Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis kenen mielestä 20€ on oikeasti hyvä rahalahja?

Vierailija
27.05.2018 |

On kummallista, että täällä aina väitetään miten 20€ on hyvä lahja esimerkiksi ylioppilaalle. Kas kun ei hääparillekin. Mutta jos nyt oikeasti mietitään, niin mitä saa 20€? Ei juuri mitään lahjan arvoista. Minusta on suorastaan noloa, jos joku tulee juhliin ja antaa ihan pokkana 20€. Jos et anna vähintään 50€, niin jää kotiin. Ymmärrän sen, että ihmisillä on erilaisia taloudellisia tilanteita ja se 20€ on iso raha vaikkapa työttömän taloudessa. Mutta lahjarahana 20€ on noloa.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20e on ok. Tässä maassa harvempi on oikeasti rikas, jolla ei missään tuntuisi se, että kesän kaikkiin juhliin veisi viisikymppiä-satasen kaiken muun rahanmenon lisäksi.

Itse sain aikanaan yo-lahjaksi suurimmaksi osaksi kaksikymppisiä, mutta kun vieraita oli aika paljon niin kyllä sillä rahalla yhden kesän helposti ryyppäsi. 😂

Kiva sinulle. Meillä kävi juhlissa vähän vieraita. Sain vain pyyhkeitä ja lakanoita. Opiskeluiden alkaessa en pystynyt kahteen vuoteen ostamaan itselleni sänkyä tai pöytää.

Nämä voi kustantaa myös itse esimerkiksi tekemällä töitä.

20€ on ihan passeli summa rahaa lahjaksi, varsinkin jos on kyseessä vähän kaukaisempi sukulainen. Itse panostaisin kyllä esim. kummilapsen yo-lahjaan tai vaikkapa parhaan ystävän häälahjaan enemmän, jos kukkaro vaan antaa myöten

Oletko lukenut lehtiä? Nykyään on aika yleistä jäädä ilman kesätöitä eikä niiden löytäminen opintojen oheenkaan ole kovin helppoa. Sellaista se on, kun suhteet puuttuvat.

Niin? Siltikään se ei ole sukulaisten tai kummien velvollisuus antaa sulle lahjoja. Ei vaikka olisit miten köyhä opiskelija. Vanhempiesi velvollisuus on (ehkä) auttaa sua. Niillä sukulaisilla ja kummeilla on omat lapset joista pitää huoltaa. Ei niiden rahat riitä kaikkien sukulaislasten sponsoroimiseen.

Minusta on noloa ajatella, että muiden pitää kustantaa opiskelut ylioppilaslahjojen muodossa. On helvetin kiittämätöntä ja noloa kitistä työttömän sukulaisen liian pienestä rahalahjasta. Ylioppilaaksi pääsy on vielä nykyaikana enää pieni saavutus, se on vasta alkutaivat opiskeluissa.

Juhlat ja rahat on kaksi eri asiaa. Kutsuja tarjoaa juhlat ja kutsuttu antaa lahjan, juuri sellaisen kun haluaa ja mihin on varaa. Jos juhlien tarkoitus on kerätä rahaa niin laittaa reilusti pääsymaksun.

Vierailija
122/125 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen 20 euroa saa 100 eri antajalta (ihan yleistä vanhalla kotipaikkakunnallani maaseudulla), niin kyllä kertynyt 2000 euroa on ihan mukava apu omilleen muuttavalle uudelle ylioppilaalle, vaikka yksittäinen lahja onkin pieni.

Pääsin itse ylioppilaaksi 1980-luvulla. Siihen aikaan kotipaikkakunnallani yksi perhe antoi tyypillisesti (pankissa olevalle listalle) 10 markkaa. Vaikka se voi tuntuakin vähältä, niin esim. minä sain noista kympeistä yhteensä lähes 3000 markkaa. Siihen aikaan se vastasi yhteensä kahden kuukauden maksimiopintotukea, opiskelijan asumistukea ja opintolainaa. Se oli iso apu monen sadan kilometrin päähän lähtevälle opiskelijalle.

Kenellä on sataa lahjan antajaa?

