Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoisten pitäisi saada tulla tuntia myöhemmin töihin

Vierailija
28.05.2018 |

Näin kertoo artikkeli iltasanomissa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun yli puolet aikuisista miehistä on ylipainoisia.. Eli toisin sanoen pahemmat ruuhkat olisi silloin, kun ylipainoiset lähtevät töihin. Hieno logiikka

Vierailija
22/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tuntia aikaisemmin?

Läskiyttä tulee rankaista, ei palkita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bodypositive on jotenkin teennäistä. Ylipaino on epäterveellistä niin ihmisille kun eläimillekin. Pistin just koiratkin dieetille, kun ovat vähän pulskistuneet.

Ihmisarvo on tietty kaikilla ja itseisarvo, mutta se on toinen keskustelu.

Vierailija
24/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltähän ylipainoisista tuntuu, kun joku pyrkii holhoamaan heitä tällä tavalla ja haluaa päättää asioita heidän puolestaan? Miltä tuntuisi, jos uusi työnantaja sanoisi ensimmäisenä työpäivänä (mahdollisesti vielä muiden kuullen): "Sinä saat sitten tulla töihin tuntia myöhemmin kuin muut, kun olet tuommoinen." 

Tuli vain mieleen. Onko tämä professori sitä mieltä, että lihavat kaipaavat yhteiskunnalta erityistä holhousta?

Vierailija
25/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa on myös erikoinen ajatus, että pitäisi saada haastaa työnantaja oikeuteen, jos ei saa ylipainon takia tarjousta ylennyksestä tai palkankorotuksesta. Mitenköhän sellaisenkin asian voi todistaa?

Vierailija
27/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menköön tuntia aikaisemmin, näin välttyvät myös ruuhkilta.

Vierailija
28/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti kaikki lähtee 8.00 liikkeelle, mut läskit on nii paljo hitaampia et ne saapuu tunnin myöhemmin työpaikalle.

Iha reilua antaa heille lisä aikaa lyllertämiseen.

Voivat myös lähteä lyllertämään tunnin aikaisemmin, niin ehtivät sitten ajoissa perille eikä ole ruuhkaa.

Vierailija
29/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on v*ttu. Viime vuodet lehdissä on toitotettu siitä, että läski on muka kaunista ja että vain ihrakasat ovat "oikeita naisia". Läskit ovat jatkuvasti ruinaamassa huomiota ja kehuja, ja nyt pitäisi vielä saada helpotusta työaikaan? Kohta varmaan läskit alkavat vaatia parempaa palkkaa sillä perusteella, että ruokakulut ovat heillä isommat. 

Laihduttakaa, v'tun plösöt!

Läski ei ole koskaan kauniista vaikka kuinka joku yrittäisi muuta väittää.

Vierailija
30/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti kaikki lähtee 8.00 liikkeelle, mut läskit on nii paljo hitaampia et ne saapuu tunnin myöhemmin työpaikalle.

Iha reilua antaa heille lisä aikaa lyllertämiseen.

Maksan työnteosta, en lyllertämisestä.

t. työnantaja

Mieheni samaa mieltä. Kysyin häneltä tota tänään ja vastaus oli tämä.. Jos duunin paksupetterit ja bertat alkaa vetoo tollaseen, niin ne vaihtaa työpaikkaa. Mulla kuuluu etuihin kuntosali ja uimahalli vuosaaressa. Ylipainoset ei käytä sitä etua minkä maksan, mutta muut käy innoissaan. Enhän mä ketään voi pakottaa, mutta eipä voi kukaan valittaa ettei olis varaa kohentaa kuntoa, koska minä sen lystin maksaisin.

Vierailija
31/42 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi tabu on se, että naiset ovat hitaampia kuin miehet. Periaatteessa kaikki fyysiset työt kuuluisivat miehille. Tämä varmaan sopisi naisille, jos mies voisi mennä naisen paikalle ja palkat nousisivat niin, että perheissä vain mies kävisi raskaissa töissä.

Vierailija
32/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Suurempi tabu on se, että naiset ovat hitaampia kuin miehet. Periaatteessa kaikki fyysiset työt kuuluisivat miehille. Tämä varmaan sopisi naisille, jos mies voisi mennä naisen paikalle ja palkat nousisivat niin, että perheissä vain mies kävisi raskaissa töissä.

