Kuparikierukka
Olen vaihtamassa hormonikierukasta kupariin, mutta minua mietityttää allergian vuoksi sisältääkö se vielä nikkeliä? Onko muilla allergisilla kokemuksia? Löysin aiheesta vain vanhoja keskusteluja.
Kommentit (40)
Muaki kiinnostaa uudet kuparikierukkakokemukset
Mirenasta just luovuin kun tuli jatkuvasti nesterakkuloita/kystia, kerran jouduin leikkauspöydällekin.
Suosittelen kysymään sieltä missä se sulle ollaan laittamassa. Luulisin et on enemmän tietoa ku palstalla...
Mulla on vaan hyvää sanottavaa - siis jos kaikista huonoista vaihtoehdoista joku pitää valita, niin kuparikierukka on ihan jees. Ollut nyt neljä vuotta.
Pitää muistaa, että syö lisärautaa ja kuukautisten aikana ibuprofeiinia. Ilman näitä iskee anemia, kauheet krampit ja sellainen vuoto että tarvii leikata omat siteet viiden sentin superlonpatjasta.
Mulla ollut kuparikierukka kohta 2 vuotta. Nikkelistä en tiedä valitettavasti, mutta voin ehdottomasti suositella. Minusta on naurettavaa, että kierukan vaaroista hirveästi pelotellaan lääkärissä ja sitä pitää osata vaatia (olen nuori synnyttämätön nainen) jotta se edes suostutaan laittamaan. Minulle ei hormonaalinen ehkäisy (useampaa kokeiltu eri pillereistä renkaaseen) sopinut laisinkaan. Mielialanvaihtelut vielä kestin, mutta hiivatulehduskierre ja yhdyntäkivut kuivista limakalvoista johtuen olivat käsittämättömät. Lääkäri tietysti väitti, että tulehdukset eivät voi johtua pillereistä, mutta jännästi loppuivat kuin seinään ne lopetettuani. Kierukan asennus ei ollut miellyttävää, mutta terveyteni on taas kunnossa ja voi nauttia seksistä. Kuukautiset runsastuivat ehkä pari ekaa kiertoa, mutta ovat nyt palautuneet täysin normaaleiksi. Kivut ovat myös samat, paitsi nykyään ovulaatiokipuja tulee n. 5 min kun munasolu irtoaa, joka ei haittaa. Kaikille tämä ei varmastikaan sovi, mutta minulle täydellinen. Kannattaa rohkeasti kokeilla! Hormonit on pyllystä
Mulla olut aina paha nikkeliallergia, farkun napin tausta, silmälasit yms aiheuttaa ihottumaa. Mutta kuparikierukasta ei mitään oireita, sopi ihan hyvin.
Ei ole ollut itsellä mutta kaveri on kyllä kehunut! Eipähän pistä hormonitoimintaa sekaisin
Olen myös nuori ja synnyttämätön nainen, minulle laitettiin kuparikierukka 21-vuotiaana ja nyt se on ollut pari vuotta. E-pillereitä en tykännyt syödä, aiheuttivat limakalvojen kuivuutta ja muutenkaan en halunnut jatkaa ylimääräisten hormonivalmisteiden syömistä. Kondomi taas oli työlään oloinen vaihtoehto.
Kuparikierukka on sen sijaan ihanan huoleton. Minulle laitettiin flexi T malli, ja laittaminen sattui ihan älyttömästi, mutta se on pieni hinta useamman vuoden ehkäisystä. Kuukautiset runsastuivat aluksi, mutta noin puolessa vuodessa vuoto palasi normaaliin. Tosin kuukautiseni kestävät nykyään pari päivää kauemmin kuin ennen kierukkas. Kipuja on jonkin verran, mutta niin oli ennenkin. Buranalla pärjää, ihan siedettävää.
Pidän itsekin kuparikierukkaa "parhaana kaikista huonoista vaihtoehdoista", kuten joku tuolla yllä ilmaisi. Pääasia, ettei pelata hormoneilla. Minulle laitettiin kuparikierukka 23v iässä, synnyttämätön olin ja olen edelleen. Minua laitto ei sattunut juuri lainkaan, hyvin pieni nipistyksen tunne vain. Jälkeenpäinkään ei ollut kipuja, menkat runsastuivat ehkä hiukan, mutta pärjäsin niiden kanssa edelleen hyvin.
Harmillista vain, yhteinen taival kierukan kanssa loppui lyhyeen, kun se 2kk oltuaan alkoi tulla itsekseen pihalle. Niinkin voi siis käydä, että kohtu puskee vierasesineen ulos. Ihmettelin outoa tunnetta ja vuotoa, ja kun menin gynelle, niin kierukka siellä kuulemma törrötti jo puoliksi kohdunsuusta ulkona. Oli pakko poistaa.
Nyt on ihan auki, että minkä ehkäisykeinon voisin ottaa. Hormonillisia en ala käyttämään, kondomi on hyvä mutta vähän työläs, ja kuparikierukka ei näköjään pysy. Mitä vielä edes on? On tämä hankalaa...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan hyvää sanottavaa - siis jos kaikista huonoista vaihtoehdoista joku pitää valita, niin kuparikierukka on ihan jees. Ollut nyt neljä vuotta.
Pitää muistaa, että syö lisärautaa ja kuukautisten aikana ibuprofeiinia. Ilman näitä iskee anemia, kauheet krampit ja sellainen vuoto että tarvii leikata omat siteet viiden sentin superlonpatjasta.
Tuo on yksilöllistä. Minulla on ollut kuparikierukka nyt kahdeksan vuoden ajan (kerran vaihdettu välissä), eikä minulla ole mitään muutoksia kuukautisissa verrattuna siihen aikaan kun en käyttänyt mitään ehkäisyä kondomin lisäksi. Suosittelen ehdottomasti, en käyttäisi enää mitään muuta ehkäisymenetelmää.
Kolmas 5 vuoden kuparikierukka menossa, eikä mitään ongelmia. Olen nikkeliallergikko, mutta nuo pitoisuudet on tosi pieniä, ettei haittaa, enkä ole herkistynyt. Hormoniehkäisy ei myöskään sovi.
Ainoat ongelmat sijoittuu asennuksen aikoihin. Tk-lääkäri jättää langat pitkiksi, mutta niitä voi käydä lyhennyttämässä. Langat myös vetäytyy kohdunsuuhun itsestään.
Kierukka ei sovi, jos on paljon suhteita/ kohonnut tautiriski, tulehdus voi levitä lankoja pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas 5 vuoden kuparikierukka menossa, eikä mitään ongelmia. Olen nikkeliallergikko, mutta nuo pitoisuudet on tosi pieniä, ettei haittaa, enkä ole herkistynyt. Hormoniehkäisy ei myöskään sovi.
Ainoat ongelmat sijoittuu asennuksen aikoihin. Tk-lääkäri jättää langat pitkiksi, mutta niitä voi käydä lyhennyttämässä. Langat myös vetäytyy kohdunsuuhun itsestään.
Kierukka ei sovi, jos on paljon suhteita/ kohonnut tautiriski, tulehdus voi levitä lankoja pitkin.
Ohis mutta yhdenyönjutuissa ja lyhyissä suhteissa kyllä käytetään lisäksi kondomia. Ei kai kukaan järkevä anna uuden tuttavuuden panna paljaalla vaikka olisi pilleritkin
Vierailija kirjoitti:
Sinun ilmeisesti pitää, mutta ei kannata kaikkiin yleistää. Itselläni kuukautiset pysyivät täysin ennallaan asennuksen jälkeen
Onko teillä kellään finnien määrä lisääntynyt kuparikierukan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierukka ei sovi, jos on paljon suhteita/ kohonnut tautiriski, tulehdus voi levitä lankoja pitkin.Ohis mutta yhdenyönjutuissa ja lyhyissä suhteissa kyllä käytetään lisäksi kondomia. Ei kai kukaan järkevä anna uuden tuttavuuden panna paljaalla vaikka olisi pilleritkin
Kierukan langat voi rikkoa kumin ja silpoa myös peniksen. Tiedän yhden miehen joka joutui tikattavaksi tuon takia...
Jos kuparia haluaa, kannattaa googlettaa Gynefix. Se ilmeisesti on ainakin nikkelivapaa eikä vaikuta menkkoihin ja sopii synnyttämättömillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kierukan langat voi rikkoa kumin ja silpoa myös peniksen. Tiedän yhden miehen joka joutui tikattavaksi tuon takia...
Jos kuparia haluaa, kannattaa googlettaa Gynefix. Se ilmeisesti on ainakin nikkelivapaa eikä vaikuta menkkoihin ja sopii synnyttämättömillekin.
Silpoa peniksen :D hah. Kyseessä on hyvin ohuet langat, jotka voi tosiaan käyä lyhentämässä jos ne seksissä vaikka partneri tuntee. En usko että ne ketään voi silpoa
Vierailija kirjoitti:
Gynefixissäkin on lanka joka tulee kohdun suulle. Muuten et tästä vehkeestä osaa kommentoida, Suomessa kai vielä aika hankalasti saatavilla ja tyyris
Muakin kiinnostais kuulla! Pitäis ehkäsy löytää mutta hormonit ei innosta kun kuullut niin paljon kauhutarinoita :d
Nikkeliallergikko täällä, ei aiheuttanut kuparikierukka ongelmia. Runsaat vuodot kyllä oli, ja koska se ei ehkäise kohdunulkoisia raskauksia, päädyin sellaisen takia leikkaukseen. Samalla steriloitiin ja kierukka poistettiin.
Up