Mies vuokralaiseksi?
Onko mahdoton ajatus vuokrata sijoitusasunto miehelle?
En ymmärrä, miksi mies ei kelpaa. Olen tavallinen suomalainen 35-vuotias eronnut erikoislääkäri. Jostain syystä vuokralaiseksi halutaan opiskelija tai nainen.
Kommentit (26)
No tämähän on yksi tasa-arvoasia mistä ei saa puhua. Fakta on se, että naisille vuokra-asunnon löytäminen on huomattavasti helpompaa, kun tosiaan jo usein siinä ilmoituksessa rajataan miehet ulkopuolelle.
Kyllä se vähän pistää miettimään miksi korkeakoulutettu noinkin ikäkäs mies hakee vuokra-asuntoa, eikä ole turvannut selustaansa esim. eron varalle ettei omaa pysty ostamaan. Leväperäinen raha-asioissa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän pistää miettimään miksi korkeakoulutettu noinkin ikäkäs mies hakee vuokra-asuntoa, eikä ole turvannut selustaansa esim. eron varalle ettei omaa pysty ostamaan. Leväperäinen raha-asioissa?
+ rouva nakkasi pihalle, kun mies ei osallistunut kotitöihin...
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on yksi tasa-arvoasia mistä ei saa puhua. Fakta on se, että naisille vuokra-asunnon löytäminen on huomattavasti helpompaa, kun tosiaan jo usein siinä ilmoituksessa rajataan miehet ulkopuolelle.
Näköjään! En ollut törmännyt tähän aiemmin, mutta nyt asunnonetsijänä huomasin. Siis toki ymmärrän ennakkokäsitykset siitä, että tytöt siivoavat esim. huoneensa ahkerammin, mutta että aikuisten keskenkin ajatellaan näin...
No onneksi yritykset eivät syrji. Tarjonta vain on kyseenalaista ja kalliimpaa kuin yksityisomistajilta.
ap
Vierailija kirjoitti:
No juu, olen kyllä leväperäinen. Ei kiinnosta ostaa enää kolmatta omistusasuntoa, kun en tiedä missä päin maailmaa olen töissä ensi vuonna.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juurtuneet käsitteet elää edelleen vahvasti oli sukupuoli kumpi tahahsan, joten sukupuolet ovat tässä suhteessa täysin tasa-arvoisia. Naisia pidetään edelleen siisteinä ja ahkerina kotitöiden tekijöinä, he ei ryyppää ja rällästä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan vaihtoi nuorempaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa "oma"? Varainsiirtoverot voivat olla miltei niin suuria, että niillä maksaisi vuoden vuokrat. Lisäksi oma ei olekkaan oma, sillä taloyhtiö omistaa kaikki asunnot. Osakkeenomistajalla on vain hallintaoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kerroin vain mitä eronneista miehistä ajatellaan, eikä kiinnosta erosi syyt :D
Yksityinen vuokranantaja etsii vuokralaista, joka tuntuu mahdollisimman luotettavalta, harmittomalta ja pitkäaikaiselta. Kolmikymppinen sinkkumies ei - sori nyt vaan - välttämättä tunnu.
Ei sillä, mulla on kaksi yli kolmikymppistä sinkkumiestä vuokralla ja toinen niistä on oikein hyvä vuokralainen. (Toinen on pitkäaikainen, mutta valitettavasti ei harmiton eikä enää kovin luotettavakaan). Mutta ne on olleet mulla vuokralla siitä kaksvitosesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa "oma"? Varainsiirtoverot voivat olla miltei niin suuria, että niillä maksaisi vuoden vuokrat. Lisäksi oma ei olekkaan oma, sillä taloyhtiö omistaa kaikki asunnot. Osakkeenomistajalla on vain hallintaoikeus.
Omaisuudekseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Varmasti pitkäaikaisena asumismuotona omistaminen tulee edulliseksi ja järkeväksi, mutta näin lyhyemmällä ajanjaksolla asuisin mieluummin vuokralla. Suomessa on ihme pinttymä omistusasumiseen liittyen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kerroin vain mitä eronneista miehistä ajatellaan, eikä kiinnosta erosi syyt :D
Ok, sorry.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen vuokranantaja etsii vuokralaista, joka tuntuu mahdollisimman luotettavalta, harmittomalta ja pitkäaikaiselta. Kolmikymppinen sinkkumies ei - sori nyt vaan - välttämättä tunnu.
Ei sillä, mulla on kaksi yli kolmikymppistä sinkkumiestä vuokralla ja toinen niistä on oikein hyvä vuokralainen. (Toinen on pitkäaikainen, mutta valitettavasti ei harmiton eikä enää kovin luotettavakaan). Mutta ne on olleet mulla vuokralla siitä kaksvitosesta asti.
Kiitos rehellisestä kommentista!
Uuteen avioliittoon en aio ryhtyä vaikuttaakseni "mahdollisimman luotettavalta". Eiköhän jostain kämppä löydy kaltaisellenikin tyypille. Sitten voi rauhassa miettiä elämäänsä eteenpäin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuudekseen?
No tämä on myös hyvä pointti. En vain jaksa tässä tilanteessa miettiä omaisuuden kartuttamista, joten valitsen toistaiseksi vuokra-asunnon.
Tässä olisi nyt lainuudistusta silmälläpitäen tasa-arvovaltuutetulla selvä toiminnan paikka. Sukupuoliahan ei periaatteessa saisi asettaa vuokranantajankaan taholta ( siis pelkän sukupuolensa perusteella) tuolla tavalla, siis jo ennakolta eriarvoiseen asemaan.
On muuten aika erikoista, mä olen aina pitänyt miesvuokralaista parempana vaihtoehtona! Mulla on 20 vuotta kokemusta vuokranantajana olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
On muuten aika erikoista, mä olen aina pitänyt miesvuokralaista parempana vaihtoehtona! Mulla on 20 vuotta kokemusta vuokranantajana olemisesta.
Kiva kuulla! Tiedän että tilanteeni on erikoinen, enkä ”tilastollisesti” herätä luottamusta. Onneksi toivoa siis vielä on...
ap
Kun itse vuokrasin asuntoa kyselyitä tuli aivan hirveesti naisilta. Kyselyistä huolimatta kenenkään kanssa ei päästy näyttöön asti, yksi teki jopa oharit sovitusta näytöstä. Ensimmäinen mies, joka otti yhteyttä tuli katsomaan asuntoa ja vuokrasi samantien. Tämän perusteella miesten kanssa ainakin asiointi on ehkä helpompaa :D
Varsinkin vanhemmat rouvat ajattelee miehistä vähän vanhanaikaisesti. Heille ei tosin kelpaa opiskelijat eikä ravintolatyöntekijätkään. :D