Mitä ihmettä?! Hammas pois >> astma katosi
Hammas juurihoidettiin ollessani teini, mikä oli niin käsittämättömän kamala kokemus, etten uskaltanut vuosiin hammaslääkäriin. Eikä ollut isompaa tarvettakaan, kun ei kipuja ollut missään, eikä muutenkaan näkyviä muutoksia. Kunnes sitten pari vuotta sitten tuosta juurihoidetusta hampaasta lohkesi osa ja oli pakko lähteä hammaslääkäriin.
Välissä kuitenkin sattui ja tapahtui ja lopulta leikkausaika hampaan poistoa varten oli vasta kuukausi sitten. Tässä on nyt viimeiset kolme vuotta mietitty samalla jatkuvasti pahenevia hengitysongelmiani, mutta elämä on tosiaan heitellyt maasta toiseen, joten astmatutkimuksiakaan ei ole vielä tehty, vaikka astmalääkitys onkin käytössä.
Nyt sitten, tavallisesti vaikeimpaan allergia- ja hengitysoireaikaan pystynkin hengittämään normaalisti. Ainoa ero on, että tuo kivuton, juurihoidettu hammas poistettiin. Mistä tässä oikein on kyse? Kokeilin jättää astmalääkityksen kokonaan pois (siis avaavan ja hoitavan suihkeen, allergialääkkeen tottakai syön edelleen), ja sen sijaan että en voisi kävellä ulkona lainkaan, olenkin ollut käytännössä oireeton!
Onko täällä joku viisaampi, joka osaisi kertoa onko tuolla hampaalla oikeasti voinut olla näin iso vaikutus hengitykseeni vai mitähän ihmettä?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Yläleuan hampaiden juuret ovat lähellä poskiontelon pohjaa, olisiko ollut jokin piilevä tulehdus joka poistui hampaan myötä?
Kyse on juurikin ylhäältä poistetusta hampaasta, toiseksi taaimmainen jos viisaudenhammasta ei lasketa. Voisikohan tosiaan olla tästä kyse? Söin 3 pv antiobioottikuurin hampaan poiston jälkeen, lääkäri ei tosin eritellyt sen tarkemmin, sanoi vain alueen olevan "epäsiisti". Olen tosin aiemminkin syönyt antiobioottikuureja mahdollisten hengitystieinfektioiden takia, samoin kortisonikuurin. En valitettavasti itse ole oikein perillä siitä, miten nämä kaikki oikein ovat yhteydessä toisiinsa....
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläleuan hampaiden juuret ovat lähellä poskiontelon pohjaa, olisiko ollut jokin piilevä tulehdus joka poistui hampaan myötä?
Kyse on juurikin ylhäältä poistetusta hampaasta, toiseksi taaimmainen jos viisaudenhammasta ei lasketa. Voisikohan tosiaan olla tästä kyse? Söin 3 pv antiobioottikuurin hampaan poiston jälkeen, lääkäri ei tosin eritellyt sen tarkemmin, sanoi vain alueen olevan "epäsiisti". Olen tosin aiemminkin syönyt antiobioottikuureja mahdollisten hengitystieinfektioiden takia, samoin kortisonikuurin. En valitettavasti itse ole oikein perillä siitä, miten nämä kaikki oikein ovat yhteydessä toisiinsa....
-ap
Mieheltä poistettiin aikoinaan yläviisurit. Olivat oireettomat, mutta otettiin ennakoivasti ahtaan purenan vuoksi pois. Toisen juuri oli niin lähellä poskionteloa, että jouduttiin erikseen tarkistamaan ettei reikää tullut poskinontelon alaosaan hampaan irrotessa.