Itkettää tää loputon taistelu punkkeja vastaan
Vuosi vuodelta vaan pahentuu. Tai sitten lasten myötä olen hysteerisempi. Joka päivä punkkisyynit monta kertaa, ei koiraa makkareihin, koiralla suoja-aine hyvissä ajoin, meillä aivokuumerokotukset, kotona borrelioositesti jos sattuisi punkki puremaan... Silti tänäänkin sattui punkki kävelemään mun jalkaa pitkin!
Sanokaa joku muukin että ahdistaa ihan huolella nuo punkin penteleet vai olenko ihan hullu? Tuntuu ettei pysty kesästä nauttimaan yhtään...
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi alueellisia eroja on siinä missä punkkeja on paljon. Etelärannikolla meillä niitä on joka paikassa. Kun parkkipaikalta kävelee kotiovelle niin siinäkin saa pahimmassa tapauksessa nyppiä punkkeja lahkeesta!!! Te jotka kerrotte miten ette ole edes punkkia nähneet koskaan niin ette voi edes ymmärtää miten iso riesa ja ahdistuksen aihe ne voivat olla...
No kuule ihan Helsingissä asun, kuuluuko se etelärannikkoon? Yhtään en ole 43- vuotiaaksi nähnyt ja olen vaikka missä kuljeksinut.
Vierailija kirjoitti:
Pieniä nymfejä jää todennäköisesti huomaamatta vaikka punkkisyynin tekisikin.
Nuo on tosi viheliäisiä, miltei mahdotonta huomata jos ovat esim. hiusten seassa. Ne on ruokailtuaan ja irrotessaankin sen verran pieniä ettei välttämättä missään vaiheessa huomaa olleensa isäntänä. Monelta onkin löytynyt borrelioosi vaikka ei ole koskaan huomannut punkkia.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt punkkia luonnossa, vaikka luonnossa kuljenkin. En väitä että niitä ei siellä olisi, mutta iholle tai silmieni eteen niitä ei ole tullut.
Alapeukuisrta päätellen olisi siis pitänyt. Voi vttu teidän kanssa XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani sanottiin sellaista punaista pikkuötökkää punkiksi. Oliko väärä nimitys, vai onko niitä monenlaisia? Niitä joskus nähtiin, mutta ei tosin pelätty että niistä vaaraa olisi. Nurmikolla saattoi huoletta kävellä ja lepäillä.
Sellaiset pienenpienet punaiset/oranssit vikkelät punkit on hyrräpunkkeja. Syövät jotain pikkuötököitä eivätkä ole näitä jotka ihmiseen tarraa verta imemään.
samettipunkit ovat myös punaisia, niitä on usein kallioilla
Onneksi niistä ei ole vaaraa ihmisille.
jep, punkkilajejahan on vaikka kuinka paljon ja oikeastaan vain puutiainen on haitallinen ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt punkkia luonnossa, vaikka luonnossa kuljenkin. En väitä että niitä ei siellä olisi, mutta iholle tai silmieni eteen niitä ei ole tullut.
No olisi, ehkä et vaan ole tehnyt kunnon syyniä.
Pakko olla provo! Kukaan tuollainen hysteerikko ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisi, ehkä et vaan ole tehnyt kunnon syyniä.
Ja olisi varmaan pitänyt purrakin eiks niin. XD
Olen koirarakas ihminen, mutta punkit ovat kyllä varmaan suurin syy sille, etten omaa koiraa ota. Itse olen punkin saanut tasan kerran, ja sekään ei ollut Suomessa. En ole ollenkaan hysteerinen, kahlaan heinikoissa paljain jaloin vaikka säärikarvani käyvät kevyestä turkista, ja monesti nuorempana kummeksuin serkkujani, jotka eivät saaneet mennä heinikkoon lainkaan. Hirveän hysteeriseltä kuulosti.
Uusimpien suositusten mukaan tuo punkkisyyni kerran vuorokaudessa ei riitä. Kannattaa tehdä syyni heti ruohikossa olon jälkeen. Sitä ei oikeasti tiedetä, miten nopeasti borrelioosi tarttuu.
Tuo rinkulajuttu on mediassa siksi, että ei haluta terveyskeskusten ruuhkautuvan. (raha)
Oikeasti tartunnan saaneista puolelle ei tule rinkulaa.
Punkkeja on esim vanhempieni hoidetulla nurmikolla Turussa 4 km Turun torista. Ennen siellä oli joskus harvoin joku saanut. Nyt koiranomistaja sanovat, että joka ulkoilutuskerralla keskimäärin 3 punkkia koirassa.
Kyllä tämä pilaa luonnosta nauttimista paljon!
Mulla on ollut punkki monta kertaa jo kiinnittyneenä, ei ole tullut mitään vaivoja kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt punkin kerran elämässäni vaikka olenkin luontoihminen. Tähän riittää se, että kesämökki on sellaisessa paikassa missä punkkeja ei ole enkä omista koiria. Suosittelen :)
No meillä ollut nuorella punkki sen jälkeen kun kävi juoksemassa pururadalla. Ei mennyt mihinkään heinikkoon edes, ihan vain lenkkeili. Ei siihen siis ihmeitä tarvita. Kyseessä oli niin pieni nymfipunkki että paljaalla silmällä sitä ei meinannut edes erottaa punkiksi. Vanhempana sitä en olisi edes tajunnut, mutta onneksi nuori itse tuli katsoneeksi ja ihmetelleeksi mikä hänellä on reidessä. Ja onneksi oli näkyvällä paikalla etureiden puolella, eikä selkäpuolella tai päässä. Luultavasti kyseessä niin pieni punkki että on voinut tulla ihan tulenkin mukana.
Täällä Heinävedellä (Varkauden ja Joensuun välissä) ei aikoinaan punkkeja ollut. Nykyään on, ainakin meidän kesämökin pihassa. Näyttää olevan ennätyksellisen paha vuosi tulossa. Saldo tähän mennessä: Vajaassa kolmessa päivässä kuusi punkkia. Onneksi vain yksi oli ehtinyt purra kiinni, muut vasta kipittelivät vaan iholla. Ja nämä löydöt on siis tehty kahdesta aikuisesta ihmisestä, meillä ei ole lapsia tai lemmieläimiä.
Kyllä tämä risoo, juuri noiden levittelemiensä tautien takia. Puutiaisaivokuume-rokotukset meillä on, mutta eihän se borrelioosilta ym. suojaa. Ollaan mietitty että vedetään asvaltiksi koko piha prkl.
SAmaa mieltä ! Istuin taloyhtiön lyhyellä nurmella katsoen miten lapset ajoivat pyörällä, pari päivää myöhemmin mies hoksasi selässäni ison punkin ja ainoa vaihtoehto on että se tuli siitä nurtsilta!
Olen 40 v enkä ikinä aikaisemmin, en lapsuuden leikeissä tai nuoruuden pussikaljoitteluissa saanut punkkeja lyhyeltä nurmikolta , asun Etelä-suomessa.
Asumme rivitalossa ja pihojen ohi kulkee korkean heinikon reunustama kinttupolkú, jota lapset kiertävät omille pihoilleen tai juoksevat taloa ympäri. Kun tyttö rönyää siellä hellemekossa, tulee mieleen aina että ehkä pitäisi se tehdä se punkkisyyni mutta sitten jotenkin luottaa siihen että ei siellä varmaan mitään ole... Eipä meillä ole punkkipihtejäkään!
Kasarilapsena ei osaa jotenkin pelätä kun itse sai makoilla nurmella ja kahlailla heinikossa huoleti.
Outoa tämä punkkihysteria kun ihan omilla teoilla ja valinnoilla voi melko pitkälle välttää punkit. Ei mennä sinne heinikkoon ollenkaan jos ei ole pakko ja pitkälahkeiset vaatteet ja saappaat jalassa sitten. Koiraa ei tarvitse joka ojanpientareelle laskea kesäisin.
Jos ollaan vähäpukeisina niin ei istuta paljaalla nurmikoilla. Pihan kun pitää aidattuna ja hoidettuna niin sekin auttaa jo paljon.
Näillä ohjeilla ollaan hyvin vältytty pankeilta ja asutaan pk-seudulla. En itseasiassa muista koska olisin viimeksi punkin koirasta löytänyt, on siitä vuosia ainakin. Enkä joka vuosi ole edes punkkikarkoitetta käyttänyt, kamalia myrkkyjä.
Myyrät jo monet muut pienet eläimet ovat myös punkkien isäntiä. Kyy on näitä vastaan tärkeä vihollinen, mutta ihminenpä tappaa kyyt nähdessään ja tuhoaa niiden elintilaa. Tämä on iso syy punkkien lisääntymiseen.
En liiku koskaa pusikoissa. Luonnosta voi nauttia menemättä pusikoihin tai nurmelle. Juuri eilen kävelin sortsit jalassa pururadalla. Täällä (Nummelassa) on hienoja maisemia pururadan varrella. Pyöräilen myös maaseudulla. Kauniita maisemia eikä tarvitse pelätä punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tämä punkkihysteria kun ihan omilla teoilla ja valinnoilla voi melko pitkälle välttää punkit. Ei mennä sinne heinikkoon ollenkaan jos ei ole pakko ja pitkälahkeiset vaatteet ja saappaat jalassa sitten. Koiraa ei tarvitse joka ojanpientareelle laskea kesäisin.
Jos ollaan vähäpukeisina niin ei istuta paljaalla nurmikoilla. Pihan kun pitää aidattuna ja hoidettuna niin sekin auttaa jo paljon.
Näillä ohjeilla ollaan hyvin vältytty pankeilta ja asutaan pk-seudulla. En itseasiassa muista koska olisin viimeksi punkin koirasta löytänyt, on siitä vuosia ainakin. Enkä joka vuosi ole edes punkkikarkoitetta käyttänyt, kamalia myrkkyjä.
No missäs sen koiran lenkittää jos sitä ei voi ojanpientareelle päästää yhtään nuuskimaan? Meilläpäin kunta säästää ja tienpientareet niitetään kerran kesässä. Pari vuotta tän säästökuurin alusta alkoi punkit lisääntymään kun heinä kasvaa puoleen reiteen ja taipuu siihen tien päällekin. Aiemmin ei ole koirasta löytynyt punkkeja kuin satunnaisesti, nyt niitä on aivan jatkuvasti. Ja koira ei edes pääasiassa kulje siellä ojanpohjalla heinikossa vaan normaalisti siinä tien sivussa.
Voisihan sitä tietty omilla valinnoilla vaikuttaa niin, ettei ota koiraa ollenkaan. Tai voisihan sitä tietysti ruveta itse leikkaamaan sen heinikon lenkkitien varrelta. Muuten menee kyllä vähän vaikeaksi kun niitä punkkeja on nykyisin PALJON.
Onneksi niistä ei ole vaaraa ihmisille.