Siis kenen mielestä 20€ on oikeasti hyvä rahalahja?
On kummallista, että täällä aina väitetään miten 20€ on hyvä lahja esimerkiksi ylioppilaalle. Kas kun ei hääparillekin. Mutta jos nyt oikeasti mietitään, niin mitä saa 20€? Ei juuri mitään lahjan arvoista. Minusta on suorastaan noloa, jos joku tulee juhliin ja antaa ihan pokkana 20€. Jos et anna vähintään 50€, niin jää kotiin. Ymmärrän sen, että ihmisillä on erilaisia taloudellisia tilanteita ja se 20€ on iso raha vaikkapa työttömän taloudessa. Mutta lahjarahana 20€ on noloa.
Kommentit (125)
Lauantaina lakkiaisiaan viettävän nuoren äitinä täytyy kyllä sanoa, että koen epäonnistuneeni kasvattajana, jos nuoreni "arvottaisi" vieraitaan lahjojen mukaan.
Saidat vieraat ovat harmillisia, mutta vielä paljon ikävämpiä ovat ne, jotka etukäteen ilmoittavat tulevansa juhliin ja viime hetkellä muuttavat mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lahjan antajia ei ole kymmeniä, saati satoja. Jos on vain viisi antajaa, siitä tulee satanen. Kiitos kiitos.
Saako sillä edes niitä rakennekynsiä, jotka näyttää olevan joka pimulla nykyään. Tai niitä huipputuuheita kulmakarvoja?
Kaksikymppisen voi antaa pikkulapselle synttärilahjaksi, koska sillä saa ihan kivasti karkkia ja pillimehua. Mitään konkreettista sillä ei juurikaan saa. Saako edes kenkiä lapselle? Tai yhtään kunnon lelua, sellaista, mikä ei ole halpakaupan roinaa ja menossa samantien rikki?
Lapsenlapseni pääsi ripille. Etäisä, joka aina valittaa rahattomuuttaan, antoi rippilapselle kaksikymppisen. Kun ei nyt ollut enempää. Jostain ihme syystä hänellä kyllä riittää rahaa kaljaan ja tupakkiin, niistä ei ole koskaan puute. Rippijuhlat tuli ilmeisesti niin yllätyksenä, että ei osannut varautua. Joka vuotisiin ulkomaan matkoihin uuden tyttöystävänsä kanssa on aina varaa, samoin pakollisiin Tallinnan matkoihin (jotka EI ole yhtä edullisia tehdä Pohjois-Suomesta, kuin Helsingistä). Mutta nehän ei tulekaan niin yllätyksenä, kuin rippijuhlat.
Äitini mielestä myös kaksikymppinen on sopiva lahja, kenelle tahansa. Hän antoi 20 euron setelin lahjaksi jopa eräälle sukulaismiehelle, kun tämä täytti 50 v. Häpesin. Olisi ollut antamatta yhtään mitään. Ja kun vielä tiedän, että äidillä on pankissa n. sata tonnia. Ehkä se on kertynytkin siksi, kun hän on aina niin nuuka.
50 euroa on mielestäni ihan minimi rahalahjaksi. Ja se siis näille nuorille valmistujille tai synttärisankareille. En vähempää kehtaisi antaa. Aikuisille en anna lahjaksi rahaa koskaan, ellei erityisesti pyydetä esim. jollekin tilille matkakassaan tms. Tai sitten jos kerätään joku lahjakortti isommalla porukalla, silloin voi tietysti osallistua pienemmälläkin summalla.
Tuossa taas näkee miten rahayksikön vaihto sokeuttaa monet. Markka-aikana 100mk oli kyllä iso rahalahja eli noin 17€ . Nyt ei samat summat euroina ole kuin mitättömiä pennosia joita hävetään. Kuka markka-aikana olisi kenenkään puolitutun lapsen valmistujaislahjaan laittanut 300 markkaa (eli noin 50€)? Ehkä ihan lähisukulaiset tai oma perhe. Nyt jos vaihdettais takaisin markkoihin niin ihmiset kauhistuis korkeita hintoja ja rahalahjoja. Meillä markka-ajan lapsilla on vielä jonkunsortin järki päässä ja ymmärretään sen päälle, kun osataan muuttaa ja verrata sen aikakauden hintoihin. Monenkin tuotteen kohdalla kaupassa pysähdyn miettimään vielä että maksaisinko markkoina pyydetyn hinnan eli esimerkiksi 600€ kännykästä 3570 markkaa!!!! Ei hemmetti kukaan sitä summaa maksaisi. Nyt lapsille ostetaan tuon hintaisia puhelimia ihan silmää räpäyttämättä. Aikuiset ei itselleenkään niitä ostaisi.
Ei tuota kerrointa enää voi käyttää, koska myös markka-aikana olisi ollut inflaatiota ja täten hinnat noussut.
Vierailija kirjoitti:
Saidat vieraat ovat harmillisia, mutta vielä paljon ikävämpiä ovat ne, jotka etukäteen ilmoittavat tulevansa juhliin ja viime hetkellä muuttavat mielensä.
Ehkä ne ovat lukeneet pöllöpalstaa ja huomanneet ettei heillä ole tarpeeksi avotettu lahja🤗
Muutama kun sen parikymppiä antaa, niin ihan jees summahan siitä tulee. Kuinka hirveesti sitä rahaa pitäisi syytää? Tosin tunnustan sen, että lempinuorilleni annan yo-lahjaksi satasen tai kaksi per nuppi. Mutta niitä ei ole kuin kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä vähän mietinkin kun on sukulaisen häät tulossa. Miehelle pitää ostaa uusi puku, minulle juhlamekko (joo, ei ole yhtään sopivaa, jossa voi myös imettää 3kk vauvaa), isommille lapsille kenkiä jotka käyvät juhlavaatteiden kanssa. Bensat tuonne monien satojen kilometrien päähän.. Pitääkö jättää vain menemättä kun en tiedä kehtaammeko antaa mitään pikkusummaa. Nämä ovat meille läheisiä ja toivovat paikalle koko perheenä..
Tänä päivänä en ymmärrä näitä mankujia, kun pitää ostaa sitä ja tätä.
Oletko kysynyt ystäviltäsi, tarkistanut esim vähän käytetty nettisivulta.
Imetysmekoista on ylitarjontaa. Veikkaan löydät kivan 20 e.Käytettyjä on olemassa.
Ei ole ketään keltä kysyä, kiitos vain. Mies ei voi pukua lainata kuten aiemmin, sillä lainaaja tulee samoihin juhliin. Sovittamatta en osta vaatteen vaatetta. Liian monta hutia on tullut ostettua sovittamatta.
Jos ei ollut asiaan muuta sanottavaa, niin eiköhän tämä ollut tässä.
Pukuvuokraamo on satunnaisia juhlia varten. Sieltä voi myös ostaa "vanhoja" pukuja.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaina lakkiaisiaan viettävän nuoren äitinä täytyy kyllä sanoa, että koen epäonnistuneeni kasvattajana, jos nuoreni "arvottaisi" vieraitaan lahjojen mukaan.
Se on silti eri asia, kuin onko 20€ ’riittävä’ lahja.
AP, minunkaan mielestä ei ole. Mutta ymmärrän kyllä, että minullakin on ystäviä, joille se on liikaa. Joten he ovat tuoneet esim ylppärilahjaksi itse tekemänsä sukat ja pikkupullon kuoharia tai vaikkapa hyvän piirakkareseptin ja piirakkavuoan tulevalle opiskelijalle, ja me on olleet todella mieluisia lahjoja, ja ystävät on minulle rakkaita.
Mutta silti itse tuossa juuri lähettelim muutaman yo-kortin kauempana asuville juhlijoille ja niihinkin laitoin tuon 50€ ajatuksella, se raha on nuorelle paljon isompi kuin minulle siellä tilillä. Mutta siis, se ei ole meidän ruoista/lääkkeistä tms pois, vaan kykenemme siihen ihan hyvin.
Fakta kuitenkin on se, että kyllä hyvinkin kasvatettua nuorta vielä enemmän houkuttaa 50€ lahja kuin 20€ lahja :)
Mun serkun ja hänen vaimonsa mielestä, kun valmistuin ylioppilaaksi. Onhan se 10 € per työssäkäyvä ihminen, mä taas häpeilin kun menin opiskelijana heidän häihinsä ja annoin "vaan" 40 € :(
Kyllä mä 150 € sain koko yo-juhlista :/
5. Kenellä on 100 juhlavierasta yo-juhlissa?! :O Jos on rahaa järkätä niin monelle tarjoilut, niin ei sillon varmaan pienet rahalahjat sukulaisilta haittaakaan, kun huoltajat todennäköisesti antaa kuitenkin suurimman lahjan juhlien lisäksi...
Täällä päin on esim. ylppäreihin tai rippijuhliin avoin kutsu lehdessä. Eli lähisuvun ja lähimpien ystävien lisäksi naapurit ja puolituttavat monesti muistaa juhlijaa. Esim. naapurin tytölle, jota näen ohimennen tiellä muutaman kerran vuodessa ja jonka vanhempien kanssa vaihdetaan pihaa haravoidessa muutama sana keväällä ja syksyllä ja nostetaan kättä, jos tulee vastaan - musta 50e on liikaa, 20e ja ruusu riittäköön. Kummitytölle vien 100e.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkun ja hänen vaimonsa mielestä, kun valmistuin ylioppilaaksi. Onhan se 10 € per työssäkäyvä ihminen, mä taas häpeilin kun menin opiskelijana heidän häihinsä ja annoin "vaan" 40 € :(
Kyllä mä 150 € sain koko yo-juhlista :/
5. Kenellä on 100 juhlavierasta yo-juhlissa?! :O Jos on rahaa järkätä niin monelle tarjoilut, niin ei sillon varmaan pienet rahalahjat sukulaisilta haittaakaan, kun huoltajat todennäköisesti antaa kuitenkin suurimman lahjan juhlien lisäksi...
Itse asiassa se ainakin meillä päin on kai useimmiten niin, että se vanhempien antama lahja on ne juhlat.
Yllättävän usein törmää siihen ajatukseen, että varakkaat vanhemmat syytävät lapsilleen määrättömästi valuuttaa, vaikka tosi elämässä tuntuu siltä, että ne varakkaat vanhemmat nimenomaan opettavat lapsilleen ettei rahaa saa seinästä vaan se on itse ansaittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silti eri asia, kuin onko 20€ ’riittävä’ lahja.
AP, minunkaan mielestä ei ole. Mutta ymmärrän kyllä, että minullakin on ystäviä, joille se on liikaa. Joten he ovat tuoneet esim ylppärilahjaksi itse tekemänsä sukat ja pikkupullon kuoharia tai vaikkapa hyvän piirakkareseptin ja piirakkavuoan tulevalle opiskelijalle, ja me on olleet todella mieluisia lahjoja, ja ystävät on minulle rakkaita.
Mutta silti itse tuossa juuri lähettelim muutaman yo-kortin kauempana asuville juhlijoille ja niihinkin laitoin tuon 50€ ajatuksella, se raha on nuorelle paljon isompi kuin minulle siellä tilillä. Mutta siis, se ei ole meidän ruoista/lääkkeistä tms pois, vaan kykenemme siihen ihan hyvin.
Fakta kuitenkin on se, että kyllä hyvinkin kasvatettua nuorta vielä enemmän houkuttaa 50€ lahja kuin 20€ lahja :)
Houkutus on eri asia, kuin se ettei olisi tyytyväinen.
Mun mielestäni 20 eur on ihan riittävä raha ylioppilaslahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne ovat lukeneet pöllöpalstaa ja huomanneet ettei heillä ole tarpeeksi avotettu lahja🤗
Tarjoilut on silti mitoitettu heidän mukaansa, kun ovat kerran juhliin ilmoittautuneet. Kiva saada samana päivänä sitten viestiä, että onkin keksitty muuta ohjelmaa eikä tullakaan.
Ihan helvetin noloa perustella mitättömän pientä rahalahjaa sillä, että päivänsankari varmaan saa muiltakin lahjoja. Valot päälle nyt!
On kyllä älytöntä ja junttia kitistä lahjoista ja lahjarahan määrästä, olisitte vaan tyytyväisiä että edes jotain saatte.
Sukulaisten velvollisuus (eikä kummien jos on ulkopuolelta) ei ole olla raha automaatti..
20e on ok. Tässä maassa harvempi on oikeasti rikas, jolla ei missään tuntuisi se, että kesän kaikkiin juhliin veisi viisikymppiä-satasen kaiken muun rahanmenon lisäksi.
Itse sain aikanaan yo-lahjaksi suurimmaksi osaksi kaksikymppisiä, mutta kun vieraita oli aika paljon niin kyllä sillä rahalla yhden kesän helposti ryyppäsi. 😂
Vierailija kirjoitti:
20e on ok. Tässä maassa harvempi on oikeasti rikas, jolla ei missään tuntuisi se, että kesän kaikkiin juhliin veisi viisikymppiä-satasen kaiken muun rahanmenon lisäksi.
Itse sain aikanaan yo-lahjaksi suurimmaksi osaksi kaksikymppisiä, mutta kun vieraita oli aika paljon niin kyllä sillä rahalla yhden kesän helposti ryyppäsi. 😂
Kiva sinulle. Meillä kävi juhlissa vähän vieraita. Sain vain pyyhkeitä ja lakanoita. Opiskeluiden alkaessa en pystynyt kahteen vuoteen ostamaan itselleni sänkyä tai pöytää.