Jos Asperger-ihminen kaipaa kavereita, kuinka paljon kummankin osapuolen tulee joustaa?
Kuinka paljon muiden pitää sietää hänen outouksiaan? Pitääkö assin sopeutua enemmistön käytösnormeihin vai hyväksyykö empaattinen ihminen hänet juuri omana itsenään?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Millaisia outouksia? Minun ystäväni on asperger 💚, mutta en huomannut hänessä oikein mitään outoa...
Millä tavalla ja missä asioissa hänen Aspergerinsa näkyy/ilmenee?
Minusta tuntuu, että normi-ihmiset eivät hyväksy as-ihmistä, vaikka olisivat empaattisiakin. Eli as ihminen joutuu vähillä resursseillaan sopeutumaan, mikä kyllä syö miestä.
Ehkä kannattaisi etsiä ystäviä muiden aspergerien joukosta? Osallistua esim. vertaistukiryhmiin.
Minäkin haluaisin tietää millaisia nämä hyväksyttävät ja siedettävät outoudet ovat? Olen huomannut, että outoutta kyllä siedetään normi-ihmisiltä, (joiden seurasta on jotakin hyötyä), mutta as-ihmisen normaalikin poikkeavuus tuomitaan as-ominaisuutena.
Itse näin Asperger ihmisenä sanoisin että kaikki ulkopuoliset eivät edes tiedä siitä että minulla tämä kyseinen diagnoosi on sillä se ei mitenkään näy päältäpäin etenkään näin aikuisena. Pienempänä en viihtynyt omaan ikäistäni seurassa mutta nykyään se ei ole enää ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia outouksia? Minun ystäväni on asperger 💚, mutta en huomannut hänessä oikein mitään outoa...
Millä tavalla ja missä asioissa hänen Aspergerinsa näkyy/ilmenee?
Ystäväni on omalaatuinen joissakin asioissa. Hänellä on esimerkiksi hyvä huumorintaju ja on kekseliäs. 😁 Ehkä tuo piirre erottaa ystäväni muista.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietää millaisia nämä hyväksyttävät ja siedettävät outoudet ovat? Olen huomannut, että outoutta kyllä siedetään normi-ihmisiltä, (joiden seurasta on jotakin hyötyä), mutta as-ihmisen normaalikin poikkeavuus tuomitaan as-ominaisuutena.
Tämä! Moni ihminen haluaa saavuttaa ”ystävyyden” varjolla jotakin, edes sosiaalista etuutta.