Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
fortysomething

Olen yllättäen siinä tilanteessa, että avioero näyttää väistämättömältä ja yritän tässä jo laskeskella, miltä taloudellinen tulevaisuuteni näyttää. Luokseni jäisi teini-ikäinen poika.

Kysymykseni kuuluu: paljonko kuluu kuukaudessa keskimäärin ihan perusasioihin, eli ruokaan, vakuutuksiin, yms.?

Tienaan nettona 4000+, joten ihan kamalaan hätään en joudu, mutta olisi tosiaan hyvä hahmottaa, minkälaisiin kk-menoihin pitäisi varautua.

• ylös 1
  • alas 4

Kommentit (18)

Vierailija

Sun asumismenot on suurin tekijä. Sen pohjalta luulisi osaavan arvioida menoja kokonaisuutena.

Vierailija

Tienaat nettona 4000+ kuussa? Jos näin, ei pitäisi kysellä täällä miten pärjää yh:na. Jos brutot ja netot sekaisin niin eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
fortysomething

Laskin, että maksan maksimissaan tonnin kuussa asuntolainaa - ja todennäköisesti jään ensin asumaan nykyiseen kotiimme, jolloin yhtiövastike on 700€/ kuussa.

- ap - 

fortysomething

Vierailija kirjoitti:
Tienaat nettona 4000+ kuussa? Jos näin, ei pitäisi kysellä täällä miten pärjää yh:na. Jos brutot ja netot sekaisin niin eri juttu.

Ei ole mennyt sekaisin :-) Miksen voisi kysellä? Ei ole kysymys siitä, ettenkö pärjäisi, vaan nimenomaan siihen, että pyrin hahmottamaan minkälaisiin juokseviin menoihin pitäisi varautua. 

- ap - 

Vierailija

Elätte ns leveästi parilla tonnilla, joten loput säästöön ja taas on millä mällätä :)
Tai riippuu, paljon sulla nyt menee kuukaudessa elämiseen.

fortysomething

Sehän tässä onkin, että olen elellyt aika leveästi ja huolettomasti, ja on päivänselvää, ettei se voi jatkua... Mulla on myös poni, ja siitä en millään haluaisi luopua. 

- ap -

Vierailija

fortysomething kirjoitti:
Laskin, että maksan maksimissaan tonnin kuussa asuntolainaa - ja todennäköisesti jään ensin asumaan nykyiseen kotiimme, jolloin yhtiövastike on 700€/ kuussa.

- ap - 

Aika kallis yhtiövastike. Eli sulla menis asumiseen 1700 e/kk, melkein puolet netosta. Olisko mitään itua muuttaa halvempaan asuntoon? Vuokralle vaikkapa. Jos lapsesi on jo teini, niin isoa asuntoa ei enää kannata ostaa. Lapsen muutettua omilleen voit muuttaa pienempään. Tämä on vain oma näkemykseni. Ajattelen, että kauheen tiukalle ei asumisen vuoksi kannata talouttaan ajaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

- ap - 

Aika kallis yhtiövastike. Eli sulla menis asumiseen 1700 e/kk, melkein puolet netosta. Olisko mitään itua muuttaa halvempaan asuntoon? Vuokralle vaikkapa. Jos lapsesi on jo teini, niin isoa asuntoa ei enää kannata ostaa. Lapsen muutettua omilleen voit muuttaa pienempään. Tämä on vain oma näkemykseni. Ajattelen, että kauheen tiukalle ei asumisen vuoksi kannata talouttaan ajaa.

Ymmärränkö oikein, sä ehdotat nyt teinin äidille muuttoa pienempään ja kun teini muutta pois niin jälleen pienempään... Miksi?

Ap, paljonko käytät omaa rahaa tällä hetkellä kuukaudessa? Ei väli mihin se mene :D

Kolmella tonnilla pärjäätte hyvin, eipä tule teinillekään liian isoa pudotusta elintasoonsa, pienennät kuluja sitten kunnolla, kun teini poistunut omaan elämään. Kun sulla kerran on siihen varaa.

fortysomething

Vierailija kirjoitti:

- ap - 

Ei kun asuntolainaa ei nykyisestä ole, eli jos jään kotiimme asumaan, maksan asumisesta vain 700. Jos taas muutan uuteen (ja jossakin vaiheessa se tulee eteen), olisi lainanlyhennys n. tonnin JA siihen vielä yhtiösvastikse päälle. Vuokralle en halua, vaan asuntosijoittaminen tuntuu järkevämmältä. 

Hitto, miten surulliselta tuntuu miettiä näitä :-(

- ap -

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

- ap - 

Ymmärränkö oikein, sä ehdotat nyt teinin äidille muuttoa pienempään ja kun teini muutta pois niin jälleen pienempään... Miksi?

Ap, paljonko käytät omaa rahaa tällä hetkellä kuukaudessa? Ei väli mihin se mene :D

Kolmella tonnilla pärjäätte hyvin, eipä tule teinillekään liian isoa pudotusta elintasoonsa, pienennät kuluja sitten kunnolla, kun teini poistunut omaan elämään. Kun sulla kerran on siihen varaa.

Kyllä, ymmärsit oikein. Jos ap on eroamassa ja jää asumaan asuntoon, jossa he ovat olleet isommalla kokoonpanolla, niin tarviiko sellaista kotia enää? Teinille ja yhdelle vanhemmalle käy aivan hyvin kolmio tai kaksio jos tiukkaa tekee. Nyt nuo asumiskulut on aivan hervottoman suuret tuloihin nähden. Teinin muuton jälkeen olisi taas yksi huone ylimääräisenä. Mihin sellaista tarvii?

Kukin tavallaan. Tämä on vain minun näkemys. Ehkä ap tarvii paljon tilaa ja se on ok jos rahat riittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

- ap - 

Ei kun asuntolainaa ei nykyisestä ole, eli jos jään kotiimme asumaan, maksan asumisesta vain 700. Jos taas muutan uuteen (ja jossakin vaiheessa se tulee eteen), olisi lainanlyhennys n. tonnin JA siihen vielä yhtiösvastikse päälle. Vuokralle en halua, vaan asuntosijoittaminen tuntuu järkevämmältä. 

Hitto, miten surulliselta tuntuu miettiä näitä :-(

- ap -

Ai, ok, sori ymmärsin väärin. Sinuna jäisin asumaan nykyiseen asuntoon, se vaikuttaa järkevimmältä, koska on edullisin vaihtoehto ja lapselle ei tule liikaa muutoksia. Pärjäät kyllä ihan varmasti. Surullisia asioita nämä on, tiedän tunteen tumman. Hetken se ottaa ja kirpaisee, mutta jossain vaiheessa se helpottaa. Tsemppiä!

Vierailija

Sehän tässä onkin, että olen elellyt aika leveästi ja huolettomasti, ja on päivänselvää, ettei se voi jatkua... Mulla on myös poni, ja siitä en millään haluaisi luopua. 

- ap -

Eihän sul mitää hätää ole noilla tuloilla ja poninkin voit pitää, kun elareita itket kuitenkin noilla tuloilla. Poni saa heinää exäs maksamana.

age is just a number

Mä pärjään karvan yli kahdella tonnilla netto kuussa (eli rahaa jää säästöönkin), iso ok-talo josta lainan osuus kuussa vielä viitisensataa. Mulla ei ole lapsia mutta olen ison koiran yh ( :) ), laskisin varmaan tohon lapseen harrastuksista riippuen 500-700/kk lisää. Eli kolmella tonnilla pärjäät ja jää vielä "tohinatonni" per kk. :) 

Vierailija

Joopa joo, tollasilla tuloilla elää kuin Kroisos! oli yh tai ei!! Ap:llä ei näytä olevan mitään käsitystä miten monet elävät ja kituuttavat pienillä paska palkoilla. No, senhän ymmärtää jos on aina tottunut noin hyviin netto tuloihin, eikä näytä olevan edes tietoa mitä normi eläminen, ruuat jne maksaa nykypäivänä, on tainnu ukko elättää hyvin pitkälti. Ennen avioeroa minun ja ex mieheni tulot olivat yhteensä n.4000 e, kummallakin paska palkka kunnan leivissä, sillä elätettiin kahta teini-ikäistä lasta. Eron jälkeen kummatkin muksut jäi minulle ja tiukkaa oli mutta hengissä selvittiin. Semmosta se elämä on. 

Vierailija

Kannattaa varmaankin aluksi tosiaan jäädä vanhaan, olla tinkimättä hirveästi elintasosta (=muuttaa elämää) mutta mahdollisuuksien mukaan kerätä puskurirahaa. Sinun tapauksessasi joku 500e/kk onnistunee helpohkosti? Tingit vain jostain todella ylimääräisistä menoista, esimerkiksi valitset halvemman lomareissun tms. Tämä raha auttaa säilyttämään elintason jos tai ilmeisesti KUN muutat ja asumiskustannuksesi nousevat.

Avioerot ovat niin hirvittävän surullisia juttuja kaikille osapuolille, että kannattaa pitää kiinni elämän hyvistä asioista, tässä tapauksessa siitä elintasosta, kun kerran voit. Olet siinä mielessä onnellisessa tilanteessa.

TSemppiä minultakin!

fortysomething

Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, tollasilla tuloilla elää kuin Kroisos! oli yh tai ei!! Ap:llä ei näytä olevan mitään käsitystä miten monet elävät ja kituuttavat pienillä paska palkoilla. No, senhän ymmärtää jos on aina tottunut noin hyviin netto tuloihin, eikä näytä olevan edes tietoa mitä normi eläminen, ruuat jne maksaa nykypäivänä, on tainnu ukko elättää hyvin pitkälti. Ennen avioeroa minun ja ex mieheni tulot olivat yhteensä n.4000 e, kummallakin paska palkka kunnan leivissä, sillä elätettiin kahta teini-ikäistä lasta. Eron jälkeen kummatkin muksut jäi minulle ja tiukkaa oli mutta hengissä selvittiin. Semmosta se elämä on. 

Kyllä tiedostan vallan hyvin, että olen taloudellisesti erinomaisessa tilanteessa ja että on hyvä, ettei tarvitse kaiken muun surun lisäksi huolehtia raha-asioista. Mielestäni tulevaan varautuminen ja näiden laskelmien pohtiminen on kuitenkin vain järkevää, ja sitä yritän tässä tehdä. 

On myös totta, etten tiedä kovin tarkkaan, mitä ruoka maksaa ja sehän tässä olikin se alkuperäinen kysymykseni! Olen kyllä ihan tasan tarkkaan maksanut puolet kaikista taloutemme menoista (ja ponin kulut ihan kokonaan), vaikka mieheni onkin paljon minua varakkaampi. Olisi varmaan kannattanut siipeillä enemmän, niin olisin saanut rahaa säästöön :-) 

Sen voin kertoa, että suru perheen hajoamisesta on aivan yhtä suuri, vaikka rahaa tippuisi kävellessä taskuista. Murehdin herkän teinin reaktiota ja olen niin pettynyt siihen, että asiat on päästetty tähän pisteeseen. Lohduton fiilis. Kiitos kuitenkin teille tsemppaajille <3

myösfortysomething

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin ymmärrän kun olen itsekin siinä tilanteessa joskus ollut, että viikko mentiin jauhelihakeitolla. Se, että on onnistunut nostamaan omaa elintasoaan tuosta tilanteesta, ei mun mielestä ole mikään häpeän aihe. 

Kun olin vielä mieheni kanssa yhdessä, mulla(kaan) ei ollut hajuakaan siitä, mitä esim. bensa maksaa litralta (no ei kyllä ole vieläkään jos rehellisiä ollaan, ja tankkaan sentään nykyään itse oman autoni). Tai mitä ruoka maksaa kaupassa (maidon litrahinta, lihan kilohinta ym). Ostin vaan mitä teki mieli ja 60-prosenttisesti käytiin kuitenkin ulkona syömässä tai tilattiin jotain gourmet-mättöä kotiin. Oli niin tottunut siihen, että pystyi ostamaan mitä haluaa vaatteet ja asusteet mukaanlukien plus siihen päälle vielä kaikki kauneudenhoitorituaalit (kampaaja, kosmetologi, kynnet, mani-pedi ym hieronnat). 

Ymmärrän siis AP:tä, että kyselee tämmöisten asioiden perään. 

AP, ehdotan samaa kuin mitä minä tein: tee ihan Excel-taulukko, johon alat kirjaamaan muuttuvat ja kiinteät kulut. Konkreettisin ja helpoin keino pitää bujdetti kasassa. Mulla on vielä lisähelpotukseksi "suoraveloituspankkitili", josta menee kiinteät maksut, ja jolle siirrän aina palkkapäivänä tarpeeksi rahaa kattamaan ne. Mitä jää sitten sille toiselle tilille, voi käyttää "hurvituksiin" ja säästöihin. 

fortysomething

Vierailija kirjoitti:

- ap -

Eihän sul mitää hätää ole noilla tuloilla ja poninkin voit pitää, kun elareita itket kuitenkin noilla tuloilla. Poni saa heinää exäs maksamana.

Hei, kiitos vielä tästä empaattisesta viestistäsi! Muistelen sinua lämmöllä siinä vaiheessa, kun itken elareita omiin harrastuksiini.

- ap -