Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ateisti saa moraalinsa?

Vierailija
29.05.2018 |

Vaikka ateisteilla on usein moraalit, ateistisen maailmankuvan mukaan moraalit ovat täysin yksilön päätettävissä. Täten niitä ei tosiasiassa ole ateistisessa maailmankuvassa olemassa, ja kaikki ateistit vaan sattuvat kannattamaan jokseenkin samoja jäännemoraaleita kristityiltä ajoilta.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienet varmaan palstallakin jo havainnut, että käsite moraali on näille veijareille aivan tuntematon käsite.

Vierailija
2/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle ei ole tullut mieleen, että moraali voisi tulla ihmisestä itsestään. Että ihan sattumalta kaikki maailmanuskonnot esim. tuomitsevat tappamisen ja puhuvat vanhempien kunnioituksesta ja hyvistä teoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä pärjää aika pitkälle että on empatiakykyä. Kun ei halua pahoittaa toisten mieltä. Sopisi monen uskovaisenkin kehittää tätä puolta.

Vierailija
4/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko itse tosissasi sitä mieltä, että ilman Raamattua/Koraania tai muuta pyhöää kirjaasi sinä ap juoksisit ympäriinsä esimerkiksi tappamalla ihmisiä silmittömästi? 

Vierailija
5/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä uskovainen saa moraalinsa? Vai ajatteleeko, että on ok kivittää esim homoseksuaaleja kuoliaaksi?

Vierailija
6/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää mitenkään liitty uskonnoon että ihminen tiedä mikä on hyvä ja mikä huono. Siis mitä kysymystä!!

Terv. Ateisti

Vierailija
7/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niiden moraali on, jotka vuosituhansia ovat uskonnon nimissä syrjineet, kiduttaneet ja tappaneet?

Vierailija
8/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt, että yksilö voi ajatella ihan itse ja luoda moraalin sen oman ajatuksen ja tunteen pohjalta, mikä tuntuu oikealta mikä ei? Kaikkien ei tarvitse olla laumassa eläviä lampaita, jotka oman ajattelun sijaan tukeutuvat yhteen ajatusmalliin, kuten vaikka raamattuun, jota luetaan ja luetaan ajattelematta ja kyseenalaistamatta itse. Hyvyys moraalius ei vaadi uskontoa.

Vierailija
9/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä uskovat ihmiset, kuten Soini tai Sipilä saavat moraalinsa?

Vierailija
10/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ateisteilla on usein moraalit, ateistisen maailmankuvan mukaan moraalit ovat täysin yksilön päätettävissä. Täten niitä ei tosiasiassa ole ateistisessa maailmankuvassa olemassa, ja kaikki ateistit vaan sattuvat kannattamaan jokseenkin samoja jäännemoraaleita kristityiltä ajoilta.

Itse olen ateisti, mutta olen poiminut sieltä täältä eri vaikutteita moraaliini, joka on toiminut hyvin. Etenkin nämä satanismin sääntöpilarit ovat todella loogisia, ja auttavat kenet tahansa hyvään elämään. Suosittelen. Etenkin sääntö 11 on auttanut minua pitämään puoleni elämässä.

======================

1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another's lair, show them respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat them cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and they cry out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask them to stop. If they do not stop, destroy them.

Vierailija
11/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisteille ei ole olemassa hahmoa, joka antaisi kaikki pahat teot anteeksi. Ateistit myös ymmärtävät elämän ainutlaatuisuuden, sillä he eivät usko kuolemanjälkeiseen elämään. Uskis voi taas tehdä mitä vain, koska jumala antaa anteeksi kaikein. Näinhän ne niitä pedofiilitapauksia perusteli tietyissä piireissä. Ateistin moraaliin voi luottaa paremmin kuin uskisten vastaavaan.

Vierailija
12/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan samasta lähteestä kuin uskovainen perustelutaitonsa. 

Vierailija
13/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on sen hälle kehittänyt. Kuuntelisit joskus omaa moraaliasi sinäkin.

Vierailija
14/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vaan nähdä mielessäni kuinka uskovainen tässä kohtaa hymyilee lempeän omahyväisesti ja onnittelee itseään maailman parhaana ihmisenä olemisesta siksi että osaa raamatusta pari kohtaa.

Ihan sama mitä hänelle sanotaan.

Vierailija
15/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa yleismaailmallinen moraali riippumatta siitä, uskooko Jumalaan, jumaliin tai on ateisti.

Tottakai ja ikävä kyllä niin ateistit kuin jumal´uskovaiset rikkovat perusmoraalisääntöjä.

Miellän, että on olemassa hyvyyden ja pahuuden käsite, joten on selvää, että vaikkapa valehtelu vahingoittamismielessä, luottamuksen pettäminen tavalla tai toisella, tappaminen, henkinen tai fyysinen pahoinpitely, aliarvostaminen, tahallinen ilkeys toista kohtaan... ovat sitä pahuutta.

Hyvyttä on jo edellä mainittu empatiakyky, toisten huomioiminen, terve epäitsekkyys, kohteliaisuus, toisen ihmisen arvostaminen ja kunnioittaminen henkisesti ja fyysisesti...

Ei tarvitse kuulua mihinkään uskontokuntaan toimiakseen moraalisesti oikein.

Vierailija
16/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aivan kuten edellä kirjoitettiin. ITSE pitää minun ateistina kantaa vastuu teoistani, ei ole mitään anteeksiantoautomaattia kuten vaikka lestadiolaisilla on. Kerran joku jehovantodistaja sanoi, että voin luulla eläväni hyvää elämää ja tekeväni hyviä tekoja, mutta ilman jumalaa kaikki tekoni ovat arvoa vailla.

Eli minulla on ilmeisesti uskisten mielestä vapautus ihmisten/eläinten/luonnon auttamisesta, koska en siihen JÄRJEN avulla kerta kaikkiaan kykene. Musta on aina ratkiriemukasta seurata uskosten uskomattoman kamalia tekoja ja sanomisia, siis kunnioittaisin kyllä esimerkiksi kristittyä ihmistä, JOS hänen teoissaan näkyisi jonkinlaisia kristillisiä arvoja.

Vierailija
17/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on vastaukset kaikkeen. Katsokaa uskovaiset sieltä.

Vierailija
18/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateisteille ei ole olemassa hahmoa, joka antaisi kaikki pahat teot anteeksi. Ateistit myös ymmärtävät elämän ainutlaatuisuuden, sillä he eivät usko kuolemanjälkeiseen elämään. Uskis voi taas tehdä mitä vain, koska jumala antaa anteeksi kaikein. Näinhän ne niitä pedofiilitapauksia perusteli tietyissä piireissä. Ateistin moraaliin voi luottaa paremmin kuin uskisten vastaavaan.

Minä olen ateisti pedofiili. Uskaltaisin jopa väittää että moraalini on melko korkea enkä tarvitse siihen jesseä tai ketään muutakaan kertomaan.

Vierailija
19/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalit ovat sisäsyntyisiä, eivät mitään harhaisten maailmanuskontojen yksityisomaisuutta.

Vierailija
20/47 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan opiskellut etiikkaa? Se on filosofian osa-alue. On monia etiikan teorioita, joilla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Etiikka on ollut ennen uskontoja. Uskonnot on rakennettu ihmisen normaalin eettisen ajattelun pohjalle. Päälle on lisätty yliluonnollista hömppää viihteeksi ja helvetin uhkaa pelotteeksi.

Yleensä eettinen toiminta on järkevää. On järkevää toimia niin, ettei kenellekään aiheudu haittaa. Kuka tahansa käsittää esim. seurauseettisen ajattelun hyödyt. Ihminen on laumaeläin eikä lopulta hyödy siitä, että aiheuttaa muillekaan pahaa. Paha teko on sellainen, josta seuraa pahaa jne.

Monet filosofit ovat omistaneet elämänsä etiikan pohdiskelulle täysin uskonnon ulkopuolella. Tutustu esimerkiksi Kantin kategoriseen imperatiiviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi