Miten joku voi nukkua silloin kun vauvakin nukkuu?
Silloinhan pitää syödä, kun muulloin ei voi, sekä siivota, kun muulloin ei voi.
Kommentit (25)
Itse söin vauva sylissä, alkuun lähinnä välipaloja tai mikrolämmitettäviä päivisin. Kotitöitä ei yleensä tehty päivällä vaan iltaisin ja viikonloppuisin kun oli kaksi aikuista paikalla. Vauvavuoden aikana sitä kyllä oppi kaikenlaisia temppuja kuten tiskikoneen käynnistyksen varpaillaan. Ei se päikkäreiden nukkuminen vaadi lattialla tai sitterissä viihtyvää lasta, vaan vähän kekseliäisyyttä ja toimivaa vanhempien välistä työnjakoa.
Vanhempi, kokenut neuvolan täti sanoi minulle kun sain esikoisen, että syödä täytyy ja suihkussa käydä. Tarkoitti sitä, että jos vauva vähän itkeekin niin äidin täytyy pystyä perusasiat tehdä. Esikoinen viihtyisin sitterissä suihkun lattialla katselemassa kuin peseydyin. Söin usein vauva sylissä - varoa saa ettei koske kuumaan ruokaan tai kahviin. Ja kotityöt pyrin tekemään vauvan hereillä ollessa. Vauva lattialla tai kantorepussa. Kun mies tuli kotiin hänkin auttoi joki vauvan tai kotitöiden kanssa. En nukkunut kovin usein, mutta välillä jos univaje oli valtava tai jos olin kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän syödä voi vauva sylissäkin tai siivota samalla kun viihdyttää vauvaa sitterissä. Mutta itse nautin kyllä niistä hetkistä kun vauva nukkuu ja voi vapaasti syödä, käydä vessassa/suihkussa, siivota tms.
Näin niitä keskittymiskyvyttömiä ja levottomia lapsia syntyy. Miksi pitää syödä lapsi sylissä? Miksi pitää viihdyttää lasta kun siivoaa? Pitäisi antaa lapsellekin joku mahdollisuus oppia rauhoittumaan ja viihtymään itsekseen.
Pistämällä silmät kiinni, ja nukkumalla.
No kun piti aina tehdä töitä kun vauva nukkui.