Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Palstalla käydään erilaisia keskusteluja köyhistä, rikkaista, wt:stä jne., tunnusmerkeistä, sisustuksesta jne

Olisi kiinnostavaa tietää, miten nuo luokat määritätte alun perin. Esim. minä: akateemiset vanhemmat, joista toinen tehdastyöläisperheestä, toinen maalaistalossa. Työskentelivät esimies tehtävissä, mutta valtiolla, eli koulutukseen nähden palkka pieni. Varallisuutta muutamien omistusasuntojen verran ja muita säästöjä, omaisuutensa arvo puolitoista ajaksi miljoonaa kenties.

Olen ainoa lapsi, ja yhden lapsen yh. Itselläni kaksi akateemista tutkintoa, joita vastaavissa töissä työskentelen julkisella puolella, palkka noin 3000/kk. Olen nyt pian viisikymppisenä velaton, rivarikolmion lisäksi säästöjä/sijoituksia noin 100 000.

Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestänne kuulun? Entä varallisuus luokkaan?

• ylös 5
  • alas 3

Kommentit (19)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuolla kirjoitustaidolla en usko hetkeäkään sun "akateemisiin" tutkintoihin.

enkä minä sinun sivistyneisyyteen, jos et osaa lukea pääasiaa tekstistä joka on selvä

nimittäin lillukan varsiin, kielioppivirheisiin ja pilkunpaikkoihin tarttuu ne jolla ei ole mitään oikeaa sanottavaa sanottavaa asiasta

taitaa siis sulla olla heikko argumentaatiokyky?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

enkä minä sinun sivistyneisyyteen, jos et osaa lukea pääasiaa tekstistä joka on selvä

nimittäin lillukan varsiin, kielioppivirheisiin ja pilkunpaikkoihin tarttuu ne jolla ei ole mitään oikeaa sanottavaa sanottavaa asiasta

taitaa siis sulla olla heikko argumentaatiokyky?

Teksti on muutenkin niin sekavaa pölinää, että tupla-akateeminen ei sellaista tuota vaikka yrittäisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jäi mainitsematta ikänäkö ja lukulasit hukassa. Pahoittelen kirjoitusvirheitäni.
Terveisin AP.

Vierailija

Vanhemmat pienipalkkaisia virkamiehiä, ainakin toisen tausta taloudellisesti vaatimaton. Sijoitusasuntoja, miljoonaomaisuus.
Kirjoittaja kuvittelee omiaan.

Ja mitä epäselvää hänen yhteiskuntaluokassaan muka on?

Vierailija

Olet keskiluokkaa ja keskituloinen mutta sehän sinulle ei kelpaa vaan lypsät täällä egobuustia kuinka kuulut melkein eliittiin ;) Olet siis ihan  keski-ikäinen perustantta.

Itse olen samanlainen keski-ikäinen nainen paitsi olen naimisissa ja lapsia on kaksi. Koti oli velaton jo 10 vuotta sitten ja sijoitukset/säästöt puoli miljoonaa mutta ihan keskiluokkaa olemme siltikin.

Vierailija

Suomessa melkein kaikki ovat nykyään keskiluokkaa, paitsi ihan köyhimmät syrjäytyneet ja toisaalta ne harvat rikkaat, joiden ei tarvitse käydä päivätöissä vaan voivat halutessaan muuttaa vaikkapa matalan verotuksen maihin.

Keskiluokka voidaan jakaa vielä karkeasti ylempään (akateemiset) ja alempaan (ei-akateemiset) keskiluokkaan, mutta erot ovat hyvin pieniä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet keskiluokkaa ja keskituloinen mutta sehän sinulle ei kelpaa vaan lypsät täällä egobuustia kuinka kuulut melkein eliittiin ;) Olet siis ihan  keski-ikäinen perustantta.

Itse olen samanlainen keski-ikäinen nainen paitsi olen naimisissa ja lapsia on kaksi. Koti oli velaton jo 10 vuotta sitten ja sijoitukset/säästöt puoli miljoonaa mutta ihan keskiluokkaa olemme siltikin.

Ymmärsit aivan väärin. En kaipaa egobuustia. Itse olen mieltänyt itseni ja lapsuuden perheeni aina jonnekin duunariperheen ja keskiluokan välille. Keskiluokkaa koulutuksen peruteella, palkkatason ja varallisuuden perusteella ikä huomioden alle sen. Täällä kuitenkin välillä niin ristiriitaisia ajatuksia ihmisten luokittelusta, että halusin tietää, miten kukin ne määrittelee ja hahmottaa. AP.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat pienipalkkaisia virkamiehiä, ainakin toisen tausta taloudellisesti vaatimaton. Sijoitusasuntoja, miljoonaomaisuus.

Omat vanhempani pian kasikymppisiä. Lapsuuteni omakotitalo maksoi 150 000 markkaa, remontoituna pari vuotta sitten, kun kerrostaloon halusivat, myyntihinta oli 350 000. euroa. Vuosien varrella ostelivat halvalla muutamia pikku yksiöitä ja yhden kaksion, mökin jne. Kaikkien kohdalla vastaava arvonnousu. En näe tuossa eilinaikana kerätyssä "miljoonaomaisuudessa" mitään ihmeteltävää. Heidänkin KOKO omaisuutensa nyt miljoona tai kaksi. Pitää siis sisällään asunnon, jossa asuvat itse ja mökin, jota vielä itse käyttävät. Myös pienipalkkaisia virkamiehiä työläiskodeista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

minulle jäi epäselväksi, siis mikä? Kiinnostunut

Luokittaja

Keskiluokkaan. Suomessa on maailmanmittakaavassa aika pieni alaluokka ja suorastaan mitättömän pieni yläluokka.

Ihan uteliaisuudesta

Vierailija kirjoitti:
Suomessa melkein kaikki ovat nykyään keskiluokkaa, paitsi ihan köyhimmät syrjäytyneet ja toisaalta ne harvat rikkaat, joiden ei tarvitse käydä päivätöissä vaan voivat halutessaan muuttaa vaikkapa matalan verotuksen maihin.

Keskiluokka voidaan jakaa vielä karkeasti ylempään (akateemiset) ja alempaan (ei-akateemiset) keskiluokkaan, mutta erot ovat hyvin pieniä.

Miksi pätkätöitä tekevä akateeminen kuuluisi ylempään keskiluokkaan ja hyvätuloinen ja omaisuutta kerryttänyt  vaikka insinööri olisi alempaa keskiluokkaa?

Vierailija

Ap on erittäin matalalla tasolla, koska hän ei osaa edes yhdyssanoja. Siinä ei vanhempien akateemisuus auta mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap on erittäin matalalla tasolla, koska hän ei osaa edes yhdyssanoja. Siinä ei vanhempien akateemisuus auta mitään.

Siis väittääkö ap, että hänellä itsellään on kaksi akateemista tutkintoa? Naurettavampaa ei olla kuultu. Ap on todella matalalla tasolla. Ihan amis tai peruskoulupudokas.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jäi mainitsematta ikänäkö ja lukulasit hukassa. Pahoittelen kirjoitusvirheitäni.
Terveisin AP.

Juu tolloudelle löytyy aina jonkin ulkopuolinen syy.
Älä huoli, moukkamaisuus paistaa sinusta tänne asti, siinä ei lukulasien löytyminen tilannetta paranna.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Palstalla käydään erilaisia keskusteluja köyhistä, rikkaista, wt:stä jne., tunnusmerkeistä, sisustuksesta jne

Olisi kiinnostavaa tietää, miten nuo luokat määritätte alun perin. Esim. minä: akateemiset vanhemmat, joista toinen tehdastyöläisperheestä, toinen maalaistalossa. Työskentelivät esimies tehtävissä, mutta valtiolla, eli koulutukseen nähden palkka pieni. Varallisuutta muutamien omistusasuntojen verran ja muita säästöjä, omaisuutensa arvo puolitoista ajaksi miljoonaa kenties.

Olen ainoa lapsi, ja yhden lapsen yh. Itselläni kaksi akateemista tutkintoa, joita vastaavissa töissä työskentelen julkisella puolella, palkka noin 3000/kk. Olen nyt pian viisikymppisenä velaton, rivarikolmion lisäksi säästöjä/sijoituksia noin 100 000.

Mihin yhteiskuntaluokkaan mielestänne kuulun? Entä varallisuus luokkaan?

Että oikein esimies tehtävissä! Voi että!