Kun täällä kerta keskustellaan vegaanisista tarjoiluista kevään juhlissa, niin tää on todettu hyväksi:
Kun kutsu tulee, lähetän heti vastauksen yhteydessä tarkan kuvauksen mitä voin syödä (olen siis vegaani ja eettinen syöjä). Kerron kaikki kasvis, luomu ja reiluuus-jutut helposti onaksuttavalla tavalla. Liitän viestiin myös linkkejä kivoihin resepteihin, joita haluaisin syödä. Kehotan laittamaan enempi vegaani ja eettistä ruokaa, kyllä se kelpaa sekasyöjillekin!
Toimii todella hyvin ja saan aina paljon kiitosta! Usein meidät vegaanit koetaan hankaliksi, jos olemme vain vaatimassa kantamatta omaa korteamme kekoon :)
Lopuksi muistutan vielä jätteiden lajittelun ja minimoinnin tärkeydestä ja EHDOTON EI MUOVILLE!
Kommentit (15)
Jos juhlat on tulossa olen jo itse suunnitellut mitä siellä tarjotaan joten linkit olisi täysin turhia. Vegaanikaveri aina kutsun saatuaan kysyy haluanko että hän leipoo jotain. Se on kohteliasta eikä tuollainen päsmäröinti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kelpaa sekasyöjillekin mutta saattaisit ylittää minun rajani siinä kun alat ihan linkkejä pistämään mitä minun pitäisi tarjota.
Miksi noin kireä ja ahdistunut jo heti aamusta? Anna mä arvaan: syöt varmaan eläinkunnan tuotteita?
Kutsun lähettäjille laitat linkkejä ja vinkkejä, mutta tänne niitä on liian vaikea laittaa vaikka täällä niitä kysellään?
Vierailija kirjoitti:
Jos juhlat on tulossa olen jo itse suunnitellut mitä siellä tarjotaan joten linkit olisi täysin turhia. Vegaanikaveri aina kutsun saatuaan kysyy haluanko että hän leipoo jotain. Se on kohteliasta eikä tuollainen päsmäröinti.
Miksi vegaanin pitäisi leipoa ja tuoda ruokaa mukanaan, jos sekasyöjä-vieraatkaan eivät tuo? Kuulostaa oudolta ja epäkohteliaalta vaatia tällaista!
Vierailija kirjoitti:
Kutsun lähettäjille laitat linkkejä ja vinkkejä, mutta tänne niitä on liian vaikea laittaa vaikka täällä niitä kysellään?
Se olisi sitten oma ketjunsa.
Olen itsekin kasvissyöjä, mutta jos joku alkaisi tuollaisia listoja laatimaan minulle juhliimme, en tekisi sellaisia vaan ne mitä aioinkin. Seuraavalla kerralla en enää kutsuisi noin röyhkeää tapausta. Syön juhlissa mitä pystyn ja en aloita mitään showta syömisieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanin pitäisi leipoa ja tuoda ruokaa mukanaan, jos sekasyöjä-vieraatkaan eivät tuo? Kuulostaa oudolta ja epäkohteliaalta vaatia tällaista!
Jos on pakko saada jotain tiettyä niin se toimii noin eikä linkkejä laittamalla. Ei muuten ole hän kertaakaan leiponut kun osaan itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa otsikko viittaisi suoraan tekstiin, jossa on mukana ohjeita tai nimettyjä ruokia. Eli laita vaan tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kelpaa sekasyöjillekin mutta saattaisit ylittää minun rajani siinä kun alat ihan linkkejä pistämään mitä minun pitäisi tarjota.
Miksi noin kireä ja ahdistunut jo heti aamusta? Anna mä arvaan: syöt varmaan eläinkunnan tuotteita?
Meillä niitä on lähinnä vain lasten takia mutta kaltaistesi takia en itseäni ala luokitella mihinkään mistä voisi luulla että olemme samaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole ymmärtänyt keskustelun ideaa. Se muotoutuu kulloinkin tulevien kysymysten ja epäkohtien mukaan. Sitä sanotaan myös pohdinnaksi ja jotkut sanovat sitä myös syvälliseksi keskusteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin kasvissyöjä, mutta jos joku alkaisi tuollaisia listoja laatimaan minulle juhliimme, en tekisi sellaisia vaan ne mitä aioinkin. Seuraavalla kerralla en enää kutsuisi noin röyhkeää tapausta. Syön juhlissa mitä pystyn ja en aloita mitään showta syömisieni kanssa.
Sulla on ihan samat oikeudet kuin sekasyöjilläkin. Rohkeasti vaan ehdottamaan fiksuja vaihtoehtoja.
Aika junttia muuten, jos ei tarkolla ole edes yhtä kasvista ja ihmiset joutuu syömään "mitä pystyy". Kyllä valistusta tarvitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ihan samat oikeudet kuin sekasyöjilläkin. Rohkeasti vaan ehdottamaan fiksuja vaihtoehtoja.
Aika junttia muuten, jos ei tarkolla ole edes yhtä kasvista ja ihmiset joutuu syömään "mitä pystyy". Kyllä valistusta tarvitaan!
Sinulle siis kaiken pitää mukautua sinun haluihin että voit syödä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa otsikko viittaisi suoraan tekstiin, jossa on mukana ohjeita tai nimettyjä ruokia. Eli laita vaan tulemaan.
No googleta urpo!
Minä pidin lapselleni täysin vegaaniset yo-juhlat - tarjottavat kelpasivat hyvin kaikenlaisille syöjille, ja monet ruoka-aineallergiatkin tuli sillä kuitattua. Ainoan isomman haasteen tarjosi gluteeniton kakku, joka vegaanisena vaati muutaman harjoituskakun (kakkupohja vaati jonkin verran vaivaa, että onnistui). Monenlaista herkkua siellä oli tarjolla, ja veikkaan, että kaikki eivät edes tienneet syövänsä vegaanisia ruokia.
Itse en kyllä lähtisi tuohon oman ideologian tuputtamiseen tai linkkien lähettelyyn - se on todella ärsyttävää asiassa kuin asiassa. Onneksi lapsenikaan ei ole sille linjalle lähtenyt. Sovimme ennen hänen juhliaan, että kaikki on vegaanista ilman sen kummempaa kohua ja meteliä. Ruoka-aineallergioista pyysimme tavalliseen tapaan tiedot, ja allergisille kerroimme, mitkä ruuat heille sopivat - useimmat sopivat useimmille tosi hyvin (muutamilla oli muna- tai maitoallergia - pähkinättömyys ja keliakia huomioitiin sitten erikseen).