Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät jotkut tervehdi siivoojia ollenkaan? Eivätkö he ole kiitollisia siitä, että siivooja auttaa heidän työpäiväänsä sujumaan paremmin?

Vierailija
01.06.2018 |

Itsekin tyhjennän joka päivä roskikset, pidän vessat siusteinä, katson että käsipaperia on tarpeeksi, saippuaa käsien pesua varten, katson että kaikki tiskit on puhtaana kaapissa taas seuraavaa työpäivää varten......kaikkea sellaista mikä helpottaa työntekijöiden työpäivää.

Mutta silti töistä löytyy muutama sellainen työntekijä jotka katsovat siivoojaa eli mua nenänsä vartta pitkin kuin halpaa makkaraa jos katsovat ollenkaan päinkään.

Miksi tällaiset ihmiset eivät "alennu" edes moikkaamaan tai jos itse ei halua moikata ensin niin edes vastata siivoojan tervehdykseen?

Olisihan se siivoojastakin kiva, että hänen tekemällään työllään olisi edes jonkinlainen merkitys työntekijöille. Ärsyttää välillä että siivoojia pidetään niin itsestäänselvyyksinä ja näkymättöminä.

Ei ne paikat itsestään siistinä pysy. Olisi mukava, jos edes vastaisit siivoojan tervehdykseen jos et millään muulla tavalla huomioi hänen tekemäänsä työtä sinun hyväksesi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Itse tervehdin aina ja siirryn pöytäni äärestä pois tieltä, jotta siivooja voi tehdä työnsä.

Vierailija
2/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä muutama omanarvon tuntoinen neitokainen töissä tervehdi muitakaan "arvoasteikolla vähempiarvoisia" kuten vastaanottosihteeriä (jonka ohi aamulla kävellään joka päivä, mutta leikitään niinkuin tämä olisi ilmaa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on pari tuhatta työntekijää, ja kutyyminä on, että niitä tervehditään, jotka tunnetaan nimeltä ja jotka työskentelevät samassa yksikössä.

Siivoojia näen aika harvoin, koska he yleensä työskentelevät aamuvarhain. Mulla on epäsäännöllinen työ, vuorot välillä 04-24.

En muista nähneeni ikinä samaa siivoajaa kahdesti.

Ihmisiä, joita en naamalta tunne enkä nimeltä, en tervehdi muutenkaan, ihan sama missä asemassa he ovat.

Toki jos joku minua tervehtii, tervehdin takaisin. Samoin jos tulen tilaan, jossa ei ole muita kuin tämä yksi, tervehdin.

Eli ei, ihan turha automaattisesti lukea tuosta mitään ylenkatsetta. Joillain voi toki sitäkin olla, mikä on todella noloa heidän kannaltaan, mutta ei siinä välttämättä ole mitään halveksuntaa!

Vierailija
4/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin siivoojan tervehtimisen koska hänkään ei IKINÄ tervehtinyt mua tullessaan vastaan. Olkoot ja ajatelkoot mitä tykkää, vastavuoroista puuhaa kuitenkin mun mielestä....

Vierailija
5/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne paikat itsestään siistinä pysy. Olisi mukava, jos edes vastaisit siivoojan tervehdykseen jos et millään muulla tavalla huomioi hänen tekemäänsä työtä sinun hyväksesi.

Mikä se muu tapa on jolla sitä työtä tulisi huomioida? Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä vaan palkkatyöstä. Ei sitä tarvitse kenenkään mitenkään erikseen kiitellä että teet työsi josta sinulle maksetaan. Tervehtiminen puolestaan kuuluu peruskäytöstapoihin tietenkin.

Vierailija
6/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimistolla käy siivooja isot korvakuulokkeet korvilla katseita väistellen.

Koita siinä sitten tervehtiä.

Vierailija
7/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni siivoojat vaikuttavat usein siltä kuin haluaisivat olla näkymättömiä ja mahdollisimman vähän tiellä, katsekontaktia vältellen. En uskalla tervehtiä. :(

Vierailija
8/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Ovat varmaan ylimielisiä ja pitävät itseään parempina ihmisinä.

Meillä on töissä moni asia pielessä, mutta sen voin ylpeänä (?) todeta, että siivoojia, huoltomiehiä ja remppatyöläisiä meillä kohdellaan todella hyvin - siitä on jopa erikseen meille mainittu. Aina tervehditään (toki tässä isossa talossa on sellaisiakin nenäniskoja, jotka eivät, mutta meidän yksikössämme), pysytellään pois tieltä, kun "oikean työn tekijä" tulee hommiinsa ja jutellaan sekä heitetään huulta. Vaikka siivoojat ovat siivousfirman palveluksessa eivätkä meidän, heitä muistetaan eläkkeelle lähtiessä lahjoin ja halauksin. Remppaporukat nyt ovat niin vähän aikaa kerrallaan täällä, että heihin ei ehdi mitään kummoisempaa suhdetta luoda, mutta heitäkin kohdellaan ystävällisesti ja arvostaen.

Ja niin kuuluukin - ilman näitä työntekijöitä me hukkuisimme ....kaan, kaikki olisi rempallaan ja talo kaatuisi.

Vierailija
9/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa noi kontaktit. En oikein osaa puhua duunariväestön kanssa. Onneksi nykyisessä työpaikassa ei tarvitse

Vierailija
10/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se muu tapa on jolla sitä työtä tulisi huomioida? Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä vaan palkkatyöstä. Ei sitä tarvitse kenenkään mitenkään erikseen kiitellä että teet työsi josta sinulle maksetaan. Tervehtiminen puolestaan kuuluu peruskäytöstapoihin tietenkin.

Et vissiin kiitä kaupan kassaakaan? No ei se mitään, kukin tyylillään. Minä kyllä kiitän siivooja aina, kun hän tulee meidän huoneemme siivoamaan. Se on mielestäni kohteliasta eikä mun leukaniveleni tai äänihuuleni siitä kovasti kulu. Ja tuleehan siitä varmaan siivoojallekin ihan hyvä mieli, että työ huomioidaan. Tosin mulla on tapana kiittää työkavereitakin, jos ne vaikka tuovat mulle jonkun jutun, jonka tuominen kuuluu niiden tehtäviin. Taidan olla omituinen.

Vierailija
11/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin kiitä kaupan kassaakaan? No ei se mitään, kukin tyylillään. Minä kyllä kiitän siivooja aina, kun hän tulee meidän huoneemme siivoamaan. Se on mielestäni kohteliasta eikä mun leukaniveleni tai äänihuuleni siitä kovasti kulu. Ja tuleehan siitä varmaan siivoojallekin ihan hyvä mieli, että työ huomioidaan. Tosin mulla on tapana kiittää työkavereitakin, jos ne vaikka tuovat mulle jonkun jutun, jonka tuominen kuuluu niiden tehtäviin. Taidan olla omituinen.

Perhana, kiitän siivoojaa.

Vierailija
12/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tervehdin ihan rappusiivoojiakin, ja kun työpaikalla on vakisiivoojat niin tietty heitäkin. Jos olen työpisteelläni kun siivooja tulee, väistän ja kiitän. Juttelen niitä näitä jos on sopiva tilanne kummallakin. Olen kuvitellut että tämä on normaalia, mutta se alentuva asenne on kuulemma yleisempää.

Vierailija
13/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse siivoojana, enkä kyllä erityisesti kaivannut huomiota tai sosiaalisuutta tuntemattomilta ihmisiltä. Eri asia, jos tiuhemmin ollaan tekemisissä.

Vierailija
14/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tervehdin, mutta siksi, että se kuuluu hyviin tapoihin. En jonkun ihme "siivooja tekee tärkeää työtä"-alentuvan lauseen takia.

Vierailija
15/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kivaa jos siivoojat eivät tulisi häiritsemään toisten työntekoa vaan siivoaisivat silloin kun muu väki on kotonaan.

Vierailija
16/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, etten viitsi häiritä toisten työntekoa.

Vierailija
17/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kivaa jos siivoojat eivät tulisi häiritsemään toisten työntekoa vaan siivoaisivat silloin kun muu väki on kotonaan.

Siivooja ei taida yleensä saada itse päättää, mihin aikaan joutuu tulemaan. Joissakin paikoissa on väkeä yötä päivää.

Vierailija
18/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä sitä kassaa pitäisi kiittää? Siitä että saan ostaa tavaroita jotka hän piippaa koneen läpi? Tervehdin, jutustelen jos siltä tuntuu ja kiitän jos ojentaa kuitin/vaihtorahat. Siitä piippaamisesta en kiitä, minusta se olisi outoa.

Vierailija
19/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut itse siivoojana, enkä kyllä erityisesti kaivannut huomiota tai sosiaalisuutta tuntemattomilta ihmisiltä. Eri asia, jos tiuhemmin ollaan tekemisissä.

Niin minäkin. - Ei se minusta ole erityistä huomiota, että tervehtii, johon Suomessa riittää usein vain, että kohdatessa  sanoo vuorokauden ajasta riippuen hyvää huomenta, päivää, tai iltaa ja tai yötä. - Jos ollaan enemmän tekemisissä niin silloin voidaan vaihtaa kuulumisa tai rupatellakin hetki.  - Joskus kyllä tuntui, että siivouskohteissani kohtaisin ihmisiä jotka halusivat milloin mistäkin avautua. - Osa asioista, jotka oikeastaan eivät liittyneet työhöni lainkaan mutta löysivat minusta kuuntelijan. Jotkut taas saivat jotain käsittämätöntä tyydytystä siitä, että pääsivät arvostelemaan ja tuhahtamaan milloin mistäkin puutteesta, joista jäi mielikuva että kun ei kenellekään muulle uskalla tai ole mahdollisuutta purkaa paa mieltään, niin minä siivoja olin sopiva taho, jonka päälle oksentaa, tai jota halveksia ja josta tehdä kummallisia oletuksia, kuten siivoojana olen koulujakäymätön (ikuinen)luuseri. 

Vierailija
20/22 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse tervehdin aina.

Tosin on meillä pyörinyt sellainenkin siivooja joka ei itse tervehtinyt takasin, ja oli muutenkin naama norsunv'tulla aamusta iltaan :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme