Mistä vaatteesi tulevat, kuka ne tekee OSTA VÄHEMMÄN
HS Ruuan eettisyydestä kiinnostuneet ihmiset eivät kuitenkaan välttämättä välitä siitä, kenen tekemissä vaatteissa liikkuvat. Eettiset vaatteet ovat ketjuliikkeissä ja marketeissa vähemmistössä.
Kommentit (16)
Interest kirjoitti:
HS Ruuan eettisyydestä kiinnostuneet ihmiset eivät kuitenkaan välttämättä välitä siitä, kenen tekemissä vaatteissa liikkuvat. Eettiset vaatteet ovat ketjuliikkeissä ja marketeissa vähemmistössä.
Älä osta ketjuliikkeistä äläkä marketista.
Hei! En ole ostanut vaatteita jotain alusvaatteita lukuunottamatta vuoden 2016 jälkeen. Vaatekaappiin olen saanut päivitystä, kun meidän koululla on vaatteidenvaihtopäivät pari kertaa vuodessa. Sinne voi viedä omia vanhojaan ja ottaa ilmaiseksi mukaan mitä haluaa. Eikä sieltä tietenkään kahmita kaikkea, vaan tarpeeseen tulevat :)
Minä ostan nykyään vaatteeni parista putiikista, joista saan mittasuhteilleni sopivia vaatteita. Ovat enimmäkseen italialaisia tai ranskalaisia. Ei aavistusta missä ne on todellisuudessa tehty. Suomalaiset vaatteet ovat liian pitkiä. En jaksa aina lyhentää jokaista rättiä.
Teen useimmat vaatteeni itse (koska tykkään ja koska hieman haastava ruumiin malli). En kuitenkaan aina tiedä, missä kankaat ja muut tarpeet on tuotettu. Pyrin hankkimaan ekologisia ja standardoituja, mutta aina ei löydy enkä ole varma, mitä ökotex-standardi esim oikeasti pitää sisällään tuotanto-oloista työntekijliden kannalta.
Osyan kirppiksiltä tai teen itse. Poislukien alusvaatteet ja niitäkin kulutan kohtuudella, mieluimmin olen ilman!
Tällä viikolla ostin Vogliasta housut ja paidan, suunnittelu Suomi, valmistus Suomi tai Viro sekä neuleen valmistettu Kiinassa, suunnittelusta en tiedä.
Kiinnostaa vain ettei eläimiä ole riistetty tuotetta tehdessä. Mulle on ihan samantekeviä jonkun intialaisen olot tehtaassa.
Ihmisten "eettisyys" alkaa jo tursuta korvista ulos. Aina olen ostanut harkiten vaatteita, en kailota kovaan ääneen huomion toivossa. Mikä ihmisiä vaivaa?
Harmittaa kun useimmat pienet suomalaiset merkitkin harrastavat vain tuota Suomessa suunnittelua. On kai se parempi kuin ei mitään, mutta varmaan moni luulee siitä "Finnish Design"-lapusta, että se olisi tehty Suomessa. Tuon varjolla voikin tuottaa missä vain ja lisätä kuvaukseen korulauseita, miten kankaat tulevat tutulta perheyrittäjältä ja usein vieraillaan tsekkaamassa olot siellä Bangladeshissa tehtaalla.
Nyt ei kyllä riitä aika eikä voimat tähän, vaikka tärkeä asia olisikin. Miksi kaiken täytyy nykyään olla niin monimutkaista? Tämä on yksi asia miljoonan muun joukossa. Voisin ehkä olla parempi ihminen, jos voisin keskittyä vain itseeni ja omiin tekemisiini. Tällä hetkellä en ehdi enkä edes jaksa käydä vaateostoksilla (en edes netissä). Olen tyytyväinen, kun löytyy edes jotain säädyllisiä rättejä, kun lähden ihmisten ilmoille.
Kyllä se homma menee niin että jos haluan syödä espanjalaista rääkättyä broileria minulla on siihen oikeus ja jos haluan ostaa vaatteeni suoraan Wishiltä ja tukea kiinalaisia hikipajoja minulla on siihen täysi oikeus. Moralisointi on täysin turhaa koska se ei muuta minun eikä monen muunkaan kulutustottumuksia.
Kiukkuinen kirjoitti:
espanjalaista rääkättyä broileria
Tuli nälkä
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten "eettisyys" alkaa jo tursuta korvista ulos. Aina olen ostanut harkiten vaatteita, en kailota kovaan ääneen huomion toivossa. Mikä ihmisiä vaivaa?
Niinpä. Ja se vaatteiden kertakäyttökulutus on suhteellisen uusi ilmiö, jolle tämä eettisyysnäpertely on taas toinen ääripää. Ostiko meidän mummot perjantaisin biletopit H&M:ltä? No ei ostaneet!
Kyllä minä ainakin välitän. Ostan yleensä käytettynä, ja jos ostan uutena etsin niitä parempia vaihtoehtoja. Viimeisin hankinta oli Etleticsin (https://ethletic.com/en/) tennarit.
ok