Parisuhdekriisi kotitöistä
Meillä on siis tilanne ollut pitkään se, että minä siivoan, minä laitan ruuat aina, käyn tekemässä ruokaostokset 2 kertaa viikossa, vien lapset (3 lasta) harrastuksiin ja haen harrastuksista, täytän astianpesukoneen, hoidan pääsääntöisesti pihan hoidon. Siivosin perjantaina työpäivän jälkeen 6 tuntia! Pyysin mieheltä, voiko hän viedä lehdet keräykseen. Hän sanoi, että ei todellakaan voi, koska ajoi juuri nurmikon ja aikoo mennä suihkuun. Siitä se kriisi sitten alkoi. Ymmärrän kyllä, ettei huvita lähteä viemään niitä helvetin lehtiä, mutta kun ei huvita mikään muukaan. Koko viikon aikana mieheni teki kotitöitä suunnilleen sen nurmikonleikkuun verran, kun minulla meni joka ilta vähintään 2 tuntia tiskien, siivousten, kauppareissujen, tiskien, kokkailujen parissa. Lapset onneksi pääsääntöisesti hoitaa pyykinpesua, ja meillä kuivataan kaikki pyykit kuivausrummussa. Minusta tuntuu, ettei meidän keskusteluyhteys miehen kanssa toimi lainkaan! Tietenkin 5-henkisen talouden ja omakotitalon töiden pyörittämisessä on enemmän puuhaa kuin silloin kun asuttiin kahdestaan. Hän on jämähtänyt tekemään samaa työnjakoa vuodesta toiseen ja minä väsynyt koko touhuun.
Kommentit (28)
Näin miehenä en käsitä miksi nainen määrää milloin kotityöt tehdään. esim. jos haluan , että vaimo auttaisi kantamaan sohvan jätekuljetukseen joka on paikalla yhden päivän niin silloi täytyy olla romanttinen ja seuraavana päivänä "työtön make" voi tulla kantamaan, mutta jos lasi on tiskipöydällä niin se täytyy tiskata heti.
Vierailija kirjoitti:
miksi teit kolme lasta jos he eivät tee kaikkia kotitöitä????
Koska lasten työtä ei ole huolehtia koko talon kotitöistä. Lapsilla on koulunkäynti, ja harrastuksista velvoitetaan huolehtimaan. Läksyt pitää tehdä hyvin ja harrastuksiin sitoutua. Se on lasten tehtävä. Lisäksi he osallistuvat omien huoneidensa siivoukseen (huom! Osallistuvat, eivät ole vastuussa omatoimisesti huolehtimaan niistä, pikkulegoja ja bratz-nukkeja laitetaan meillä myös äidin kanssa yhdessä oikeisiin laatikoihin). Lapsella on oikeus lapsuuteen, leikkiin ja tietyssä määrin myös huolettomaan elämään. Se on jo sopiva kotityö, että huolehtii pyykinpesusta kerran, pari viikossa ikänsä mukaisesti ja kerran viikossa raivaa ja imuroi huoneensa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä en käsitä miksi nainen määrää milloin kotityöt tehdään. esim. jos haluan , että vaimo auttaisi kantamaan sohvan jätekuljetukseen joka on paikalla yhden päivän niin silloi täytyy olla romanttinen ja seuraavana päivänä "työtön make" voi tulla kantamaan, mutta jos lasi on tiskipöydällä niin se täytyy tiskata heti.
No meillä saa ainakin tehdä kotitöitä juuri silloin kun huvittaa. Ei vaan tunnu puolisoa huvittavan koskaan. Sohva on vaihdettu vuonna 2012, ja silloin kävin itse ostamassa uuden sohvan ja sovin vanhan pois viemisestä huonekaluliikkeen kanssa. Jätelavoille ei ole meillä tarvinnut huonekaluja kuljetella. Jos jokin huonekalu halutaan vaihtaa, olen ilmoituksen laittanut esim. Tori.fi, ja aina on joku hakenut pois.
-ap
Mitä mies tekee silloin, kun sinä teet kotitöitä?
Mitä, jos vain jättäisit ne kotityöt tekemättä, kunnes mies huomauttaa niistä? Ymmärrän kyllä, että tämä voi olla mahdotonta lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos vain jättäisit ne kotityöt tekemättä, kunnes mies huomauttaa niistä? Ymmärrän kyllä, että tämä voi olla mahdotonta lapsiperheessä.
Mies selaa nettiä tai katsoo telkkaria. Kaikki tv:stä tuleva urheilu ajaa muun tekemisen ohi. On hiihdon sm- tai mm-kisat, talviolympialaiset, mäkihyppyä, formulaa, koripalloa tai jalkapalloa. Jääkiekko on paha, koska silloin ei voi tehdä matsi-iltoina mitään. Hän käy myös salilla 2 kertaa viikossa. Silloin tulee töistä kotiin, surffailee netissä, syö minun valmistamaani ruokaa, lukee lehden ja lähtee salille. Minä hoidan lasten harrastuskuljetukset ja kotityöt. Mies tulee noin 1,5-2 tunnin päästä hikisenä, menee saunaan, syö iltapalansa ja lähtee nukkumaan. Näin meidän arki kulkee. Viikonloppuisin hän ottaa rennosti. Tarkoittaa esim. sohvalla makoilua, auton käyttämistä autopesussa, jos on vieraita, niin vieraiden kanssa seurustelua, päiväunet, urheilun katselua, joskus oluen juomista ja saunomista. Jos minulla on kiire esim. olen toisella paikkakunnalla käyttämässä vanhinta lasta omassa harrastusmatsissaan, mies hakee pitsaa tai hampurilaisia. Kun tullaan kotiin, on yleensä roskat ja pikaruokaa levällään pitkin pöytiä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko joku jaksaa vääntää kriisin kotitöistä?
Mitkä sitten sun mielestä on niitä oikeita ja hyväksyttyjä kriisin aiheita? Pettäminen? Jos on satunnaisesti vieraissa lakanoissa, niin mun mielestä se ei oo kriisin paikka, jos arki pyörii. Yhteisen kodin asioista pitää mun mielestä sopia yhdessä, esim. kotityöt, rahan käyttö, isot hankinnat, lasten kasvatus. Kyllä se on kriisin paikka, jos nuo ei toimi.
Koita sitä listaa paperilla. Aloita sillä että merkkaat siihen myös nykyisen työnjaon, kysyt onko ukosta reilua ja että sulle alkaa riittää..
Mä en koskaan voi tajuta että miksi joku päästää asiat tuolle kantille. Jos mun äijä olisi alkanut missä vaiheessa tahansa luistaa kotihommista, tai heittäytynyt sohvalle kun kotona on tekemättömiä töitä, se olisi keskusteltu just saman tien. Ja jos ei kotityönteko olisi alkanut sujua ihan omatoimisesti ja -aloitteellisesti, se olisi ollut sen suhteen loppu. En siedä laiskottelijoita ja hyväksikäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Koita sitä listaa paperilla. Aloita sillä että merkkaat siihen myös nykyisen työnjaon, kysyt onko ukosta reilua ja että sulle alkaa riittää..
Ja jos se on miehen mielestä reilu työnjako, niin sitten toteat, että vaihetaan päittäin. Sinä teet ne mitä mies on tehnyt ja mies sen mitä sinä olet tehnyt.
Luin tämän jonkun terapeutin neuvosta. Että reilu työnjako on sellainen, jonka kumpikin voisi tehdä myös toisinpäin ja tuntuu yhä reilulta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse en voi sietää jos joku sanoo "tee se asia nyt heti koska minä käsken ja haluan että se tehdään nyt." aivan eri on sanoa "veisitkö nuo lehdet sitten kun lähdet ulos / huomenna kun menet töihin / jossain välissä?" silloin toki hoidan asian, sitten kun minulle sopii.
Miksi ne lehdet olisi pitänyt viedä just silloin, sillä hetkellä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies selaa nettiä tai katsoo telkkaria. Kaikki tv:stä tuleva urheilu ajaa muun tekemisen ohi. On hiihdon sm- tai mm-kisat, talviolympialaiset, mäkihyppyä, formulaa, koripalloa tai jalkapalloa. Jääkiekko on paha, koska silloin ei voi tehdä matsi-iltoina mitään. Hän käy myös salilla 2 kertaa viikossa. Silloin tulee töistä kotiin, surffailee netissä, syö minun valmistamaani ruokaa, lukee lehden ja lähtee salille. Minä hoidan lasten harrastuskuljetukset ja kotityöt. Mies tulee noin 1,5-2 tunnin päästä hikisenä, menee saunaan, syö iltapalansa ja lähtee nukkumaan. Näin meidän arki kulkee. Viikonloppuisin hän ottaa rennosti. Tarkoittaa esim. sohvalla makoilua, auton käyttämistä autopesussa, jos on vieraita, niin vieraiden kanssa seurustelua, päiväunet, urheilun katselua, joskus oluen juomista ja saunomista. Jos minulla on kiire esim. olen toisella paikkakunnalla käyttämässä vanhinta lasta omassa harrastusmatsissaan, mies hakee pitsaa tai hampurilaisia. Kun tullaan kotiin, on yleensä roskat ja pikaruokaa levällään pitkin pöytiä.
-ap
Miehellähän on hyvät oltavat, viettää poikamieselämää sun kämpässä, ihan kuin kotona ennenvanhaan kun äiti teki kaiken ja passasi, paitsi että nyt ei ole vanhemmat määräilemässä mistään ja on omaa rahaa, saattaa jopa seksiäkin saada ihan omassa makuuhuoneessa. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lehdet olisi pitänyt viedä just silloin, sillä hetkellä...?
Tuossa on nyt paljon isommasta asiasta kyse kuin lehtien viemisestä.
Joo... Meillä on myös ikuinen väittely siitä ettäasiat täytyy tehdä minun aikatauluni mukaan. Mies haluaisi tehdä asiat omalla tahdillaan, jossa kuitenkin ongelmana on se, että kaikki tapahtuu "kohta" eli 2-5 päivän päästä. Ja sitten niitä tehtäviä asioita kertyy niin, että esim viikonloppuna ei voida tehdä mitään kivaa yhdessä kun koko päivä menee niiden viikolla kertyneiden asioiden tekemiseen (mikä on aika tylsää kun vaihtehtona olisi ollut se että viikolla tehdään joitain hetkiä joka päivä ja viikonloppuna sitten nautitaan vapaa-ajasta). Siinä välissä tietysti asuttaisiin koko viikko sikolätissä kun tiskit ja pyykit odottaisivat hoitamistaan. Mitä järkeä on ylipäänsä siivota jos se siisteys sitten kestää noin minuutin ja sen jälkeen aletaan taas kasata tavara- ja pyykkivuoria odottamaan seuraavaa viikonloppua??
No, meillä asia on "ratkaistu" niin että minä teen melkein kaiken, ja kun välillä pinna palaa niin pidän oikeutenani käskeä miestä tekemään jokin asia "nyt heti". Ei tee kovin hyvää parisuhteen dynamiikalle, kun toinen uhriutuu ja väsyy ja toinen kokee olevansa vailla päätösvaltaa. Tämän takia ei kuitenkaan meille eroa tule. Robotti-imurija kuivausrumpu on jo hankittu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse en voi sietää jos joku sanoo "tee se asia nyt heti koska minä käsken ja haluan että se tehdään nyt." aivan eri on sanoa "veisitkö nuo lehdet sitten kun lähdet ulos / huomenna kun menet töihin / jossain välissä?" silloin toki hoidan asian, sitten kun minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Joo... Meillä on myös ikuinen väittely siitä ettäasiat täytyy tehdä minun aikatauluni mukaan. Mies haluaisi tehdä asiat omalla tahdillaan, jossa kuitenkin ongelmana on se, että kaikki tapahtuu "kohta" eli 2-5 päivän päästä. Ja sitten niitä tehtäviä asioita kertyy niin, että esim viikonloppuna ei voida tehdä mitään kivaa yhdessä kun koko päivä menee niiden viikolla kertyneiden asioiden tekemiseen (mikä on aika tylsää kun vaihtehtona olisi ollut se että viikolla tehdään joitain hetkiä joka päivä ja viikonloppuna sitten nautitaan vapaa-ajasta). Siinä välissä tietysti asuttaisiin koko viikko sikolätissä kun tiskit ja pyykit odottaisivat hoitamistaan. Mitä järkeä on ylipäänsä siivota jos se siisteys sitten kestää noin minuutin ja sen jälkeen aletaan taas kasata tavara- ja pyykkivuoria odottamaan seuraavaa viikonloppua??
No, meillä asia on "ratkaistu" niin että minä teen melkein kaiken, ja kun välillä pinna palaa niin pidän oikeutenani käskeä miestä tekemään jokin asia "nyt heti". Ei tee kovin hyvää parisuhteen dynamiikalle, kun toinen uhriutuu ja väsyy ja toinen kokee olevansa vailla päätösvaltaa. Tämän takia ei kuitenkaan meille eroa tule. Robotti-imurija kuivausrumpu on jo hankittu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä haluat että asiat tehdään niinkuin sinä haluat jotta viikonloppuna voidaan tehdä mitä sinä haluat :D mies on tyytyväinen siihen että tekee sitten viikonloppuna kun on enemmän energiaa.
Sun miehesi elää omaa erillistä elämäänsä oman perheensä sisässä. Mitä sitten kun se saakin 40-50 villityksen jonkun salikimman kanssa kun elämä on niin tylsää niin ottaisko sua aivoon, että olet kaikkesi antanut tälle suhteelle, huolehtinut lapset, kodin ja kaiken paitsi ruohonleikkuun, harmittaisiko vähän? Elämä ei mene aina reilusti mutta asioihin pystyy vaikuttamaan.
Susta on hyvää vauhtia tulossa tylsä nainen, kotiäiti, mamma, meidän äiskä, miehesi äiti. Lopeta passaaminen ja heti. Lopeta miehesi poikamieselämän mahdollistaminen. Ota etäisyyttä rooliisi ja mieti miten voit olla lasten kanssa, huolehtia heistä mutta välittää vähemmän siivouksesta, ruuanlaitosta, kaupassa käymisestä. Mieti millainen itse olit teininä, olitko koskaan huoleton.
Kun pitää haravoida - ei pidä. Kukaan ei kuole vaikka vähennät 70% mitä teet nyt ja annat tekemättömyyden näkyä. Vietä aikaa vähemmän kotona. Ota vaikka lapset mukaan, venytä harrastukseen viemiseen käytettyjä hetkiä. Itse tiedät miten voit lusmuilla kodin hengettären roolista, se rooli näivettää sinut hitaasti mutta varmasti. Et saa siitä edes kiitosta, sinun tekemistäsi ei arvosteta vaan se on itsestään selvää. Edes lapset eivät sitä arvosta, ei se ole niin tärkeää heille.
Jos molemmat käyvät töissä, kotityötkin pitäisi jakaa suht tasan.
Listatkaa kotityöt, jotka on tehtävä, ja sitten jaatte ne. Jokainen saa vuorotellen valita mieluisat.
Onko teillä tosi erilaiset käsitykset kotitöiden tarpeellisuudesta? Jos esimerkiksi toinen on siistimpi kuin toinen eikä siedä epäjärjestystä, hän hoitakoon sen epäjärjestyksen silloin. Mutta molempien pitää osallistua!
Osallistuvathan lapset omalta osaltaan? Astianpesukoneen täytön voi tehdä aika pienikin.
Toivottavasti saatte tilanteeseen tolkkua! Tsemppiä!