Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska ihmiset alkavat oppia että lääkäri ei MÄÄRÄÄ mitään

Vierailija
01.06.2018 |

Jos olet sairas, menet lääkäriin. Lääkäri tutkii ja ehdottaa hoitoa/lääkkeitä. Nämä eivät ole määräyksiä, vaan saat ihan itse päättää otatko hoidon/lääkkeet vastaan.

Poikkeuksia tietenkin on, esim. jotkut mielisairaudet.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen syönyt usein lääkärinMÄÄRÄÄMIÄ lääkkeitä.

Vierailija
2/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen syönyt usein lääkärinMÄÄRÄÄMIÄ lääkkeitä.

SAMOIN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet sairas, menet lääkäriin. Lääkäri tutkii ja ehdottaa hoitoa/lääkkeitä. Nämä eivät ole määräyksiä, vaan saat ihan itse päättää otatko hoidon/lääkkeet vastaan.

Poikkeuksia tietenkin on, esim. jotkut mielisairaudet.

Tuollaiset uppiniskat kehittävät antibiooteille vastutuskykyisiä bakteerikantoja omilla lääkärin hoitomääräystulkinnoillaan. Varmaan et ole pois töistäkään, kun saat lääkäriltä sairaslomalapun. Tartutat muutkin työpaikallasi. Tosin aika vieras ajatus on tuon asenteisen ihmisen työssäkäyntikyky.

Vierailija
4/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole vain puhekielinen ilmaus, että lääkäri on antanut reseptin tai ohjeita. Tuskin kukaan oikeasti kuvittelee, että lääkärillä jonkinlainen ylin päätäntävalta potilaisiinsa on.

Vierailija
5/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä papereissa on ainakin ennen lukenut LÄÄKEMÄÄRÄYS. Tarkoittaisiko sitten, että apteekkia määrätään luovuttamaan reseptinalaisia lääkkeitä ko. henkilölle.

Vierailija
6/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkemääräys eli resepti on lääkärin kirjoittama asiakirja, jonka perusteella apteekki saa luvan myydä jotain tiettyä, yksilöidyn potilaan käyttöön tarkoitettua lääkettä. Reseptissä mainitaan lääkkeen nimi, lääkemuoto, vahvuus, indikaatio (käyttöaihe), hoidon kesto sekä potilaan nimi. Yleensä lääkäri kirjoittaa reseptiin potilaalle ohjeet, jotka tulostetaan apteekissa lääkepakkaukseen liimattavalle paperille. Itsehoitolääke on lääke, jota saa apteekista ilman lääkemääräystä.

Joitain lääkkeitä saa vain lääkemääräyksen esittämällä (katso Lääkevalmisteiden sääntely). Lääkkeen reseptille laittamiseen on vahvat perusteet. Esimerkiksi antibioottien teho laskisi, jos niitä käytettäisiin liikaa. Monien lääkkeiden kohdalla taas väärinkäytön mahdollisuus ja/tai sen vaarallisuus ovat perusteena lääkkeen määrittelemiseksi reseptilääkkeeksi. Voidaan myös katsoa, että joidenkin lääkkeiden käyttöä tulisi kontrolloida, jolloin reseptille laittamisella saadaan lääkärin seuranta lääkkeen määräämiselle ja käytölle. " Wikipedia

Vierailija
7/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaanhan EI minua MÄÄRÄÄ!!!

Noin aion sanoa lääkärille ensi kerralla.

Vierailija
8/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka määrittelet oppimisen tässä tilanteessa?

Vierailija
9/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko helle pehmittänyt mammojen aivot :)  Aloituksen pointti meni yli hilseen kaikilla :D:D

Vierailija
10/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko helle pehmittänyt mammojen aivot :)  Aloituksen pointti meni yli hilseen kaikilla :D:D

"Lääkemääräys eli resepti on lääkärin kirjoittama asiakirja, jonka perusteella apteekki saa luvan myydä jotain tiettyä, yksilöidyn potilaan käyttöön tarkoitettua lääkettä.." Se ei määrää potilasta tekemään yhtään mitään.

Vierailija
11/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri antaa määräyksiä, mutta tietenkään niitä ei ole pakko noudattaa. Toki jos sen jo etukäteen tietää, voi kyseenalaistaa koko lääkärissä käymisen idean. Lääkäri on alansa asiantuntija, käyt siellä kuulemassa neuvoja.

Minulle myös välillä huudellaan kadulla ja käsketään painumaan ties minne, en silti noudata useinkaan näitä määräyksiä.

Vierailija
12/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nyt jokainen tuon tiedä, mutta sillä viistiin se nyt vaan sanotaan, halusit tai et.

Vierailija
13/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei myöskään määrää/myönnä sairaslomaa, lääkäri ehdottaa tai suosittelee. Työnantaja myöntää tai on myöntämättä loman lääkärin suosituksen perusteella. Eli vaikka lääkäri "määräisi" viikon saikkua, niin työnantaja voi kiistää sen. Yleensä tällöin työnantaja kysyy lääkäriltä, että kykeneekö työntekijä tekemään jotain kevyempää ja korvaavaa työtä. Esim jos sormi murtuu, niin työntekijä voi tehdä jotain työtä jossa se ei haittaa.

Esimerkkitapauksena toimi autokorjaamo. Työntekijä oli purkanut asiakkaan moottorin ja ja vapaa-ajallaan loukannut itsensä. Työnantaja ei myöntänyt sairaslomaa, vaan määräsi työntekijän paikalle suullisesti neuvomaan toista asentajaa moottorin kokoamisessa. Ay-mafiahan tästä hermostui, mutta oikeus oli työnantajan puolella.

Vierailija
14/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaanhan EI minua MÄÄRÄÄ!!!

Noin aion sanoa lääkärille ensi kerralla.

Niin, poliisikin nykyään käskyttää.

Vierailija
15/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyse on suomen kieleen kuuluvasta sanonnasta. Totta kai jokainen ymmärtää, että viime kädesaä potilas päättää, mitä tekee.

Mutta kielitoimiston sanakirjakin sen kertoo, että sinä olet väärässä. Lääkäri todellakin MÄÄRÄÄ lääkkeitä.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80

määrätä =

1. käyttää määräämis-, käskyvaltaa, pitää komentoa, olla jnk johdossa, käskeä, johtaa, hallita. Meillä määrään minä. Olla toisten määrättävissä. Et sinä minua määrää. Oikeus määrätä omaisuudestaan.

2. antaa määräys, käsky. Määrätä jtak kirjallisesti testamentilla. Määrätä jklle rangaistus. Sotilaat määrättiin auttamaan sadonkorjuussa. Purettavaksi määrätty talo. Suoritti hänelle määrätyt tehtävät.

Erik.

a. nimetä, asettaa, valtuuttaa jku jhk asemaan t. tehtävään. Määrätä alaikäiselle edunvalvoja. Hänet määrättiin hoitamaan johtajan virkaa. Määrätä jku sijaiseksi. Maksakaa Matti Makkoselle tai hänen määräämälleen – –.

b. vahvistaa jnk suuruus, määrä, sisältö tms. Määrätä painoksen suuruus. Määrätä hinta, vero. Tuomio määrättiin ehdolliseksi.

c. antaa lääke- t. hoitomääräys. Lääkäri määräsi potilaalle tulehdukseen penisilliiniä. Potilas määrättiin vuodelepoon.

Kyse on siis tavasta puhua asiasta. Sanonnasta.

Sanotaanhan meillä niinkin, että joku "käsittelee asiaa", vaikka ei oikeasti pidä käsissään... tai sanotaan, että joku pullistelee, kun hän leuhkii. Tai sanotaan, että joku työskentelee hulluna, vaikka mielenterveys on hänellä aivan kondiksessa...

Eli älä tulkitse liian kirjaimellisesti asioita.

Vierailija
16/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ainakin määrää niitä syömään jos olet eläkettä hakemassa. Voi kaatua koko juttu jos et ole niitä hakenut apteekista. Tietty ei tartte syödä, mutta sehän olisi valehtelua.

Vierailija
17/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä määrään. jo potilaan on paras ottaa lääkkeet. muitoin ne injektoidaan häneen väkisin ruiskun avulla

Vierailija
18/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota ajan lapset olivat auktoriteettiuskoisia ja kaikki mitä ope tai lääkäri määräsi oli jumalansanaa. Siksi heeivät koskaan kyseenaöaistaneet mitä lääkäri määräsi! Jestas sentään jos suvussa oli lääkäri , oli se jumalasta seuraava, jonka päähänpinttymiä ei kukaan saa kyseenalaistaa. Eli mummosukupoövet ovat näitä määräyksiä uskovia. poliisit on aina rehtejä ja tuomarit ei lahjotta vissa jne. Säälittävän sinisilmäisiä. Pojat käyttää hyväkseen mummija.

Vierailija
19/19 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin määräys ei ole laki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän