Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupumuksen takia sairaslomaa? Kokeneita?

Vierailija
01.06.2018 |

Olen totaalisen uupunut raskaiden elämänvaiheiden seurauksena. Olen jatkuvasti väsynyt ja mikään ei huvita; ei edes ne asiat jotka ennen tuottivat mielihyvää. Nukahdan illalla helposti, mutta herään parin tunnin päästä tai viimeistään aamuyöllä pyörimään sängyssä ahdistuneena. Tuntuu, että elämästä puuttuu se jokin vire mikä minulla on ollut ennen. Olen vain niin uupunut, eikä edes kauniit ilmat piristä mieltäni. Ahdistaa myös alkava koulujen kesäloma kun lapseni joutuu olemaan paljon omineen meidän vanhempien työn takia.
Lapseni kanssa on kohta psykiatrianpolin perhekäynti, olisiko edes asiallista ottaa puheeksi oma uupumiseni, kun lapseni tilanne on nyt pitkästä aikaa oikein hyvä? Onko teillä kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ne pääsee töihin jotka haluais mennä töihin. Kuten minä itse.

Mistä päättelet, että minä en haluaisi mennä töihin? En haluaisi mitään muuta kuin, että elämä olisi normaalia. Kuvittele itsesi minun elämäntilanteeseeni ja mieti olisiko sinulla voimia vain porskuttaa eteenpäin. 

Uskon kyllä, että haluaisit elämän olevan normaalia. Kylmä tosiasia on kuitenkin, että jos lapsellasi on neuropsykiatrinen dg, sun elämästä ei enää koskaan tule normaalia. Tai vaihtoehtisesti voit ajatella, että tämä on tästä eteenpäin teidän normaalia.

Tätä ei lepotauko eikä sairasloma muuta miksikään, ellei se kestä kunnes lapsi on aikuinen. Se, mitä sä oikeasti tarvitset, on joku sopeutumisvalmennuskurssi, joka auttaa sua ymmärtämään ja myöntämään tämän. Se saisi olla mieluusti leirimuotoinen tai ainakin pitkäaikainen ja pienryhmässä toteutettava. Neuropsykiatristen lasten vanhemmille tarjotaan usein massaluentoja, jotka kyllä jakaa tietoa, mutta joista puolet vanhemmista poistuu salaa ajatellen, ettei tilanne meidän kohdalla tule ihan noin paha olemaan, me ollaan poikkeustapaus. Toine puoli poistuu ajatellen,e ttä meidän tilanne on paljon pahempi, me ollaan poikkeustapaus, eikä tämä auttanut ollenkaan siihen, miten käytännössä selvitään. Pienryhmissä asiat konkretisoituvat paremmin.

Sun elämä on nyt tämä. Tee siitä niin hyvä kuin voit, ainakin sellainen, mitä jaksat elää. Tämän takia minnäkin yhdyn siihen ylläolevaan, joka sanoi, että jollei pysty töihin, kannattaa irtisanoutua. Et sinä pysty niihin parin kuukauden päästä yhtään nykyistä paremmin, jos ja kun ainoa muutos on sairasloma. Jos onnistut tekemään muusta elämästäsi merkittävästi helpompaa, sitten ehkä, mutta siihen taas et tarvitse sairaslomaa. Mitä ei kannata tehdä, on pilata elämäänsä ajamalla itsensä jatkuviin epäonnistumisiin ja polttamalla itsensä loppuun.

T. Yllä se jonka lapsi sairastu ja joka puhui eläämänmuutoksista.

Vierailija
22/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai minä tiedän, että nuoremman lapseni neuropsykiatrinen sairaus ei häviä. Se ei ole se ongelma. Elämä tulee olemaan haastavaa hänen kanssaan. Se ei ole se ongelma. Tällä hetkellä isompi ongelma on masentunut teini.

Ongelma on erityisesti se, että liian paljon asioita ja vastoinkäymisiä on tapahtunut liian lyhyessä ajassa. En ole ehtinyt toipua edellisestäkään, kun jo tulee uusi. Jo se, että saisin hetken huokaista ja rauhoittua antaisi minulle voimia. Jos voisi vaikka levollisesti nukkua ilman heräämistä ja yöahdistusta, niin jaksaisin paremmin. En minä tarvitse enää piiskaa keneltäkään, olen ollut itseni pahin piiskaaja, yli oman jaksamisenkin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä turhan itkijöitä jotka haluavat maata kotona ja katsoa kun palkka juoksee.

Vierailija
24/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uupuneet ja masentuneet ajavat vielä tämän maan perikatoon. On se kumma että nykyään näitä valittajia ollaan hyysäämässä.

Vierailija
25/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai minä tiedän, että nuoremman lapseni neuropsykiatrinen sairaus ei häviä. Se ei ole se ongelma. Elämä tulee olemaan haastavaa hänen kanssaan. Se ei ole se ongelma. Tällä hetkellä isompi ongelma on masentunut teini.

Ongelma on erityisesti se, että liian paljon asioita ja vastoinkäymisiä on tapahtunut liian lyhyessä ajassa. En ole ehtinyt toipua edellisestäkään, kun jo tulee uusi. Jo se, että saisin hetken huokaista ja rauhoittua antaisi minulle voimia. Jos voisi vaikka levollisesti nukkua ilman heräämistä ja yöahdistusta, niin jaksaisin paremmin. En minä tarvitse enää piiskaa keneltäkään, olen ollut itseni pahin piiskaaja, yli oman jaksamisenkin.

ap

Tee itsellesi ja perheellesi palvelus ja mene lääkäriin. Varaa aika heti maanantaina. Jos uupumuksen päästää liian pitkälle, siitä toipuminen vie valtavan paljon aikaa. Vertaa sitä, olisitko pois töistä kuukauden vai puoli vuotta, kumman valitset. Jos viivyttelet liian kauan, vaihtoehtona on vain jälkimmäinen. Pidä itsestäsi huolta. Mikään työpaikka ei ole omaa terveyttäsi tärkeämpi, ei mikään.

Vierailija
26/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi irtisanoutua ja on myös täysin rikollista ottaa henkinen saikku.

Vierailija
27/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumus johtuu perhetilanteesta ja siksi ei palkallista

Lääkärit kyllä AINA kirjoittavat sellaisen diagnoosin jolla korvaukset sairaslomasta saa, jos huomaavat että ihminen oikeasti tarvii sen loman mutta ei pysty pitämään palkattomana. Itselläni oli työuupumus, ja siitähän ei myöskään saa palkallista lomaa. Lääkäri laittoi sitten toisen diagnoosin sinne, muistaakseni jokin traumaperäinen sopeutumishäiriö tms. Masennus on myös yleinen.

Vierailija
28/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi irtisanoutua ja on myös täysin rikollista ottaa henkinen saikku.

Kuka muka ei voi irtisanoutua?

Vierailija
29/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä uupuneet ja masentuneet ajavat vielä tämän maan perikatoon. On se kumma että nykyään näitä valittajia ollaan hyysäämässä.

Puhuu hän joka perfektionismillaan ajaa itsensä piippuun. Mitä pysyvää sinä saat menestymällä. Mikään ei kestä ikuisesti.

Vierailija
30/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoin itseni burn outin partaalle, syynä oma tottumiseni omaan kurjaan tilanteeseeni. Kyse on vain ehdollistumasta. Huonokin työ tuntuu hyvältä koska se on tuttua. Aivot haluavat tehdä tuttuja asioita. Itse uskalsin irtisanoutua ja pakko sanoa että mikään ei ole niin hienoa kuin työttömyys. Vahinko vain että järjestelmä lähestyy tätä konseptia negaation kautta. Tämän ei tarvitse antaa lannistaa. Se on vain sovinnainen asia, ei todellisuutta.

Vierailija
31/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään väliä, mistä se johtuu: vaikka johtuisi työstä tai työjörjestelyistäkin, se on silti palkatonta.

Tämä johtuu sitä, että uupumuksen hoito katsotaan ennaltaehkäiseväksi, ei varsinaiseksi sairauden hoidoksi. Sellainen on aina palkatonta.

Tämähän on ihan työpaikkakohtaista. Meillä maksetaan kyllä palkkaa 90 päivän ajalta, vaikka olisikin uupumus kyseessä.

Eli teillä maksetaan vaikka ICD-koodissa Z? Työnantajahan ei saa itselleen maksamastaan sairausajan palkasta KELA:lta korvausta tuossa tapauksessa.

Oletko 100%:n varma että koodilla Z maksetaan sairausajan palkkaa?

Harvinaista jos näin on.

Vierailija
32/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei kirjoita tätä, jos ei ole oikeasti puolikuollut työnsä vuoksi.

Vierailija
33/34 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään väliä, mistä se johtuu: vaikka johtuisi työstä tai työjörjestelyistäkin, se on silti palkatonta.

Tämä johtuu sitä, että uupumuksen hoito katsotaan ennaltaehkäiseväksi, ei varsinaiseksi sairauden hoidoksi. Sellainen on aina palkatonta.

Tämähän on ihan työpaikkakohtaista. Meillä maksetaan kyllä palkkaa 90 päivän ajalta, vaikka olisikin uupumus kyseessä.

Eli teillä maksetaan vaikka ICD-koodissa Z? Työnantajahan ei saa itselleen maksamastaan sairausajan palkasta KELA:lta korvausta tuossa tapauksessa.

Oletko 100%:n varma että koodilla Z maksetaan sairausajan palkkaa?

Harvinaista jos näin on.

Meillä työnantaja maksaa myös siinä tapauksessa jos joutuu jäädä osasairasrahalle vaikka 40%. Työnantaja maksaa silti 100%

Vierailija
34/34 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.. sain vihdoinkin aikaiseksi käydä työterveydessä. Nuorehko mieslääkäri kuunteli minua ja teki masennusseulan. Tuloksena oli keskivaikea masennus. Kokeilen nyt masennuslääkitystä ja sairaslomaa tuli 2,5 vkoa ja sitten kontrollikäynti. Vielä en ole kovin hyvin saanut nukuttua, mutta unettomuus ei ahdista niin paljoa, kun aamulla ei tarvitse jaksaa lähteä töihin. Aika korkea kynnys oli mennä tämän vuoksi työterveyteen, mutta pakkohan se oli kun voimat oli ihan loppu. Moralisoijille tiedoksi, että melkein 30 vuotisen työuran aikana olen ollut saitsulla oman tai lasten sairauden takia ehkä yhteensä kolme viikkoa.