Miehen mielestä 9-vuotias on ihan tarpeeksi vanha tekemään ruokaa yksin
Hänelle tämä on ihan normaalia, että noin nuori tekee koko perheen ruuat koulusta tullessaan.
Kommentit (12)
Meillä teki. Sellaisia yksinkertaisempia. Nyt kun ovat teinejä, niin eivät enää kun joskus harvoin mutta tähän enemmänkin vaikuttaa se, että pääsevät koulusta ihan yhtä myöhään kuin mekin töistä.
Kuopus täyttää syksyllä 8v., joten hänkin tässä saa jossain kohtaa aloitella.
Jotain yksinkertaista varmasti voi tehdä! :)
On muuten pakko tähän lisätä, että poika, 17v tekee ruokaa tyttöystävälleen ja kun kysyin tytöltä 15v että tekeekö sunkin poikaystävä sulle, niin sain todeta, että yhtään ei harmita miten nuo teinit tuli kasvatettua =).
t:2
Kyllä mä oon tuon ikäsenä osannut jonkun makaronilaatikon ja jauhelihakeiton tehdä ihan itsekseni. Opetan lapsillenikin, kunhan vähän vielä kasvavat (vanhempi nyt 5)
En mä ainakaan antaisi tuon ikäisen lapsen yksin ollessa kaadella painavista kattiloista vettä tai uunia käyttää. Eriasia jos vanhempi on paikalla tarvittaessa avustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain yksinkertaista varmasti voi tehdä! :)
Ei kyllä yleensä ole yksinkertaista.
-ap
Tuon ikäinen varmastikin voi jo tehdä jos itse haluaa, mutta ei todellakaan oo reilu asetelma että lapsen PITÄÄ tehdä ruokaa. Aikuisen vastuulla on perheen ruokkiminen, ei sitä voi sälyttää ala-asteikäisen harteille. Lasta kannattaa tottakai ottaa mukaan kotitöihin, mutta vastuu jostain tietystä aikaa vievästä kotityöstä kokonaan on kyllä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen varmastikin voi jo tehdä jos itse haluaa, mutta ei todellakaan oo reilu asetelma että lapsen PITÄÄ tehdä ruokaa. Aikuisen vastuulla on perheen ruokkiminen, ei sitä voi sälyttää ala-asteikäisen harteille. Lasta kannattaa tottakai ottaa mukaan kotitöihin, mutta vastuu jostain tietystä aikaa vievästä kotityöstä kokonaan on kyllä liikaa.
Niin, kuten sanottu: yksinkertaisempia!
Kyllähän tuon ikäinen voi hyvin ruokaa tehdä, jos osaa ruuan laiton perusteet. Hellan / uunin käytön jne.
Meillä tyttö on ollut ahkera ruuan laittaja pienestä pitäen ja nyt 9,5 v vuotiaana valmistaa ruokia omasta halustaan. Leipoo paljon.
Pakko ei oo tehdä, tekee silloin kun itse haluaa.
Samaa mieltä ettei missään tapauksessa noin nuorta voi vaatia hoitamaan jatkuvasti koko perheen ruuat. Meillä lapsi teki viikonloppuna joskus ruokaa yksin tai vähintäänkin yhdessä. Yläasteella teinin mieltymykset ei menneet enää yksi yhteen, joten pidimme 1-2 kertaa viikossa päivän jolloin teinit sai tehdä omaa suosikkiruokaa.:) Ruuan täytyi olla terveellinen. Viikonloppuna oli ok tehdä hampurilaisia tai pizzaa.
No isä vissiin hyvin opettanut ja näyttänyt miten ruokaa tehdään.