Vanhalla kotipaikkakunnallani maaseudulla lähes jokaisella ylioppilaalla. Toki yksittäiset lahjat ovat sitten pieniä. Itse asiassa 10 euroa taitaa olla vieläkin kaukaisemmilta tutuilta yleisempi lahja kuin 20 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 20e on erittäin riittävä summa! Tuskin sentään vain yhtä vierasta on kutsuttu, jos jokainen tuo sen 20e tai sen arvoisen lahjan on juhlakalulla juhlien jälkeen reippaasti yli satanen tai sen edestä lahjoja. Mielestäni lahjan ostohinnallakaan ei ole väliä, ihan hyvin voi löytää lahjansaajalle mieleisen lahjan vaikka kympilläkkin.

Vierailija
124/125 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun serkun ja hänen vaimonsa mielestä, kun valmistuin ylioppilaaksi. Onhan se 10 € per työssäkäyvä ihminen, mä taas häpeilin kun menin opiskelijana heidän häihinsä ja annoin "vaan" 40 € :(

Kyllä mä 150 € sain koko yo-juhlista :/

5. Kenellä on 100 juhlavierasta yo-juhlissa?! :O Jos on rahaa järkätä niin monelle tarjoilut, niin ei sillon varmaan pienet rahalahjat sukulaisilta haittaakaan, kun huoltajat todennäköisesti antaa kuitenkin suurimman lahjan juhlien lisäksi...

Heh, itse asiassa vanhemmiltani sain lahjaksi (juhlakustannusten lisäksi) muutaman ruusun. Mutta en minä sen enempää odottanutkaan. Itse asiassa kotonani oli jatkuva rahapula. Sen vuoksi ne vierailta saadut lahjarahat olivatkin todella tärkeitä opintojen alussa, koska tiesin, että vanhemmiltani en olisi pystynyt saamaan minkäänlaista raha-avustusta edes tiukan paikan tullen.

Normaalit ylioppilasjuhlat (kotipaikkakunnallani alle sadan vieraan ylioppilasjuhlat ovat todella harvinaisia) pystyimme silti järjestämään, kun tein lähes kaiken tarjottavan (siis minä ylioppilas) itse. Eivät ne tarvikkeet sentään kauhean paljon maksa, kun peruskahvitarjoilu riitti ja oli ihan linjassa paikkakunnan muiden ylioppilasjuhlien tarjoilun kanssa. Mihinkään pitopalveluun ei todellakaan olisi ollut varaa.

Vierailija
125/125 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun serkun ja hänen vaimonsa mielestä, kun valmistuin ylioppilaaksi. Onhan se 10 € per työssäkäyvä ihminen, mä taas häpeilin kun menin opiskelijana heidän häihinsä ja annoin "vaan" 40 € :(

Kyllä mä 150 € sain koko yo-juhlista :/

5. Kenellä on 100 juhlavierasta yo-juhlissa?! :O Jos on rahaa järkätä niin monelle tarjoilut, niin ei sillon varmaan pienet rahalahjat sukulaisilta haittaakaan, kun huoltajat todennäköisesti antaa kuitenkin suurimman lahjan juhlien lisäksi...

Heh, itse asiassa vanhemmiltani sain lahjaksi (juhlakustannusten lisäksi) muutaman ruusun. Mutta en minä sen enempää odottanutkaan. Itse asiassa kotonani oli jatkuva rahapula. Sen vuoksi ne vierailta saadut lahjarahat olivatkin todella tärkeitä opintojen alussa, koska tiesin, että vanhemmiltani en olisi pystynyt saamaan minkäänlaista raha-avustusta edes tiukan paikan tullen.

Normaalit ylioppilasjuhlat (kotipaikkakunnallani alle sadan vieraan ylioppilasjuhlat ovat todella harvinaisia) pystyimme silti järjestämään, kun tein lähes kaiken tarjottavan (siis minä ylioppilas) itse. Eivät ne tarvikkeet sentään kauhean paljon maksa, kun peruskahvitarjoilu riitti ja oli ihan linjassa paikkakunnan muiden ylioppilasjuhlien tarjoilun kanssa. Mihinkään pitopalveluun ei todellakaan olisi ollut varaa.

Tämä oli siis 5:lta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi