Onko se älykästä, että älykkäänä itseään pitävä haukkuu jatkuvasti muita tyhmiksi?
Kommentit (27)
Kun minä haukun jotain tyhmäksi tarkoitan yleensä junttimaista, itsekästä ja teinimäistä käytöstä, en niinkään alhaista älykkyysosamäärää.
Tuo on myös p*skapuhetta, että älykkäällä ei olisi tarvetta boostata egoaan tai älykkäällä menisi hyvin.
Ei tietenkään älykkäällä mene välttämättä hyvin, ja myös älykäs ihminen voi olla elämään pettynyt, huonolla itsetunnolla varustettu, turhautunut, ihailun tarpeessa, psykopaatti, skitsofreenikko, ahdistushäiriöinen, vakavasti masentunut jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on "oikeasti" älykäs, se näkyy aikanaan koulutuksessa, työurassa, ihmissuhteissa jne. Älykkäät ihmiset osaavat priorisoida oikeasti tärkeät asiat, esim. käyttävät aina samanlaisia vaatteita, jolloin vaatevalintaan ei huku kallisarvoista aikaa.
Sitten on ihmisiä, jotka haluavat huomiota. He haukkuvat muita ja tekevät itsestään suuren numeron. Jos minulle joku pätee vaikka koulutuksellaan, ihmettelen ääneen, että luuletko että voin hommata sulle hyvän työpaikan vai? Sori, oon varastoduunari. Soita vaikka yliopistoon. (Omaan muuten myös akateemisen oppiarvon. En vaan siitä huutele ihmisille, miksi niin tekisinkään.)
Kun todella älykkäillä nimenomaan on usein hankaluuksia käytännön asioissa ja niiden priorisoimisessa.
Ei tietenkään aina, mutta usein.
Ja myös älykäs voi olla esteetikko, luultavasti ymmärtää estetiikan symmetriaa ja harmoniaa paremmin kuin keskivertoälykäs ulkonäöstään kiinnostunut ihminen.
Katso esim. Marilyn Vos Savantin ulkoinen olemus ja tyyli (hänellä maailman korkein mitattu ÄO).
En tiedä miksi otit yliopiston esille, kun sinne pääseminen ja akateemisen tutkinnon suorittaminen eivät kerro vielä älystä muuta kuin sen, ettei ole vammainen.
Suurinosa rivimaistereista on älyllisesti todella keskivertoja, eivät ollenkaan mitään älykköjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on "oikeasti" älykäs, se näkyy aikanaan koulutuksessa, työurassa, ihmissuhteissa jne. Älykkäät ihmiset osaavat priorisoida oikeasti tärkeät asiat, esim. käyttävät aina samanlaisia vaatteita, jolloin vaatevalintaan ei huku kallisarvoista aikaa.
Sitten on ihmisiä, jotka haluavat huomiota. He haukkuvat muita ja tekevät itsestään suuren numeron. Jos minulle joku pätee vaikka koulutuksellaan, ihmettelen ääneen, että luuletko että voin hommata sulle hyvän työpaikan vai? Sori, oon varastoduunari. Soita vaikka yliopistoon. (Omaan muuten myös akateemisen oppiarvon. En vaan siitä huutele ihmisille, miksi niin tekisinkään.)
Kun todella älykkäillä nimenomaan on usein hankaluuksia käytännön asioissa ja niiden priorisoimisessa.
Ei tietenkään aina, mutta usein.
Ja myös älykäs voi olla esteetikko, luultavasti ymmärtää estetiikan symmetriaa ja harmoniaa paremmin kuin keskivertoälykäs ulkonäöstään kiinnostunut ihminen.
Katso esim. Marilyn Vos Savantin ulkoinen olemus ja tyyli (hänellä maailman korkein mitattu ÄO).En tiedä miksi otit yliopiston esille, kun sinne pääseminen ja akateemisen tutkinnon suorittaminen eivät kerro vielä älystä muuta kuin sen, ettei ole vammainen.
Suurinosa rivimaistereista on älyllisesti todella keskivertoja, eivät ollenkaan mitään älykköjä.
Mainitsin tutkinnon vain siksi, että monesti juurikin älykkyyttään korostavat ihmiset kuvittelevat, että me duunarit olisimme jotenkin typeriä ja hitaita, emme harrasta korkeakulttuuria yms. Itse en rupea jankuttamaan enkä tappelemaan asiasta, annan "rivimaisterin" päteä ylemmyyden tunnossaan, vaikka oikeasti olemme ihan yhtä kouluttautuneita. Hän ei vain tiedä sitä. Saan siitä varmaan jotain ilkeää tyydytystä tms.
Pukeutuminen oli vain yksi esimerkki asioista, joita voi hoitaa helpomminkin. En siis väittänyt, että kukaan älykäs ihminen ei koskaan ole kiinnostunut juuri muodista ja pukeutumisesta, vaan tarkoitukseni oli tuoda ilmi, että asioita voi yksinkertaistaa, ja työvaiheita voi jättää jopa välistä (mietinkö joka päivä että minkä paidan ja mitkä housut laitan, vai teenkö itselleni uniformun, jolloin tiedän aina mitä laitan päälle ja vapautan itselleni jokaisesta päivästä n. 15 min. aikaa jolla voin tehdä jotain hyödyllistä.)
Ja pakko sanoa älykkyysosamäärästä: sitähän ei oikeasti ole. Itsekin vedän niistä testeistä aina 143 vähintään, eikä se tarkoita yhtään mitään. Olen tehnyt lapsena paljon puuhakirjoja, ja niissä oli ihan samanlaisia tehtäviä mitä älykkyystesteissä. Saa minua toki pitää älykkäänä, en laita pahakseni, mutta tuskinpa minä varastossa duunia tekisin, jos olisin jotenkin erityisen älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Piilottaako se pitäisi, mitä ajattelee? Eikö se ole tyhmää?
Ei ole tyhmää. Kaikkia ajatuksia ei ole välttämättä tarpeen sanoa ääneen.
Ei varmaankaan, mutta joskus elämässä tulee vaan mitta lopullisesti niin täyteen ettei enää jaksa muuta. Ja kun todella moni kuvittelee itsestään liikoja ja on itse helposti ylimielinen ja alentuva muita kohtaan niin silloin ei jaksa muuta kuin palauttaa tuokin tollo takas lähemmäs maanpintaa.
Ei korkea äly ja korrekti käytös liity toisiinsa.
Esim. autistinen henkilö voi olla älyllisesti neron tasolla ja käyttäytyä todella huonosti.