Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö

Joutsen
26.05.2018 |

Täällä varmasti on muitakin ihmisiä, joita on lapsena käyetty seksuaalisesti hyväksi. Vaikuttaa nuo tapahtumat tänä päivänä jotenkin teidän elämään? Tai miten pääsit yli traumoista/ muistoista/ takaumista? Mikä sinua auttoi?

Itse olen 22v nainen, jota hyväksikäytettiin lähes koko lapsuus (ikävuodet 6-18 vuotta), ja koin myös henkistä ja fyysistäkin väkivaltaa. Koskaan en ole apua hakenut, nuorempana hävetti liikaa ja tunsin syyllisyyttä enkä tiennyt mistä apua hakea.

Tällä hetkellä minulla menee ihan hyvin, mutta toisinaan tulee pahoja muistoja pinnalle ja sitten uin todella syvissä vesissä, niin haluaisin hankkia itselleni nyt jo valmiiksi apua ennen kuin tulee taas huono kausi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää päästä häpeästä yli, hanki apua, kun sisäistät että vika ei ole sinun, silloin alkaa toipuminen.

Vierailija
22/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 11-vuotias äidin mies eli isäpuoleni käytti minua seksuaalisesti hyväksi. Kävimme oikeudessa. Mutta se mikä tekee tästä entistä enemmänkin hämmentävää, raivostuttavaa, outoa, ja jotenkin anteeksi antamatonta on se että äitini on edelleenkin tuon saman miehen kanssa yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua käytettiin seksuaalisesti hyväksi ensimmäisen kerran ollessani noin 7-vuoden ikäinen. Pieni veljeni sairastui vaikeaan sydänvikaan minkä vuoksi äitini vietti pitkiä aikoja usein sairaalassa, tämähän antoi sitten sedälleni monta tilaisuutta päästä toteuttamaan sairaita fantasioitaan, muistan että hyväksikäyttöjä tapahtui useamman kerran ja aina humalapäissään. Hän istui usein viereeni kun katsoin televisiota ja hän läähätti niskani takana ja kädet alkoivat vaeltaa lanteillani. En silloin pienenä lapsena ymmärtänyt, miten paljon väärää hän minua kohtaan teki. Näitä kertoja toistui niin monesti että sedän tullessa kylään lukitsin itseni omaan huoneeseen. En muista paljoa hyväksikäytöistä muuta kun että setä kielsi kertomasta kenellekään. Murrosiässä muistot vyöryivät pintaan, elin todella vaikeaa aikaa silloin kun aloin ymmärtämään mitä kaikkea pahaa minulle oltiin tehty. Kerroin vanhemmilleni ja he järkyttyivät myös. Setä lähti oikeuteen mutta arvatkaas kumpi voitti. Minä 15-vuotiaana koitin selittää muistojani oikeudessa. Muistot eivät riittäneet tositteeksi. Minua kosketellut mies vetelee yhä vapaana.

Vierailija
24/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, joiden kokemaa hyväksikäyttöä on väheksytty äidin tai muiden läheistein toimesta?

Minun äitini jopa näki mitä minulle tehtiin mutta ei puuttunut. Jälkeenpäin äiti vähätteli tapahtunutta, selitteli ja jopa syytti minua.

Vierailija
25/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, rankka ketju 😪 Sydämestäni toivon kaikille hyväksikäyttöä kokeneille eheytymistä ja paljon tukea ja apua. Voimia ja hyvää loppuelämää

Sen opin näitä kertomuksia lukiessani, että en enää koskaan tuputa kellekään sinkkuna olevalle kumppania. Koskaan ei tiedä mitä ihmiset ovat kokeneet ja sisälleen sulkeneet 🥺

Vierailija
26/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa Tukinaisen kriisipäivystykseen tai päivystävälle juristille matalalla kynnyksellä. Itse sain sieltä paljon apua nimenomaan juristin näkökulmasta.

Sain kuulla, että minulle vuosia sitten tehty, vähätelty ja maton alle lakaistu tapahtuma olikin seksuaalirikos. Tekijä oli sukulainen, ja aikaa on kulunut niin paljon, että rikos on vanhentunut.

Olen tyytyväinen siihen, että kokemukseni validoitiin ja sain monenlaista uutta näkökulmaa. Toisaalta sitten olen kai vähän järkyttynytkin. Olen oirehtinut monin tavoin jo vuosikausia, ja nyt jouduin lopullisesti vastakkain sen kanssa, että minun on pakko käsitellä tapahtunut asia kunnolla.

Vierailija
27/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita, joiden kokemaa hyväksikäyttöä on väheksytty äidin tai muiden läheistein toimesta?

Minun äitini syytti minua veljeni elämän pilaamisesta, kun paljastin asian kouluterveydenhoitajalle. Veli siis käytti hyväksi.

Vierailija
28/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini syytti minua veljeni elämän pilaamisesta, kun paljastin asian kouluterveydenhoitajalle. Veli siis käytti hyväksi.

Onpa lohdullista lukea että joku on uskaltanut kertoa terveydenhoitajalle. Hyvä sinä, olet voittaja-ainesta. 

Vierailija
29/36 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko elämä muuttua ikinä normaaliksi?

Olen elänyt vuosikausia masennuksen ja ahdistuksen kanssa, pelännyt kaikkea ja kaikkia, sekoillut päämäärättömästi, etsinyt pelastajaa, ajautunut huonoihin suhteisiin ja pilannut kaikki hyvät. Päihteidenkäyttöä en ihme kyllä ole erityisemmin harrastanut.

Olen syytellyt pahasta olosta eri ihmisiä ja olosuhteita, mutta nyt totesin: kaiken oireilun takana on lapsuudessa koettu emotionaalinen laiminlyönti ja seks. hyväksikäyttö.

Olen hajoamassa palasiksi.

Vierailija
30/36 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitäisi toimia, jos hyväksikäyttöä ei koskaan myönnetty, tapahtuneesta on jo pitkä aika mutta silti joutuu ajoittain olemaan hyväksikäyttäjän kanssa tekemisissä?

Kaikki tietävät tapahtuneesta, joku jopa näki jotain mutta kukaan ei myönnä. Juristin mukaan teko oli rikos.

Vierailija
31/36 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksikäyttö on aina rikos...

Vierailija
32/36 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksikäyttö on aina rikos...

Tietysti on.

Itselleni oli epäselvää, oliko minulle tehty asia rikos - vasta nyt sain varmuuden siihen, että kyllä oli. En kuulemma ole ainoa, joka näitä pohtii.

Vierailija
33/36 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käynyt Tukinaisen vertaisryhmissä?

Vierailija
34/36 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Jos olet alle 28-vuotias, rikos ei ole vanhentunut. 

Vierailija
35/36 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyväksikäytetyille sen verran vielä että älkää keksustelko hyväksikäyttäjän kanssa millään tavalla. Nämä manipuloivat paskiaiset yrittävät saada teidät tuntemaan itsenne ainoastaan epävarmoiksi, ja alatte kyseenalaistamaan onko hyväksikäyttöä edes tapahtunut. Kyllä se tapahtui, ja puhukaa asiasta oikeudessa, älkää koskaan pedarin kanssa.

Vierailija
36/36 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua 4 vuotta vanhempi veli alkoi karkeilla houkutella seksiin, kun olin n.7- vuotias. Sitä jatkui siihen asti, kun olin 13- vuotias. Kun aloin ymmärtämään, mistä kyse ja pyysin lopettamaan viimein. Hänelle panoalustoja sitten löytyi vissiin jo muualta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi