Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi ärsyttävimmistä asioista sähköposteja kirjoittaessa: vastaanottaja vastaa liittämällä jonkun kolmannen henkilön mukaan viestiketjuun.

Vierailija
25.05.2018 |

Esim. kirjoitan vaikka sähköpostia Antille, mutta hän vastaa siihen niin, että alkuperäinen viestini näkyy vastauksen perässä ja mukaan liitetään kolmas henkilö Mikko. En ollut tarkoittanut tätä viestiä Mikolle lainkaan, vaan nimenomaan vain Antille. Voi olla jopa niin, että lähetin viestin ainoastaan Antille, koska en halunnut asiaa puitavan ollenkaan Mikon kanssa.

Aargh. Eikö sähköposti ole henkilökohtainen, eikä niitä jaella ympäriinsä muille?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin tarkoitettu vastaanottaja saa jakaa viestin haluamilleen henkilöille.

Sisällöstä riippuen toki voisi tulla joissain tilanteissa yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen.

Mutta toki, joskus ärsyttävää.

Vierailija
2/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä tapahtuu tuota ikävän usein. Laitan jollekin viestin että ”pitäiskö tää jakaa koko tiimille”. No vastaanottaja sitten jakaa sen koko tiimille niin että siellä on tuo minun kysymys välissä. Voisi edes sen poistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! 

"Hei, otin eilen yhteyttä asiakaspalveluunne, mutta en saanut kunnolla vastausta kysymykseeni ja toivoisin, että te esimiehenä voisitte vastata mieltäni askarruttavaan kysymykseen."

Ja esimies vastaa kysymykseeni riittävästi, mutta liittää samalla sen asiakaspalveluhenkilön vastaukseen ja se asiakaspalvelija sitten vastaa minulle, että olisit eilen kysynyt tarkemmin.. 

Vierailija
4/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmeileissä tuo on usein asiayhteydestä riippuen ok saman tiimin sisällä, yksityismeileissä ei oikeastaan koskaan, ellei ole joku tiedoteluonteinen juttu, jossa on tehty selväksi, että tiedon voi jakaa muillekin. Riippuu aivan siitä, mitä asia koskee ja kenelle se on tarkoitettu.

Vierailija
5/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä tapahtuu tuota ikävän usein. Laitan jollekin viestin että ”pitäiskö tää jakaa koko tiimille”. No vastaanottaja sitten jakaa sen koko tiimille niin että siellä on tuo minun kysymys välissä. Voisi edes sen poistaa.

Jep. Ja pahimmillaan lähimmälle työkaverille sähköpostitse lähetetyssä asiapitoisessa viestissä onkin joku huolimaton sivulause "vien tämän dokumentin esimiehen pöydälle, kun on vähän paremmalla tuulella" tai jotain muuta tällaista ja sitten tuo viesti löytyykin jostain esimiehelle lähetetyssä viestistä "tässä tämä Saaran dokumentti liitteenä" ja perästä löytyy maininta esimiehen huonotuulisuudesta.

Aargh. Pitäisi olla 101% kylmän neutraali joka ikisessä viestissä, vaikka menisi kenelle. Koskaan ei tiedä, mihin ne viestit sitten päätyvät.

Vierailija
6/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

"Hei, otin eilen yhteyttä asiakaspalveluunne, mutta en saanut kunnolla vastausta kysymykseeni ja toivoisin, että te esimiehenä voisitte vastata mieltäni askarruttavaan kysymykseen."

Ja esimies vastaa kysymykseeni riittävästi, mutta liittää samalla sen asiakaspalveluhenkilön vastaukseen ja se asiakaspalvelija sitten vastaa minulle, että olisit eilen kysynyt tarkemmin.. 

Minusta tuossa on ihan korrektia lisätä asiakaspalvelija mukaan jotta hänkin tietää vastanneensa vajavaisesti. Typerää on se että asiakaspalvelija jälkeenpäin vielä kommentoi.

Vierailija
7/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko tehdä töissä noita aika useinkin. Eräs yhteistyökumppani kysyy minulta asioita, joista minulla ei ole tietoa eikä valtuuksia ja olen kehottanut häntä ottamaan yhteyttä esimieheen. Joskus tuntuu kiusalliselta, kun tämä yhteistyökumppani ilmeisesti haluaisi hoitaa asiat pelkästään minun kauttani, mutta kun kaikki pitää joka tapauksessa kierrättää esimiehen kautta, niin ei siinä oikein ole muuta vaihtoehtoa. 

Vierailija
8/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

No mikset sitten kysynyt tarkemmin asiakaspalvelijalta, miksi heti valittamassa pomolle? Pomo ei välttämättä edes tiedä asioista yhtä hyvin.

Vierailija
9/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

No mikset sitten kysynyt tarkemmin asiakaspalvelijalta, miksi heti valittamassa pomolle? Pomo ei välttämättä edes tiedä asioista yhtä hyvin.

No koska asiakaspalvelija oli sellainen kesälissu, joka ei tiennyt mistään mitään. Kysymykseni koski henkilökohtaista asiaani, jota en halunnut alkaa enempää avata sellaisen henkilön kanssa, josta ymmärsin jo puolesta lauseesta, ettei hän ymmärrä asiaani ollenkaan. 

Siis tyyliin olen vakavasti sairas ja se pitää ottaa huomioon tietyllä tavalla, kun menen tiettyyn paikkaan. Tuo kesälissu ei tiennyt koko sairaudesta mitään, eikä osannut auttaa yhtään sinne päinkään, joten päätin ottaa yhteyttä suoraan esimieheen (joka tietää jo virkansa puolesta näistä sairauksista). En siis ole sairas, mutta tämä esimerkkinä. Oli sellainen asia, jota tavallisen asiakaspalvelijan ei edes tarvitsisi tietää.

ap

Vierailija
10/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuo on ihan hyvä näpäytys valittajatyypeille. Esim. äitini työkaveri valitti ilkeään sävyyn äitini tietyistä toimintatavoista pomolle, pomo laittoi viestin äidilleni ja äitini sitten kylmän viileästi vastasi työkaverille, että mikset kysynyt suoraan minulta miksi toimin tuolla tavalla, se tapa kun on ylemmältä taholta tullut suositus. Tuo työkaveri oli kasvotusten ollut mielin kielin mutta siitten selän takana käyttäytyikin tuolla tavalla. Oli kyllä nolo ja hiljaa tuon tapauksen jälkeen.

Vierailija
11/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja pahimmillaan lähimmälle työkaverille sähköpostitse lähetetyssä asiapitoisessa viestissä onkin joku huolimaton sivulause "vien tämän dokumentin esimiehen pöydälle, kun on vähän paremmalla tuulella" tai jotain muuta tällaista ja sitten tuo viesti löytyykin jostain esimiehelle lähetetyssä viestistä "tässä tämä Saaran dokumentti liitteenä" ja perästä löytyy maininta esimiehen huonotuulisuudesta.

Aargh. Pitäisi olla 101% kylmän neutraali joka ikisessä viestissä, vaikka menisi kenelle. Koskaan ei tiedä, mihin ne viestit sitten päätyvät.

Olen töissä firmassa, jossa on pirullinen esimies. Kukaan ei pidä hänestä. Saan usein työsähköpostia ystäviltäni, jotka ottavat siis firmaan yhteyttä ihan työasioissa. Joskus saan sähköposteja, joissa lukee "se sun idioottipomo ei taaskaan osannut auttaa mua, joten voisitko sä.." ja vastaan sitten näihin kuin vastaisin ystävälleni. Välillä tulee kyllä kylmä hiki otsalle, että jos joku lukisi näitä vastauksiani (joissa en hauku pomoa, mutten myöskään kiellä, etteikö se sellainen olisi), niin ei hyvältä näyttäisi.

Vierailija
12/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

Siis eihän tuossa esimies tee mitään väärää, jos lähettää asiakaspalvelijalle tiedoksi tämän kirjeenvaihdon. Se asiakaspalvelijahan tuossa taukki on, jos lähtee vastailemaan vielä asiakkaalle. 

Vierailija
13/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas asia, jota en ole kokenut ongelmaksi.

Ei sähköpostiinkaan pidä kirjoittaa mitään, mitä ei antaisi töissä pomonsa lukea. Ei siis mitään luonnehdintoja, purkauksia, panettelua, vaan pelkkää asiaa.

Näin siksi, että työasioissa meilit on nimenomaan tarkoitettu tarpeen mukaan jaettaviksi, siksi siellä on se kopio-toiminto, jolla saa mukaan useammankin. Tietenkin fiksu pomo älyää liittää ketjuun mukaan sen alkuperäisen viestijän, jos ap ei nimenomaan kiellä, että tätä viestiä ei saa näyttää jollekulle.

Jos ette halua, että asianne käsitellään prosessissa samalla tavalla kuin muiden asiat, niin soittakaa. Siihen ei tule muita mukaan.

Vierailija
14/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuo on ihan hyvä näpäytys valittajatyypeille. Esim. vanhempani työkaveri valitti ilkeään sävyyn  tietyistä toimintatavoista pomolle, pomo laittoi viestin vanhemmalleni ja hän sitten kylmän viileästi vastasi työkaverille, että mikset kysynyt suoraan minulta miksi toimin tuolla tavalla, se tapa kun on ylemmältä taholta tullut suositus. Tuo työkaveri oli kasvotusten ollut mielin kielin mutta sitten selän takana käyttäytyikin tuolla tavalla. Oli kyllä nolo ja hiljaa tuon tapauksen jälkeen.

Vierailija
15/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuo on ihan hyvä näpäytys valittajatyypeille. Esim. vanhempani työkaveri valitti ilkeään sävyyn  tietyistä toimintatavoista pomolle, pomo laittoi viestin vanhemmalleni ja hän sitten kylmän viileästi vastasi työkaverille, että mikset kysynyt suoraan minulta miksi toimin tuolla tavalla, se tapa kun on ylemmältä taholta tullut suositus. Tuo työkaveri oli kasvotusten ollut mielin kielin mutta sitten selän takana käyttäytyikin tuolla tavalla. Oli kyllä nolo ja hiljaa tuon tapauksen jälkeen.

Onpa muuten hivenen ärsyttävää kun äiti-sanan tietyt taivutusmuodot menee ennakkosensuuriin, siksi pitää kirjoittaa vanhemmasta.

Vierailija
16/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ääliö laittaa työpostiin "henkilökohtaisuuksiin" meneviä huomautuksia esim. esimiehen tuulesta?  

Älkää laitako asiaan jota ette halua jakaa sähköposteihin. Lähettämällä posti annat vastaanottajalle oikeuden jakaa sen eteen päin.

Vierailija
17/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

No koska asiakaspalvelija oli sellainen kesälissu, joka ei tiennyt mistään mitään. Kysymykseni koski henkilökohtaista asiaani, jota en halunnut alkaa enempää avata sellaisen henkilön kanssa, josta ymmärsin jo puolesta lauseesta, ettei hän ymmärrä asiaani ollenkaan. 

Siis tyyliin olen vakavasti sairas ja se pitää ottaa huomioon tietyllä tavalla, kun menen tiettyyn paikkaan. Tuo kesälissu ei tiennyt koko sairaudesta mitään, eikä osannut auttaa yhtään sinne päinkään, joten päätin ottaa yhteyttä suoraan esimieheen (joka tietää jo virkansa puolesta näistä sairauksista). En siis ole sairas, mutta tämä esimerkkinä. Oli sellainen asia, jota tavallisen asiakaspalvelijan ei edes tarvitsisi tietää.

ap

Sairaus pitäisi ottaa huomioon, mutta asiakaspalvelija ei tästä saisi tietää? Miten olisi siis mitenkään mahdollista, että se sairaus otettaisiin huomioon, jos tätä ei asiakaspalvelijalle kerrota? 

Vierailija
18/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas asia, jota en ole kokenut ongelmaksi.

Ei sähköpostiinkaan pidä kirjoittaa mitään, mitä ei antaisi töissä pomonsa lukea. Ei siis mitään luonnehdintoja, purkauksia, panettelua, vaan pelkkää asiaa.

Näin siksi, että työasioissa meilit on nimenomaan tarkoitettu tarpeen mukaan jaettaviksi, siksi siellä on se kopio-toiminto, jolla saa mukaan useammankin. Tietenkin fiksu pomo älyää liittää ketjuun mukaan sen alkuperäisen viestijän, jos ap ei nimenomaan kiellä, että tätä viestiä ei saa näyttää jollekulle.

Jos ette halua, että asianne käsitellään prosessissa samalla tavalla kuin muiden asiat, niin soittakaa. Siihen ei tule muita mukaan.

No, minä sain tänään kokea tämän ja ärsyttää.

Yritin hoitaa yhtä asiaa viime vuonna yhden firman kanssa. Tuo firma piti ongelmaani niin mitättömänä, etteivät halunneet edes alkaa hoitaa sitä. Asia oli kuitenkin vain ja ainoastaan tuon yhden firman hoidettavissa. Lähetin tänään sitten sen firman omistajafirmaan sähköpostia ja sieltä vastattiin ystävällisesti, mutta liittämällä samalla tuo kirjoittamani viesti niin, että viesti meni myös sille henkilölle, jonka kanssa väänsin asiaa jo viime vuonna.

Ja nyt vaikutan tosi hankalalta tyypiltä, kun en luovuta. Asia on ärsyttävä, muttei minulle suinkaan mitätön (vaikka asiaa hoitavalle firmalle onkin). 

ap

Vierailija
19/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Jos kirjoitan omille työkavereille mailin:

"Tapasin yhteistyökumppanin edustajat tänään ja olivat vieläkin ihan kiinnostuneen oloisia asista X. Jäi ihan positiivinen tunnelma. Asiassa Y taas ei ole tapahtunut edistystä eikä oikein väliaikatietojakaan vaikka yritin hienovaraisesti selvitellä. Pitää jossain vaiheessa miettiä, kuinka kauan vielä odotetaan vai aletaanko mieluummin toteuttaa Y:tä toisen kumppanin kanssa. Voitaisiin palaveerata uudestaan ensi kuun loppupuolella ja sitä ennen miettiä tätä keskenään."

Jos tähän kokee tarvetta vastata "mulle ei sovi 29.6." niin olisi aika kiva että siihen vastaukseen ei liittäisi näitä yhteistyökumppaneita myös.

Vierailija
20/34 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia mieluummin hoidan soittamalla asiat mitä haluan kysyä vastaanottajalta kahden kesken, jotkut ei käytä mitään järkeä viestien jakamisessa. Hyvä muistisääntö on mielestäni, että jos lähettäjä olisi halunnut jakaa viestinsä koko tiimille, hän olisi voinut lähettää sen itse koko tiimille, tai kirjoittaa että saa jakaa eteenpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme