Fb täyttyy lasten todistuksista, yök
Miksi??
X sai matikkastipendin! Tällä todistuksella hyvä aloittaa loma!
Nyt on aika levähtää. Meidän ihanat, ahkerat lapset! (Kuva jossa sisarukset hyppää)
Hyväkaveri-stipendi ja hirvittävän hyvä todistus! (Hymyilevä poika todistus kädessä)
(Kuva ruuasta) nyt kelpaa! Molemmat siirtyvät seuraavalle luokalle :)
Niin se peruskoulu päättyi, ja hyvin päättyikin. Saa olla ylpeä! (Tyttö korkkareissa ja ruusu kädessä)
Lukion eka vuosi taputeltu. Meistä oli siihen! ( äidin ja tytön selfie....)
Ei ketään kiinnosta! Eikö se nyt ole ihan normaalia, että koulut hoituu ja luokalta päästään??
Kommentit (57)
Kauhean vaikea ymmärtää tuota some-maailmaa, kun itse en tällaisena vanhana käpynä ole siinä mukana. Omat lapseni saivat hyvät todistukset, ja olen heihin tyytyväinen. Toisille isovanhemmille soittivat eilen, kun halusivat jutella kesälomasuunnitelmistaan. Toisille varmaan soittavat tänään, ja siinä tulee hoidettua se "info" todistuksista.
Miksi kukaan muu todella olisi kiinnostunut lastemme todistuksista? Vertaillakseen omiin lapsiinsa? Ei kiitos. Lapseni riittävät minulle ihan ilman sitä tietoa, että ovat parempia/huonompia kuin serkkunsa/naapurin lapset/työkavereiden lapset. En ymmärrä tätä tarvetta jakaa henkilökohtaisia tai perheen sisäisiä asioita koko maailman kanssa. Tajuan kyllä, että tuo some-maailma korvaa nuo kaksi soittokierrosta meidän perheessämme mutta edelleenkään en tajua, miksi sitä infoa on jaettava tutuille ja työkavereille ja kaiken maailman menneiden vuosien tapaamisille. Luulen, että isovanhemmatkin arvostavat enemmän soittokierrosta kuin sitä, että voivat lukea 500 muun kanssa infoa somesta.
Ainakin itse koin suurta pettymystä, kun pitkäaikainen ystäväni ilmoitti raskaudestaan ja lapsensa syntymästä pelkästään somessa ja itse sain tiedon sitten monta kuukautta myöhemmin kaukaiselta tuttavalta, joka on myös tämän ystäväni kaukainen tuttava. Me emme asu samalla paikkakunnalla, näemme vain pari kertaa vuodessa ja soittelemmekin harvoin/ei juuri koskaan ilman asiaa, mutta tähän saakka luulin ystävyytemme olevan tätä lujempaa. Ei sitten ollutkaan.
Koko some-maailma on pinnallista itsekorostusta, jossa ainoa tavoite on olla parempi kuin se naapuri tai työkaveri tai sukulainen.
Onnea kaikille hyviä todistuksia saaneille ja heidän vanhemmilleen! Saa juhlia hyvin mennyttä koulua! Sekä vanhemmat että lapset! Jos kateus tai muu happamuus iskee niitä lukiessa, kannattaa lukea muuta.
Onnea!
Onnea ja tsemppiä myös niille, joilla ei mennyt yhtä hyvin! Tsemppiä vaan, niin menee!
Vanhemman kohokohta saa olla se, kun lapsi siirtyy luokalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset vanhemmat elävät lapsiensa kautta. Noloja
Jos lapsi saisi 7 arvosanoja tai C:n paperit lukiosta, niin eihän niistä mainittaisi mitään somessa :D
Eihän tuossa aloituksessa ollut kuin puolet esimerkeistä sellaisia joissa alleviivattiin sitä että koulu on mennyt _hyvin_. Itse asiassa se yllätti minut iloisesti, että vanhemmat osaavat ja uskaltavat olla ääneen ylpeitä muustakin kuin kymppisuorista.
Mistä sitten facebookiin pitäisi kirjoittaa, aamukahvista, ruohonleikkuusta tai ruokaostoksista? En tiedä, en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun mielestä saa päivittää faceen jos kerta kuulumiset ja vuoden kohokohdat on no-no?
Mitää ei saa päivittää, eikä mietelausetauluja saa olla. So white trash you know.
On noloa! Tosi noloa että vanhemmat ratsastaa lasten todistuksilla. Omassa feedissä lasten todistuskuvia lataa vain ne jotka itse ei ole kouluja käynyt tai ei ole uralla edenneitä. Jotka elää lasten kautta. Ne joilla on oma elämä ja ura ei päde toisten menestyksellä.
Minusta on mautonta päivittää yhtään kenenkään muun kuin itsensä asioita. Jos lapsi haluaa laittaa kuvan todistuksestaan, jotta äidin kaikki kaverit sen näkevät, hän voi lisätä sen kuvan ihan itse ja tagata äitinsä. Jos taas lapsi ei ole facebookissa, ei häntä pitäisi sinne tyrkätäkään. Minunkin uutisvirta on ihan täynnä todistuksia, lapsia joilla on tullut surku puseroon kun matikasta tulikin 7 mutta halaus ja oot äidin rakas, kuvia lapsista stipendit käsissä ja saatetekstinä hyvin detailjirikas kuvaus lasten kouluvuodesta, ynnä kaikkea muuta. Miksi ihmeessä? Ehkä minun yksityisyydentarve on suurempi kuin keskimäärin, mutta minä en haluaisi jonkun muun jakavan minusta noin paljon tietoa. En haluaisi, että äidin 600 kaveria tietävät, että minua harmittaa asia X tai pärjäsin asiassa Y.
Mikäs siinä jos haluaa kirjoittaa, että nyt on kouluvuosi päättynyt ja loma alkaa. En vain näe miksi niitä yksityiskohtia pitää laittaa niin paljon. Ai niin, siksi että sillä saa tykkäyksiä.
Ei ole vielä koskaan tullut facessa lasten todistuksia vastaan. Onkohan mulla jotenkin poikkeava ystäväpiiri?
Parhaimpia ovat nämä äidit, jotka "vaatimattomasti" kertovat, että numeroilla ei ole väliä, ahkeruutta ei mitata numeroilla yms. Seuraavaksi kerrotaan kuvien kera omien lapsien stipendit, palkinnot ja 10 keskiarvot.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä koskaan tullut facessa lasten todistuksia vastaan. Onkohan mulla jotenkin poikkeava ystäväpiiri?
Tässä tarkoitettiin kuvia jossa todistus kädessä, tai päivityksiä jotka koskevat todistuksia/ stipendejä jne. Ei välttämättä kuvaa todistuksesta.
Jos olet säästynyt näiltä, ystäväpiirisi on mahtava!
Itsekin poistan näinä päivinä muutaman ihmisen, lähinnä sellaisen jonka asiat ei muutenkaan enää kiinnosta / ei tavata jne.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimpia ovat nämä äidit, jotka "vaatimattomasti" kertovat, että numeroilla ei ole väliä, ahkeruutta ei mitata numeroilla yms. Seuraavaksi kerrotaan kuvien kera omien lapsien stipendit, palkinnot ja 10 keskiarvot.
Meillä on lapsi, joka vaatii ihan itse itseltään hyviä suorituksia. Meillä vaaditaan vain se, että läksyt tehdään ja kokeisiin luetaan. Lapsi itse tekee nämä, jos on pyytänyt apua niin on autettu.
Tuollainen hyvien numeroiden 9-10 itseltään vaatiminen on stressaavaa, niinpä juttelin siitä, että numerolla ei ole väliä, aina ei tule niin hyvää numeroa kuin itse odotti.
No, mulla on face kavereina hyviä kavereita ym. Eikä 500 puolituttua. Laitettiin eilen myös stipendikuvaa faceen, kyllä näitä läheisempiä tämmöisetkin jutut kiinnostaa.
Jokainen saa päivittää mitä haluaa. Mielestäni 80% ihmisten päivityksistä on shaibaa, mutta hyppään niiden ylitse. Jokainen päivittää faceen sen mitä pitää tärkeänä. Jollekkin se on Tallinnan matka, jollekkin every damn ateria, jollekkin se perus ranta ja palmu kuva etelän matkalta. Tai seitsemässadas kuva siitä, kun oma kisuli tekee jotain söpöä.
Monille ne lapset ovat tärkeitä, joten heidän tapahtumista päivitetään. Onhan se parempi olla ylpeä lapsestaan, kun sitä, että on onnistunut tilaamaan nätin näköisen aterian.
Ihme peppukipua tällä ihmisillä. tai sitten kateutta toisten lasten onnistumisesta.
Oikeastaanhan koko fb on pelkkä suuri julkinen kilpailu
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun mielestä saa päivittää faceen jos kerta kuulumiset ja vuoden kohokohdat on no-no?
Esim vessassa käynnit ja pyykinpesukoneen käyttö on kiinnostavaa ja sallittua päivittää faceen. Tai sitten joku kuva kissasta.
Otsikossa puhuttiin todistuksista, mutta viestin mukaan ei kai saisi laittaa edes lapsen kevätjuhlasta tai siitä että hän ylipäätään on saanut todistuksen? Se on kiva asia joka vuosi. Fb:n muuhun sisältöön nähden yhtä paljon tai vähän kiinnostavaa. Itse en seuraa fb:ta, koska puolituttujen päivittäiset kuulumiset eivät kiinnosta, mutta en tajua miksi juuri lapsiin liittyvät olisivat kiellettyjä?
Eiiiii niitä tulee vielä tänäänkin