Parisuhdekriisi kotitöistä
Meillä on siis tilanne ollut pitkään se, että minä siivoan, minä laitan ruuat aina, käyn tekemässä ruokaostokset 2 kertaa viikossa, vien lapset (3 lasta) harrastuksiin ja haen harrastuksista, täytän astianpesukoneen, hoidan pääsääntöisesti pihan hoidon. Siivosin perjantaina työpäivän jälkeen 6 tuntia! Pyysin mieheltä, voiko hän viedä lehdet keräykseen. Hän sanoi, että ei todellakaan voi, koska ajoi juuri nurmikon ja aikoo mennä suihkuun. Siitä se kriisi sitten alkoi. Ymmärrän kyllä, ettei huvita lähteä viemään niitä helvetin lehtiä, mutta kun ei huvita mikään muukaan. Koko viikon aikana mieheni teki kotitöitä suunnilleen sen nurmikonleikkuun verran, kun minulla meni joka ilta vähintään 2 tuntia tiskien, siivousten, kauppareissujen, tiskien, kokkailujen parissa. Lapset onneksi pääsääntöisesti hoitaa pyykinpesua, ja meillä kuivataan kaikki pyykit kuivausrummussa. Minusta tuntuu, ettei meidän keskusteluyhteys miehen kanssa toimi lainkaan! Tietenkin 5-henkisen talouden ja omakotitalon töiden pyörittämisessä on enemmän puuhaa kuin silloin kun asuttiin kahdestaan. Hän on jämähtänyt tekemään samaa työnjakoa vuodesta toiseen ja minä väsynyt koko touhuun.
Kommentit (28)
Omituinen fiksaatio naisilla, että oma mies on joko työkaveri tai jopa alamainen, jonka pitää heti tehdä asiat, joita nainen määrää.
Neutraalina hetkenä asiallinen keskustelu aiheesta; mitä meidän tulisi tehdä kun siivous tuntuu epäsuhdalta.
Listatkaa kaikki "miesten ja naisten" hommat paperille. Jaotelkaa vuosittain/ viikoittain/päivittäin tehtäviin.
Katsokaa, miten ne jakautuvat ja jutelkaa myös siitä, mitkä on teidän mielestä tärkeät ja mitkä ei ole prioriteettilistalla (toisinsanoen mitä saa tehdä jos kiinnostus ja jaksaminen riittää).
Jutelkaa ajatuksista ja tunteistanne, mitä kumpikin toivoo siivouksen suhteen. Asettakaa tavoite. Palatkaa keskustelemaan NEUTRAALILLA hetkellä.
Amen.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen fiksaatio naisilla, että oma mies on joko työkaveri tai jopa alamainen, jonka pitää heti tehdä asiat, joita nainen määrää.
Jos perheessä on lapsia, niin aika moni kotityö pitää tehdä ajallaan. Jos tuohon ei kykene, niin voi miettiä, kannattaako niitä lapsia tehdä ollenkaan.
Ihme äijä sulla. Itte teen kotitöitä varmaan enemmän kun muija. Meillä kotona opetettiin että mieskin tekee kotihöitä. Mammanpojat sitte erikseen.ja saanko sitten seksiä kun osallistun kodinhoitoon. En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä en käsitä miksi nainen määrää milloin kotityöt tehdään. esim. jos haluan , että vaimo auttaisi kantamaan sohvan jätekuljetukseen joka on paikalla yhden päivän niin silloi täytyy olla romanttinen ja seuraavana päivänä "työtön make" voi tulla kantamaan, mutta jos lasi on tiskipöydällä niin se täytyy tiskata heti.
Tämä. Itse en voi sietää jos joku sanoo "tee se asia nyt heti koska minä käsken ja haluan että se tehdään nyt." aivan eri on sanoa "veisitkö nuo lehdet sitten kun lähdet ulos / huomenna kun menet töihin / jossain välissä?" silloin toki hoidan asian, sitten kun minulle sopii.
Joo, minä käytän tuota, voitko viedä aamulla roskat kun menet töihin. Mies vastaa voivansa. Arvaa onko ne vielä siinä kahden viikon kuluttua ja roskiksen ohi kulkee joka päivä kun autolle menee.
Ja jos on vieraita tulossa, niin silloin nyt vaan ON siivottava juuri sillä hetkellä, eikä viikon päästä. Se, joka meillä usein vieraita kutsuu on mies. Hän on myös se, joka ei jaksa siivota edes niitä omia jälkiään. Kahvikuppeja on siellä sun täällä, pyykkiä ei muuten varmana pese. No en pese enää minäkään silloin kun mies niitä tarvitsee juuri nyt. Peskööt itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... Meillä on myös ikuinen väittely siitä ettäasiat täytyy tehdä minun aikatauluni mukaan. Mies haluaisi tehdä asiat omalla tahdillaan, jossa kuitenkin ongelmana on se, että kaikki tapahtuu "kohta" eli 2-5 päivän päästä. Ja sitten niitä tehtäviä asioita kertyy niin, että esim viikonloppuna ei voida tehdä mitään kivaa yhdessä kun koko päivä menee niiden viikolla kertyneiden asioiden tekemiseen (mikä on aika tylsää kun vaihtehtona olisi ollut se että viikolla tehdään joitain hetkiä joka päivä ja viikonloppuna sitten nautitaan vapaa-ajasta). Siinä välissä tietysti asuttaisiin koko viikko sikolätissä kun tiskit ja pyykit odottaisivat hoitamistaan. Mitä järkeä on ylipäänsä siivota jos se siisteys sitten kestää noin minuutin ja sen jälkeen aletaan taas kasata tavara- ja pyykkivuoria odottamaan seuraavaa viikonloppua??
No, meillä asia on "ratkaistu" niin että minä teen melkein kaiken, ja kun välillä pinna palaa niin pidän oikeutenani käskeä miestä tekemään jokin asia "nyt heti". Ei tee kovin hyvää parisuhteen dynamiikalle, kun toinen uhriutuu ja väsyy ja toinen kokee olevansa vailla päätösvaltaa. Tämän takia ei kuitenkaan meille eroa tule. Robotti-imurija kuivausrumpu on jo hankittu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä en käsitä miksi nainen määrää milloin kotityöt tehdään. esim. jos haluan , että vaimo auttaisi kantamaan sohvan jätekuljetukseen joka on paikalla yhden päivän niin silloi täytyy olla romanttinen ja seuraavana päivänä "työtön make" voi tulla kantamaan, mutta jos lasi on tiskipöydällä niin se täytyy tiskata heti.
Tämä. Itse en voi sietää jos joku sanoo "tee se asia nyt heti koska minä käsken ja haluan että se tehdään nyt." aivan eri on sanoa "veisitkö nuo lehdet sitten kun lähdet ulos / huomenna kun menet töihin / jossain välissä?" silloin toki hoidan asian, sitten kun minulle sopii.
Niin, sinä haluat että asiat tehdään niinkuin sinä haluat jotta viikonloppuna voidaan tehdä mitä sinä haluat :D mies on tyytyväinen siihen että tekee sitten viikonloppuna kun on enemmän energiaa.
Meillä on sama tilanne kuin edellisellä vastaajalla. Minö tosin en pakota viikolla tekemään lupaamiaan asioita. Hän saa pitää yksinään ne viikonloput siivouspäivinään. Arvaa vaan onko kuitenkaan viikonloppuisin siivoamassa vai lähdössä perheensä kanssa tekemään kaikkea kivaa? Niimpä, haluaa viettää aikaa perheensä kanssa ja jättää sen siivouksen hamaan tulevaisuuteen.
Kyllä se vaan pitäisi aikuisen tajuta itse, että kaikkea ei voi saada. Sekä siistiä kotia ilman omaa panostusta että perheen kesken viettää viikonloppuja. Jommasta kummasta on luovuttava. Ja usko pois, se en ole meillä minä, joka valittaa eniten sotkuista.
Koska naisen työtä ei ole huolehtia koko talon kotitöistä. Naisella on työssäkäynti, ja harrastuksista velvoitetaan huolehtimaan. Työt pitää tehdä hyvin ja lapsiin, mieheen ja omiin harrastuksiin sitoutua. Se on naisen tehtävä. Lisäksi nainen osallistuu omien jälkiensä siivoukseen (huom! Osallistuu, ei ole vastuussa omatoimisesti huolehtimaan kaikista niistä, ruokaa ja kaupassakäyntiä on tehtävä myös miehen kanssa yhdessä). Naisella on oikeus naiseuteen, leikkiin ja tietyssä määrin myös huolettomaan elämään. Se on jo sopiva kotityö, että huolehtii ruuanlaitosta kerran, pari kolme neljä kertaa viikossa voimiensa mukaisesti ja kerran viikossa raivaa ja imuroi kodin. Imurointiakin voi vuorotella miehen kanssa, toinen raivaa tietä, toinen imuroi.