Kevätjuhlien pukeutumisetiketti: Muista edes tämä!
Juhla-asuun kuuluu sukat, ilman sukkia voit tepastella omalla pihalla.
Koskee miehiä ja naisia.
Kommentit (33)
Meillä juhlissa oli kerran yksi transsukulainen, joka vastaikää oli vaihtanut sukupuolensa naiseksi. Sanoin silloin tälle, miksei tämä pukeutunut kuten kutsun pukukoodissa pyydettiin miehiä pukeutumaan kun tämä kuitenkin on oikeasti mies (siis ihan virallisissa papereissakin). On nimittäin törkeä pukeutumis rike että mies rikkoo pukukoodia ja tulee mekkoonpukeutuneena häihin.
Kevätjuhlaan voi siis mennä Red Hot Chili Peppers-tyyliin pukeutuneena pelkkään tennissukkaan. JES
Vierailija kirjoitti:
No menin kyllä ilman sukkia eilen päiväkodin kevätjuhliin. Farkuissa ja kauluspaidassa. Moni oli ihan rennoissa vaatteissa. Oli kivat juhlat.
Outoa. Olin luullut, että muissakin päiväkodeissa on yhtenäinen sääntö mitä hygieniaan tulee eli ei tepastella paljain jaloin päikyn tiloissa. Mitäs jos Mirkku-Torstin isällä olisi ollut muheva kynsisieni ukkovarpaassa?
Ylioppilaskahvit menisi rinnuksille, jos isä-Heikki astuisi sisään karvaisine varpaineen.
Etiketti on selvä; juhla-asu vaatii sukat.
Itse olen 13w tyttö, ja itse pukudun tasan tarkkaan näin.
Muasta ja harmaa raitainen pitkä vartaloa myötäilevä mekko, mustatlegfinsit, sandaalit, miekki ja ruusu päähön siis.
No, noita kevätjuhliakin on erilaisia.
Monella juhlat on viikolla ja aikataulullisesti niin, että pitää mennä suoraan töistä. Juhlaan liittyy siis vain se juhlasalissa oleva osuus, jossa on pari ohjelmanumeroa + suvivirsi. Siitä lähdetään sitten kotiin. Lauantaina on pelkkä todistustenjako, kokoonnutaan luokkaan hakemaan se todistus ja saadaan jätskit.
Ei noihin juhliin kauhen juhlavasti pukeuduta, jos esim. tullaan suoraan töistä.
Tänä vuonna meillä on lauantaina jotain yhteislaulua koulun pihalla, 6. luokkalaiset saavat ruusut kummioppilailtaan ja sitten jaetaan luokassa todistukset. Ei hurjan juhlavaa.
Sitten taas viime vuodelta tiedän, että 9. luokkalaisten juhla on oikeasti juhlava ja sinne oppilaatkin pukeutuvat pukuun/mekkoon. Jaamme miehen kanssa osallistumisen, koska on sekä 6. luokkalainen että 9. luokkalainen. Jos menen yläkoulun juhlaan, laitan mekon, sukkahousut ja juhlakengät. Jos menen 6. luokkalaisen juhlaan, niin pukeudun sään mukaan.
Tiedetään, että sukkahousut kuuluu etikettiin mutta kun vihaan niitä siansuolen näköisiä kammotuksia yli kaiken. Paljain varpain ei juhlissa saa olla... Ja etiketin mukaan pitäisi saada pitää kengät jalassa mutta valitettavasti monessa paikassa joutuu heittämään korkkarit nurkkaan.
ps. näyttää vähän typerältä kun miehet on puvuissaan ilman kenkiä ja naiset hienoissa mekoissa....
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin pitäisi varmaan jonkun kämyisen peruskoulun kevätjuhlankin takia tilata mittatilauspuku, ainakin joidenkin hienostelijoiden mielestä.
Ysiluokan päättäjäiset on nykyisin sellainen juhla, mihin pojat laittavat puvun päälle ja tytöt ovat hienoissa mekoissaan. Karultahan se näyttää, jos vanhemmat sitten tulevat huonosti pukeutuneita, kun nuoriso on tälläytynyt viimeisen päälle. Kyllä noissa juhlissa aikuisillakin on puvut ja mekot & jakut.
Juhla-asuun kuuluu kengät ja sekä naiset että miehet voivat niitä käyttää myös sisällä.
Mulla on pakko olla sukat sandaaleissakin, koska saan heti hiertymiä ja rakkoja ilman sukkia. Enkä aina silti tahtoisi olla umpinaisissa kengissä. Kauhea haloo vaan aina tästä, kuinka sandaaleitten kanssa ei saisi käyttää sukkia. Mites sitten noissa työkengissä, esim. talvella? Mulla on työsandaalit niin kuin kaikilla muillakin, eikä takuulla kukaan hiihtele työpaikalla paljain varpain.
Ei ne paljaat jalat välttämättä niin edustavat aina ole, naisillakaan. Olen nähnyt ihan kauheita sienikynsiä ja hiivalepeisiä ja sierettyneitä kantapäitä, eiköhän olisi parempi olla paljaat jalkaterät näkyvillä vain siellä kotioloissa. Ja jos ei se säärien iho niin kovin kaunis ole eli on suonikohjuja ja verenpurkaumia ja kaikenlaisia patteja ja selluja, niin ohuetkin sukkahousut pelastaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 13w tyttö, ja itse pukudun tasan tarkkaan näin.
Muasta ja harmaa raitainen pitkä vartaloa myötäilevä mekko, mustatlegfinsit, sandaalit, miekki ja ruusu päähön siis.
Tuskin pääset luokalta tuolla määrällä kirjoitusvirheitä.
Aikuisen ihmisen paljaat varpaat ovat poikkeuksetta kuvottavaa ja niljakas näky. Sukat jalkaan siis kaikkialle muualle paitsi uimarannalle. Pikkulapset ovat asia erikseen - vaikka ei heidänkin hikitassut mikään aisteja hivelee elämys ole.