuoden. Eikä se perusduuni ole kovin helppoa enää, jos miettii mitä esim inkluusio, laaja-alainen ja toiminnallinen oppiminen ja eriyttäminen oikeasti tarkoittaa. Ei kai kukaan akateeminen voi oikeasti olla 2500e palkasta kateellinen.
Ei 10vk työttömyys, vaan ensiksi pidetään kertyneet lomat pois. Myös määräaikaisessa työsuhteessa kertyy lomaa, ihan samalla tavalla kuin muissakin ammateissa.
https://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/opettajien-lomakorva…
Eivät varsinaisesti saa. Jossain vaiheessa vain opettajan 9 kuukauden palkka jaettiin 12 kuukaudelle. Eivät kai osanneet varautua 3 kuukauden palkattomaan kauteen. Opettajat eivät saa muöskään lomarahaa ja virallisesti heillä ei ole edes kesälomaa, vain ns. opetukseton kausi.
Ai niin, kaikki ns. palkalliset vapaapäivät, kuten pääsiäinen tai itsenäisyyspäivä on tehtävä sisään.
Näin ainakin omassa tuttavapiirissäni. Kuuluvat johonkin 1624 tunnin kokonaistyöaikaan. Näyttävät tekevän sillä palkalla yli 2000 tunnin edestä töitä.
Minä olen akateeminen yksityisellä sektorilla, ja teen aika pitkää päivää suhteessa tulotasoon. Täytyy myöntää, että kyllä olen pikkuisen kateellinen opettajien palkoista, yläasteen ja lukion opettajien varsinkin.
Mutta mielestäni on todella wt-touhua (palstakliseetä käyttäen) vaatia kateellisena opettajia kesäksi jonnekin leirejä vetämään tai päiväkoteihin pyllyjä pyyhkimään. Minä ainakin kunnioitan suuresti suomalaista koulua ja haluan antaa lapsilleni saman signaalin. Haluan pitää huolta, ettei lapsilleni vahingossakaan tule sellaista mielikuvaa, että opettajat olisivat mielestäni jotain yhteiskunnan vapaamatkustajia, joiden silmille voi hyppiä. Ei, opettajat ovat lasteni oppaita kohti kunnon tulevaisuutta, ja siksi minäkin kunnioitan heitä.
Tämän vuoksi opettajille mielestäni kuuluvat kunnon kesälomat. Ne kuuluisivat myös määräaikaisille opettajille, jos minä saisin päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jokaisen palkkani ansainnut,varsinkin kesälomalla, kun opetan teidän murrosikäisiä penikoitanne koko talven. Kokeilkaapa itse, vinkujat ja kateilijat, opettaa sataa oppilasta vuodessa, joilla on kaikenmasilman diagnoosia ja vaikeutta ja vanhemmista ei mitään apua.
Olet joko trollaaja tai sitten sinun olisi parempi vaihtaa alaa. Vaikutat aika katkeralta ja uskon että oppilaatkin ilosia kun saivat si usta vapaata.
Tule vaihtamaan paikkaani, kun joka luokalla on häirikkö, mielenterveyspotilas, mamu ja muutama taviskin. Ei ole erityisopetusta tarpeeksi vaikka papereita on kirjoitettu ties monelle tehostettuun tukeen. Ns.kiltti, normaali luokka on nykyään ylellisyyttä. Monet tuskailevat sen yhden murkun kanssa kotona, minulla on yli sata.
Vierailija kirjoitti:
Siis vieläkö tämä asia on jollekin epäselvä? Opettaja saa vuosipalkan. Joka pennin ja sentin eteen on tehty työtä.
"Jotta opettajien kesäajan palkkauksen synnyttämiä ongelmia voisi ymmärtää, täytyisi tuntea tarkemmin koko opetusalan palkkausjärjestelmää.
Peruskoulun ja lukion opettajien palkka perustuu pidettyihin oppitunteihin. Jokaisella oppitunnilla on virkaehtosopimuksessa sovittu hintansa. Koulun lukuvuoden aikana opettaja pitää tietyn määrän tunteja ja niistä kertyy tietty vuosipalkka. Koulun toiminta-aikana tehdystä työstä kertyvä palkka jaetaan tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle. Koko ansiota ei siis makseta koulun toiminta-aikana, vaan osa jo tehdystä työstä maksetaan kesäaikana.
Opettajilla ei ole vuosilomaoikeutta. Heihin ei siis sovelleta vuosilomalainsäädäntöä. Tämän vuoksi opettajilla ei ole mahdollisuutta siirtää vuosilomaansa esimerkiksi sairasloman tai perhevapaiden jälkeiseksi ajaksi."
Eli määräaikaisilta opettajilta, jotka ovat kesällä työttömänä, jää osa palkasta saamatta? Kuulostaa laittomalta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat pitäisi laittaa kesätöihin vaikka päiväkotien sijaispulaa helpottamaan, nuorten leireille, kansalaisopiston kesäkursseille tai opettamaan suomea maa hanm uut taj il le. Saataisiin joku roti tuohon lomailuun, ja viikkoja työttömänä/toimettomana lojuvat kymmenet tuhannet opettajat kansantalouden kannalta tuottaviin hommiin. Kumma kun Sipilä kikyineen ei ole vielä tätä keksinyt, taitaa olla opettajia lähipiirissä.
Tuo olisikin mainiota, kun meidän eläkeikää lähestyvä teoreettisen fysiikan tohtorismies laitettaisiin kirmailemaan taaperoiden perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule vaihtamaan paikkaani, kun joka luokalla on häirikkö, mielenterveyspotilas, mamu ja muutama taviskin. Ei ole erityisopetusta tarpeeksi vaikka papereita on kirjoitettu ties monelle tehostettuun tukeen. Ns.kiltti, normaali luokka on nykyään ylellisyyttä. Monet tuskailevat sen yhden murkun kanssa kotona, minulla on yli sata.
Miksi et vaihda alaa kun noin kauheeta on? Kyllä sinun paikallesi olisi tulossa liuta motivoituneita opettajia.
Vierailija kirjoitti:
Siis koulukuukausien palkka jaetaan 12, jotta myös kesäkuukausille saadaan palkkaa.
Eli jos teet töitä 9 kk, yhdeksän kuukauden palkka jaetaan 12:lla ja näin saat vuoden jokaisena kuukautena palkkaa.
Eli opettajilla on todellisuudessa hyvä palkka. Miksi valitatte, että palkka on huono? Sehän on sitten ammatinvalintakysymys, että kesällä ei ole töitä eikä kesällä saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vieläkö tämä asia on jollekin epäselvä? Opettaja saa vuosipalkan. Joka pennin ja sentin eteen on tehty työtä.
"Jotta opettajien kesäajan palkkauksen synnyttämiä ongelmia voisi ymmärtää, täytyisi tuntea tarkemmin koko opetusalan palkkausjärjestelmää.
Peruskoulun ja lukion opettajien palkka perustuu pidettyihin oppitunteihin. Jokaisella oppitunnilla on virkaehtosopimuksessa sovittu hintansa. Koulun lukuvuoden aikana opettaja pitää tietyn määrän tunteja ja niistä kertyy tietty vuosipalkka. Koulun toiminta-aikana tehdystä työstä kertyvä palkka jaetaan tasaisesti vuoden jokaiselle kuukaudelle. Koko ansiota ei siis makseta koulun toiminta-aikana, vaan osa jo tehdystä työstä maksetaan kesäaikana.
Opettajilla ei ole vuosilomaoikeutta. Heihin ei siis sovelleta vuosilomalainsäädäntöä. Tämän vuoksi opettajilla ei ole mahdollisuutta siirtää vuosilomaansa esimerkiksi sairasloman tai perhevapaiden jälkeiseksi ajaksi."
Eli määräaikaisilta opettajilta, jotka ovat kesällä työttömänä, jää osa palkasta saamatta? Kuulostaa laittomalta.
Tätä minäkin olen aina ihmetellyt ja näin asia tosiaankin on. Miten ihmeessä OAJ on hyväksynyt määräaikaisten ja sijaisten epäoikeudenmukaisen kohtelun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?
3.6. - 8.8. = kolme kuukautta?
Mee sinne kouluun.
Ope, joka ei laske syyslomaa, joululomaa ja hiihtolomaa lomaksi eikä edes houraile "opetuksettomasta ajasta" kuten kollegansa. ..
Tervetuloa vaan kouluun töihin jos se kerran on niin helppoa hommaa pienellä työmäärällä.
Huoh.
Lähde: https://www.kt.fi/sopimukset/ovtes/2017/allekirjoituspoytakirja
Kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen liitteiden 11 (Lasten ja nuorten taidekoulu, 10 § 3 mom.), 12 (Kansalaisopisto, 16 §) sekä 13 (Kansanopisto, 13 §) tuntiopettajien lomaraha määräytyy (lomarahan edellytysten täyttyessä) seuraavasti:
35 % x
Lomakorvaus
työvuodelta
x
Ne kuukaudet, joissa 14 työpäivää
tai 35 oppituntia
Työsuhteen keston kuukaudet
6 §
Tämä sopimus koskee myös lomakorvauksen yhteydessä maksettavaa lomarahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tmä on hyvä muistaa, kun opettajat ruikuttavat kuukausipalkastaaan. Se ei ole millään tavalla verrattavissa normityöläisen kuukausipalkkaan, koska työtunnit jäävät murto-osaan normityöläisestä.
🤣🤣🤣🤣🤣
Tottakai saa, mutta täällä keskustelu muistuttaa lähinnä valitusta opettajien palkasta ilman mitään järkeviä argumentteja.