Kuparikierukka
Olen vaihtamassa hormonikierukasta kupariin, mutta minua mietityttää allergian vuoksi sisältääkö se vielä nikkeliä? Onko muilla allergisilla kokemuksia? Löysin aiheesta vain vanhoja keskusteluja.
Kommentit (40)
ETT kirjoitti:
Onko teillä kellään finnien määrä lisääntynyt kuparikierukan kanssa?
No eihän kuparikierukka hormonitoimintaan vaikuta
Olen 37 ja lapseton. Ylipainon takia en halua käyttää hormoneita, joten laitatin kuparikierukan viime marraskuussa eli reilu puoli vuotta sitten.
Laitto ei tuntunut yhtään missään eikä sen jälkeenkään ole ollut mitään kipuja tai muita tuntemuksia. Ainoa haittapuoli kierukassa on, että aiemmin 4 tai max 5 päivää kestäneet kuukautiseni kestävät nyt 8-10 päivää. Vuoto on runsasta vain kahtena päivänä. Muuten se on niukkaa, niin että kuukuppia ei tarvitse tyhjentää kuin aamulla ja illalla, päivän aikana ei lainkaan. Kierron pituus vaihtelee myös niin, etten ikinä voi tietää varmuudella, alkavatko kuukautiset 28. vai 37. päivänä.
Olen gynekologiaan erikoistuva lääkäri, jonka pahe on välillä viihdyttää itseään vauva-palstoilla :)
Kuparikierukka on hyvä ehkäisy. Ensimmäiset kuukautiset muutamien kuukausien ajan on noin 50% runsaammat, sitten yleensä tasoittuvat mutta yleensä jäävät omia kuukautisia runsaammiksi. Jos on ollut aiemmin ehkäisypilleri, niin nämä runsaammat kuukautiset voi alkuun järkyttää, etenkin kun pillerien kanssa vuodot yleensä vähenevät. Jos on valmiiksi runsaat ja kivuliaat kuukautiset, niin hyvin todennäköisesti vaivat pahenevat kuparikierukalla.
En ole koskaan kuullut, että nikkeliallergiset saisivat kuparikierukoista mitään ongelmia. En pitäisi esteenä.
Kuulostaa hyvin oudolta, että kierukan langat "silpoisivat" kenenkään penistä :)
Vierailija kirjoitti:
Pidän itsekin kuparikierukkaa "parhaana kaikista huonoista vaihtoehdoista", kuten joku tuolla yllä ilmaisi. Pääasia, ettei pelata hormoneilla. Minulle laitettiin kuparikierukka 23v iässä, synnyttämätön olin ja olen edelleen. Minua laitto ei sattunut juuri lainkaan, hyvin pieni nipistyksen tunne vain. Jälkeenpäinkään ei ollut kipuja, menkat runsastuivat ehkä hiukan, mutta pärjäsin niiden kanssa edelleen hyvin.
Harmillista vain, yhteinen taival kierukan kanssa loppui lyhyeen, kun se 2kk oltuaan alkoi tulla itsekseen pihalle. Niinkin voi siis käydä, että kohtu puskee vierasesineen ulos. Ihmettelin outoa tunnetta ja vuotoa, ja kun menin gynelle, niin kierukka siellä kuulemma törrötti jo puoliksi kohdunsuusta ulkona. Oli pakko poistaa.
Nyt on ihan auki, että minkä ehkäisykeinon voisin ottaa. Hormonillisia en ala käyttämään, kondomi on hyvä mutta vähän työläs, ja kuparikierukka ei näköjään pysy. Mitä vielä edes on? On tämä hankalaa...
Olitko käyttänyt tamppooneita tai kuukuppia tuona aikana, nämä voivat irrottaa kierukan...
Vierailija kirjoitti:
Sain synnyttämättömänä naisena suuremman Flexi-T:n, kun halusin pitkäaikaisen hormonittoman ehkäisyn. Itse asennus meni ok, hoitaja totesi että minulla mahtaa olla korkea kipukynnys. Loppupäivän oli kuukautiskipuja muistuttavia ikäviä kramppeja.
Kierukan myötä vuoroni runsastui ja kivut pahenivat teini-iän tasolle. Kierron ensimmäisinä päivinä kipu saattoi laukaista pyörtymiskohtauksen, jonka onneksi tunnistin aina ajoissa ja ehdin menemään maate ja nostamaan jalat ylös. Sain kipuihin naprokseenia ja pahimpina päivinä otin sen rinnalla vielä parasetamolia.
Kahden ja puolen vuoden sinnittelyn jälkeen totesin, ettei kierukka vaan sovi minulle. Hyvänä puolena tietysti hormonittomuus, vaivattomuus ja pitkäikäisyys sekä hinta (Helsingissä ensimmäinen kierukka on ilmainen), mutta haittavaikutukset olivat hyötyjä suuremmat. Valitettavasti kierukan poisto ei auttanut kipuihin vaan edelleen saatan saada pyörtymiskohtauksia krampeista enkä pärjäisi ilman kipulääkkeitä. Onneksi vuodon määrä sentään on ajan kuluessa palautunut samalle tasolle kuin ennen kierukkaa.
Hormoonikierrukka olisi varmasti paras, sillä auttaa myös kipuihin.
MInusta nuo ovat vaarallisia vehkeitä ja olen poistanut oman kuparikierukkani. Se oli hyvä päätös.
Lue tämä:
http://www.mothering.com/forum/12-personal-growth/916122-copper-iud-sid…
(TLDR: kuparikierukan käytön lopettaminen on monella naisella vienyt mennessään monet selittämättömät terveysongelmat, jotka joillain muistuttavat hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksia, joillain ahdistusta, paniikkikohtauksia ja masennusta, joillain jotain muuta, ja joiden lääkärit eivät kuitenkaan usko olevan kuparikierukan aiheuttamia. Kuparikierukan tarkkaa vaikutusmekanismia ei tiedetä, eikä kuparikierukkaa käyttävien naisten elimistön kupariarvoja tutkita missään. ParaGard - kuparikierukan valmistajan yksi mainitsema mahdollinen sivuvaikutus on kuolema siinä tapauksessa, että tapahtuu kohdunulkoinen raskaus. Myös kohtu voi puhjeta.)
Suosittelen tätä:
Olen 22v nainen ja kuparikierukka ollut kolmisen vuotta. Ei mitään negatiivista sanottavaa ja kuukautiset tosi niukat ja kivuttomat ollut aina. Kupari ei yhtään asiaa muuttanut😊👍
Muuta ehkäisyä en aio enää koskaan käyttääkään.
Kuparikierukka EI aiheuta mitään oireita. Siinä ei ole minkäänlaisia hormoneja.
Olen 35-vuotias, synnyttänyt nainen, kierukka ollut kolme vuotta. Laitto ei sattunut, menkat tulivat jonkin verran kivuliaammiksi ja vuoto runsastui häiritsevästi. Kesto piteni 7 päivästä 9 päivään.
Silti tämä on mielestäni parempi kuin hormonikierukka, joka vaikutti mielialaani.
En osaa sanoa tuohon nikkeli asiaan mitään. mutta voin kyllä suositella kuparikierukkaa. Mulla oli aiemmin hormonikierukka, mutta vaihdoin sen kuparikierukkaa että näkisin johtuiko mun mielialanvaihtelut siitä. Kyllä johtu 😁. En oo enää niin paljon raivonnut pikku asioista sillon ku oli hormonikierukka. Mulla ei oo vuoto mitenkään muuttunut ja on tää kuparikierukka niin helppo kun ei tarvi muistaa mitään niiku esim pillereiden kaa pitää. kestää myös vuosia ilman että tarvii vaihtaa.
Sinnittelin kuparikierukan kanssa 4 vuotta. Kuukautiset runsastuivat jonkin verran kierukan asentamisen jälkeen, lisäksi oli välivuotoja/tiputtelua. Kuukautiskivut myös ihan järkyt.Yleisesti oli koko ajan epävarma olo, kun koskaan ei voinut olla varma,ettei ole tuhrua housuissa. Kierukan poiston jälkeen elämänlaatu parani huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtamassa hormonikierukasta kupariin, mutta minua mietityttää allergian vuoksi sisältääkö se vielä nikkeliä? Onko muilla allergisilla kokemuksia? Löysin aiheesta vain vanhoja keskusteluja.
Itselläni on erittäin voimakas nikkeliallergia. Pidin kuparikierukkaa kaikestaan pari vuotta ja loppuaikana ihoni alkoi reagoida hyvin voimakkaasti. Kutisin kauttaaltaan ja revin ihoni aivan verille. Arvista ”nautin” vieläkin, joskin ovat jo haalistuneet melko hyvin. Aikaa tapauksesta jo yli kymmenen vuotta. En siis suosittele todellakaan!
Itelle sopi hyvin. Kuukautiset oli aika runsaat (nyt vasta tajusi kun tuli pois), kesti noin 5-6 päivää tiputteluvuotoineen. Koska inhoan siteiden ja tampoonien kanssa ähveerystä käytin kuukuppia, mutta valitettavasti kaks kierukkaa on tullut ulos kun se alipaine on imassu ne mukanaan.. et jos käyttää kuuluppia pitää olla tosi tarkka et ilmaa sen kunnolla ennen poistoa.
Itse olen 34v, ja kolme lasta, kuparikierukka ollut nyt 4vuotta ja todella tyytyväinen. Laitto ei juurikaan sattunut ja vaikka vuoto on hieman runsaampaa kuin ennen, onnekseni pahat kuukautiskivut ovat kadonneet kierukan myötä, mitä itsekin ihmettelen kun kuullut että yleensä pahenee.
Yksilöllistä tuleeko mitään ongelmia. Mulle ollut paras ehkäisy tähänastisista. Ei negatiivista sanottavaa, muuta kun laitto synnyttämättömään, tiukkaan kohdunsuuhun, joka siis ensin piti avata.
Mulla myös hyviä kokemuksia kuparikierukasta. Mulle laitettiin se YTHS:llä eikä tarvinnut mitenkään ylipuhua lääkäriä sen laittoon vaikka olen nuori ja synnyttämätön. En halunnut puudutusta sen asentamisessa, ja kipu ei tuntunut kamalalta, pieneltä nipistykseltä lähinnä, joten se kipukokemus taitaa olla kovin yksilöllinen. Suosittelen!
Mäkin nuori synnyttämätön nainen. Sopii oikein hyvin, kun mikään horminaalinen ei tunnu toimivan.. Kuukautiset tulivat hieman kivuliaammiksi, mutta kesto 5-7 päivää kuten normaalistikin.
Kuukupin kanssa täytyy tosin olla varovainen, mullakin alipaineen ansiosta kerran imaissut kierukan pois paikaltaan..
Minulla kerkesi olemaan 2v kuparikierukka kunnes huomasin olevani raskaana. Kierukka oli kääntynyt kohdussa väärinpäin. Tuli synnytyksen mukana pois.
Kuukautiset on minulla runsaat muutenkin ja kierukka lisäsi entisestään vuotoa koko sen ajan kunnes petti. Allerginen en ole joten siitä en tiedä.
Mulla ollu 1,5 vuotta gynefix kuparikierukka. Nuori ja synnyttämätön olen. Ei mitään ongelmia, samanlaiset vuodot ja kuukautiskivut kuin ennen kierukkaa. Ottaa vaan päähän joka ikisen lääkärin asenne kun kerron että minulla on kuparikierukka.
Sain synnyttämättömänä naisena suuremman Flexi-T:n, kun halusin pitkäaikaisen hormonittoman ehkäisyn. Itse asennus meni ok, hoitaja totesi että minulla mahtaa olla korkea kipukynnys. Loppupäivän oli kuukautiskipuja muistuttavia ikäviä kramppeja.
Kierukan myötä vuoroni runsastui ja kivut pahenivat teini-iän tasolle. Kierron ensimmäisinä päivinä kipu saattoi laukaista pyörtymiskohtauksen, jonka onneksi tunnistin aina ajoissa ja ehdin menemään maate ja nostamaan jalat ylös. Sain kipuihin naprokseenia ja pahimpina päivinä otin sen rinnalla vielä parasetamolia.
Kahden ja puolen vuoden sinnittelyn jälkeen totesin, ettei kierukka vaan sovi minulle. Hyvänä puolena tietysti hormonittomuus, vaivattomuus ja pitkäikäisyys sekä hinta (Helsingissä ensimmäinen kierukka on ilmainen), mutta haittavaikutukset olivat hyötyjä suuremmat. Valitettavasti kierukan poisto ei auttanut kipuihin vaan edelleen saatan saada pyörtymiskohtauksia krampeista enkä pärjäisi ilman kipulääkkeitä. Onneksi vuodon määrä sentään on ajan kuluessa palautunut samalle tasolle kuin ennen kierukkaa.