Missä iässä huomasit että et enää kuule heinäsirkkojen siritystä?
Olen 43v ja en ole tänä kesänä kuullut siritystä. Vai eikö ne ole vielä syntyneet, kuoriutuneet tai mitä lienevätkin.
Kommentit (34)
Eihän niitä alkukesästä vielä ole. Itse lakkasin kuulemasta joskus 47-48 -vuotiaana, nyt ei kuule enää niitä matalammin sirittäviäkään, eikä hippiäisen laulua.
Hetkinen... mä olen 42 ja en myöskään ole tänä kesänä kuullut! Onko hävinneet sirkat vai kuulo? Voisko joku varmistaa?
Hyvin kuulen, pitänee vielä muutama vuosi.
olen 46-vuotias.
Siis meinaatko että se ikä liittyy siihen ettei sitä kuule? Että 43-vuotiaana sitä ei enää kuule?
Vähitellen, en ole ajatellut asiaa mutta muutamaan vuoteen ei ole kuulunut. VArmaan vähän päälle 40.
Vierailija kirjoitti:
Onko hävinneet sirkat vai kuulo? Voisko joku varmistaa?
HALOO! KUULETKO TÄMÄN?!
Se taisi olla silloin kun olin jotain 45 ja myrkytin kaikki heinäsirkat tiluksiltani.
-Pietu
Vierailija kirjoitti:
Siis meinaatko että se ikä liittyy siihen ettei sitä kuule? Että 43-vuotiaana sitä ei enää kuule?
Joo, kyllä AP meinaa juuri sitä ikää koska kuulo on sidonnainen siihen. Jossain vaiheessa ei enää kuule tiettyjä äänikorkeuksia ja heinäsirkka on yksi yleinen ja käytännöllinen mittari jonka tajuaa kaikki vaikkei muuta asiasta ymmärtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
No jos puhutaan normaalista "ikääntyneiden" kuulon alenemisesta.
Onneksx hesassa ei ole häeinäsorkkoja toisin ku lanbella. Mää se pössyt eri heinää kuh juti:D
Mulla on toisesta korvasta kuulo alentunut jo parikymppisenä niinnetten heinäsirkkaa kuule. Selvisi sattumalta kuulokokeessa. Toisella korvalla sen kuulen eli aluksi en uskonut mutta näin vain on.
En ole ajatellutkaan että jossain kohtaa en kuulisi ollenkaan! Siis että tässä lähitulevaisuudessa ihan. Olen 36-vuotias ja vielä kuuluu, toisella korvalla siis 😊
Noin 53.54 -vuotiaana. Enkä enää kuule kaikkia lintujakaan.
Paskamaisinta vanhenemisessa on kaikkein ensteks vanheneminen.
Ikäkuulo on kuulonaleneman yleisin syy. Ikääntymisen myötä tapahtuva kuulonalenema on hyvin yleinen, vaikka perinnöllisillä tekijöillä on suuri merkitys siihen alkaako kuulo iän myötä heiketä ja kuinka nopeasti heikentyminen etenee. Yleensä kuulon heikentyminen tapahtuu hitaasti, ilman että henkilö sitä itse välttämättä edes huomaa. Paras tarkkailija asiassa onkin yleensä ystävä, puoliso tai läheinen, joka huomaa heikentyneen kuulon tuomat oireet yleensä ensimmäisenä. Yleisesti tiedetään, että ikäkuulon ensimmäisiä oireita on heinäsirkkojen sirityksen katoaminen. Tämä on totta, sillä ikäkuulon aiheuttama kuulon heikentyminen alkaa korkeilta taajuuksilta. Ongelmia tuottaa mahdollisesti myös puhelimen tai linnunlaulun kuuleminen.
Päiväkotityö on tuhonnut mun kuuloni jo pitkästi alle 30-vuotiaana.
Paljoa ei vielä kuulu, muutamissa paikoissa olen kuullut tänä vuonna. Olen 22v. Saatatte siis vielä kuulla, eikös ne ilmesty yleensä hiukan ennen juhannusta vasta?
Ompas täällä paljon nelikymppisiä.. Ette kai te mitään enään kuulekaan tuossa iässä.. Vanhuus tulee.. V*tuttais muakin olla noin iäkäs korppu.
T: 27v nainen
Viime kesänä kuului vielä ihan hyvin (55v}, tästä vuodesta en vielä tiedä, koska vielä ei ole sirityksen aika vaan vasta joskus heinäkuulla. Monet kovin nuorelta vaikuttavat ei-kuulevat eivät ehkä liiku kovin heinikkoisilla seuduilla, joilla sirkkoja on.
Mäkään en ole vielä tänä kesänä kuullut, ikää 26 vuotta. Onko niitä tähän aikaan edes, koska viime kesänä kuulini ihan hyvin.
En edes muista millon viimeksi ja olen alle 30. Lienen vaan liikkuvan semmoisissa paikoissa missä heinäsirkat eivät liikuskele.