Roskisten penkoja taloyhtiössä
Pauke vaan käy kun läimii kansia kiinni.
Onko edes laillista? Ja kyllä tämä käytös toistuu jokaikinen päivä.
Kommentit (49)
Roskisten sisältö on tosiaan roska-astioiden omistajan omaisuutta. Lakimies kirjoitti tästä Hesarissa. Kun laitat jotain roska-astiaan, luovutat samalla sen astian omistajan omaisuudeksi. Siksi roskiksesta ottaminen on varastamista juridisesti ajatellen.
Kannattaisiko kierrättää vaatteet ja roskat? En itse dyykkaa, mutta taju ei riitä käsittämään lajittelun ja kierrätykseen pistämisen hankaluutta. Snobeilla on kai liian pienet ongelmat?
Vierailija kirjoitti:
Itse tuhoan kaikki roskiin menevät vaatteet vaikkapa puukolla viiltämällä.
Muulle tavaralle sitten muunlainen tarpeellinen käsittely.
Eipähän pesiydy dyykkareita tännepäin. :)
Jaa. Miksi et kierrätä vaatteitasi? Itse olisin tyytyväinen, jos tavarani kelpaisivat jollekin hyötykäyttöön. Mitä se haittaa, jos joku iloitsee vaikkapa pois heittämästäsi roskasta? Jonkun roska voi olla toisen aarre.
Vierailija kirjoitti:
Roskisten sisältö on tosiaan roska-astioiden omistajan omaisuutta. Lakimies kirjoitti tästä Hesarissa. Kun laitat jotain roska-astiaan, luovutat samalla sen astian omistajan omaisuudeksi. Siksi roskiksesta ottaminen on varastamista juridisesti ajatellen.
Ex-mieheni joskus heitti kotoa tavaraa roskiin tietämättäni ja liian ronskilla kädellä. Jouduin usein menemään sen jäljiltä tarkistamaan roskapussit. Eli siis se, että haen oman, itse ostamani tärkeän paperini tai tavarani (jonka mies on heittänyt pois lupaa minulta kysymättä) takaisin, olisi varastamista. Onko tuosta ennakkotapauksia?
Miksi jätteitä ei saisi penkoa, kun ne on kerran pois heitetty ja joku saattaa silti hyötyä? Tiedostavat varmaan itse riskin, että voi olla jotain terävaa tai vaarallista, mutta ihmiset heittävät käsittämättömät määrät täysin käyttökelpoista tavaraa pois.
Te dyykkaamisen vastustajat olette taatusti jostain pikkupaikkakuntien lähiöistä. Voisin vaikka lyödä vetoa.
Näin gdpr:n aikana olisi suotavaa, jos esimerkiksi kerostaloissa asuvat ihmiset ottaisivat kaiken henkilökohtaista tietoa sisältävän tiedon esim. aikakausilehdistä pois, jotteivät tiedot sitten päädy vääriin käsiin.
Itse dyykatessa myös lajittelin täysin vääriin laatikoihin heitettyjä tavaroita oikeisiin laatikoihin samalla. Mielestäni se oli ihan mukavaakin puuhaa. Tunsi itsensä hyödylliseksi. Tiesin loukkaantumisriskin, mutta sehän on oma tietoinen riskini. Ihmiset heittävät roskiin ihan mitä sattuu ja moni ei kierrätä lainkaan.
Yksi merkittävä itseäni maalta kotoisin olevassa ex-miehessäni häirinnyt seikka oli juuri erimielisyys kierrätysasioissa. Exäni nimittäin heitti mielellään kaiken samaan astiaan ja aika sokkona heitteli roskiin kaikkea käyttökelpoistakin. Itse olisin halunnut kierrättää muovitkin muovinkierrätykseen sekä kaiken säntillisesti oikein.
Ja siis olen siisti, nätisti pukeutuva, akateemisesti koulutettu ja hyvässä työssä sekä tupakoimaton absolutisti. En siis mikään "stereotyyppinen" roskisdyykkaripultsari.
Asuin aikanani taloyhtiössä, jossa asui iäkäs hamstraajamies. Kerran vieressäni sekajätettä hän ”hyökkäsi” jostain ja alkoi välittömästi repiä muovikassia auki. Sanoin hänelle, että mitä tuonkin tänne sekajäteastiaan, se on tarkoitettu HÄVITETTÄVÄKSI, ei pengonttavaksi. ”Joo enhän minä mitään tässä...” mutisi vastaukseksi.
Varmaan löytyy jostain WC:n roskapusista jotain tarpeellista, tai keittiöjätteistä. Rasittava hamstraaja, tuskin on ottanut opikseen tänäkään päivänä...
Vierailija kirjoitti:
Minä pengon roskiksia, koska ongin biojätteestä ne sinne kielloista huolimatta muovikassiin pakatut jätteet. (Ja ei ole sitä muovin tapaista kompostipussia tosiaankaan se, vaan ihan ehtaa muovia.)
Meilläkin joku älypallero teki tätä kun ei ilmeisesti tajunnut, että ne biojätteet nimenomaan pitää laittaa meillä muovipussiin (tai sanomalehteen), biopussi on kielletty.
Dyykkaaminen vetoaa metsästäjä-keräilijän keräilyviettiin. Vähän samalla idealla siis kuin metsässä marjastamassa tai marketissa tai kirppiksellä ostoksilla, miksei erikoisliikkeessäkin ostoksilla. On mukavaa tehdä hienoja löytöjä.
Suomessa ollaan ihan hulluja tuon kierrätyksen kanssa!
Onnekseni asun toisessa maassa ja meidän roskikset ovat hyvin syviä ja pienikantisia, eipä niihin ole kenelläkään mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pengon roskiksia, koska ongin biojätteestä ne sinne kielloista huolimatta muovikassiin pakatut jätteet. (Ja ei ole sitä muovin tapaista kompostipussia tosiaankaan se, vaan ihan ehtaa muovia.)
Meilläkin joku älypallero teki tätä kun ei ilmeisesti tajunnut, että ne biojätteet nimenomaan pitää laittaa meillä muovipussiin (tai sanomalehteen), biopussi on kielletty.
Ihan uteliaisuudesta kun en ole aiheeseen perehtynyt, niin miksi biopussi oli kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Oisko Onni Tonkija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Miksi et kierrätä vaatteitasi? Itse olisin tyytyväinen, jos tavarani kelpaisivat jollekin hyötykäyttöön. Mitä se haittaa, jos joku iloitsee vaikkapa pois heittämästäsi roskasta? Jonkun roska voi olla toisen aarre.
Olen niin monta kertaa nähnyt kun man net tonkivat rautakoukuilla vaatteidenkeräyslaatikoita että mieluummin tuhoan vanhat vaatteet käyttökelvottomiksi.
Luteet ja turkiskuoriaiset vaan lisääntyy.
Todellista pks.
vai pauke käy? Tajuatko että jos vie tavallisestikin roskia niin ainakin mulla on kolmeen eri astiaan roskia. Eka seksaroskiksee, toka biojätelaatikkoon, ja kolmannet maitopurkit omaansa. Sitten jos viellä olisi pahvia mukana, niin tottta kai pauke kävisi aina. EI se tarkoita että penkoisin sinun jätteitä!!
Roskisten penkominen ei ole kiellettyä. Toisen roska on toisen aarre.