Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen

Vierailija
28.05.2018 |

Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?

Kommentit (736)

Vierailija
21/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö puhuneet tästä asiasta jo ennen vauvan yrittämistä tai edes raskausaikana?

Olen edelleen raskaana, laskettu aika on juhannuksena. Olemme me tästä nyt useamman kuukauden puhuneet. Ennen raskautta ei puhuttu, kun ei tullut edes mieleen että mies voisi keksiä jotain tuollaista ideaa. Ap.

Vierailija
22/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

About kaikki ihmiset ennen 1950-lukua on tuollaisista oloista selvinneet.

Mutta 1/5

Ja silloin oli vastasyntyneiden ja synnyttäineiden kuolleisuus ihan eri kuin nykyään. Miksi pitäisi itsensä altistaa niille hankaluuksille joita ennenvanhaan oli, kun ei kerran ole pakko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko synnytyksestä saatat vuotaa vielä kuin seula ja pissaaminen ilman suihkua voi olla todella kivuliasta. Jos tulee nirhaumia niin joka vessakäynnin yhteydessä täytyy peseytyä, pyyhkiminen ei riitä ja joskus on mahdotontakin. Miehellä olisi kova homma keittää vettä koko ajan niin että puhdasta keitettyä ja jäähtynyttä vettä riittää molemmille, vauvalle ja sinulle.

Noin aikaisin synnytyksen jälkeen en lähtisi edes päiväretkelle tollaisiin oloihin ja myöhemminkin vain jos mies sitoutuu hoitamaan lastaan ja taloutta (ruoanlaitto, tiskaus, vesienkanto, lämmitys, pyykkääminen) ja on kokoajan saatavilla koska luultavasti sinä imetät kokoajan.

Vierailija
24/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä kyllä pärjää vauvan kanssa mainiosti, mutta en kyllä lähtis vastasyntyneen kanssa vielä. Sitä on hyvä tutustua ja totutella uuteen arkeen aluksi kotona:) Oma hygienia on ensiarvoisen tärkeää ettei tule mitään tulehduksia, mitenköhän se onnistuis mökillä? Ja noin pienet vauvat tekee niskapaskoja vähän väliä, eli pesut ois kiva onnistua helposti ja vaivattomasta.. ja mitä tulee sit pyykin määrään:) mökkeily on ihanaa joo, mut ehkä vähän vanhemman lapsen kanssa sitten.

Vierailija
25/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan on pärjätty?

Ennen vanhaan sitten aina joku prosentti kuoli noissa olosuhteissa, mutta saahan sitä aina uusia mukuloita tai vaimoja jos edellinen kuolee. Vai mitä?

Vierailija
26/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että mies ei ymmärrä millaista arki vastasyntyneen kanssa on. Hän olettaa, että olen kunnossa 2 päivää synnytyksen jälkeen ja imetys sujuu heti täydellisesti ja vauva nukkuu yönsä hyvin ja vauva ja minä ollaan täysin terveitä jne. Mies on ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä ja valmennuksessa, mutta neuvolassa ei ole sanottu sanaakaan esim. jälkivuodosto (mies luulee että olen keksinyt asian) ja imetysvalmennuksessakin kerrottiin vain tekniikat, joilla sen saa onnistumaan täydellisesti. Ap.

Oletteko neuvolassa kertoneet tämän mökkisuunnitelman? Oliko neuvolantäti ihan innoissaan?

Vierailija
27/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.

Vierailija
28/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että mies ei ymmärrä millaista arki vastasyntyneen kanssa on. Hän olettaa, että olen kunnossa 2 päivää synnytyksen jälkeen ja imetys sujuu heti täydellisesti ja vauva nukkuu yönsä hyvin ja vauva ja minä ollaan täysin terveitä jne. Mies on ollut mukana jokaisella neuvolakäynnillä ja valmennuksessa, mutta neuvolassa ei ole sanottu sanaakaan esim. jälkivuodosto (mies luulee että olen keksinyt asian) ja imetysvalmennuksessakin kerrottiin vain tekniikat, joilla sen saa onnistumaan täydellisesti. Ap.

Oletteko neuvolassa kertoneet tämän mökkisuunnitelman? Oliko neuvolantäti ihan innoissaan?

Otin asian puheeksi siellä, ja neuvolan täti sanoi saman minkä hän sanoo aina kaikkeen: "ihmiset ja raskaudet ja synnytykset on aina erilaisia, mitään virallista sääntöä ei ole mihinkään mutta aina voi kokeilla jos pystyy". Ap.

Vierailija
29/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hulluinta mitä edes tältä palstalta olen lukenut pitkään aikaan. Mies on niin kuutamolla kaikesta. Sille tekis terää vähän tutustua tositarinoihin synnytyksestä ja sen jälkeisestä ajasta.

Aivan järjetöntä...

Vierailija
30/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin anopille miehen ideasta ja toivoin että miehen äiti puhuisi pojalleen järkeä. Mutta eipä onnistunut, miehen äiti vain kertoi meille siinä sitten miten helppo synnytys hänellä oli ja miten hän oli heti kunnossa ja mieskin vauvana täydellisen helppo vauva. Ap.

Voi hele...

Mä sinuna ihan vaan ilmoittaisin miehelle, että en aio lähteä, koska haluan opetella vauvanhoitoa rauhassa kotona, ja haluan olla synnytyksen jälkeen paikassa, missä on juokseva vesi. Ei mitään perusteluja, en kuuntelisi mitään jankkausta, en sotkisi muita ihmisiä asiaan. En enää keskustelisi asiasta. Sanoisin, että loukkaat minua ja aiheutat minulle tarpeetonta stressiä loppuraskauteen, ole hyvä ja lopeta. Ei muuta.

Vierailija
31/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hulluinta mitä edes tältä palstalta olen lukenut pitkään aikaan. Mies on niin kuutamolla kaikesta. Sille tekis terää vähän tutustua tositarinoihin synnytyksestä ja sen jälkeisestä ajasta.

Aivan järjetöntä...

No miehen ystävillä ei ole juurikaan lapsia, tai kellään läheisemmällä ystävällä ei ole. Mies on ainoa lapsi, niin hänellä ei myöskään ole mitään siskon lapsia tms. En syytä miestä siitä, että hän ei tiedä eikä ymmärrä, mistä voisikaan tietää jos ei ole mitään kontaktia mihinkään vauva-aikoihin koskaan ollut. Mutta syytän miestä kyllä siitä, että hän ei googlaa asiaa nyt. Ap.

Vierailija
32/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.

Vierailija
33/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.

En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.

Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.

Vierailija
34/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sitä miestä nyt edes laittamaan Googleen jälkivuoto, niin ei tarvi sentään sen todellisuudesta kiistellä.

Jos sieltä pääsee helposti ja nopeasti pois, niin tietty voitte käydä koittamassa, veikkaan että max viikko riittää miehelle sitä aivan jatkuvaa pyykkäystä ja veden keittoa ja kokkausta. Kunhan et itse todellakaan tee siellä mitään ekstraa!

Vierailija
35/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-kukaan ei ole puhunut pärjäämisestä, kukaan ei epäile, etteikö vauvaa saisi pidettyä hengissä tuolla

-ongelma on vähemmän vauvanhoito ja enemmän ap:n jälkivuoto, alapään mahdollisen vammat ja tikit sekä tulehdusten mahdollisuus

Vierailija
36/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ei meinaa esikoisen kanssa pärjätä omassa kotonaankaan, miksi ottaa riski että kaikki menee pieleen jossain hevonkuusessa?

Vierailija
37/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdas vesi on kiva juttu synnytyksen jälkeen ja mahdollisuus päästä suihkuun. Voi olla alakerta tikattuna ja kaipaa sitä huuhtelua välillä. Tai voi olla että tulee sektio jolloin sitä haavaa on kiva huuhtoa. 

En olisi vielä viikon ikäisen kanssa lähtenyt mökille, muutaman kuukauden ikäisen kanssa ehkä.

Vierailija
38/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäinen lapsi jo pärjää viikon yksin kotona.

Vierailija
39/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.

Miksi ihmeessä mies haluaa itselleen jumalattomat ylimääräiset työt, kun hänen pitäisi olla sinun apunasi, hoitaa sekä sinua että vauvaakin? En ymmärrä. Sen ymmärrän että mökkeily on tärkeää ja kivaa ja kaikkea, mutta hänellä on isyysloma siksi että hän olisi sinun ja vauvan kanssa, ei lomailemassa mökillä.

Vierailija
40/736 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sitä pärjää, mutta miksi pitäisi sietää tuollaista epämukavuutta ellei erityisesti itse jotenkin myös nauti "luonnonmukaisuudesta"?

Oman ekan synnytykseni jälkeen olisi kyllä ollut kauhea ajatus olla mökkioloissa. Repesin välilihasta jonkin verran, eikä siis edes mitään sulkijalihaksen repiviä kauhurepeämiä vaan semmoisia ihan tavallisia joista ei jäänyt mitään pysyviä haittoja, mutta en oikein pystynyt silti lähes kuukauteen istumaan. Kiristi ja sattui liikaa sieltä ommellusta välilihasta.

Lisäksi pissaaminen ja kakkaaminen olivat erittäin kivuliaita, ja esim. pissaamisen tuskaa helpotti pissata suihkussa niin että valutti alapäähän koko ajan haaleaa vettä. Se laimensi pissan niin ettei polttanut niin kovin repeämäkohtia. Eipä olisi onnistunut mökkioloissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä