Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ei voi ladata puhelinta keskustassa?

Vierailija
31.05.2018 |

Ulkomailla on tälläisiä latauspisteitä puhelimille esimerkiksi kahviloissa ja kauppakeskuksissa, mutta Suomessa ei tunnu olevan ainuttakaan. Kuväskylässäkin ainoa kännykän latauspaikka sijaitsee kaupungin kirjastossa. Useita kertoja joutunut jättämään ostosreissunkesken esim sen takia että kännykässä on akku vähissä ja joutuu palaamaan takaisin kotia lataamaan. Olosi tosi kiva jos vaikka olisi vaikka joku rento ja mukava kahvila, johon voisi pysähty lapätaamaan puhelinta ja siemaisemaan samalla kupin lattea.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen on niin fiksu että lataa sen kännykkänsä aina illalla kun menee nukkumaan, eikä pälätä puhelimessa koko aikaa.

En laita puhelinta yöllä laturiin kahdesta syystä. Ensiksi, se on iso paloturvallisuus riski. Joka toinen palo johtuu nykyään öisin ladattavista puhelimista. Toiseksi, ns. ylilataaminen rasittaa akkua jolloin puhelimen akku vanhenee nopeammin. Puhelin oitäisi orroittaa laturista heti kun se ilmoittaa että akku on ladattu täyteen.

Uudet puhelimet eivät ylilataa vaikka olisivat koko yön piuhassa..

Miksi pitäisi ostaa uusi, jos vanha puhelin vielä toimii? Itse ostin oman puhelimeni vasta 4 vuotta sitten ja aion kättää sitä vielä ainakin 2 vuotta teenpäin.

Koska älypuhelinten tukiaika on yleensä 1-3 vuotta. Sinä aikana valmistaja jakaa tietoturva ja ominaisuuspäivityksiä. Kun nämä loppuvat niin tietoturva alkaa huonontumaan ja tämä on aika vakavaa sillä puhelimessa on yleensä koko elämä tallennettuna. (kuten Naamakirja, pankkitiedot, käyttäjätilitiedot, kuvat, videot jne). Tietenkään peruspuhelimissa mihin ei voi asentaa sovelluksia ei ole tätä ongelmaa.

Vierailija
22/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylässä on kyllä monessa paikassa pistorasioita, joissa voi ladata puhelimen.

Joissain paikoissa on lisäksi Jyväskylän energia pisteitä, joissa voi (muistaakseni pientä maksua vastaan) ladata puhelimen niin, että sen saa pieneen lukittavaan kaappiin, johon sen siis voi jättää latautumaan pidemmäksikin aikaa. 

Ainakin Sokoshotellin aulassa Lutakossa on maksullinen latauspiste hotellin asiakkaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen on niin fiksu että lataa sen kännykkänsä aina illalla kun menee nukkumaan, eikä pälätä puhelimessa koko aikaa.

En laita puhelinta yöllä laturiin kahdesta syystä. Ensiksi, se on iso paloturvallisuus riski. Joka toinen palo johtuu nykyään öisin ladattavista puhelimista. Toiseksi, ns. ylilataaminen rasittaa akkua jolloin puhelimen akku vanhenee nopeammin. Puhelin oitäisi orroittaa laturista heti kun se ilmoittaa että akku on ladattu täyteen.

Ei kannata ladata sitä millään kiinalaisen dildon laturilla.

Vierailija
24/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina olkalaukussa mukana yli 5000 mAh akkupankki. Se jaksaa ladata akun täyteen muutamankerran eli akku kestää sen avulla jopa päiviä ilman pistorasiaa. Nämä eivät paina kauheasti ja suunnilleen kännykän kokoisia eli helppo kuljettaa mukana.

Jos tienpäällä aikoo käyttää lyhytaikaisesti pistorasioita niin tulisi hankkia sellainen puhelin mikä tukee quick charge toimintoa. Se voi ladata laitteen 0% aina 60% saakka vain 30 minuutissa eli ruokatauon ajan!

Vierailija
25/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen pääkirjastossa ja yliopistolla on ilmaisia latauspisteitä.

https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/458939-tampereen-keskustassa-voi…

Vierailija
26/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ostaa uusi, jos vanha puhelin vielä toimii? Itse ostin oman puhelimeni vasta 4 vuotta sitten ja aion kättää sitä vielä ainakin 2 vuotta teenpäin.

Koska älypuhelinten tukiaika on yleensä 1-3 vuotta. Sinä aikana valmistaja jakaa tietoturva ja ominaisuuspäivityksiä. Kun nämä loppuvat niin tietoturva alkaa huonontumaan ja tämä on aika vakavaa sillä puhelimessa on yleensä koko elämä tallennettuna. (kuten Naamakirja, pankkitiedot, käyttäjätilitiedot, kuvat, videot jne). Tietenkään peruspuhelimissa mihin ei voi asentaa sovelluksia ei ole tätä ongelmaa.

Juu, itsekkin olen tuon huomannut. Siksi olen todennut että on parempi vain ostaa aina se uusin malli ja päivittää puhelinta kerran vuodessa. Ei tekisi pahaa AP:lekkään.

Vierailija
27/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa ainakin onnistuu puhelimen lataaminen useasaskin paikassa. Mutta myös varavirtaa voi pitää mukanaan, niin ei tarvitse ahdistua kesken kauppareissun.

Miksi ap et lataa puhelinta kunnolla ennen kaupungille lähtöä?

Minulla ainakin akun kesto on täyteen ladattuna noin 3-4 tuntiin.

Tollanen akku pitäs kyllä vaihtaa jo uuteen.

Vierailija
28/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne latauspisteiden kaapelit ulkomailla ovat useimmiten sabotoitu joten ei mikään hyvä idea.

Parempi kantaa mukana pauverbänkkiä niin ei tarvii jättää lataamaan. On myös olemassa kännykkä koteloita joissa on lisä akku sisäänrakennettuna. Minulla on pari maxboost nimistä koteloa mun samsungille ja hyvin toimii. Ei koskaan tarvii jättään kännykkää ladaukseen, sen kun vaan vaihtaa kotelon kerran päivässä.

Vierailija
30/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa ainakin onnistuu puhelimen lataaminen useasaskin paikassa. Mutta myös varavirtaa voi pitää mukanaan, niin ei tarvitse ahdistua kesken kauppareissun.

Miksi ap et lataa puhelinta kunnolla ennen kaupungille lähtöä?

Minulla ainakin akun kesto on täyteen ladattuna noin 3-4 tuntiin.

Tollanen akku pitäs kyllä vaihtaa jo uuteen.

Miksi? Sen verran se kesti uutenakin.

Vierailija
31/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Aika monessa maassa on julkisissa liikennevälineissä jokaisella istumapaikalla oma latauspiste. Busseissa esim. jokaisessa selkänojassa. Free wifi on myös melkeinpä sääntö kuin poikkeus julkisissa.

Miten se free wifi lisää akun varausta? Hmm

Vierailija
32/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa käskin sua ostamaan uuden puhelimen?

Vierailija
33/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatieasemilla voi ladata kännyköitä. Joissakin kirjastoissa lainataan jopa laturia asiakkaalle. https://www.keski-uusimaa.fi/artikkeli/601714-alylaitteita-voi-ladata-m…

Vierailija
34/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää, että joku jättää puhelimen takia kauppareissun kesken että pääsee kotiin lataamaan sitä.

Vierailija
35/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa käskin sua ostamaan uuden puhelimen?

Sanoit että uudet puhelimet eivät ylilataa, eli teit olettaman että kaikilla on uusin puhelin.

Vierailija
36/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Powerbank on kätevä jos tarvitsee hätävirtaa. Itselläkin on, mutta siihen mahtuu vain 25% lisää virtaa.

Osta isompi. Mulla on sellainen jolla voi ladata puhelimen täyteen n. kaksi kertaa.

Vierailija
37/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää, että joku jättää puhelimen takia kauppareissun kesken että pääsee kotiin lataamaan sitä.

Minulle kävi tosi nolo moka kun olin menossa elokuviin. Olin malsamassa lippua puhelimella, kun akku simahti ja tietysti olin jättänyt pankkikortin kotiin. Jäi leffa näkemättä. Ae mobiilikortti on vain niin kätevä.

Vierailija
38/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkkejä Tamperelaisista kahviloista, joissa on pistokepaikkoja myös laitteiden latailuun.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/anna-tekee-etatoita-kahviloissa-vertai…

Vierailija
39/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla on tälläisiä latauspisteitä puhelimille esimerkiksi kahviloissa ja kauppakeskuksissa, mutta Suomessa ei tunnu olevan ainuttakaan. Kuväskylässäkin ainoa kännykän latauspaikka sijaitsee kaupungin kirjastossa. Useita kertoja joutunut jättämään ostosreissunkesken esim sen takia että kännykässä on akku vähissä ja joutuu palaamaan takaisin kotia lataamaan. Olosi tosi kiva jos vaikka olisi vaikka joku rento ja mukava kahvila, johon voisi pysähty lapätaamaan puhelinta ja siemaisemaan samalla kupin lattea.

Mä  osaan käydä ostosreissulla ihan näpräämättä luuria ja ihmettelen kaltaisiasi  älyluuririippuvaisia.Osta varavirtalähde ja maksa itse oma sähkösi.

Vierailija
40/48 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän faktaa pöytään ja valoja päälle.