Kokemuksia oppisopimuksesta
Tarkoitus olisi opiskella oppisopimuksella mahdollisesti eläinhoitajaksi tai maatilan työntekijäksi. Mietityttää vain pari asiaa ymmärsin nyt siis oikein että oppisopimuksella ei ole näitä lukion ja amiksen 2 1/2 kuukauden lomia vaan vain sen normaalin työloman 4vko? Ja sitten kysyisin vielä montako kertaa piti käydä opiskelupaikalla opiskelemassa (koulukohtaista mutta silti)?
Ja kaikki muut kokemukset käy myös :)
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimukseen on aika hankala päästä. Sulla pitää olla alan työpaikka. Ja oot sitte työntekijä ja lomat ym.on sen mukaiset.
Joo näin oon ymmärtänytkin :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oltava työpaikka, jotta voit aloittaa oppisopimuksen. Jos aloitat työt samana päivänä kuin oppisopimuksenkin, ei sinulle ole kertynyt vielä yhtään lomapäiviä. Et saa siis lainkaan esim. kesälomaa.
Ok, näin vähän aavistin. Osaisiko joku kertoa miten sitä lomaa muodostuu (kauan suunnilleen kestää siinä)
Ap
"Vuosilomaa kertyy 2,5 päivää jokaista työssäolokuukautta kohti tai 2 päivää mikäli työsuhde on lomanmääräytymisvuoden tai työsuhteen päättyessä jatkunut alle vuoden.[3] Lomanmääräytymiskuukaudeksi lasketaan kuukausi, jolloin työntekijä on ollut vähintään 14 päivää työssä (tai esimerkiksi vuosilomalla, sairauslomalla tai vanhempainvapaalla).[3] Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai työssäolon veroista tuntia.[3]
Osa-aikatyössä ja lyhytaikaisissa työsuhteissa vuosiloma maksetaan usein rahakorvauksena ja sen kertymistä lasketaan pääsääntöisesti prosentteina palkasta, jolloin alle yhden vuoden työsuhteissa lomakorvausta kertyy 9 % palkasta, ja vähintään yhden vuoden työsuhteissa 11,5 % palkasta. Osa-aikatyössä lomakorvausta kertyy jo vähintään kuuden tunnin työsuhteessa."
Selvä juttu! Kiitos tästä tieto pläjäyksestä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, mitä ammattihaaveita. :'D
Mitä vikaa? 😨
Ihan hirveitä. :'D
Ei ole. 😁
Mun mielestä on. Ihan kauheita. :DD
Kerropa oma ammattihaaveesi?
Aikuisviihde-elokuvien assistentti. Eli röörien rasvaaja.
Huomasinkin tässä että ei ole tullut oikein muilta kokemuksia oppisopimuksesta. Jos joltakin jotain kokemusta löytyy niin kerro ihmeessä siitä :)
Ap
Tämä nyt ei alaan liity, mutta olin oppisopimuksella opiskelemassa siivoojaksi yhdessä yksityisessä päiväkodissa. Aloitin homman päiväkodissa ennen kuin koululla ja mulla oli todella, todella vähän koulupäiviä.
Silti, mun oletettiin osattavan ihan kaikki! Ihan kaikki. Ja kun en tiennyt, sain haukut. En vaan ollut saanut samaa oppia vielä koulussa. Ja kun sitten sain opit koulussa, ei mua uskottu.
Räikein oli se, että olin ainoa, jolla oli hygieniapassi. Ja siis ominaisuudessani tietysti tiskasin. Yksi lastenhoitajaharjoittelija tuli hiilostamaan minua siitä, että ruoka oli pahaa. No valita keittiölle josta se tulee. Me vaan otetaan vastaan. Olisi kuulemma hänen mukaan pitänyt maustaa. Sitten oikein kysyi, kun tiskasin asioita, jotka eivät olleet koneeseen mahtuneet ja puhtaat olivat vasemmassa altaassa, että, onko tuossa puhtaat. Sanoi että joo. Heitti samantien jämäkahvit puhtaisiin ja vain käveli pois. Onneksi, jäi kiinni pomon jalkoihin, joka oli kuullut kaiken.
Mutta tuota se oli. Alinta kastia. Kaikki käyttävät hyväksi ja pitäisi jo kuulemma osata kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei alaan liity, mutta olin oppisopimuksella opiskelemassa siivoojaksi yhdessä yksityisessä päiväkodissa. Aloitin homman päiväkodissa ennen kuin koululla ja mulla oli todella, todella vähän koulupäiviä.
Silti, mun oletettiin osattavan ihan kaikki! Ihan kaikki. Ja kun en tiennyt, sain haukut. En vaan ollut saanut samaa oppia vielä koulussa. Ja kun sitten sain opit koulussa, ei mua uskottu.
Räikein oli se, että olin ainoa, jolla oli hygieniapassi. Ja siis ominaisuudessani tietysti tiskasin. Yksi lastenhoitajaharjoittelija tuli hiilostamaan minua siitä, että ruoka oli pahaa. No valita keittiölle josta se tulee. Me vaan otetaan vastaan. Olisi kuulemma hänen mukaan pitänyt maustaa. Sitten oikein kysyi, kun tiskasin asioita, jotka eivät olleet koneeseen mahtuneet ja puhtaat olivat vasemmassa altaassa, että, onko tuossa puhtaat. Sanoi että joo. Heitti samantien jämäkahvit puhtaisiin ja vain käveli pois. Onneksi, jäi kiinni pomon jalkoihin, joka oli kuullut kaiken.
Mutta tuota se oli. Alinta kastia. Kaikki käyttävät hyväksi ja pitäisi jo kuulemma osata kaikki.
Olipas sulla hirveä kokemus oppisopimuksesta. Minuahan ei hirveästi haittaa se että hoitaisin hanttihommia kun tetissäkin niitä aina jouduin hoitamaan. Mutta luulen myös että riippuu aina paikasta tuo miten kohdellaan oppilasta. Ei haittaa vaikka ei liittynyt mun alaan yms. Kaikki kokemukset käy minulle jotta ne ehkä voisi avartaa oppisopimus maailmaa.
Ap
Minä aloitan oppisopimuksen paikassa, jossa olen jo ollut töissä puoli vuotta ja osaan lähes kaikki hommat jo valmiiksi. Aiemmin olen kysellyt oppisopimuspaikkaa vuosia turhaan, ei mihinkään oikein oteta täysin ohjattavaa ja ennestään tuntematonta tyyppiä töihin.
Joten ennen kuin enempiä haaveilet, ala soitella kaikkiin mahdollisiin työpaikkoihin, voi olla ettei paikkaa todellakaan löydy.
En kyllä yhtään tiedä :D Varmaan se kun on tottunut pitkiin kesälomiin ja näin. Tosin oli tarkoitus hakea kummiskin kesätöitä seuraavana vuonna.
Ap