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Vierailija
33/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Outo kommentti tähän ketjuun. Eiköhän se riipu ihan hommasta ja henkilöstä, kuka on nopeampi ja kuka hitaampi. Joo, kyllä meilläkin aamulla mies on tosi vikkelä töihin lähdettäessä, nukkuu sinne 15 min ennen lähtöä ja sitten käy vessassa ja pukee ja menee eteiseen ja kysyy "JOko te kohta ootte valmiita?". Siis kolme lasta, jotka hänen kyydissään menevät kouluun. Minä olen noussut tuntia aiemmin, herätellyt lapset, laittanut aamupalan, huolehtinut lapsille oikeanlaiset vaatteet, varavaatteet, urheiluvälineet yms. 

Mutta oikein mielelläni luovuttaisin kotona fyysiset työt miehelle, nytkin olisi ikkunanpesua, kaappien siivousta, kattojen ja seinien pyyhkimiset, mattojen pesut, verhojen vaihdot, kasvimaan tekeminen, varaston siivous. 

Aika useinhan se miesten nopeus johtuu siitä, että jätetään osa töistä tekemättä. Ne hoituu sitten jotenkin itsestään. (eli nainen tekee ne)

Vierailija
34/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja narsistit ja kus*päät vois olla tulematta ollenkaan töihin.

Vierailija
35/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei kyseessä ole liikalihavuutta aiheuttava sairaus tai lääkitys, ylipaino ON itseaiheutettua ja elämäntapavalinta. Mitä enemmän ylipainoa, sitä varmemmin syyt ovat korvien välissä ja siihen on saatavilla apua. Ellei sitä hae, sekin on oma valinta. Jos kärsii ylipainostaan niin paljon, että se aiheuttaa vakavaa, pysyvää ahdistusta (eikä vain ohimenevää ärsyyntymistä), sitä suuremmalla syyllä on haettava apua. 

Aikuinen olkoon minkämallinen haluaa. Jos "nauttii liikakiloistaan", jos on "kumppanin silmissä kaunis nimenomaan lihavana", jos vauvan lailla työntää koko ajan suuhunsa jotakin ja märehtii, jos on sokeri- tai rasvariippuvainen, niin siitä vaan. Kunhan tiedostaa motiivinsa ja kantaa niistä vastuun ja seuraukset. 

Vierailija
36/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Ellei kyseessä ole liikalihavuutta aiheuttava sairaus tai lääkitys, ylipaino ON itseaiheutettua ja elämäntapavalinta. Mitä enemmän ylipainoa, sitä varmemmin syyt ovat korvien välissä ja siihen on saatavilla apua. Ellei sitä hae, sekin on oma valinta. Jos kärsii ylipainostaan niin paljon, että se aiheuttaa vakavaa, pysyvää ahdistusta (eikä vain ohimenevää ärsyyntymistä), sitä suuremmalla syyllä on haettava apua. 

Kerrotko vielä mistä ja miten sellaista apua voisi saada? Minulla on ylipainoa oikeasti paljon ja sekä syy että seuraus on ahdistus ja paha olo. Olen nyt jo yli vuoden yrittänyt hakea apua, koska itse en ole pystynyt laihduttamaan ja saamaan oloani paremmaksi, mutta ei. Pari lääkäriä on sanonut, että "kannattaa koittaa syödä terveellisemmin" ja yksi hoitaja tulosti paperin lautasmallista ja käski syödä sen mukaan. Siinä kaikki. Vaikka olen todella lihava, en ole todella tyhmä - tiesin nämä asiat ihan itsekin, olen tiennyt ala-asteelta lähtien, joten mitään apua näistä ei ollut.

Lopuksi vielä itse uutiseen täytyy sanoa, että naurahdin ääneen :D Kuten aiemmin jo kävi ilmi, ylipainoni ahdistaa minua ja ymmärrän sinänsä hyvin muitakin, joilla niin on. Eihän se aamuruuhka varmasti monelle se miellyttävin paikka ole, mutta silti naurettava idea, että painoni vuoksi työnantajani pitäisi antaa minulle erityisoikeuksia.

N28

Vierailija
37/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^N28, et tarvitse siis apua oikein syömiseen, sen osaat ja tiedät, et vain välitä tehdä niin, siihen ei oikein voi auttaa. Mikäli kärsit mt-ongelmista, jotka tekevät sen, ettei sua kiinnosta laihduttaminen niin siihen voit hakea vielä apua. Mt-palveluja on erilaisia, niistä etsimään itselleen sopivaa. Myös vertaistuki voisi sua auttaa.

Mutta on totta, apua voi saada. Jos sitä ei hyväksy, niin se on voi voi. Lihavana ei tarvitse pysyä.

Vierailija
38/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Kerrotko vielä mistä ja miten sellaista apua voisi saada? Minulla on ylipainoa oikeasti paljon ja sekä syy että seuraus on ahdistus ja paha olo. Olen nyt jo yli vuoden yrittänyt hakea apua, koska itse en ole pystynyt laihduttamaan ja saamaan oloani paremmaksi, mutta ei. Pari lääkäriä on sanonut, että "kannattaa koittaa syödä terveellisemmin" ja yksi hoitaja tulosti paperin lautasmallista ja käski syödä sen mukaan. Siinä kaikki. Vaikka olen todella lihava, en ole todella tyhmä - tiesin nämä asiat ihan itsekin, olen tiennyt ala-asteelta lähtien, joten mitään apua näistä ei ollut.

Lopuksi vielä itse uutiseen täytyy sanoa, että naurahdin ääneen :D Kuten aiemmin jo kävi ilmi, ylipainoni ahdistaa minua ja ymmärrän sinänsä hyvin muitakin, joilla niin on. Eihän se aamuruuhka varmasti monelle se miellyttävin paikka ole, mutta silti naurettava idea, että painoni vuoksi työnantajani pitäisi antaa minulle erityisoikeuksia.

N28

On noista apua jos viitsit toteuttaa ne. Kun kerra tiedät miten tulisi syödä, niin miksi sitten et syö oikein. Siihen ei tarvi lääkäriä kertomaan otatko sipsipussin sijasta porkkanapussin.

Vierailija
39/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa on myös erikoinen ajatus, että pitäisi saada haastaa työnantaja oikeuteen, jos ei saa ylipainon takia tarjousta ylennyksestä tai palkankorotuksesta. Mitenköhän sellaisenkin asian voi todistaa?

Tietysti jos laiha saa palkankorotuksen tai ylennyksen, se on 100% selvä todiste että läskiä syrjitään.

Vierailija
40/42 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^N28, et tarvitse siis apua oikein syömiseen, sen osaat ja tiedät, et vain välitä tehdä niin, siihen ei oikein voi auttaa. Mikäli kärsit mt-ongelmista, jotka tekevät sen, ettei sua kiinnosta laihduttaminen niin siihen voit hakea vielä apua. Mt-palveluja on erilaisia, niistä etsimään itselleen sopivaa. Myös vertaistuki voisi sua auttaa.

Mutta on totta, apua voi saada. Jos sitä ei hyväksy, niin se on voi voi. Lihavana ei tarvitse pysyä.

Kuten viestissäni sanoin, sekä ylipainon syy että myös seuraus on ahdistukseni ja paha oloni. Olen yrittänyt syödä oikein, mutta en pysty siihen paria päivää kauempaa. Sorrun aina uudelleen kierteeseen, jossa välillä syön ihan liikaa ja välillä taas ei maita oikein ollenkaan. Kerroin viestissäni myös, että olen nyt yli vuoden hakenut apua. Olen käynyt useammalla eri ammattilaisella, mutta kaikki mitä olen nyt tähän mennessä yli vuodessa saanut on ollut ne pari "kannattaa koittaa syödä terveellisemmin vaikkei se aina ole helppoa"-kommenttia sekä lappunen lautasmallista ja kehotus noudattaa sitä. Tuntuu, ettei ongelmaani oteta vakavasti ja se hämmentää. En olisi mennyt hakemaan apua asiaan, jos pystyisin itse muuttamaan elämäntapani takaisin kuntoon (joskus ovat siis olleet hyvät ja sitä kautta tiedän kyllä miten syödä, liikkua yms - ja toisaalta eiköhän kaikki tiedä, että laihduttaminen tapahtuu pääosin syömällä terveellisesti).

Nyt viimeksi yksi lääkäri oli valmis lähettämään minut mielenterveyshoitajan juttusille, vaikka ensin ei oikein meinannut, koska en täytä syömishäiriön kriteereitä jne. Lopulta kuitenkin teki lähetteen. Kävin kyseisellä lääkärillä maaliskuun viimeinen päivä ja sain viime viikolla mielenterveystoimistoon ajan, joka on elokuun alussa. Nähtäväksi jää, otetaanko asia siellä kuinka vakavasti, ja saanko sitä kautta oikeasti apua asioihin. Vielä saa kuitenkin odotella...

Pointti alkuperäisessä kommentissani, kuten tässäkin, oli vain tehdä selväksi, että ei ole ollenkaan niin yksinkertaista saada apua ylipainoon. Turhauttaa, että ihmiset ketkä eivät ole olleet samassa tilanteessa usein syyllistävät, että ihan vaan omaa hölmöyttäsi olla tuollainen läski, mitäs et ole hakenut apua ja muuttanut elämäntapojasi. Ehkä itsekin vielä 5 vuotta sitten ajattelin niin, kun kaikki oli hyvin ja olin aina ollut hoikka, mutta nyt tiedän paremmin.

N28

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan