Onko jotakin sääntöä, että naapuritalon hiekkalaatikolle ei saisi mennä?
Kommentit (91)
Tässä oli kyllä alunperin vain kyse yhdestä yksinäisestä lapsesta. Saattaa kyllä välillä ääntä suustaan päästää, muttei kuitenkaa osaa vielä grillata.
Vierailija:
Tässä oli kyllä alunperin vain kyse yhdestä yksinäisestä lapsesta. Saattaa kyllä välillä ääntä suustaan päästää, muttei kuitenkaa osaa vielä grillata.
kysyy joltain talon asukkaalta, saako liittyä seuraan pihassa? Omin luvin ei kai yleensäkään mennä toisten pihoihin oleskelemaan.
mutta tosiaan kiitos runsaista vastauksista enpä tiennyt näin hedelmällistä aihetta avanneeni.
Sain kuitenkin tuhdin vahvistuksen sille, etten todellakaan aio uskaltautua jalallanikaan kerrostalon pihaan.
Jää siis vaan toiveeksi, että joku eksyisi meidän pihaan tai sitten tallustelemme kauas, johonkin kaupungin leikkipuistoon.
Vierailija:
mutta tosiaan kiitos runsaista vastauksista enpä tiennyt näin hedelmällistä aihetta avanneeni.
Sain kuitenkin tuhdin vahvistuksen sille, etten todellakaan aio uskaltautua jalallanikaan kerrostalon pihaan.
Jää siis vaan toiveeksi, että joku eksyisi meidän pihaan tai sitten tallustelemme kauas, johonkin kaupungin leikkipuistoon.
Asutaan vuokrarivitaloyhtiössä, vieressä on omakotitaloja. Sieltä käy eräs rouva lapsineen leikkimässä meidän pihalla. Lapsia on tässä aika vähän, muutama kuitenkin (mm. oma).
Ei se mua haittaisi, kiva musta vaan olisi kun olis seuraa eikä tosiaan tavarat siitä kulu.
MUTTA kun tämä sama rouva on kieltänyt meitä vuokrataloyhtiön ihmisiä kääntämästä autoa hänen tiensä päässä, " kun se on yksityistie" , niin en kyllä voi ymmärtää... Vuokrayhtiöt ilmeisesti siis ovat myös omakotitalolaisten omaisuutta... Sama rouva käyttää myös meidän pihaa läpikulkuväylänä, julkisen tien kautta tulisi noin minuutti kiertoa.
Kai hän jotenkin ajattelee niin että kun tästä on käytetty hänen tietä niin hänellä on OIKEUS käyttää tätä pihaa, mutta mun moraali ei kyllä veny ymmärtämään että itse kieltää mutta samalla oikeuttaa itselleen.
Mene vain rohkeasti sinne naapuripihaan, kun siellä on muita ja KYSY LUPA liittyä seuraan !!!!
miksi se tuntuu niin ylivoimaisen vaikealta, että kysyisit joltakulta naapuritalon asukkaalta, sopiiko heidän pihallaan vierailla? On se kumma, kun hingutaan toisen pihalle oleskelemaan, mutta ei saada suuta auki asiasta keskusteluun. Musta on ihan OK että oman talon lasten kaverit käy meidän pihalla, samoin se että naapuritaloista joskus lapset piipahtaa pihalla jotain tekemässä. Mutta jos joku ihan vieras mitään kysymättä alkaisi viettää aikaa meidän hiekkiksellä, niin kyllä pahastuisin. Se on meidän piha, meidän ostamat lelut ja kalusteet, ja meidän säännöt ja aikataulut pätee siellä.
että alkaa ihmiset ja erityisesti leikkivät pienet lapset häiritsemään kerrostalon pihalla. Yksinkertaisesti EN SUOSTU alentumaan sille tasolle. Elämässäni pitää olla jotain parempaa kuin muiden kyttääminen ja miettiminen kuluuko " minun maksama omaisuus = hiekkalaatikko" lasten käytössä vai ei.
Häiriökäyttäytyminen on tietysti asia erikseen, mutta nythän ei ollut siitä kyse.
että esim. kummilapseni ei viihdy meillä enää kylässä, kun on ajettu kahdesti pois talon pihasta. Eskari-ikäinen siis mennyt edeltä ulos keinumaan, mutta tullut hetken kuluttua soittamaan kelloa, kun ei saa leikkiä meidän pihassa. Joku täti oli sanonut. Maalaislapselle aika outoa.
Ja huomasin myös kaupungilla itse eksyneeni väärään paikkaan. Tapaamista odotellessani vein lapseni keinumaan torin laidalla olevaan puistoon. Taisi olla jonkun talon yksityisomaisuutta, tai ainakin vakkariporukan yksityisomaisuutta tämä torin reuna.
Vierailija:
Vierailija:
Leikkimistä vartenhan se piha on tarkoitettu. Eikä leikki-ikäiset mitään paikkoja hajota, eikä ne telineet tai hiekka leikki-ikäisten käytössä kulu.
Ketä voi häiritä lasten leikkminen. Kyllä alkaa menemään tämä touhu ihan naurettavaksi.
Mitä vetoa niin nämä tiukkapipomammat ovat itse eläneet lapsuuden, jossa juostiin pihalta toiselle leikkimään. Tai jos eivät ole, niin sehän sitten selittää tuon ahdasmielisyyden.
Miten ne lapset ikinä pystyy leikkimään yhdessä, jos piha on tarkoitettu aina vain talon lapsille, ei muille. Missä kopissa te oikein haluatte lapsenne kasvattaa?
Vierailija:
Mitä ihmeen meteliä tulee leikki-ikäisten leikkimisestä?
Oletko kuuro? Huutoa, kiljuntaa, itkua, mammojen suun läyskytystä.
Miten ne lapset ikinä pystyy leikkimään yhdessä, jos piha on tarkoitettu aina vain talon lapsille, ei muille.
Voivat leikkiä yhdessä vaikka yleisissä leikkipuistoissa. Tai lasten vanhemmat voivat kutsua naapurit leikkimään yhdessä. Mutta kutsumatta ei toisten pihoille mennä!
Etkö tosissasi ole koskaan kuullut, kun esim. muutama 3-5-vuotias poika leikkii (juoksee, on hippaa, keinuu, ajaa toisia takaa ja kiljuu)? Tämä on siis ihan normaalia lasten leikkiä, mutta se ei ole normaalia, että väitetään, ettei siitä lähde ääntä :)
Kyllä me käytetään myös naapuritalon pihaa, jolla en muuten ikinä ole ketään muita lapsia nähnyt leikkimässä. Talon mummotkin vain hyvillään kun on lapsia pihalla. Ja että miksikö käydään siellä? Koska lapset haluaa, kun siellä on isompi liukumäki kuin meidän pihalla. Ja mun puolesta saa ihan vapaasti tulla muidenkin talojen lapset meidän pihalle. Ja jos nyt ruvetaan pilkkua viilaamaan niin jos pihat on vain talon asukeille niin eipä ole sitten kyläilevillä serkuillakaan ym. vierailla asiaa sinne pihalle, eikö?
Olin aikonut tehdä niin, mutta ajattelin kysyä yleistä mielipidettä useammalta samalla kertaa täällä.
En voi mitenkään mennä tiedustelemaan kaikilta kerrostalon osakkailta, että sopiiko heille.
Ja koska aihe tuntuu olevan sittenkin näin arka ja osoitti epäilyni toteen, en halua todennäköiseen tilanteeseen, että joku tulee valittamaan minulle asiasta. Lapseni on vielä taapertaja, joten minun on pakko olla paikalla. Ei siis mene mihinkään luonnolliseen lapsen viattomaan " leikkireviirin laajentumiseen" .
Ymmärrän, ettei tuo hiekkalaatikko ole yleinen paikka ja silloin lupa pitäisi kysyä kaikilta noiden hiekkajyvästen omistajilta.
Ehkä pyydän audienssin taloyhtiön seuraavaan kokoukseen ja kysymykseni käsiteltäviin asioihin.
Heh, no en sentään. Kyllä me joku kiva hiekkaläjä jostain löydetään, missä seuraakin tarjolla.
Tuo vaan on AIVAN vieressä ja paljon pieniä lapsia.
Vierailija:
Jos oman talon lapset ovat poissa, ei vieraiden lapsilla ole mitään asiaa luuhaamaan meidän pihaan. Niin monesti on jotain ilkityötä tehty...
autoja naarmutettu, pensaita katkottu jne.
Eli talon lapset saa tehdä niitä ilkitöitä tai vieraatkin jos talon lapset ovat kutsuneet mukaan ilkitöihin...
Ja varsinkin meluavalle, ilkeämieliselle taaperolle, joka on karkottanut omalta laatikoltaan kaikki muut.
Ei meiltä tarvinnut lupia kysellä, emmekä me niitä olisi osanneet jaellakaan. Talojen lähistöllä oli myös kaksi isoa leikkipuistoa, emmekä silti älynneet räksyttää vieraita niihin. Meistä kun oli niin mukavaa kun lapsemme sosiaalistuivat ja oppivat tuntemaan muitakin kuin oman taloyhtiön lapsia. Yhtä paljon nautimme siitä, että saimme itsekin uusia tuttavuuksia.
Meidän taloyhtiössä on kirjoittamaton sääntö:
lapsien kaverit saa tulla meidän yhteiseen pihaan leikkimään, kun oman talon lapset ovat pihalla.
Jos oman talon lapset ovat poissa, ei vieraiden lapsilla ole mitään asiaa luuhaamaan meidän pihaan. Niin monesti on jotain ilkityötä tehty...
autoja naarmutettu, pensaita katkottu jne.
Ap mene ja kysy lupa muilta aikuisilta siellä naapuri hiekkiksellä. Tutustu niihin ihmisiin. Silloin voit mun mielestäni mennä sinne, kun siellä on talon omia ihmisiä paikalla.