.iten saan yksivuotiaan syömään itse
Päiväkoti sanoo tyttöäni kiltilsi muttei syö itse eikä käy potalla. Leikkii potalla ja panee päähän. Tyttö on 1v ja 3 kk. Oppinut kävelemään ja sanoo jotain. Varhaiskasvatus suunnitelmassa oli tää potta ja syöntijuttu.
Kommentit (9)
Kylä mun kaikki lapset on pyrkineet syömään itse jo 1v. Sotkua tietysti tulee. Potalla käymme leikin varjolla ja tulosta tulee. Vaippa on ekologinen haitta joten nopeasti eroon siitä. Kaikki eivät ole yhtä älykkäitä.
Miksi tyttö sitten vain leikkii potalla. Pistää leluja sinne
Ja ravistaa ja laulelee. Tarhatätidanooeyyei heillä ole aikaa vaihtaa koko aika vaippaa isoilta lapsilta. Vaikka tää on vasta 1 vee. Täti sanoo että pitää viedä lääkäriin jollei osaa syödä ja lakata pottaa n. Ei koulussa syötetä.
Meidän lapset on pantu potalle jo puoli vee ja tarhaan mennessä ovat jo kuivia. Onko tyttöä tutkittu että ei ole vikaa päässä jollei osaa syödä ja keijailla 1 v 3 kk
Onko. Vammainen
Onko ensimmäinen lapsi? Mun esikoispoika oli myös laiska alkaa syömään itse. Aloitti sen kunnolla vasta varmaan joskus 2v6kk ikäisenä. Toki syynä oli sekin, että minulla oli aikaa häntä syöttää kun olimme kahdestaan. Kun toinen syntyi, hän oppi syömään itse vuoden ikäisenä, mutta syynä oli sekin, että kahden lapsen kanssa mulla ei ollut silla lailla enää aikaa istua ääressä ja syöttää. Toiseksi hän oli hyvin halukas itse syömään, kun katsoi mallia isoveljestä. Suosittelen, että syötte perheenä. Laitat lapselle ruoan eteen ja alat itse syömään. Kun olet syönyt. Auta sen jälkeen lasta. Oppii katsoen miten homma toimii. Sotkua kyllä tulee, sen voin taata.
Kannattaa opettaa syömään ja keijoittelemaan itse. Nopeus korreloi menestymiseen esim. Yliopistoon pääsyyn
En olisi huolissani, rakon ja suolen toiminta ei todellakaan ole kaikilla tuon ikäisillä hallinnassa. Entäs ruoka, oletteko testanneet sekä käsin että lusikalla syömistä?
Lastentarhanopettaja täällä terve. Ei mitään huolenaihetta, jos haluat lastasi rohkaista syömään, niin anna pieni, lapsen käteen ja suuhun sopiva lusikka, pilko ruoka valmiiksi äläkä heti ole syöttämässä, jos lapsi ei itse näe mielekkääksi syödä itse. Voit myös vaikka leikkiä omalla lusikallisellasi, laittaa sen suuhun ja leikkiä että se on vaikka rekka "rekka ajaa parkkihalliin hups!" ja kokeilla lähtisikö lapsesi leikin varjolla harjottelemaan. Vältä pakkoa ja pitkittämistä ja kehu aidosti iloisin tuntein ja ilmein kun lapsi toimii toivotusti. Sama homma potan kanssa, en antaisi laittaa pottaa päähän, selittäisin lempeästi mutta lujasti, että potta on istumista varten. Voitte vaikka yhdessä lukea kirjaa, kun lapsi istuu potalla ja jälleen palkitse kehumalla istumisesta, sillä pottaan ei välttämättä tule mitään pitkiin aikoihin. Jos haluat tukea pottaan pissaamista ja oman wc-hädän hallinnan alkeita, kannattaa toki suosia ruuan jälkeen potalla käyntiä, jolloin sinne luultavammin pissa lirahtaa, ensin vahingossa ja lopulta ruuansulatuksen rytmin vakiintuessa yhä useammin. Tsemppiä harjoituksiin!
Syö itse ku alat antaa lautasella sormella syötävää ruokaa etkä syötä vaikka olisi vailla. Potalla pitäisi jo osata käydä, ei muutaku opettamaan.