En vaan enää jaksa vanhempieni erityisruokavalio hössötystä!
Tämä ei ole provo tai vihanlietsonta keskustelu. Minua ei haittaa tippaakaan vegaanit, keliaakikot, diabeetikot, allergikot tai muut vastaavat. Vegaanitarjottavia on helppoa tehdä aina vaihteeksi ja hyvältä maistuu, gluteeniton leipominen sujuu, maitotuotteet helppo vaihtaa laktoosittomaan, joidenkin pähkinöiden tai muiden allergeenien pois jättäminen on helppoa. En valita, ja haluan ottaa muut huomioon.
Mutta nyt on mitta täynnä omia vanhempia. En vaan enää kestä. Vaatimusten lista on suorastaan kohtuuton. Kummallakaan ei ole mitään allergiaa tai sairautta joka vaatisi ruuan tarkkailua, esim. sydänvaivaa tms.
He ovat nyt kohta kaksitoista vuotta harrastaneet tällaista hörhöilyä. Anteeksi sanavalinta mutta totta se nyt vaan on.. Tekee kuulema hyvää keholle ja mielelle ja toitottavat kuinka syötämme lapsillemme myrkkyjä kun annamme heille mm. juustoa leivän päälle tai tölkkihernekeittoa tai silloin tällöin herkkupäivinä vaikka pullan. Ihan lapsuudestani saakka olivat vähän hippejä tai miten sen nyt sanoisi, mutta tämä sekoilu menee minulla ihan yli hilseen.
Olen nyt niin tuohtunut että laitan ranskalaisilla viivoilla heidän ruokavaatimuksensa kun en muutenkaan osaa selittää.
-Täysin vegaaninen ruokavalio
-Ei viljaa
-Ei sipulia tai valkosipulia
-Ei sieniä (Kuulema lähempänä eläimiä kuin kasveja...)
-Kaiken on oltava luomua
-Mitään ruokaa ei saa lämmittää uudelleen tai syödä sen jäähdyttyä, jotain tekemistä energioiden kanssa kuulema? (tekee mm. jonkun ison linssipadan tekemisen heidän vierailuaan varten turhaksi, kun sitä ei voikkaan syödä monena päivänä)
-Ei suklaata tai kahvia, koska ovat huumeita. (Voi sitä saarnan määrää jos juomme aamukahvia!)
-Ei suolaa
-Ei lisättyä sokeria
-Ei lisättyä rasvaa (mm. vihannesten kuullottamiseen käytettävää öljyä ym.)
-Ei mitään einestä, jäädytettyä tai tölkkiruokaa..
Jotain kyllä tuosta nyt varmasti unohdin. Mutta mielestäni täysin kohtuutonta vaatia tällaista ja kritisoida kaikkea muuta syömistä. Olen monet kerrat sanonut että jos tulevat kylään, niin joko tuovat tai tekevät omat ruokansa. Aina sama syyllistäminen ja motkotus. Ja lastenkin edessä kauhistelevat heidän ruokiaan mikä saa lapset hämilleen.
Oli vaan pakko avautua, tuntuu vaan että tämä on jo ihan sairasta.
Kommentit (2)
Meillä jäisi yhteisruokailut, jos tuollaista olisi. Harmillista lapsillesi, mutta ehkä voisitte puhua isovanhempien persoonallisesta ruokavaliosta ja painottaa sen olevan heidän oma ei yleinen hyvä.
Huono